Telemunca sau work-from-home sau munca de acasa au devenit o varianta de lucru pe care au trebuit numerosi angajatori s-o adopte. Pandemia a schimbat modul in care priveam programul de munca ce implica prezenta fizica intr-un birou si ne-a oferit un set de griji noi: protectia datelor, cand angajatul lucreaza de acasa.
Nu mai e niciun secret pentru nimeni acum faptul ca majoritatea angajatilor isi doresc sa lucreze de acasa. Unii poate vor doar cateva zile pe saptamana, altii complet, insa un lucru este clar: schimbarea punctului de lucru aduce cu sine o serie de modificari necesare. Evitarea sanctiunilor ANSPDCP trebuie sa fie o prioritate, avand in vedere sumele mari pe care institutia le aplica fara ezitare.
Orice angajat care lucreaza de acasa in regim de telemunca se expune la o serie de riscuri, lucru care se extinde automat si asupra angajatorului. In perioada in care se lucreaza de la domiciliu securitatea comunicatiilor si a datelor utilizate trebuie sa fie prima prioritate in activitatea profesionala. Cunoscand si aplicand GDPR, vei fi sigur ca pui in practica corect normele legale in vigoare. Actul european aplicabil Romaniei din 2018 este, fara doar si poate, destul de complicat. Un antreprenor care trebuie sa se ocupe si de salarii, si de angajati, si de productie... Nu prea are timp sa-l citeasca si inteleaga pe deplin.
Avem, insa, cateva indicatii pe scurt pe care le poti utiliza atat in calitate de angajator, cat si din postura de angajat. Iti vor fi utile pentru a putea lucra fara niciun stres privind capitolul protectia datelor.
1. Accesul trebuie limitat cu strictete
De multe ori s-a intamplat ca unele date importante sa fie scurse printr-o pura eroare umana: stick-uri uitate in metrou, e-mailuri trimise la adrese gresite sau au fost accesate site-uri care aveau instalate malware sau alte softuri suspicioase.
Pentru a nu permite o astfel de intamplare nefasta e esential ca toate terminalele de serviciu sa fie securizate cu autentificare in doi pasi si sa fie instalate parole greu de aflat. In eventualitatea scurgerii unor date sensibile, este important ca ANSPDCP sa fie informata. Este posibila aplicarea unei sanctiuni, insa va fi mult mai mica fata de ce ar da institutia pentru aflarea situatiei mult mai tarziu.
Exista, bineinteles, mai multe metode de protejare a datelor precum criptarea sau pseudonimizarea, insa acestea se aplica marilor companii care fac transferuri de date uriase.
2. Monitorizarea excesiva
Aceasta trebuie eliminata din ecuatie de la bun inceput, intrucat poate duce la sanctiuni mari. Am avut un caz de acest gen discutat in media de larga circulatia chiar la inceputul acestui an, cand o companie n-a respectat limitele impuse prin GDPR. Detalii complete despre sanctiunea de 10.000 de euro gasiti AICI!
Companiile pot sa-si supravegheze angajatii si sa le proceseze anumite date personale pentru a-si proteja interesele, insa trebuie sa aiba motive serioase la baza masurilor pe care le implementeaza.
Angajatii care lucreaza in regim de telemunca vor folosi telefoane/laptopuri/tablete de serviciu si exista sansa ca, ocazional, sa acceseze diverse site-uri sau sa intreprinda actiuni care n-au nicio legatura cu activitatea pentru care sunt remunerati. In momentul de fata, nu exista nicio metoda legala prin care terminalele folosite de angajatii care lucreaza de acasa sa fie monitorizate cu strictete.
Aici, insa, intervine un alt ajutor: pregatirea salariatilor pentru respectarea cu strictete a regulilor din GDPR. Ei isi vor intelege responsabilitatile si trebuie sa fie atenti cu privire la ceea ce si cum fac in timpul orelor de serviciu.
3. Orice transfer de date trebuie securizat
Telemunca nu presupune doar transferul activitatii intr-un alt punct de lucru, ci si intelegerea faptului ca masurile trebuie readaptate.
Orice conversatie, fisier transmis, comunicari electronice si alte astfel de activitati trebuie facute fara a exista riscul unei scurgeri involuntare de date. Masurile de securizare trebuie implementate inainte de telemunca.
Sa fim cinstiti si sa recunoastem! Munca de oriunde altundeva decat biroul din firma, ridica anumite semne de intrebare, din care cel mai dur este: sta angajatul meu 8 ore reglementare in fata calculatorului si munceste efectiv si eficient? Cum il verific? Cum stiu eu ca nu-l platesc de pomana? Cum rezolvi corect aceste dileme?
Lucrarea Ghid GDPR in cazul muncii la domiciliu/telemunca iti dezvaluie tot ce trebuie sa stii despre cerintele GDPR privind telemunca si masurile pe care trebuie sa le iei pentru:
Stiai ca, in calitate de angajator ai dreptul de a:
Evident, alaturi de drepturi, angajatorii au, de asemenea, si obligatii precum:
ATENTIE! Aceste masuri trebuie luate permanent, respectand cu strictete cerintele GDPR, pentru a nu incalca drepturile fundamentale ale angajatilor.
Ghid GDPR in cazul muncii la domiciliu/telemunca – este unica lucrare care te pune acum in tema cu masurile legale ce trebuie luate in cadrul activitatilor de telemunca:
Iti sta acum la dispozitie, cu 1 singur click AICI, pe platforma digitala RSonline!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE