
Unii parlamentari cer modificarea Codului fiscal in asa fel incat tinerii sa fie incurajati sa participe pe piata fortei de munca, atat prin masuri menite sa ii pregateasca mai bine, cum ar fi stagiile de ucenicie sau internship-urile, cat si prin masuri fiscale de scutire de taxe si contributii.
In acest sens, la Senat a fost depusa recent o propunere legislativa pentru completarea Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal.
Initiativa legislativa vine in urma unor analize care arata ca somajul in randul tinerilor este adesea mai mare decat media nationala din cauza mai multor factori, precum: lipsa de experienta, dificultatea de a accesa locuri de munca, nepotrivirea dintre studiile absolvite si a oferta de pe piata fortei de munca.
"In ceea ce priveste somajul total in Romania, in luna mai 2024, rata somajului a fost de 5,4%. In crestere cu 0,1 puncte procentuale fata de cea inregistrata in luna aprilie 2024. Doar ca pe grupe de varsta, rata somajului a atins nivelul cel mai ridicat (20,5%) in randul tinerilor (15-24 ani), pentru luna martie", se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.
Modificarile propuse la Codul fiscal
1. Scutirea de la plata impozitului pentru veniturile din salarii si cele asimilate salariilor, precum ai a contributiilor aferente, timp de 24 luni, a persoanelor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor pentru prima data pe piata fortei de munca, aferente salariului minim brut pe tara.
2. Scutirea de la plata impozitului pe venit pentru elevii, ucenicii si studentii care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
3. Scutirea de la plata contributiilor de sanatate si reducerea a celor sociale pentru elevii, ucenicii si studentii care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor in regim de lucru cu norma partiala.
Proiect de Lege pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal
Articol unic. - Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I , nr.688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 60, dupa punctul 7 se adauga 2 noi puncte, punctul 8 si punctul 9, cu urmatorul cuprins:
8. elevii, ucenicii, studentii sau studentii-doctoranzi.
9. persoanele fizice, pentru partea din veniturile brute lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), pentru activitatea desfasurata in Romania, timp de 24 de luni de la prima incheiere a unui raport juridic pentru veniturile prevazute la art. 76 alin. (1) - (3). Prevederile prezentului punct se aplica si beneficiarilor punctului 8, care, dupa finalizarea studiilor, nu obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor pentru prima data.
2. La articolul 141, dupa litera d) se adauga 2 noi litere, litera e) si litera f), cu urmatorul cuprins:
e) pentru jumatate din partea din veniturile brute din salarii si asimilate salariilor lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) pentru o perioada de maxim 24 de luni, pentru norma de lucru cu timp partial, realizate de catre elevi, ucenici, studenti sau studenti-doctoranzi.
f) pentru partea din veniturile brute din salarii si asimilate salariilor lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata timp de 24 de luni de la prima incheiere a unui raport juridic pentru veniturile prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) al persoanei fizice. Aceste prevederi aplica si beneficiarilor literei e) dupa incheierea studiilor sau daca acestia realizeaza venituri pentru norma de lucru intreaga.
3. La articolul 154, alineatui (1), dupa litera se adauga 2 noi litere, litera t) si t), cu urmatorul cuprins:
t) pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor brute lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) timp de maxim 24 de luni, pentru nomia de lucru cu timp partial, realizate de catre elevi, ucenici, studenti sau studenti-doctoranzi.
t) pentru partea din veniturile brute din salarii si asimilate salariilor lunare de pana la valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata timp de 24 de luni de la prima incheiere a unui raport juridic pentru veniturile prevazute la art. 76 alin. (1) - (3). Aceste prevederi se aplica si beneficiarilor literei t) dupa incheierea studiilor sau daca acestia realizeaza venituri pentru norma de lucru intreaga.
Acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la Presedintele Romaniei. Ulterior, el va fi publicat in Monitorul Oficial.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu clarificarea unor aspecte cu privire la calcularea corecta a sumelor poprite in cazul urmatoarelor spete: 1.Un angajat cu retinere salariala datorie fata de o banca are intr-o luna atat venituri salariale, cat si indemnizatie de incapacitate temporara de munca. Cum stabilim care este baza de calcul a popririi daca acestei persoane i se cuvin si deduceri personala si suplimentara la calculul impozitului? Cum determinam valoarea neta a indemnizatiei de incapacitate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un angajat nascut la dat de 11.03.1958. Cand a implinit varsta de 65 de ani, la 11.03.2023 i-am incetat contractul de munca si pt ca a vrut sa mai presteze in continuare activitate in cadrul societatii noastre, i-am intocmit un nou contract de munca pe perioada determinata de 1 an, respectiv in perioada 11.03.2023-10.03.2024, iar apoi am facut un act aditional la acest al doilea contract cu modificare durata si prelungire de inca 1 an, respectiv 11.03.2024-10.03.2025. Acum ce ne sfatuiti,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Care este procedura legala de recuperare a unei sume acordate cu titlu de salariu necuvenit, pentru un angajat care nu s-a mai prezentat la serviciu, respectiv nu a venit sa isi incheie situatia contractula, acesta plecand in pensie. Mentionez ca plata a fost eronata, o greseala de pontaj si nu s-a observat la verificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<