Ministrul Catalin Predoiu spune ca isi concentreaza atentia inspre viitorul Justitiei romanesti. Acesta spune ca urmeaza schimbari esentiale.
"Poate ca multe din aceste probleme nu s-ar fi facut simtite daca in justitia noastra postdecembrista, deci in sistemul judiciar de dupa anul 1990, nu s-ar fi inceput cu proclamarea inamovibilitatii, ci prealabil acesteia cu proclamarea unei «lustratii» in justitie, in sensul ca toti cei care, in 1989, faceau parte simultan atat din justitie in sens larg (judecatori, procurori), cat si din Securitate ar fi trebuit sa fie «invitati» prin lege sa paraseasca justitia. (...) Aceste intarzieri se deconteaza si astazi, dau doar doua exemple: persistenta Mecanismului de Cooperare si Verificare si absenta din Spatiul Schengen", a afirmat ministrul Justitiei.
Acesta a vorbit apoi despre anii ”de tensiuni, incercari, progrese, erori, reusite, dar si recent (2017-2019) de mari dezastre legislative si institutionale auto-provocate, care au aratat ca drumul gasit cu multa truda (doar la un pas de ridicarea MCV in 2012) a fost fragil si pe alocuri reversibil”.
Predoiu afirma ca, inaintre de a stabili incotro se va indrepta justitia romaneasca trebuie raspuns la cateva intrebari esentiale.
Una dintre acestea vizeaza ”cum rezolvam diferentele de perspective asupra problemelor justitiei care se manifesta chiar in sanul justitiei insasi?
"Avem un CSM divizat cu precizie si paritate aproape perfecta pe falia tuturor problemelor esentiale. Ce ironie, ca tocmai votul ministerial sa fie chemat sa strice aceasta paritate si sa poata debloca uneori decizii ale CSM care nu mai suporta amanare, de multe ori fiind de ales raul cel mai mic!… Avem, de asemenea, cateva asociatii ale magistratilor echitabil impartite, la randul lor, de-o parte si de alta a aceleiasi falii", afirma ministrul.
O alta intrebare la care trebuie raspuns, potrivit lui Predoiu, este ”cum prioritizam problemele justitiei noastre, cele care sunt indicate in MCV, sau cele care nu sunt cuprinse in acesta, desi sunt la fel de importante?”
"Daca in 2012 am fost la un pas de ridicarea MCV, cat de repede putem sa fim din nou in acelasi punct? Cum procedam daca Bulgaria isi vede ridicat MCV inaintea noastra, nu pentru ca ar indeplini riguros obiectivele, ci in urma unor negocieri politice? Cerem sa nu fim decuplati, asa cum au cerut bulgarii in 2012, cand noi am fost la un pas de ridicarea MCV?
Ce sanse are ministerul sa faca trecute prin Parlament reformele necesare in lunile care urmeaza? Votul de ieri al Camerei Deputatilor privind desfiintarea SIIJ este un indicator valabil pentru orice reforme sau e un caz special?
Daca vorbim de forme, punem problema refacerii legilor justitiei stricate in multe locuri de o majoritate interesata in acest scop prin modificarile din 2017-2019, care au facut mai mult rau decat bine, sau ne incumetam la facerea unor noi legi ale justitiei, in linie perfecta cu standardele si valorile europene, dar si tinand cont de toate invatamintele pe care trebuie sa le tragem din erorile anterioare?”, mai afirma ministrul Justitiei.
Predoiu sustine ca ”astazi functioneaza practic trei «ministere» ale justitiei: cel cu acest nume, Ministerul Public si CSM, trei institutii care se ocupa de bunul mers al justitiei, trei institutii care isi impart puteri, atributii, bugete si sunt echipate cumulat cu aproape 1.000 de oameni, cu cheltuielile si logistica aferente, avand rezultate de care cetatenii inca se plang”.
"Este momentul sa discutam despre o debirocratizare a arhitecturii de conducere a sistemului judiciar si sa transferam in jos, la firul ierbii, ceva mai multa putere de decizie, inclusiv prin regandirea duratei mandatelor de conducere?! Ca sa nu mai spunem ca birocratizarea aduce cu sine in mod natural decuplarea de problemele si solutiile reale, dar si lipsa de legitimitate si de autoritate, ori, e nevoie de autoritate, pentru a impune rigoare, disciplina, profesionalism… Aceste flori rare nu cresc de la sine, precum floarea de colt, ci se cultiva si se apara de catre lideri luminati si dedicati, la fiecare nivel, nu numai sus. Ei trebuie sa aiba insa si puteri. Ma refer, desigur, la presedintii de instante", a mai afirmat Predoiu care sustine ca "cea mai grea piesa este si trebuie sa ramana CSM".