Uniunea Nationala a Barourilor din Romania a publicat mesajul presedintelui UNBR, av. dr. Gheorghe Florea, cu ocazia deschiderii festive a anului de studii la Institutul National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor.
Veti regasi aici detalii privind Formarea profesionala initiala a avocatilor stagiari in raport de modificarile aduse Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat:
“FORMARE PROFESIONALA INITIALA
Directii de actiune
Conceperea unui program de formare initiala unitar, omogen, care sa alterneze module de pregatire in cadrul Institutului cu perioade de pregatire practica precum si modularizarea programului de formare pe competente specifice.
Regandirea structurii perioadei de formare initiala si a curriculei INPPA, modificarile propuse avand un dublu scop:
- accentuarea caracterului practic al formarii initiale in cadrul INPPA;
- accentuarea componentei formative care vizeaza dezvoltarea abilitatilor si competentele specifice profesiei de avocat, insusirea normelor deontologice, constientizarea rolului profesional si a apartenentei la profesie.
Solutii propuse:
- conceperea unui program de formare initiala unitar, omogen, care sa alterneze module de pregatire in cadrul Institutului cu perioade de stagiu in cadrul formelor de exercitare a profesiei din care avocatul stagiar face parte pe baza unei Curricule de indrumare profesionala (standardele indrumarii profesionale initiale) elaborate de INPPA (cu modificarea corespunzatoare a Contractului de colaborare profesionala incheiat de avocatii indrumatori, avocatul stagiar avizat in prealabil de INPPA si aprobat de barou la solutionarea cererii de inscriere in barou);
- decongestionarea programului de formare initiala prin extinderea activitatii in ateliere in sistemul comunicarii on-line in grupuri de contact, sub coordonarea conducatorului de atelier – lector al INPPA;
- modularizarea programului de formare pe competente specifice, in optiuni raportate la materii de baza prin regruparea disciplinelor adiacente acestor doua categorii, astfel incat sa fie posibil transferul interdisciplinar, util in asimilarea si conexarea diferitelor institutii de drept si realizarea unei culturi profesionale initiale de baza; reaprecierea materiilor de examen in raport de profilul – tinta al absolventului INPPA, prin reducerea numarului si eliminarea materiilor optionale din domenii in raport de care avocatul stagiar nu are competenta profesionala;
- o mai mare responsabilizare a lectorilor INPPA si colaborarea directa a acestora cu avocatii indrumatori;
- accentuarea componentei extracurriculare a formarii;
- familiarizarea cu specificul activitatii de avocat, anterior exprimarii optiunii pentru profesie;
- introducerea unui examen de semnatura, cu implicarea avocatilor indrumatori in perioada de stagiu astfel incat evaluarea aptitudinilor profesionale ale absolventilor INPPA sa se faca si in raport de aprecierea avocatului indrumator cu privire la activitatea stagiarului in perioada de formare practica.
- sustinerea examenului de absolvire: revizuirea probelor de examen, prin introducerea unor probe cu caracter exclusiv practic si a unui interviu avand drept scop evaluarea competentelor specifice, la materii de baza, urmand ca specializarea sa se realizeze dupa absolvirea Institutului.
Conditii necesare pentru implementarea solutiilor propuse:
- Accentuarea caracterului practic al formarii initiale in cadrul INPPA, precum si accentuarea componentei formative care vizeaza dezvoltarea abilitatilor si competentelor specifice profesiei reclama implicarea activa a personalului de instruire al ININPPA in toate etapele proiectului in vederea restructurarii continutului curricular si a programelor de studiu. In ceea ce priveste implementarea solutiilor formulate, aceasta este conditionata de modificarea Statului profesiei de avocat, a Statutului INPPA si a Regulamentului INPPA.
- Identificarea de solutii pentru posibile dificultati legate de organizarea efectiva a alternarii stagiilor de practica profesionala in perioada dintre perioadele de derulare a modulelor de formare prin frecventa la INPPA ;
- formarea personalului adecvat pentru realizarea unei evaluari unitare si a stabilirii obiectivelor acesteia prin consultarea decanilor in expertiza dobandita in examenele organizate prin conlucrarea dintre barouri;
- identificarea solutiilor pentru cointeresarea indrumatorilor de practica si implicarea acestora in procesul de formare initiala, inclusiv prin examinari partiale (trimestriale sau semestriale) si intocmirea unor referate de tutore care sa permita, eventual, in raport de rezultate si raspunderile asumate ale indrumatorului, finalizarea examenului prin elaborarea si sustinerea unei lucrari de specialitate pe teme practice aplicative privind curricula INPPA. “