Guvernul Romaniei a adoptat OUG nr. 44/2020 prin care semnaturile de sustinere a candidatilor la alegerile locale pot fi inlocuite cu bani sub forma de contributii electorale.
Guvernul condus de Ludovic Orban a anuntat ca prelungeste mandatele alesilor locali aflati acum in functie pana la maximum 31 decembrie 2020. Ei pot fi inlocuiti, totusi, mai rapid, in functie de cand vor fi organizate alegeri.
Ceea ce Executivul nu a mentionat, insa, este legat de faptul ca lista cu semnaturile de sustinere a candidatilor la alegerile locale 2020 poate fi inlocuita cu bani. Conform art. 6 din OUG nr. 44/2020 publicata in Monitorul Oficial nr. 297/2020, candidatii independenti, partidele, aliantele si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale pot contribui la bugetul campaniei electorale. In schimbul platii, nu vor trebui sa mai depuna liste cu semnaturi de sustinere.
Iata ce include art. 6 din OUG nr. 44/2020 la alin. (1) si (2):
- "Art. 6
- (1) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (1) si art. 49 din Legea nr. 115/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru a depune candidaturi pentru consiliile locale, consiliul judetean, primari si presedintele consiliului judetean intr-un judet, respectiv pentru consiliile locale, primari, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si primarul general, in municipiul Bucuresti la alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale din anul 2020, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale pot opta ca, in locul depunerii listelor de sustinatori, sa faca dovada depunerii in contul bancar deschis pentru campania electorala la nivelul judetului respectiv sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, a unor contributii electorale in valoare de cel putin 50 de salarii de baza minime brute pe tara.
- (2) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (1) si art. 50 din Legea nr. 115/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, candidatul independent poate opta ca, in locul depunerii unei liste de sustinatori, sa faca dovada depunerii in contul bancar deschis pentru campania electorala a unei contributii electorale in valoare de cel putin 3% din valoarea maxima admisa pentru functia pentru care candideaza, conform art. 28 alin. (12) lit. b)-n) din Legea nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
Astfel, entitatile politice si candidatii independenti care nu vor sa mai stranga semnaturi pot sa plateasca anumite sume de bani pentru a se lipsi de aceste liste.
Limitele de contributii pentru functii sunt stabilite, dupa cum urmeaza:
- 60 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de deputat sau de senator;
- un salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul local al comunei;
- 3 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul local al orasului;
- 5 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul local al municipiului;
- 30 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul local al municipiului resedinta de judet;
- 50 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul de sector al municipiului Bucuresti;
- 500 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
- 100 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare lista de candidati la consiliul judetean;
- 5 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar al comunei;
- 7 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar al orasului;
- 10 salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar al municipiului;
- 50 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar al municipiului resedinta de judet;
- 100 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de primar de sector al municipiului Bucuresti;
- 200 de salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare candidat la functia de presedinte al consiliului judetean si de primar al municipiului Bucuresti.
Partidele si aliante vor trebui sa achite minimum 111.500 de lei pentru a nu mai strange liste cu semnaturi de sustinere, in timp ce candidatii independenti vor trebui sa plateasca doar 3% din valoarea maxima admisa pentru functia pentru care candideaza.
Conform acestei modificari, un candidat independent la Primaria Capitalei care doreste sa devina edil fara a mai strange liste cu semnaturi de sustinere va trebui sa plateasca 3% din 223.000 lei (echivalentul a 100 de salarii de baza minime brute pe tara), adica 6690 de lei.
Atentie! Banii acestia nu sunt donatii catre bugetul de stat, ci vor fi folositi pentru propria campanie electorala a candidatilor.
Conform legii, la alegerile locale, partidele politice si candidatii independenti vor utiliza pentru finantarea campaniei electorale cate un cont bancar distinct pentru fiecare judet si pentru municipiul Bucuresti, unde participa la alegeri. Contributiile electorale pentru lipsa listei cu semnaturi de sustinere vor fi facute in aceste conturi.
Totodata, prin OUG nr. 44/2020 numarul necesar de semnaturi pentru a depune candidaturile a fost redus la jumatate.
"Introducerea posibilitatii de a depune candidaturi pentru alegerile locale in baza unei sume de bani este o reminiscenta specifica perioadei cenzitare, in care accesul la functii publice era limitat de avere. In acest moment, o astfel de prevedere mai exista doar intr-un numar foarte restrans de state, majoritatea din fostul imperiu colonial britanic. Chiar si in aceste cazuri, suma pentru a putea candida este una mai degraba simbolica, mult sub cea impusa prin proiectul Guvernului Romaniei. Mai mult, in cea mai mare parte dintre aceste cazuri, reglementarile au fost declarate neconstitutionale, fiind considerate o incalcare a dreptului fundamental de a fi ales", spune PLUS despre aceasta noua regula.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem un salariat care s-a pensionat anul trecut, pe legea veche, cand a implinit 65 de ani. Salariatul nostru a dorit sa isi continue activitatea si iar conducerea noastra a fost de acord. Intrebarea este: Tinand cont de noua lege de la 01.09.2024, pana la ce varsta are dreptul sa lucreze?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Printr-o decizie interna, conducatorul unitatii a suspendat unilateral o serie de clauze din contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe motiv ca acestea nu sunt economicoase. Este vorba de clauzele care prevad ca liderii de sindicat care sunt scosi din productie, acestia avand avantaje foarte mari si produc prejudicii societatii. Este posibila o anulare in instanta a deciziei respective?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu un raspuns la urmatoarea situatie: Suntem un SRL cu activitati in domeniul constructiilor si urmeaza sa executam un proiect in Germania. Ce trebuie sa facem daca dorim sa angajam o persoana cu dubla cetatenie romana/germana, cu domiciliul si in Germania si in Romania, pentru a participa la proiect pe postul de translator. Cum platim salariatul daca acesta doreste plata contributiilor in Germania, avand in vedere faptul ca are o vechime in munca de peste 20 de ani in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<