Pe langa autorizatia eliberata de autoritatile locale, se introduce si o limita de varsta pentru soferii parteneri.
Parlamentari ai PSD, UDMR si PMP au initiat un proiect legislativ prin care vor sa introduca autorizatii eliberate de autoritatile locale pentru serviciile de ridesharing, iar soferii vor avea un prag minim de varsta pentru inceperea desfasurarii activitatii. Cei 69 de parlamentari vor sa interzica autostopul, lucru care ar putea afecta alte servicii de transport precum BlaBlaCar.
Initiativa legislativa intrata deja in dezbaterea Senatului defineste ridesharing-ul ca fiind "deplasarea impreuna a persoanelor, cu ajutorul unui autovehicul, in baza unui contract de ridesharing incheiat intre pasager(i) si soferul autovehiculului, care este facilitat de o intreprindere autorizata conform prezentei legi, printr-o platforma/ aplicatie tehnologica online". Proiectul de lege defineste platforma electronica drept "programul software de sine statator / instalat pe un dispozitiv mobil prin intermediul caruia membrii inregistrati interactioneaza si gasesc si/sau ofera curse (transport) si incheie contractul de ridesharing".
Citeste si:
Proiectul prin care Uber si Taxify vor avea nevoie de licenta, iar autostopul va fi interzis introduce urmatoarele obligatii legale pentru platformele de ridesharing:
- sa furnizeze serviciu de suport / asistenta a pasagerilor de catre o echipa ce este disponibila si accesibila timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana, pentru incidente survenite pe durata cursei.
- sa monitorizeze continuu prin GPS toate cursele.
- firmele care opereaza platformele vor trebui sa pastreze detaliile fiecarei curse, timp de cel putin 2 ani,
- sa pastreze datele financiare ale soferilor timp de cel putin 2 ani de la data retragerii acestora din urma de pe platforma.
- sa ofere aceste date la solicitarea justificata a unei autoritati competente.
- serviciul de ridesharing poate fi facilitat doar de firmele autorizate in acest sens.
- prestarea de servicii de ridesharing pe raza unei autoritati administrativ-teritoriale locale va fi supusa autorizarii de catre autoritatile administratiei publice locale ce adminstreaza unitatea administrativ-teritoriala respectiva.
Soferii parteneri vor avea, printre altele, urmatoarele reguli si conditii:
- sa aiba varsta minima de 21 de ani si permis auto categoroia B cu vechime de cel putin 1 an,
- certificatul de cazier judiciar al soferilor trebuie sa arate ca nu au fost condamnati pentru infractiuni de: siguranta pe drumurile publice, trafic si consum de droguri, infractiuni contra vietii si sanatatii corporale, pentru exploatarea persoanelor vulnerabile, infractiuni contra libertatii si integritatii sexuale, precum si contra patrimoniului.
- sa nu fi avut permisul auto suspendat in ultmii 5 ani pentru conducere sub influenta alcoolului sau a stupefiantelor,
- sa nu fi fost implicati in accidente din culpa lor, rezultate cu ranirea sau decesul victimelor.
- masinile lor sa nu fie mai vechi de 15 ani.
- toate veniturile soferilor rezultate din ridesharing vor fi impozitate in conformitate cu legislatia fiscala in vigoare in Romania, iar plaforma de ridesharing trebuie sa emita chitanta clientului, in format electronic, pe mobil, dupa fiecare cursa.
Totodata, autostopul va fi interzis: "Autostopul sau oferirea de curse in afara unei platforme tehnologice nu sunt considerate servicii prestabilite de tip ridesharing si sunt strict interzise (daca nu sunt efectuate de un serviciu de transport autorizat.". Masura aceasta ar putea afecta si soferii care practica zilnic asa ceva pe distante scurte intre anumite localitati.
E important sa retinem faptul ca in momentul de fata prevederile acestui proiect nu se afla in vigoare. Pentru a deveni lege, pachetul de schimbari in domeniul ridesharing-ului va trebui sa fie votat de Senat, de Camera Deputatilor, promulgat de presedintele Iohannis si publicat in Monitorul Oficial.
S-ar putea sa te intereseze si: Procedura prin care obtii un nou card de sanatate
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In situatia in care exista un asociat si 2 administratori, pot presta servicii ambii administratori unul este si asociatul unic ce tin de obiectul de activitate al societatii transport alternativ-Bolt fara sa detina CIM sau contract de administrare?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am angajat o persoana cu contract de munca cu 8 ore, pe perioada nedeterminata, dar a venit doar o zi, nu a muncit doar i s-a prezentat ce are de facut apoi dupa masa a sunat ca nu mai vine ca a acceptat o alta oferta. In acest caz cum trebuie sa desfacem contractul angajatului? Pe perioada de proba? Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua in care a fost la servici dar nu a lucrat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem angajati care aduc concediu medical eliberat de diferiti medici, care se suprapun. Modul de calcul al acestor concedii medicale se platesc conform legislatiei in vigoare, adica primul concediu medical se plateste pana la data inceperii urmatorului. Intrebarea este: in declaratia 112, aceste concedii medicale trebuie sa apara ca si durata conform platii sau conform duratei care apare pe formularul de concediu medical eliberat de catre medic? Care este legislatia unde se precizeaza acest...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<