Adoptarea statutului personalului feroviar a starnit numeroase nemultumiri pentru CFR-isti, desi actul a fost prezentat de alianta PSD-ALDE ca fiind o solutionare excelenta a tuturor problemelor din sistem.
"Astazi, Camera Deputatilor a dat votul final pentru Proiectul de Lege privind statutul personalului feroviar. Pentru prima data, dupa 40 de ani, avem o reglementare clara in ceea ce priveste raporturile de munca intre unitatea cu specific feroviar si personalul angajat.
Varianta finala a legii este rezultatul unor largi consultari si a unui dialog permanent cu toti factorii implicati din domeniu. Proiectul de act normativ stabileste noi obligatii, drepturi, recompense pentru personalul feroviar, precum si noi modalitati privind recrutarea, incadrarea in munca si cariera profesionala", scrie Natalia Intotero pe Facebook.
"Astazi, in plenul Camerei Deputatilor, alaturi de colegii mei, Natalia Elena Intotero si Laurentiu Nistor am votat Legea privind statutul personalului feroviar. Noul statut al personalului feroviar solicitat de organizatiile sindicale si sustinut de majoritatea parlamentara PSD – ALDE a fost adoptat astazi de Camera Deputatilor, camera decizionala. Dupa 40 de ani si nenumarate modificari, care nu-si mai gaseau transpunerea in realitate, Guvernul PSD a actualizat statutul personalului feroviar. Prin noul statut, se stabilesc noi drepturi si recompense ale personalului feroviar, noi modalitati de recrutare si incadrare in munca; formarea si cariera profesionala; obligatii clare ale personalului feroviar si modificari asupra conditiilor si varstei de pensionare. De asemenea, se reglementeaza si drepturile membrilor familiilor personalului feroviar. Personalul feroviar va beneficia de drepturi salariale mai mari, drepturi la pensie care decurg din grupele de munca si scaderea varstei de pensionare.
Concret, o parte din masurile prevazute de noul statut sunt ca in cazul mutarii in interesul serviciului in alta localitate, personalul feroviar va beneficia de indemnizatii de instalare, decontarea cheltuielilor de cazare, si in cazul mutarii in interesul serviciului in alta localitate de decontarea cheltuielilor de transport pentru efectele gospodaresti pentru fiecare membru de familie. Varsta standard de pensionare se reduce cu 5 ani, fara afectarea drepturilor, daca se indeplineste stagiul obligatoriu de cotizare.
Pe langa adoptarea Statutului personalului feroviar, in acest an, Guvernul PSD a alocat caii ferate cel mai mare buget de investitii. Prioritatea PSD este de a satisface nevoile de mobilitate si transport, cresterea vitezei de deplasare pe calea ferata, a confortului, asigurarea accesibilitatii pentru persoanele in varsta sau cu mobilitate redusa, precum si cresterea ponderii transportului feroviar fata de transportul rutier", sustine Ilie Toma, deputat PSD, pe retelele de socializare.
Si ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a aplaudat efortul partidului din care face parte. "Statutul personalului feroviar a fost adoptat! Astazi, in plenul Camerei Deputatilor, alaturi de toti colegii deputati care au inteles ce inseamna calea ferata, am votat Statutul personalului feroviar. Acest vot este expresia eforturilor tuturor angajatilor din calea ferata de la primul angajat pana la top managementul companiilor din transportul feroviar. Este rezultatul dialogului permanent pe care l-am promovat cu liderii sindicali, patronate si administratie. Tuturor celor care intr-un fel sau altul au contribuit la elaborarea, promovarea si adoptarea acestui act normativ, in calitatea mea de Ministru al Transporturilor, imi revine onoarea sa VA MULTUMESC! De astazi, mai sunt cateva etape si Statutul va fi publicat in Monitorul Oficial.
Am dovedit din nou ca Guvernarea PSD-ALDE este alaturi de oameni si ca tot ce am promis noi realizam", a transmis oficialul PSD.
Deopotriva, Lia Olguta Vasilescu a scris si ea un mesaj: "Camera Deputatilor a adoptat azi Statutul lucratorului feroviar. Scaderea varstei de pensionare pentru CFR-isti si introducerea salariilor diferentiate, in functie de studii, sunt cateva dintre masurile bune convenite cu sindicatele CFR si Metrorex. Am negociat acest statut in calitate de Ministru, iar azi l-am sustinut ca deputat PSD".
Din punct de vedere al angajatilor din sistem, lucrurile nu sunt potrivite si nici nu se vorbeste despre asteptari indeplinite.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Agenda Cadrului Didactic 2024-2025
"Am vazut azi aprobarea Statutului Personalului Feroviar, dupa indelungi negocieri. Felicitari D-le ministru pentru realizare si multumim pentru efortul depus. De astazi noi CFR-stii avem un statut, din pacate golit de continut. Sunt CFR-ist "din tata'n fiu" sunt CFR-ist de cand ma stiu. Atunci cand am ales aceasta cariera stiam D-le Ministru ca nu voi face acasa Pastele, Craciunul, Revelionul, nu voi avea concediu toata vara sau de la Craciun pana dupa Revelion, stiam toate aceste "privilegii" dar mai stiam d-le ministru ca la 52 de ani voi pune uniforma pe umeras si sapca in cui. Toate aceste "drepturi" erau ale CFR-ist ului, mai aveam grupa I de munca, un coeficient de ierarhizare (K) corespunzator si adecvat,aveam dreptul la permise gratuite, aveam dreptul la un loc la trenurile cu rezervare, aveam o uniforma de care eu personal eram mandru ( costum, cravata, camasa sau bluzon, sapca). Cati din CFR-istii de azi mai fac naveta in uniforma? Eu nu am mai vazut demult.
Introduceti aceste drepturi in statut si noi vom fi din nou CFR-isti.
CFR-ul se spunea ca este prima armata a tarii pe timp de pace si a doua pe timp de razboi.
Seful de gara era respectat in comunitate ca si preotul, primarul, invatatorul; Impiegatului de miscare i se adresa cu "domn sef". Acum nici vorba de asa ceva. Cand veneam la serviciu aveam grija sa am uniforma curata, calcata, iesam la defilarea trenurilor si luam pozitia de "drepti" cu paleta in mana stanga si cu dreapta salutam. Asa am vazut la cei batrani, asa am fost invatat si asa am facut. Dar a venit 1998 si totul s-a dus si dus a ramas. Acum, dupa 20 de ani, dv. veniti si ne fluturat pe sub nas "Statutul"? Ce sa facem cu el? Noi cei din generatia" 90 majoritari acum vom iesi la pensie cu sau fara statut, dar dupa noi cine vine la CF sa munceasca in aceste conditii si sa iasa la pensie la 60 de ani?
Uitati-va in structura de varsta a personalului de executie de la CF si vedeti cati salariati din aceste functii( acari, paznici de bariera, manevrati, sefi de manevra, sefi de tren, IDM, mecanici de locomotiva sau de utilaje, operatori, lucratori la L si altii) au vartsa peste 60 de ani?
Putini, va spun eu, foarte putini, si nu pentru ca nu mai vor sa munceasca ci pentru ca nu-i mai tin puterile. 52 chiar 55 era o varsta optima, dar 60 e prea mult.
Totul a fost decis politic si nu este bine. Politicul nu are ce cauta aici.
Politic trebuie sa fie doar ministrul, restul trebuie sa fie PROFESIONISTI, doar un profesionist intelege cum pot merge mai bine lucrurile la CF.
Altfel ramanem "pe perfuzii" sau mai rau "in moarte clinica", spune Mihai Radoi, angajat de peste 19 ani in CFR.
Viorel Lupu, angajat CFR aproape de pensionare, spune ca "SUNTEM prima generatie care se bucura de STATUT. STATUT care il avantajeaza pe privat nicidecum pe CFR-ISTI. Ganditi-va ca daca era in forma din 1998 acum aveam STATUT adevarat cu grupe, coeficientul K si alte drepturi. Sa la multumim LIDERILOR care slujesc ADMINISTRATIA.
In loc sa ceara redobandirea DREPTURILOR PIERDUTE sa apere interesele CFR-ISTIILOR sa se faca angajari si scoli in toate domeniile din cadrul CFR ei cer MATERIAL RULANT".
"Ce am avut?...si ce am pierdut?
Am avut
-grupe de munca (puteam iesi mai repede la pensie....si acumulam mai multe puncte de pensie)
-calatorii gratuite nelimitat si permise pentru membrii de familie gratuite(majoritatea la cl 1)
-prima de vacanta
-al 13 lea salariu
-Un K onorabil
-decontarea a 50% din biletul de odihna
-reduceri la hotelurile CFR
-pensia urmasului era de 100% din pensia decedatului CF
etc
Ce avem (din 2021)?
-un statut “sterp” cu
-un K mic si foarte aiurea care va aduce foarte multe probleme intre functiile de la gara
-o varsta de pensionare pentru care vom fi blestemati de urmasii nostri...varsta pe care putini o vor prinde .
-grupe de munca-doar pentru cei cu ochi frumosi
Adica NIMIC
Multi se lauda ca am reusit sa avem statut dupa o lunga “lupta”.
Atat meritam.NIMIC.Tot tam-tamul a fost pentru reducerea varstei de pensionare de la 65 la 60 de ani nepenalizati.
Multi dintre noi oricum indeplinesc conditii de pensie chiar mai repede fata de aceasta varsta(au beneficiat de gr de munca)....asa ca ...pe cine avantajeaza acest statut?De pensie de serviciu nici nu poate fi vorba.
Sa ne fie rusine.Suntem ultima generatie de CFR-isti.Dupa noi....potopul.Nu mai vine nici un tanar la gara.Cine ramane ultimul sa stinga lumina", scrie Liviu Miron.
Proiectul de lege a fost adoptat de Senat in sedinta din 22 decembrie 2016, in conditiile art.75 alin. (2) teza a IIIa din Constitutia Romaniei, republicata.
Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art.73 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata.
Camera Deputatilor a fost Camera decizionala, potrivit prevederilor art.75 din Constitutia Romaniei si ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat cu modificarile si completarile ulterioare.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE