“Vremea etalarii filosofiilor si intentiilor a trecut, etapa marilor interventii legislative se apropie de incheiere, este acum timpul interventiilor manageriale directe si aplicate in sistemul judiciar. „Chirurgul” principal este acum Noul CSM, care este chemat sa „traga” sistemul dupa el pentru Noile Coduri, pentru Noua Justitie. Ministerul Justittei va ramane alaturi de CSM atat timp cat va ramane pe acest drum.”- declara domnul mimistrul justitiei, dl. Catalin Predoiu ministrului olandez al Afacerilor Europene.
Filosofia, dar si intentia dlui. ministru Predoiu – in anul de gratie 2009 – in ceea ce priveste noile Coduri, era aceea de a intra in vigoare impreuna, adica noul cod civil cu procedura civila si, evident, acelasi lucru in materie penala. In fine, acest lucru nu prea are de-a face cu filozofia ci mai degraba cu bunul simt juridic care spune ca nu poti avea norme substantiale noi fara norme procedurale adecvate.
Din motive nestiute, domnul ministru si-a abandonat filosofia si intentiile de atunci si a hotarat ca este posibila intrarea in vigoare graduala, adica la 1 octombrie 2011 codurile civil si penal iar anul viitor cele procedurale. Pentru a putea face acest lucru probabil ca dl. Ministru Predoiu, cu ajutorul nemijlocit al Parlamentului (care poate nu mai vrea sa fie vesnic cu bila neagra in rapoartele MCV si nu stie ce sa mai faca pentru asta), va aduce anumite corectii actualelor coduri de procedura, pana la 1 octombrie. Probabil ca, prin legea de punere in aplicare a noului Cod civil va aduce corectii actualului cod de procedura civila. Aceasta ar fi cea mai nastrusnica inovatie in materie de legiferare, capabila intr-adevar sa faca praf sistemul judiciar. Este o torpila sigura. Prin urmare vom avea: coduri subtantiale cu totul si cu totul noi, norme procedurale vechi dar carpite, precum si niste norme substantiale noi (nu se stie cand), toate acestea asezonate cu Mica reforma) Daca cineva ar sta si ar masura impactul Micii reforme in materie penala ar observa ca s-a dublat numarul de dosare la nivelul Curtilor de Apel.
Judecatorii aceluiasi complet intra in zilele de judecata intr-un iures ametitor: dosare pana la Mica reforma, dosare incepute inainte de Mica Reforma dar in cale de atac conform acesteia, dosare noi conforme cu Mica Reforma. Imaginati-va ce se va intampla daca noile Coduri vor intra in vigoare conform schemei propuse de ministrul justitiei. Nu as vrea sub nici o forma sa ma judec in Romania nici acum si, cu atat mai mult in urmatorii ani!
Ce spune ministrul justitiei? Ca de acum incolo e treaba CSM-ului sa organizeze sistemul conform noilor coduri (care dintre ele?). CSM-ul raspunde ca nu se poate acest lucru, anume ca acestea sa intre in vigoare separat, ca nu este timp pentru formare profesionala si ca nu sunt gata STUDIILE DE IMPACT!
Deja vu! Exact ceea de sustinea coalitia „Opriti Codurile!” din anul 2009, coalitie care nu solicita decat respectarea legii, anume ca initiatorul sa faca studiile de impact inainte de prezentarea/asumarea legii in Parlament? Pentru ce? Dincolo de respectarea legii este vorba despre eficienta, inclusiv in cheltuirea banului public, adica, in functie de necesarul de resurse umane si financiare identificat prin intermediul studiilor de impact, se puteau aduce corectiile necesare celor 4 coduri inainte de trecerea/asumarea lor in Parlament si publicarea lor in Monitorul Oficial. Daca se respecta legea, nu am fi pusi in situatia de a plati de doua ori: odata pentru redactarea codurilor si a doua oara pentru corectiile necesare in functie de studiile de impact. Mai ales ca banii pentru studiile de impact existau la acel moment. Acum avem studiile de impact in desfasurare dar qui prodest? Ele vor intra in vigoare, cel putin cele substantiale, in octombrie. Este bine de stiut ca banii alocati acestor studii sunt bani luati cu imprumut de la Banca Mondiala, adica tot noi, cetatenii „beneficiari” ai acestor coduri ii vom plati.
In fine, ONG-urile au fost puse la zid in anul 2009. Pentru ca „se impotriveau” REFORMEI. Daca cele descrise mai sus sunt REFORMA, suntem foarte mandri ca am facut-o. Din pacate nu am reusit prea mult, doar discutarea ceva mai indelungata a acestora in Parlament, institutie care se dorea a fi ocolita, la acel moment de catre Executiv.
Se pare ca, daca CSM-ul nu pregateste sistemul judiciar pentru noile coduri, Ministerul justitiei nu va mai ramane alaturi de el, cel putin asa rezulta din alocutiunea ministrului. Probabil ca, in raportul din iunie/iulie, CSM-ul va primi o bila neagra, pe sistemul „cine paraste primul si are mai multe usi deschise la UE”.
Concluzia mea este ca UE stie ce se intampla in Romania, dar nu intelege. Uniunea aude selectiv, numai ceea ce doreste. Mie imi este teama de un colaps al justitiei, stalpul unui stat de drept. Iar intr-un stat unde se schimba atat de des si imprevizibil regulile jocului, bilele albe sau negre ale UE nu au nici o relevanta!
Georgiana IORGULESCU, Centrul de Resurse Juridice