Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regulamentul-Cadru privind organizarea examenului de primire in profesia de avocat

HOTARAREA NR. 04/2011

In conformitate cu prevederile art. 17 alin. (1) - (4), art. 18 alin. (1) si (5), art. 66 lit. h) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 07 februarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare (denumita in continuare „Lege”) si art. 33 – 37, art. 291 – 296 din Statutul profesiei de avocat, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 45 din 13 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare Consiliul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, intrunit in sedinta din 08 iulie 2011,

HOTARAŞTE:
Art. 1 – Se adopta "REGULAMENTUL–CADRU privind organizarea examenului de primire in profesia de avocat si admitere in cadrul Institutului National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor – INPPA (in vederea dobandirii titlului profesional de avocat stagiar) si de primire in profesia de avocat a persoanelor care au absolvit examenul de definitivat in alte profesii juridice", prevazut in anexa la prezenta Hotarare.

Art. 2 – Prezenta Hotarare si anexa acesteia se publica pe pagina web a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (www.unbr.ro) si se comunica barourilor.

Art. 3 – Prezenta Hotarare intra in vigoare de la data publicarii pe pagina web a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (www.unbr.ro).

Art. 4 – La data publicarii prezentei Hotarari, Decizia Consiliului U.N.B.R. nr. 268 din 22 septembrie 2007, republicata, prin care a fost adoptat „REGULAMENTUL – CADRU privind organizarea examenului de primire in profesia de avocat si a examenului de obtinere a titlului profesional de avocat definitiv”, precum si orice alte dispozitiuni privind examenul de primire in profesia de avocat adoptate prin acte ale Consiliului U.N.B.R., contrare prezentului Regulament, se abroga.

PRESEDINTE,
Av. dr. Gheorghe FLOREA

Anexa la Hotararea Consiliului U.N.B.R. nr. 04/2011 din 08 iulie 2011

REGULAMENT – CADRU
privind organizarea examenului de primire in profesia de avocat si admitere in cadrul Institutului National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor – INPPA (in vederea dobandirii titlului profesional de avocat stagiar) si de primire in profesia de avocat a persoanelor care au absolvit examenul de definitivat in alte profesii juridice.

Capitolul I
Dispozitii generale.

Art.1. - (1) Dreptul de a fi primit in profesia de avocat se obtine pe baza unui examen national si unitar.
(2) De la data inscrierii in barou ca avocat stagiar in urma promovarii examenului, acesta este obligat, fara alte formalitati, sa frecventeze formele de pregatire profesionala initiala organizate in cadrul Institutului National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor (denumit in continuare "INPPA"), in conditiile stabilite prin hotararea Consiliului U.N.B.R.
(3) Examenul national pentru primirea in profesia de avocat (in continuare „examenul”) este organizat de Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (in continuare „UNBR”) in temeiul art.17 alin.(1) din Legea nr. 51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat (in continuare „Lege”), pe baza hotararii Consiliului U.N.B.R. adoptata conform art. 63 lit. h) din Lege.
(4) Examenul are caracter unitar, este organizat si se desfasoara pe baza urmatoarelor principii: caracterul echitabil si nediscriminator; caracterul transparent; caracterul obiectiv al modalitatii de corectare.
(5) Examenul are caracter preponderent teoretic sau preponderent practic - aplicativ, distinct, in functie de vocatia candidatilor de a dobandi titlul profesional de avocat stagiar sau titlul profesional definitiv, prin inscrierea in barou ca urmare a promovarii examenului.
(6) Metodologia, tematica de examen, materiile de examen si continutul subiectelor de examen asigura respectarea caracterului preponderent teoretic sau preponderent practic-aplicativ al examenului.

Art.2. - (1) La examenul prevazut la art.1 se pot inscrie persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la art.12 din Lege.
(2) La examenul de primire in profesia de avocat a persoanelor care au absolvit examenul de definitivat in alte profesii juridice se pot inscrie persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la art. 12 si 20 alin.(5) si (6) din Lege.
(3) In sensul prezentului Regulament, sunt persoane care au absolvit examenul de definitivat in alte profesii juridice, juristii care au dobandit definitivarea in functia juridica exercitata anterior, daca:
a. examenul de definitivare in alta profesie juridica a cuprins si probe scrise;
b. examenul de definitivare in alta profesie juridica s-a desfasurat in baza unei programe compatibile cu cea a examenului de definitivat in profesia de avocat; in sensul prezentului Regulament, este compatibila cu programa de examen pentru admiterea in profesia de avocat o programa de examen ce cuprinde cel putin 3 materii din materiile prevazute la art. 5 alin. (2) lit. b);
c. un document oficial, emis de autoritatea organizatoare care, prin lege, a fost autorizata sa organizeze examenul de definitivare, atesta indeplinirea conditiilor prevazute mai sus.
(4) Indeplinirea conditiei privind definitivarea in functia juridica exercitata anterior se verifica de Comisia de examen.

Art.3. - INPPA poate organiza cursuri pregatitoare pentru sustinerea examenului, pe baza hotararii Consiliului U.N.B.R.

Art.4. - (1) Examenul pentru primirea in profesia de avocat se sustine in cadrul INPPA si se desfasoara in mod unitar, in centrele teritoriale ale acestuia, avand la baza o metodologie elaborata si aprobata de Consiliul U.N.B.R.
(2) Consiliul U.N.B.R. poate stabili, la propunerea Consiliului de conducere al INPPA, desfasurarea examenului in anumite centre teritoriale sau in localitatea sediului central al INPPA, precum si arondarea teritoriala a candidatilor la sustinerea examenului in raport de baroul la care s-a depus cererea de inscriere la examen.
(3) Consiliul U.N.B.R. stabileste, la propunerea Consiliului de conducere al INPPA, tematica, bibliografia de examen, metodologia de examinare si data la care se sustin probele de examen.

Capitolul II
Examenul de primire in profesia de avocat si de admitere in cadrul INPPA (in vederea dobandirii titlului profesional de avocat stagiar)

Sectiunea 1
Modalitatea de examinare.

Art.5. (1) Examenul se organizeaza anual. Consiliului U.N.B.R. poate decide organizarea mai multor examene intr-un an, din ratiuni legate de politica profesionala privind selectia la primirea in profesia de avocat.
(2) Examenul este organizat in doua etape:
a. prima etapa consta in verificarea cunostintelor juridice prin sustinerea unei probe eliminatorii, tip grila, la urmatoarele discipline:
- organizarea si exercitarea profesiei de avocat;
- drept civil;
- drept procesual civil;
- drept penal;
- drept procesual penal.
b. a doua etapa consta in sustinerea unei probe teoretice si cu caracter aplicativ (aplicatie practica) la urmatoarele discipline:
- drept civil;
- drept procesual civil;
- drept penal;
- drept procesual penal.

Art.6. - (1) Testul grila – eliminatoriu cuprinde 100 de intrebari din toate materiile de examen. Timpul necesar pentru formularea raspunsurilor la testul grila este cel stabilit de comisia de elaborare a subiectelor pentru aceasta proba; acesta nu poate fi mai scurt de 2 ore si nici depasi 4 ore de la momentul la care s-a incheiat distribuirea testelor catre toti candidatii.
(2) La testul grila, fiecare raspuns corect se evalueaza cu un punct.
(3) Lucrarile se noteaza cu „ Admis ” sau „ Respins ”, in functie de punctajul obtinut de catre candidat. Sunt admisi in etapa a II-a candidatii care au obtinut minimum 70 de puncte.
(4) Evaluarea lucrarilor la testul grila se realizeaza prin procesare (scanare) electronica.
(5) Proba teoretica, cu caracter aplicativ, consta in rezolvarea unor cazuri practice pe baza cunostintelor teoretice ale candidatilor. Notarea se va realiza pentru fiecare disciplina in parte, cu note de la 1 la 10. Vor fi declarati admisi candidatii care vor obtine cel putin nota 5,00 la fiecare disciplina in parte si o medie generala de cel putin 7,00.

Sectiunea 2
Inscrierea la examen

Art.7. - (1) Data, centrul de evaluare, metodologia, calendarul de desfasurare a examenului, taxa de inscriere, tematica si bibliografia de examen se stabilesc prin hotararea Consiliului UNBR.
(2) Data, centrul/centrele de evaluare, taxa de inscriere si modalitatea de plata vor fi publicate pe paginile web ale UNBR si INPPA si vor fi anuntate intr-un ziar de mare tiraj cu cel putin 60 de zile inainte de data stabilita pentru examen. In termen de cel mult 5 zile de la publicare, fiecare barou va anunta, prin publicare intr-un ziar local si pe pagina web a baroului, organizarea examenului si informatiile necesare inscrierii la acesta.
(3) Cererile de inscriere tipizate vor fi editate de barouri, dupa modelul cuprins la Anexa 1.
(4) La inscrierea candidatilor, barourile vor pune la dispozitia acestora cererea tipizata, si, la cerere, contra cost, tematica si bibliografia stabilite pentru examen (Anexa nr. 3).
(5) Cererea de inscriere la examen insotita de actele mentionate la alin. (8), care formeaza dosarul de inscriere la examen, se depune de candidat, in doua exemplare, cu cel putin 25 de zile inainte de data examenului, la sediul baroului in care candidatul doreste sa exercite profesia.
(6) Cererea de inscriere la examen va fi insotita de o declaratie din care rezulta ca in cazul in care va fi declarat admis, candidatul intelege ca nu poate sa se inscrie in alt barou decat cel la care a depus cererea de inscriere la examen. Totodata, candidatul va indica in declaratie daca doreste sa urmeze cursurile de pregatire initiala in cadrul INPPA sau intr-un centru teritorial al INPPA, potrivit mentiunilor din Anexa 1. In toate cazurile, candidatii au dreptul de a opta pentru pregatirea profesionala initiala in cadrul sediului central al INPPA.
(7) Un exemplar al cererii, insotita de diploma de licenta si foaia matricola, in copi legalizata si alte acte originale se pastreaza la barou. Celalalt exemplar va cuprinde acte depuse in copii certificate pentru conformitate si se inainteaza la centrul de examen din cadrul INPPA sau la sediul central al INPPA, la care este arondat baroul la care s-a depus cererea.
(8) La cererea de inscriere la examen se anexeaza urmatoarele acte:
- certificatul de nastere, in copie certificata pentru conformitate;
- actul de identitate, in copie;
- diploma de licenta in copie legalizata; in cazul in care diploma de licenta a fost obtinuta dupa anul 1995, se va depune si copia legalizata a foii matricole eliberata de facultatea absolvita;
- dovada de plata a taxei de inscriere la examen, in original;
- certificatul de cazier judiciar, eliberat cu cel mult 15 zile inainte de data depunerii cererii;
- certificat privind starea de sanatate a candidatului, incluzand si o evaluare psihiatrica; certificatul se elibereaza de entitatile desemnate de catre consiliile barourilor si vor fi mentionate in anuntul de examen facut de fiecare barou;
- certificat eliberat de baroul competent in care solicitantul a mai fost inscris in profesie, care sa ateste cauzele incetarii calitatii de avocat ori, daca este cazul, motivele respingerii unei cereri anterioare de primire in profesie.
(9) Verificarea indeplinirii conditiilor de primire in profesia de avocat, prevazute de Lege si Statutul profesiei se realizeaza de consiliul baroului la care se inregistreaza cererea de primire in profesie.
(10) Rezultatele verificarii se valideaza de consiliul baroului si se afiseaza la sediul baroului cel mai tarziu cu 20 zile inainte de data examenului.
(11) Candidatii respinsi in urma verificarii pot formula contestatii in termen de 24 de ore de la afisarea listei la sediile barourilor.
(12) Contestatiile se depun la sediile barourilor si se inainteaza, de indata, Comisiei de examen.
(13) Contestatiile se solutioneaza, prin hotarare definitiva, de catre Comisia de examen cel mai tarziu in 48 de ore de la primirea contestatiilor.
(14) Rezultatele solutionarii contestatiilor sunt definitive si se comunica barourilor, care vor proceda la afisarea acestora.
(15) Cuantumul taxei de inscriere la examen se stabileste prin hotararea Consiliului UNBR, in functie de cheltuielile necesare pentru organizarea examenului. Taxa de inscriere la examen se poate achita prin orice instrument de plata, cu mentiunea „Taxa examen primire in profesia de avocat - ………. anul ……, luna ………” in contul bancar al INPPA, mentionat in hotararea Consiliului U.N.B.R pentru organizarea examenului de primire in
profesie.
(16) INPPA va repartiza sumele incasate, conform hotararii Consiliului UNBR.
(17) Taxa de inscriere la examen se restituie candidatilor care nu s-au prezentat la sustinerea examenului din motive obiective, justificate cu acte doveditoare, in proportia stabilita prin hotararea Consiliului UNBR, precum si candidatilor retrasi anterior afisarii listelor cu rezultatele verificarii indeplinirii conditiilor de participare la examen pentru respectarea dispozitiilor art.18 - 21 din Statutul profesiei de avocat.
(18) Cererea de restituire a taxei de inscriere la examen se depune la baroul la care s-a facut inscrierea, care o va inainta de indata INPPA.
(19) Cererea se solutioneaza de INPPA in termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia de catre barou la INPPA.
(20) Cu cel mult 15 zile inainte de data inceperii examenului, consiliile barourilor vor preda Comisiei de examen dosarele candidatilor, inclusiv rezultatele verificarii indeplinirii conditiilor de inscriere la examen, conform competentelor stabilite prin prezentul Regulament.
(21) In situatii deosebite, temeinic justificate, la sesizarea centrului de examen, Comisia Permanenta a U.N.B.R. poate admite depunerea dovezii privind promovarea examenului de licenta sub forma unei adeverinte provizorii emise de unitatea de invatamant superior, chiar dupa expirarea termenului prevazut la alin. (5).

Sectiunea 3
Comisiile de examen

Art. 8. - Comisia de examen este desemnata de Comisia Permanenta a U.N.B.R., pe baza propunerilor barourilor, cu cel putin 15 zile inaintea datei fixate pentru desfasurarea examenului.

Art.9. - (1) Comisia de examen este compusa din: Comisia de organizare a examenului, Comisia de elaborare a subiectelor la testul tip grila, Comisia de elaborare a subiectelor la probele practice, cu caracter aplicativ, Comisia de solutionare a contestatiilor la barem la testul tip grila si la probele practice cu caracter aplicativ, Comisia de corectare a lucrarilor si Comisia de solutionare a contestatiilor la testul tip grila si la proba practica cu caracter aplicativ. Fiecare comisie este compusa din subcomisii potrivit disciplinelor de examen.
(2) Nu vor fi numite in comisii persoanele care au sotul sau sotia, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv in randul candidatilor. Toti membrii comisiilor vor completa in acest sens declaratii pe propria raspundere.
(3) Daca incompatibilitatea prevazuta la alin. (2) se iveste ulterior desemnarii membrilor comisiilor, membrul in cauza are obligatia sa se retraga si sa comunice de indata aceasta situatie presedintelui comisiei, in vederea inlocuirii sale.
(4) Incompatibilitatile prevazute la alin. (2) si (3) se aplica si persoanelor prevazute la art.10 alin.(1) si (2).
(5) Membrii comisiei de organizare a examenului nu pot face parte din celelalte comisii.
(6) Membrii Comisiei de elaborare a subiectelor la testul tip grila nu vor putea face parte din Comisia de solutionare a contestatiilor la testul tip grila.
(7) Membrii Comisiei de elaborare a subiectelor la proba teoretica cu caracter aplicativ nu vor putea face parte din Comisia de solutionare a contestatiilor pentru aceasta proba.
(8) Membrii Comisiei de solutionare a contestatiilor la barem la testul tip grila si la subiectele probei teoretice cu caracter aplicativ pot face parte din Comisia de elaborare a subiectelor.
(9) Calitatea de membru al Comisiei de corectare a lucrarilor este incompatibila cu cea de membru al Comisiei de solutionare a contestatiilor la aceasta proba.
(10) Cazurile de incompatibilitate prevazute anterior sunt de stricta interpretare.

Art.10. - (1) Presedintele Comisiei de examen este desemnat de Comisia Permanenta a U.N.B.R.
(2) Vicepresedintii Comisiei de examen sunt directorul executiv al INPPA si directorii centrelor teritoriale INPPA unde se desfasoara examenul.
(3) Comisia de examen se compune din avocati definitivi, cu reputatie nestirbita, care au deprinderi de verificare a cunostintelor de specialitate prevazute in materiile de examen, inclusiv lectori ai INPPA, in conditiile prevazute de lege.
(4) Supravegherea in perioada desfasurarii probelor de examen este asigurata, de regula, de personal cu activitate didactica, cu aptitudini in coordonarea activitatilor de examen, angajat pe baza de conventie incheiata cu centre universitare de profil juridic din cadrul Facultatilor de Drept agrementate de U.N.B.R., potrivit hotararilor adoptate de organele profesiei in conformitate cu Regulamentul de organizare si functionare a UNBR si de desfasurare a sedintelor Consiliului U.N.B.R..
(5) Pentru redactarea si corectarea lucrarilor la testul tip grila se incheie conventii cu societati/persoane specializate in activitatea respectiva, cu respectarea confidentialitatii datelor primite in cursul examenului.

Art.11. - Comisia de organizare a examenului este desemnata distinct de Comisia Permanenta a U.N.B.R. dintre avocatii propusi de barouri - lectori ai I.N.P.P.A., isi desfasoara activitatea sub coordonarea vicepresedintilor Comisiei de examen si are, in principal, urmatoarele atributii:
a. verifica indeplinirea conditiilor de inscriere prevazute la art. 2;
b. centralizeaza dosarele candidatilor, intocmeste si afiseaza lista candidatilor care indeplinesc conditiile de inscriere la examen, afiseaza lista finala a candidatilor admisi pentru sustinerea examenului;
c. controleaza si indruma actiunile privind organizarea si desfasurarea examenului, identifica si, dupa caz, pregateste spatiile adecvate pentru sustinerea probelor de examen, procura necesarul de rechizite, serviciile de asistenta medicala pe parcursul desfasurarii examenului si de paza necesare pentru pastrarea ordinii publice la locurile de examinare si de evaluare a candidatilor, asigura formalitatile necesare acoperirii cheltuielilor de transport, cazare si diurna, dupa caz, pentru membrii comisiilor;
d. asigura paza subiectelor si a lucrarilor scrise, la sediul comisiei si in timpul transportului acestora;
e. asigura confectionarea stampilelor-tip, numerotate, pentru examen;
f. instruieste cu 24 - 48 de ore inaintea datei examenului persoanele care asigura supravegherea in salile de examen, responsabili de sala si supraveghetori, numiti prin hotarare a presedintelui comisiei de examen;
g. preia de la presedintele Comisiei de elaborare a subiectelor, subiectele pentru probele scrise si baremurile de evaluare si de notare, in plicuri distincte, inchise si sigilate;
h. pastreaza in conditii de deplina siguranta subiectele si baremurile de evaluare si notare;
i. coordoneaza multiplicarea subiectelor pentru probele scrise, in functie de numarul candidatilor, sigiland apoi plicurile continand necesarul de subiecte pentru fiecare sala;
j. repartizeaza candidatii pe sali, pentru probele scrise, in ordine alfabetica, dispune afisarea listelor respective cu cel putin 24 de ore inainte de fiecare proba, pe pagina de web a INPPA, la centrele de examen, precum si pe usile salilor in care se desfasoara probele;
k. distribuie candidatilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
l. afiseaza baremul de evaluare si notare la localurile de examen dupa incheierea fiecarei probe scrise si asigura publicarea acestuia pe pagina de web a INPPA;
m. organizeaza transportul lucrarilor scrise de la localurile de desfasurare a examenului la centrele de examen si raspunde de securitatea acestora;
n. ia masuri pentru ca in spatiile in care se desfasoara probele scrise de examen sa nu patrunda persoane straine, neautorizate de comisie sau neprevazute de prezentul regulament;
o. calculeaza mediile generale si intocmeste listele finale;
p. asigura respectarea procedurii de evaluare si notare;
q. analizeaza desfasurarea si rezultatele examenului si prezinta concluziile Consiliului UNBR;
r. informeaza de indata Presedintele comisiei de examen cu privire la orice situatie deosebita a carei rezolvare nu este prevazuta in prezentul regulament, precum si cu privire la orice situatie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi: pierderea, deteriorarea sau desecretizarea unui subiect;
s. asigura afisarea si publicarea simultana pe pagina web a INPPA;
t. propune Consiliului UNBR eventualele modificari in modul de organizare si desfasurare a examenului;
u. exercita orice alte atributii necesare bunei desfasurari a examenului.

Art. 12. - (1) Vicepresedintii Comisiei de examen repartizeaza sarcinile ce revin membrilor Comisiei de organizare a examenului, in vederea bunei desfasurari a examenului, cu respectarea prevederilor art.13 din prezentul Regulament.
(2) Fiecare membru al Comisiei de examen poarta intreaga raspundere pentru realizarea atributiilor ce i-au fost repartizate, fara a avea dreptul de a exercita alte atributii decat cele specifice comisiei din care face parte, ori cele care i-au fost repartizate.
(3) Presedintele Comisiei de examen coordoneaza si controleaza aducerea la indeplinire a acestor sarcini.

Art. 13. - (1) Membrii celorlalte comisii de examen vor fi numiti, la propunerea barourilor, de regula, dintre persoanele care au fost inscrise in baza de date ale UNBR ca avand experienta in elaborarea subiectelor si verificarea cunostintelor de specialitate ale candidatilor precum si experienta privind metodele si tehnicile de evaluare.
(2) Desemnarea membrilor comisiilor de examen se face pe baza consimtamantului scris exprimat anterior.
(3) Membrii Comisiei de examen vor incheia contracte prin care se vor prevedea modalitatile de plata precum si atributiile si obligatiile ce le revin potrivit dispozitiilor prezentului Regulament.
(4) Contractele de participare la comisii se semneaza de catre Presedintele Comisiei de organizare a examenului sau de catre un alt membru al acestei comisii, desemnat de catre presedinte.
(5) Declaratiile si contractele de participare in comisii se centralizeaza de Comisia de organizare a examenului si se pastreaza alaturi de celelalte documente de concurs.

Art. 14. - (1) Comisia de elaborare a subiectelor la testul tip grila si Comisia de elaborare a subiectelor la proba teoretica si cu caracter aplicativ sunt compuse numai din membri desemnati, ca atare, pentru fiecare disciplina de examen in parte (subcomisii de examen), de catre Presedintele Comisiei de examen, pe baza propunerilor facute de barouri si aprobate de Comisia Permanenta a U.N.B.R.
(2) O persoana nu poate elabora subiecte decat la o singura materie de examen. Nu exista incompatibilitate intre calitatea de membru al comisiei de elaborare a subiectelor la testul tip grila si cea de membru al Comisiei de elaborare a subiectelor la proba teoretica, la aceeasi materie de examen.
(3) Comisiile de elaborare a subiectelor la testul tip grila si la proba teoretica cu caracter aplicativ au in principal urmatoarele atributii:
a. elaborarea subiectelor de examen, cu respectarea urmatoarelor reguli:
- subiectele sa fie in concordanta cu tematica si bibliografia aprobate si publicate de Consiliul UNBR;
- subiectele sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate si sa aiba grad de complexitate corespunzator continutului tematicii si bibliografiei;
- timpul necesar rezolvarii subiectelor sa nu depaseasca timpul alocat desfasurarii probei de examen;
- sa se asigure unitatea de evaluare la nivelul intregului examen;
- sa nu contina probleme controversate in doctrina sau practica;
- la proba teoretica si cu caracter aplicativ, subiectele sa urmareasca si verificarea capacitatii candidatilor de a utiliza cunostintele teoretice in cadrul unui caz practic.
b. predarea catre Presedintele comisiei de examen, a subiectelor, in plicuri sigilate, cu cel putin 12 ore inainte de desfasurarea probelor scrise;
c. elaborarea baremului pentru subiecte si a unui ghid de corectare (in cazul probei teoretice si cu caracter aplicativ), pentru asigurarea unitatii de apreciere si evaluare din partea membrilor Comisiei de corectare a lucrarilor.

Art. 15. - (1) Comisia de solutionare a contestatiilor la testul tip grila solutioneaza, sub coordonarea presedintelui comisiei de examen si cu consultarea membrilor Comisiei de elaborare a subiectelor la testul tip grila, contestatiile la barem si adopta baremele definitive, care se publica pe paginile web ale U.N.B.R. si INPPA.
(2) Comisia de solutionare a contestatiilor la testul tip grila dispune reverificarea lucrarilor a caror punctare initiala a fost contestata si acorda punctajul conform baremelor de evaluare definitive.

Art.16. - (1) Comisia de corectare a lucrarilor la proba teoretica si cu caracter aplicativ este compusa din membri desemnati pentru fiecare disciplina de examen si va proceda la evaluarea si corectarea lucrarilor in conditiile stabilite prin prezentul Regulament.
(2) Activitatea de corectare a lucrarilor este confidentiala. Pe perioada corectarii lucrarilor, fiecare membru al Comisiei de corectare a lucrarilor este responsabil pentru securitatea lucrarilor de examen si a actelor intocmite in legatura cu corectarea acestora.
(3) Dupa finalizarea corectarii, lucrarile sunt predate pe baza de proces – verbal Presedintelui Comisiei de examen sau altui membru al comisiei desemnat de acesta.

Art. 17. - (1) Comisia de solutionare a contestatiilor la proba teoretica si cu caracter aplicativ se constituie din subcomisii pentru fiecare materie de examen in parte.
(2) Comisia de solutionare a contestatiilor are urmatoarele atributii:
a) solutionarea contestatiilor la baremul de corectare a lucrarilor elaborate la probele scrise;
b) solutionarea contestatiilor formulate impotriva rezultatelor obtinute la fiecare dintre probele de examen.

Sectiunea 4
Desfasurarea examenului

Art. 18. - Examinarea candidatilor consta in sustinerea de probe scrise.
Probele scrise se desfasoara in doua etape:
- prima etapa, consta in sustinerea unui test grila pentru verificarea cunostintelor teoretice;
- a doua etapa, consta in sustinerea unei probe scrise pentru verificarea cunostintelor teoretice si aptitudinilor de a aplica aceste cunostinte in cazuri practice.

Art.19. - (1) Testul grila pentru verificarea cunostintelor teoretice cuprinde 100 de intrebari la materiile prevazute la art.5 alin. (2) lit. a).
(2) Tezele de examen cuprind aceleasi intrebari, care pot fi amplasate intr-o ordine diferita, astfel incat sa se evite distribuirea tezelor cu cuprins identic candidatilor alaturati.
(3) Timpul necesar pentru formularea raspunsurilor la intrebarile din chestionarul de examen este cel stabilit de Comisia de elaborare a subiectelor si nu poate depasi 4 ore socotite din momentul in care s-a incheiat distribuirea testelor pentru toti candidatii.
(4) La testul grila pentru verificarea cunostintelor teoretice fiecare raspuns corect primeste un punct.
(5) Evaluarea lucrarilor la testul grila se realizeaza prin procesare (scanare)
electronica.
(6) Evaluarea lucrarilor la testul grila se poate efectua intr-un singur centru de examen, conform hotararii Comisiei Permanente a U.N.B.R.

Art.20. - La proba teoretica si cu caracter aplicativ pot participa numai candidatii care au obtinut calificativul "Admis" la testul tip grila.

Art.21. - (1) Proba teoretica si cu caracter aplicativ consta in tratarea unui/unor subiect(e) teoretic(e) si solutionarea unui/unor caz(uri) practic(e) la fiecare materie din cele prevazute la art. 5 alin. (2) lit. b), pe baza cunostintelor teoretice ale candidatului.
(2) Proba teoretica si cu caracter aplicativ se desfasoara in doua zile (intre zilele de examen poate exista pauza);
a) in prima zi, drept civil si drept procesual civil;
b) in a doua zi, drept penal si procesual penal.
(3) Tezele la disciplinele de examen din aceeasi zi se vor redacta separat, pe foi de examen distincte, fara a fi permisa tratarea subiectelor de la o materie de examen pe foaia de examen destinata tratarii celeilalte materii.
(4) Timpul necesar pentru formularea raspunsurilor este cel stabilit de Comisia de elaborare a subiectelor; acesta nu poate fi mai scurt de 2 ore si nici nu poate depasi 4 ore (pentru doua discipline grupate in aceeasi zi) socotite din momentul in care s-a incheiat distribuirea subiectelor pentru toti candidatii.

Art. 22. - Se interzice candidatilor ca, pe timpul desfasurarii probelor de examen, sa comunice intre ei sau sa detina asupra lor orice surse de informare si mijloace de comunicare, de orice fel, cu exceptia celor specific autorizate de comisia de examen, sub sanctiunea eliminarii din examen pentru frauda.

Art.23. - (1) Accesul candidatilor in salile de examen pentru sustinerea probelor este permis numai pe baza unui act de identitate, pana la ora stabilita de comisia de examen cel mai tarziu pana la momentul deschiderii plicului in care se afla tezele de examen.
(2) In vederea elaborarii lucrarilor scrise candidatii folosesc numai cerneala sau pix cu pasta de culoare albastra/neagra. In cazul probei cu testul grila, intrucat evaluarea lucrarilor se face electronic, in vederea rezolvarii lucrarilor scrise candidatii folosesc numai pix cu pasta de culoare neagra, distribuit la intrarea in sala de examen.
(3) Candidatii ocupa locurile in salile de examen la probele scrise in ordine alfabetica, conform listelor afisate. Fiecare candidat primeste o foaie de examen tipizata, cu stampila comisiei de examen, pe care isi scrie cu majuscule numele si prenumele si completeaza citet celelalte date. Coltul foii de examen va fi lipit si stampilat la momentul predarii lucrarii, numai dupa ce persoanele care supravegheaza sala de examinare au
verificat identitatea candidatilor si completarea corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce responsabilii de sala au semnat in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Foile de examen cuprinzand testele grila vor fi redactate si distribuite astfel incat in raport de asezarea in sala a candidatilor sa se excluda posibilitatea ca foile de examen ale candidatilor alaturati sa fie identice.
(4) Din momentul deschiderii plicului in care se afla subiectele de examen niciun candidat nu mai poate intra in sala si niciun candidat nu poate parasi sala decat daca preda lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
(5) Pe toata durata desfasurarii probei este interzisa parasirea salii de examen de catre candidati. In cazuri exceptionale, daca un candidat este nevoit sa paraseasca temporar sala, el trebuie sa fie insotit de un supraveghetor pana la inapoierea in sala de examen.
(6) Niciun membru al comisiei de examen nu poate parasi localul de examen si nu poate comunica in exterior continutul subiectelor de examen pana la incheierea probei scrise.

Art. 24. - (1) Pe parcursul desfasurarii probelor de examen membrii comisiei de examen si supraveghetorii de sali nu pot da candidatilor indicatii sau informatii referitoare la rezolvarea testului grila/subiectelor la proba teoretica cu caracter aplicativ si nu pot aduce modificari acestora si baremului de evaluare si notare. Orice nelamurire legata de subiecte se solutioneaza numai de Comisia de elaborare a subiectelor.
(2) In cazul in care unii candidati doresc sa isi transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, primesc alte formulare tipizate. Acest lucru este consemnat de catre supraveghetori in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre supraveghetori, mentionandu-se pe ele "Anulat", se semneaza de 2 supraveghetori si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
(3) Fiecare candidat primeste atatea formulare tipizate cate ii sunt necesare.
(4) La expirarea timpului acordat candidatii predau lucrarile sub semnatura in faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Ultimii 3 candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari.
(5) Toti candidatii semneaza, la momentul predarii lucrarilor, in procesele-verbale de predare-primire a acestora.
(6) Vicepresedintele Comisiei de examen sau alt membru al Comisiei desemnat de Presedintele Comisiei de examen preia lucrarile sub semnatura de la supraveghetori, dupa care le preda pe baza de proces-verbal fiecarui membru al Comisiei de examen desemnat sa evalueze lucrarile.
(7) Frauda atrage eliminarea imediata din examen. Se va considera ca fiind frauda oricare dintre urmatoarele:
- inscrierea numelui candidatului pe foaia de examen in afara rubricii care se sigileaza si orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrarii;
- copierea de la alti candidati;
- comunicarea, prin orice mijloace, cu persoane aflate in afara sau in interiorul salii de examinare;
- detinerea de tiparituri sau alte inscrisuri continand surse de informare privind materia de examen, indiferent daca acestea au fost sau nu utilizate in timpul examenului;
- detinerea de mijloace electronice de comunicare sau de informare sau care permit comunicarea sau informarea, indiferent de natura acestora (telefoane mobile, PDA-uri, notebook-uri, ceasuri etc.) si indiferent daca acestea au fost sau nu utilizate in timpul examenului;
- inlocuirea lucrarii scrise redactate la examen cu o lucrare pregatita anterior intrarii la examen;
- substituirea de persoana.
(8) In cazurile prevazute la alin. (7) de mai sus, frauda si modul de realizare a acesteia vor fi consemnate intr-un proces - verbal ce se va intocmi pe loc de catre responsabilul de sala iar lucrarea se va anula cu mentiunea "Frauda". Procesul-verbal va fi comunicat Comisiei de organizare a examenului, care va elibera candidatului o copie, la cererea acestuia.
(9) Pentru fiecare sala de examen se intocmeste un proces-verbal, semnat de responsabilul de sala si de supraveghetori, cuprinzand numarul candidatilor inscrisi si prezenti precum si numele responsabilului de sala si al supraveghetorilor.

Sectiunea 5
Bareme. Corectare. Contestatii. Rezultate finale.

Art.25. - (1) Baremul de evaluare si notare stabilit de membrii Comisiei de elaborare a subiectelor desemnati pentru fiecare materie de examen, se afiseaza la localul de examen si se publica pe pagina web a U.N.B.R. si INPPA, dupa incheierea probei privind testul grila.
(2) In termen de 24 de ore de la afisare candidatii pot face contestatii la barem, care se depun la sediul INPPA sau, dupa caz, la centrul unde se desfasoara examenul.
(3) Contestatiile se solutioneaza de Comisia de solutionare a contestatiilor la testul tip grila, in cel mult 48 de ore de la expirarea termenului de contestare. Baremele definitive stabilite in urma solutionarii contestatiilor se publica de indata pe pagina web a INPPA si la sediul acesteia, precum si la localurile unde se desfasoara examenul. Solutiile se motiveaza in termen de 3 zile, calculate incepand de la termenul prevazut pentru finalizarea solutionarii contestatiilor.
(4) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul corect la una dintre intrebari este altul decat cel indicat in barem, punctajul corespunzator intrebarii se acorda numai candidatilor care au indicat raspunsul corect stabilit prin baremul definitiv.
(5) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul corect indicat in baremul initial nu este singurul corect, punctajul corespunzator intrebarii respective se acorda pentru oricare dintre cele doua variante de raspuns stabilite ca fiind corecte prin baremul definitiv.
(6) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se anuleaza una sau mai multe intrebari din testul-grila, punctajul corespunzator intrebarii/intrebarilor anulate se acorda tuturor candidatilor.

Art.26. - Rezultatele la testul – grila se publica simultan pe paginile de web ale U.N.B.R. si INPPA si se transmit in vederea afisarii la centrul/centrele de desfasurare a examenului.

Art.27. - (1) Candidatii pot contesta punctajul obtinut la testul tip grila.
(2) Contestatiile se depun in 24 de ore de la afisarea rezultatelor la centrul unde se desfasoara examenul.
(3) In vederea solutionarii contestatiilor, lucrarile se renumeroteaza si se resigileaza, fiind inscrise intr-un borderou separat.
(4) Lucrarile se predau comisiei de solutionare a contestatiilor la testul tip grila, insotite de un borderou de predare – primire in care se mentioneaza numarul de ordine al lucrarilor.
(5) Punctajul acordat de comisia de solutionare a contestatiilor la testul tip grila este definitiv.
(6) Dupa primirea rezultatelor de la comisia de solutionare a contestatiilor, comisia de organizare a examenului intocmeste lista finala cu calificativele obtinute de candidati la testul tip grila, care se publica pe pagina web a U.N.B.R. si INPPA si se afiseaza la centrul/centrele de examen.

Art.28. - (1) Baremul de evaluare si notare, stabilit de membrii Comisiei de elaborare a subiectelor desemnati pentru fiecare materie de examen la proba teoretica si cu caracter aplicativ, se afiseaza la localul de examen dupa incheierea probei.
(2) In termen de 24 de ore de la afisare candidatii pot face contestatii la barem, care se solutioneaza de Comisia de elaborare a subiectelor, in plenul sau, in cel mult 48 de ore de la expirarea termenului de contestare.
(3) Solutiile se motiveaza in termen de 3 zile, calculate incepand de la termenul prevazut pentru finalizarea solutionarii contestatiilor.
(4) Baremul stabilit in urma solutionarii contestatiilor se publica pe paginile web ale U.N.B.R. si INPPA si se afiseaza la centrul/centrele de examen.

Art.29. - (1) Dupa solutionarea tuturor contestatiilor privitoare la baremul afisat, corectarea lucrarilor se face, separat, de catre 2 membri ai Comisiei de corectare, pentru fiecare dintre materiile de examinare.
(2) Corectarea si notarea lucrarilor se face cu respectarea baremelor de evaluare si de notare si a ghidurilor de corectare stabilite de redactorul subiectelor, ori de Comisia de elaborare a subiectelor, in caz de admitere a contestatilor privind baremul de corectare.

Art.30. - (1) Lucrarile scrise se noteaza, pentru fiecare dintre materiile de examinare, cu note de la 1 la 10, cu doua zecimale. Corectarea si notarea pe baza baremului se inregistreaza in borderouri de notare separate, in care fiecare lucrare va figura cu un numar de identificare, aplicat inainte de inceperea operatiunilor de corectare.
(2) Notarea fiecarei lucrari pe borderou se face de catre fiecare corector. Borderoul va fi semnat de ambii corectori, pe fiecare pagina. Nota finala la fiecare materie o reprezinta media celor doua note acordate si va fi evidentiata, corespunzator, pe borderou si consemnata, ca atare, sub semnatura ambilor corectori, pe lucrarea scrisa corectata.
(3) Daca intre notele acordate si mentionate pe borderou, pentru aceeasi lucrare, diferenta este mai mare de un punct, nota finala va fi stabilita de o comisie formata din cei 2 corectori si un arbitru desemnat dintre ceilalti corectori de catre Presedintele Comisiei de examen, prin tragere la sorti, consemnata intr-un proces verbal distinct, subscris de Presedintele Comisiei de examen si de cei doi corectori.
(4) Nota data la reevaluare se consemneaza intr-un borderou de notare distinct, sub semnatura celor 3 membri ai comisiei de reevaluare, si se trece pe lucrare, sub semnatura, de catre cei 3 corectori. Nota 1 se acorda atunci cand punctajul obtinut de candidat, ca medie sau in urma reevaluarii, este mai mic sau egal cu aceasta nota.
(5) Pe timpul corectarii, coltul lucrarii nu se desigileaza. Notele acordate se inscriu in borderou sub semnatura celor care le-au acordat si apoi pe lucrare, in rubrica speciala a foii de concurs, sub semnatura, de catre corectori.
(6) Dupa ce toate lucrarile scrise au fost corectate si notate, iar notele au fost inscrise pe lucrari, acestea se deschid in prezenta presedintelui comisiei de examen, iar notele finale se inregistreaza imediat in borderourile de examen.
(7) Mediile aritmetice vor fi calculate cu doua zecimale.

Art.31. - (1) Rezultatele examenului la proba teoretica si cu caracter aplicativ se afiseaza la Centrul de evaluare a examenului, imediat dupa terminarea evaluarii la toate materiile, cu mentionarea datei si orei afisarii.
(2) Afisarea se constata prin proces verbal semnat de Presedintele comisiei de examen.

Art.32. - (1) Candidatii pot contesta nota obtinuta la probele scrise. Contestatia se depune la Centrul de evaluare a examenului in termen de 48 de ore de la afisare. Contestatiile se pot inregistra si prin fax.
(2) Contestatiile se solutioneaza de catre Comisia de contestatii. Lucrarile Comisiei de contestatii incep in cel mult 3 zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (1).

Art.33. - (1) In vederea solutionarii contestatiilor, lucrarile scrise vor fi resigilate si renumerotate, fiind inscrise intr-un borderou separat.
(2) Fiecare lucrare a carei nota initiala a fost contestata se recorecteaza de catre 2 membri ai Comisiei de solutionare a contestatiilor.
(3) In cazul in care se constata o diferenta mai mare de un punct intre notele celor 2 corectori si cel putin una dintre note este minimum 5 sau daca diferenta dintre media stabilita de Comisia de corectare si de Comisia de solutionare a contestatiilor este mai mare de 1,5 puncte, in favoarea candidatului, nota finala va fi stabilita de o comisie formata din cei 2 corectori membri ai Comisiei de solutionare a contestatiilor si un arbitru desemnat dintre ceilalti corectori prin tragere la sorti de catre Presedintele Comisiei de examen.
(4) Decizia comisiei de contestatii este definitiva.
(5) Nota acordata la contestatii nu poate fi mai mica decat nota contestata.

Art.34. - (1) Lista cuprinzand rezultatele finale ale examenului se publica simultan la centrul/centrele de desfasurare a examenului si paginile web ale UNBR si INPPA.
(2) Pentru primirea in profesia de avocat candidatul trebuie sa obtina cel putin media 7 (sapte), cu conditia ca la fiecare disciplina la proba teoretica si cu caracter aplicativ nota
obtinuta sa fie cel putin 5 (cinci).

Capitolul III
Examenul de primire in profesia de avocat a persoanelor care au absolvit examenul de definitivat in alte profesii juridice in vederea dobandirii titlului profesional de avocat definitiv

Sectiunea 1
Modalitatea de examinare.

Art.35. - (1) Examenul se organizeaza anual.
(2) Examenul consta in sustinerea unor probe scrise la urmatoarele materii:
- organizarea si exercitarea profesiei de avocat;
- drept civil;
- drept procesual civil;
- drept penal;
- drept procesual penal.
(3) Subiectele vor urmari verificarea cunostintelor teoretice si practice ale candidatilor privind organizarea, exercitarea si deontologia profesiei de avocat precum si deprinderile si aptitudinile acestora privind aplicarea in practica, in forme si modalitati specifice exercitarii profesiei de avocat, a cunostintelor teoretice, a doctrinei si a jurisprudentei din materiile de examen.
(4) Notarea se va realiza pentru fiecare disciplina in parte, cu note de la 1 la 10. Vor fi declarati admisi candidatii care vor obtine cel putin nota 5,00 la fiecare disciplina in parte si o medie generala de cel putin 7,00.

Sectiunea 2
Inscrierea la examen

Art.36. - (1) Data, centrul de evaluare, metodologia, calendarul de desfasurare a examenului, taxa de inscriere, tematica si bibliografia de examen se stabilesc prin hotararea Consiliului UNBR.
(2) Data, centrul de evaluare, taxa de inscriere si modalitatea de plata vor fi publicate pe pagina web a UNBR si vor fi anuntate intr-un ziar de mare tiraj cu cel putin 60 de zile inainte de data stabilita pentru examen. In termen de cel mult 5 zile de la publicare, fiecare barou va anunta, prin publicare intr-un ziar local si pe pagina web a baroului, organizarea examenului si informatiile necesare inscrierii la examen.
(3) Cererile de inscriere tipizate vor fi editate de barouri, dupa modelul cuprins la Anexa 2.
(4) La inscrierea candidatilor, barourile vor pune la dispozitia acestora cererea tipizata, si, la cerere, contra cost, tematica si bibliografia stabilite pentru examen (Anexa nr.3).
(5) Cererea de inscriere la examen insotita de actele mentionate la alin. (7), care formeaza dosarul de inscriere la examen, se depune de candidat, in doua exemplare, cu cel putin 25 de zile inainte de data examenului la sediul baroului in care candidatul doreste sa exercite profesia.
(6) Cererea va fi insotita de o declaratie din care rezulta ca in cazul in care va fi declarat admis, candidatul intelege ca nu poate sa se inscrie in alt barou decat cel la care a depus cererea de inscriere la examen. Un exemplar al cererii, insotita de diploma de licenta si foaia matricola, in copie legalizata si alte acte originale se pastreaza la barou. Celalalt exemplar va cuprinde acte depuse in copii certificate pentru conformitate, si se inainteaza la centrul de examen din cadrul INPPA sau la sediul central al INPPA, la care este arondat baroul la care s-a depus cererea.
(7) La cererea de inscriere la examen se anexeaza urmatoarele acte:
- certificatul de nastere, in copie legalizata;
- actul de identitate, in copie;
- diploma de licenta in copie legalizata; in cazul in care diploma de licenta sa obtinut dupa anul 1995, se va depune si copia legalizata a foii matricole eliberata de facultatea absolvita;
- dovada de plata a taxei de inscriere la examen, in original;
- certificatul de cazier judiciar, eliberat cu cel mult 15 zile inainte de data depunerii cererii;
- certificat privind starea de sanatate a candidatului, incluzand si o evaluare psihiatrica; certificatul se elibereaza de entitatile desemnate de catre consiliile barourilor si vor fi mentionate in anuntul de examen facut de fiecare barou;
- dovada promovarii, in conditiile prevazute prin prezentul Regulament, a examenului de definitivare in functia juridica indeplinita anterior;
- certificat eliberat de baroul competent in care solicitantul a mai fost inscris in profesie, care sa ateste cauzele incetarii calitatii de avocat ori, daca este cazul, motivele respingerii unei cereri anterioare de primire in profesie.
(8) Verificarea indeplinirii conditiilor de primire in profesia de avocat, prevazute de Lege si Statutul profesiei, cu exceptia conditiei prevazute la art. 2 alin. (4) se realizeaza de consiliul baroului la care se inregistreaza cererea de primire in profesie.
(9) Rezultatele verificarii se valideaza de consiliul baroului si se afiseaza la sediul baroului cel mai tarziu cu 20 zile inainte de data examenului.
(10) Candidatii respinsi in urma verificarii pot formula contestatii in termen de 24 de ore de la afisarea listei la sediile barourilor.
(11) Contestatiile se depun la sediile barourilor si se inainteaza, de indata, Comisiei de examen.
(12) Contestatiile se solutioneaza, prin hotarare definitiva, de catre Comisia de examen cel mai tarziu in 48 de ore de la primirea contestatiilor.
(13) Rezultatele solutionarii contestatiilor sunt definitive si se comunica barourilor, care vor proceda la afisarea acestora.
(14) Cu cel mult 10 zile inainte de data examenului, Comisia de examen, prin membrii anume desemnati, va finaliza verificarile privind indeplinirea conditiilor prevazute la art. 2 alin. (4). In situatia in care se constata neindeplinirea de catre candidat a conditiilor prevazute la art. 2 alin. (4), Comisia de examen va comunica, de indata, rezultatul verificarii candidatului aflat intr-o astfel de situatie. Contestatia la rezultatul verificarii va fi formulata in cel mult 24 de ore de la comunicare si va fi solutionata de Presedintele comisiei de examen in cel mult 24 de ore. Rezultatul solutionarii contestatiei este definitiv.
(15) Cuantumul taxei de inscriere la examen se stabileste prin hotararea Consiliului UNBR, in functie de cheltuielile necesare pentru organizarea examenului. Taxa de inscriere la examen se poate achita prin orice instrument de plata, cu mentiunea „Taxa examen primire in profesia de avocat - ………. anul ……, luna ………” in contul bancar al INPPA, mentionat in hotararea Consiliului U.N.B.R pentru organizarea examenului de primire in profesie.
(16) Din sumele astfel incasate, INPPA va repartiza prin ordin de plata sumele care vor avea destinatia hotarata de Consiliul UNBR.
(17) Taxa de inscriere la examen se restituie candidatilor care nu s-au prezentat la sustinerea examenului din motive obiective, justificate cu acte doveditoare, in proportia stabilita prin hotararea Consiliului UNBR, precum si candidatilor retrasi anterior afisarii listelor cu rezultatele verificarii indeplinirii conditiilor de participare la examen pentru respectarea dispozitiilor art.18 - 21 din Statutul profesiei de avocat.
(18) Cererea de restituire a taxei de inscriere la examen se depune la baroul la care s-a facut inscrierea, care o va inainta de indata la INPPA.
(19) Cererea se solutioneaza in termen de 30 de zile de la inregistrare, respectiv de la comunicarea acesteia de catre barou la INPPA.
(20) Cu cel mult 15 zile inainte de data inceperii examenului, consiliile barourilor vor preda Comisiei de examen dosarele candidatilor, inclusiv rezultatele verificarii indeplinirii conditiilor de inscriere la examen, conform competentelor stabilite prin prezentul Regulament.

Sectiunea 3
Comisiile de examen.

Art.37. - Dispozitiile art.10 – 16, 18 si 19 din Capitolul II, sectiunea 3 din prezentul regulament, se aplica in mod corespunzator.

Sectiunea 4
Desfasurarea examenului

Art.38. - (1) Examinarea candidatilor consta in sustinerea de probe scrise la urmatoarele discipline:
- organizarea si exercitarea profesiei de avocat;
- drept civil;
- drept procesual civil;
- drept penal;
- drept procesual penal.
(2) Probele scrise au un caracter teoretic si aplicativ si presupun tratarea unui/unor subiect(e) teoretic(e) si solutionarea a cate unui caz practic la fiecare materie din cele prevazute la alin. (1).
(3) Probele se desfasoara in trei zile:
a) in prima zi, drept civil si drept procesual civil;
b) in a doua zi, organizarea si exercitarea profesiei de avocat;
c) in a treia zi, drept penal si procesual penal.
(4) Tezele la disciplinele de examen grupate in aceeasi zi se vor redacta separat, pe foi de examen distincte.
(5) Timpul necesar pentru formularea raspunsurilor este cel stabilit de Comisia de elaborare a subiectelor; acesta nu poate fi mai scurt de 2 ore si nici depasi 4 ore (pentru doua discipline grupate in aceeasi zi), socotite din momentul in care s-a incheiat distribuirea subiectelor pentru toti candidatii.
(6) Dispozitiile art. 22 – 24 din Capitolul II, sectiunea 4 din prezentul regulament, se aplica in mod corespunzator.

Sectiunea 5
Bareme. Corectare. Contestatii. Rezultate finale.

Art.39. - Dispozitiile art. 28 – 34 din Capitolul II, sectiunea 5 din prezentul regulament, se aplica in mod corespunzator.

Capitolul IV
Dispozitii comune finale

Art.40. - (1) Consiliul UNBR poate mandata Comisia Permanenta a UNBR sa exercite atributiile prevazute de prezentul Regulament.
(2) Procedura de validare a examenului de catre Consiliul UNBR va include obligatoriu analiza activitatii Comisiei Permanente a UNBR si a INPPA privind organizarea si desfasurarea examenului.

Art.41. - Neinscrierea in barou, in termen de cel mult 2 ani de la data validarii rezultatelor examenului, a candidatului declarat admis atrage decaderea acestuia din dreptul de a solicita inscrierea in barou.

Art.42. - Termenele prevazute de prezentul regulament se calculeaza potrivit dispozitiilor art. 101 din Codul de procedura civila.

Art. 43. - Pentru cazurile in care prezentul regulament stipuleaza ca un document urmeaza sa fie afisat la sediile UNBR / INPPA / barourilor / centrul de examen a examenului, anuntul se va afisa de indata pe panoul de afisaj sau, dupa caz, pe/la usa de intrare in sediul acestora.

Art.44. - (1) Lucrarile de examen ale candidatilor, impreuna cu dosarul transmis catre centrele INPPA, precum si toate celelalte documente privind desfasurarea examenului se arhiveaza si se pastreaza in arhiva INPPA / centrele INPPA pe o durata de doi ani.
(2) In aceleasi conditii se pastreaza si un exemplar din dosarul de examen al candidatilor admisi in profesie.
(3) Exemplarul dosarului de examen al candidatilor admisi in profesie, aflat la barourile la care au fost depuse cererile de primire in profesie, va fi avut in vedere la solutionarea cererilor de inscriere in barou si se pastreaza dupa solutionarea acestora, distinct, o perioada de cinci ani.
(4) Dosarele de examen ale candidatilor respinsi / retrasi, aflate la barouri, care contin acte originale / copii legalizate in original, se restituie la cererea acestora, in termen de maximum 5 ani de la data validarii examenului, cu mentiunea preluarii documentelor de catre candidat.

Art.45. - (1) Prezentul regulament se completeaza cu dispozitiile privind examenul de primire in profesia de avocat cuprinse in Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si in Statutul profesiei de avocat.
(2) Orice alte dispozitii privind examenul de primire in profesia de avocat, adoptate prin hotarari ale Consiliului U.N.B.R., contrare prezentului Regulament, se abroga.

Art.46. - „REGULAMENTUL – CADRU privind organizarea examenului de primire in profesia de avocat si a examenului de obtinere a titlului profesional de avocat definitiv” adoptat prin Decizia Consiliului nr. 268 din 22 septembrie 2007, republicata, se abroga.


ANEXA nr. 1 la REGULAMENTUL - CADRU

MODELUL CERERII DE INSCRIERE LA EXAMEN

Nr. inregistrare ……….. data ……………….
Baroul …………………………………….……

CERERE
de inscriere pentru participarea la examenul de primire in profesia de avocat si de admitere in cadrul Institutului National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor – INPPA (exclusiv pentru dobandirea calitatii de avocat stagiar)

Sesiunea ............. / anul .......... in vederea inscrierii ulterioare in Baroul ..............

1. Subsemnatul (numele, initiala tatalui, prenumele)...................................... ............................................................................................ , fiul/fiica lui ................... si al .................., domiciliat in (str. nr. bl. sc. et. ap. jud. sect. localitate).......................................................... , cod numeric personal ......................................................, legitimat prin CI/BI, ..... eliberat de ............. telefon/fax: ................, e-mail: .................................
solicit inscrierea la examenul de primire in profesia de avocat pentru dobandirea titlului profesional de avocat stagiar - sesiunea ................

2. Mentionez ca sunt licentiat in drept conform diplomei de licenta nr. ............... din data ............... eliberata de Universitatea .............. Facultatea ....................

3. Declar pe propria raspundere, sub sanctiunea prevazuta de lege pentru declaratii false, ca nu ma aflu in nici unul dintre cazurile de nedemnitate prevazute la art. 13 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat.

4. Declar pe propria raspundere, sub sanctiunea prevazuta de lege pentru declaratii false, ca nu ma aflu in nici unul dintre cazurile de incompatibilitate prevazute la art. 14 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat / declar ca ma angajez sa renunt la orice stare de incompatibilitate, in cel mult doua luni de la data afisarii rezultatului definitiv al examenului, sub sanctiunea prevazuta la art. 24 alin (2) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat.

5. Declar ca nu sunt si nu am fost inscris intr-un alt barou din Romania (declar ca am fost inscris in Baroul ............ in perioada ..................... si ca m-am retras / a incetat calitatea mea de avocat pentru urmatoarele motive: .....................................................................................)

6. Declar ca am luat cunostinta de prevederile art. 26 din Regulamentul de examen in sensul ca in cazul promovarii examenului, neurmat de inscrierea in Barou, in termen de cel mult 2 ani de la data afisarii rezultatelor examenului, voi fi decazut din dreptul de a mai solicita inscrierea in Barou.

7. Anexez alaturat, in doua exemplare, urmatoarele acte: a) certificatul de nastere, in copie legalizata; d) actul de identitate, in copie; e) diploma de licenta in copie legalizata. In cazul in care diploma de licenta s-a obtinut dupa anul 1995, se va depune si copia legalizata a foii matricole eliberata de facultatea absolvita; f) dovada de plata a taxei de inscriere la examen, in original; g) certificatul de cazier judiciar, eliberat cu cel mult 15 zile inainte de data depunerii cererii; h) certificat privind starea de sanatate a candidatului, incluzand si o evaluare psihiatrica, eliberat de institutia sanitara stabilita de Barou si mentionata in anuntul facut de Barou conform prevederilor alin.(4); i) certificat eliberat de baroul competent in care solicitantul a mai fost inscris in profesie, care sa ateste cauzele incetarii calitatii de avocat ori, daca este cazul, motivele respingerii unei cereri anterioare de primire in profesie.

8. Doresc sa fiu inscris la INPPA:
- structura centrala (sediul in Bucuresti);
- centrul teritorial INPPA .......................1

9. Depun prezenta cerere in doua exemplare.
Data ........... Semnatura ...............


Nota: Mentiunile de la pct. 4 si 5 se completeaza corespunzator situatiei fiecarui candidat.
Nr. de inregistrare al cererii si denumirea baroului se completeaza de catre secretariatul baroului la care se depune cererea.

1 Candidatii care opteaza pentru inscrierea in barouri ce sunt cuprinse in raza teritoriala a unui centru teritorial INPPA se inscriu la acest centru sau pot opta pentru pregatirea initiala in cadrul structurii centrale a INPPA (in Bucuresti). Candidatii care opteaza pentru inscrierea in barouri ce nu sunt cuprinse in raza teritoriala a unui centru INPPA, se vor inscrie in vederea pregatirii initiale in cadrul structurii centrale a INPPA (in Bucuresti) sau la centrul teritorial INPPA cel mai apropiat de raza teritoriala a baroului unde vor fi inscrisi.


ANEXA nr. 2 la REGULAMENTUL – CADRU

MODELUL CERERII DE INSCRIERE LA EXAMEN
(examenul de primire in profesia de avocat in vederea dobandirii titlului profesional de avocat definitiv)

Nr. inregistrare ............... data ......................
Baroul ................................

Cerere
de inscriere pentru participarea la examenul de primire in profesia de avocat in vederea dobandirii titlului profesional de avocat definitiv

Sesiunea .......... / anul ........ in vederea inscrierii ulterioare in Baroul ..................

1. Subsemnatul (numele, initiala tatalui, prenumele)......................................................, fiul/fiica lui ................ si al ..................., domiciliat in (str. nr. bl. sc. et. ap. jud. sect. localitate) ......................................., cod numeric personal ....................................., legitimat prin CI/BI,......... eliberat de .............. telefon/fax: ......................., e-mail: ...............
solicit inscrierea la examenul de primire in profesia de avocat pentru dobandirea titlului profesional de avocat definitiv - sesiunea ..................

2. Mentionez ca sunt licentiat in drept conform diplomei de licenta nr. .............. din data .......... eliberata de Universitatea ................. Facultatea .................. (adeverinta provizorie nr. ........ din data ............... eliberata de Universitatea ............... Facultatea .........................

3. Declar pe propria raspundere, sub sanctiunea prevazuta de lege pentru declaratii false, ca nu ma aflu in nici unul dintre cazurile de nedemnitate prevazute la art. 13 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat.

4. Declar pe propria raspundere, sub sanctiunea prevazuta de lege pentru declaratii false, ca nu ma aflu in nici unul dintre cazurile de incompatibilitate prevazute la art. 14 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat / declar ca ma angajez sa renunt la orice stare de incompatibilitate, in cel mult doua luni de la data afisarii rezultatului definitiv al examenului, sub sanctiunea prevazuta la art. 24 alin (2) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat.

5. Declar ca am exercitat/exercit functia juridica de si am promovat examenul de definitivare in aceasta functie.

6. Declar ca nu sunt si nu am fost inscris intr-un alt barou din Romania (declar ca am fost inscris in Baroul .................. in perioada .................. si ca m-am retras / a incetat calitatea mea de avocat pentru urmatoarele motive: .....................................................................


7. Anexez alaturat, in doua exemplare, urmatoarele acte: a) certificatul de nastere, in copie legalizata; b)
actul de identitate, in copie; c) diploma de licenta sau adeverinta provizorie, in copie legalizata; d) chitanta de plata a taxei de inscriere la examen in original; e) certificatul de cazier judiciar eliberat cu cel mult 15 zile inainte de data depunerii cererii; f) certificat privind starea de sanatate, incluzand si o evaluare psihiatrica, eliberat de institutia sanitara stabilita de Barou; g) dovada faptului ca a promovat examenul de definitivare in functia juridica indeplinita anterior; h) certificat eliberat de baroul competent in care am mai fost inscris in profesie, care atesta cauzele incetarii calitatii de avocat ori, daca este cazul, motivele respingerii unei cereri anterioare de primire in profesie ( daca este cazul ).

8. Depun prezenta cerere in doua exemplare.

Data ............ Semnatura...............

Nota: Mentiunile de la pct. 4, 5 si 6 se completeaza corespunzator situatiei fiecarui candidat.
Nr. de inregistrare al cererii si denumirea baroului se completeaza de catre secretariatul baroului la care se depune cererea.


ANEXA nr. 3 la REGULAMENTUL – CADRU

TEMATICA DE EXAMEN ŞI BIBLIOGRAFIA

I. ORGANIZAREA ŞI EXERCITAREA PROFESIEI DE AVOCAT
1. Principiile si regulile fundamentale ale exercitarii profesiei de avocat.
2. Primirea in profesia de avocat.
3. Incompatibilitati, interdictii si nedemnitati privind profesia de avocat.
4. Activitatea profesionala a avocatului.
5. Asistenta judiciara.
6. Relatiile dintre avocat si client.
7. Relatiile dintre avocati.
8. Solutionarea litigiilor dintre avocati.
9. Formele de exercitare a profesiei de avocat.
10. Modalitatile de exercitare a profesiei de avocat.
11. Drepturile si indatoririle avocatilor.
12. Regulile de deontologie profesionala ale exercitarii profesiei de avocat.
13. Tabloul anual al avocatilor.
14. Transferul, suspendarea si incetarea calitatii de avocat.
15. Raspunderea disciplinara a avocatilor.
16. Pregatirea si perfectionarea profesionala a avocatilor.
17. Sistemul de asigurari sociale al avocatilor.
18. Exercitarea profesiei de avocat in Romania de catre avocatii care au obtinut calificarea profesionala in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European.
19. Organele profesiei de avocat.

BIBLIOGRAFIA:

1. Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. Statutul profesiei de avocat, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 45 din 13 ianuarie 2005, modificat si completat prin Hotararea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania nr. 10/2007, Hotararea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania nr.6/2008, Hotararea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania nr.418/2008, Hotararea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania nr.449/2009, Hotararea Uniunii Nationale a Barourilor din Romania nr.519/2009, publicate pe siteul www.unbr.ro;
3. Codul deontologic al avocatilor din Uniunea Europeana, adoptat de Consiliul Barourilor din Uniunea Europeana (CCBE) in Sesiunea Plenara din 28 octombrie 1998 si modificat in Sesiunile Plenare din 28 noiembrie 1998 si 6 decembrie 2002, 19 mai 2006, publicat pe site-ul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (www.unbr.ro), aplicat in Romania ca fiind Codul deontologic al avocatului roman conform Hotararii Congresului avocatilor din 19–20 iunie 1999 si Deciziei Comisiei Permanente a UNBR nr.1486 din 27 octombrie 2007, publicata pe site-ul www.unbr.ro.

II. DREPT CIVIL
A. TEORIA GENERALA

1. Raportul juridic civil. Definitie. Caractere. Elemente (subiecte, continut, obiect).
2. Actul juridic civil. Notiune si clasificare. Capacitatea de a incheia actul juridic civil. Consimtamantul. Obiectul actului juridic civil. Cauza (scopul) actului juridic. Forma actului juridic civil. Modalitatile actului juridic civil (termenul, conditia, sarcina). Efectele actului juridic civil. Nulitatea actului juridic civil.
3. Prescriptia extinctiva. Definitie, reglementare, natura juridica si delimitare fata de alte institutii. Efectul prescriptiei extinctive. Domeniul prescriptiei extinctive. Termenele de prescriptie extinctiva. Cursul prescriptiei extinctive (inceput, suspendare, intrerupere, repunere in termen).

B. PERSOANELE
1. Identificarea persoanei fizice. Notiune si natura juridica a atributelor de identificare. Numele. Domiciliul si resedinta. Starea civila.
2. Capacitatea civila a persoanei fizice. Notiune. Capacitatea civila de folosinta. Capacitatea civila de exercitiu.
3. Persoana juridica. Notiune, enumerare si clasificare. Elementele constitutive. Capacitatea civila a persoanei juridice. Identificarea persoanei juridice. Infiintarea, reorganizarea si incetarea persoanelor juridice.

C. TEORIA DREPTURILOR REALE
1. Teoria generala a proprietatii. Definitia si caracterele dreptului de proprietate; proprietatea publica si proprietatea privata. Exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
2. Regimul juridic al bunurilor imobile (terenuri si constructii) proprietate privata.
3. Modalitatile juridice ale dreptului de proprietate.
4. Apararea dreptului de proprietate si a celorlalte drepturi reale.
5. Posesia si efectele sale.
6. Dezmembramintele dreptului de proprietate.
7. Accesiunea (incorporatiunea) si uzucapiunea (prescriptia achizitiva) – moduri de dobandire a dreptului de proprietate si a celorlalte drepturi reale.
8. Publicitatea imobiliara.

D. TEORIA GENERALA A OBLIGAŢIILOR
1. Notiunea, elementele si clasificarea obligatiilor
2. Contractul – izvor al obligatiilor. Notiune si clasificare. Incheiere. Efectele contractului. Efecte specifice (speciale) ale contractelor sinalagmatice.
3. Gestiunea de afaceri (Gestiunea intereselor altei persoane). Plata lucrului nedatorat. Imbogatirea fara justa cauza.
4. Fapta ilicita cauzatoare de prejudicii, izvor al obligatiilor (Raspunderea civila delictuala). Notiune, principii si functii. Delimitarea raspunderii civile delictuale de alte forme de raspundere juridica. Raspunderea pentru fapta proprie. Raspunderea pentru fapta altei persoane. Raspunderea pentru prejudiciile cauzate de animale. Raspunderea pentru ruina edificiului. Raspunderea pentru prejudiciile cauzate de lucruri in general.
5. Efectele obligatiilor. Executarea directa (in natura) a obligatiilor. Executarea indirecta
a obligatiilor (executarea prin echivalent).
6. Actiunea oblica (indirecta sau subrogatorie). Actiunea revocatorie (pauliana).
7. Transmisiunea si transformarea obligatiilor. Cesiunea de creanta. Subrogatia in
drepturile creditorului. Novatia. Delegatia.
8. Stingerea obligatiilor. Compensatia. Remiterea de datorie.
9. Obligatii plurale.
10. Garantarea obligatiilor. Fidejusiunea. Dreptul de retentie. Garantiile reale mobiliare. Ipoteca. Privilegiile speciale imobiliare.

E. CONTRACTE SPECIALE
1. Contractul de vanzare-cumparare.
2. Contractul de donatie.
3. Contractul de locatiune.
4. Contractul de arendare.
5. Contractul de antrepriza.
6. Contractul de mandat.
7. Contractul de depozit.
8. Contractul de societate civila.
9. Contractul de renta viagera.
10. Contractul de intretinere.
11. Contractul de tranzactie.
12. Imprumutul de folosinta si imprumutul de consumatie.
13. Contractul de asigurare.

F. SUCCESIUNI
1. Reguli generale privitoare la mostenire. Caracterele generale ale transmiterii mostenirii. Deschiderea mostenirii. Conditiile generale ale dreptului la mostenire.
2. Mostenirea legala. Conditiile dreptului de mostenire legala. Principiile generale ale devolutiunii legale a mostenirii si exceptiile de la aceste principii. Dreptul de mostenire al rudelor defunctului. Drepturile succesorale ale sotului supravietuitor.
3. Mostenirea testamentara. Notiunea de testament. Conditii de validitate. Testamentul autentic. Legatul. Limitele dreptului de dispozitie asupra mostenirii.
4. Transmisiunea mostenirii (inclusiv imparteala de ascendent).

III. DREPT PROCESUAL CIVIL

1. Competenta. Competenta generala a instantelor judecatoresti (delimitarea fata de atributiile altor instante sau autoritati – in materia controlului de constitutionalitate, in materie electorala, in materia contenciosului administrativ, in materia litigiilor de munca, in materia exercitarii drepturilor si indatoririlor parintesti, in materia publicitatii imobiliare, in materia inregistrarilor actelor de stare civila). Competenta materiala. Competenta teritoriala. Prorogarea competentei. Delegarea instantei. Stramutarea. Exceptia de necompetenta. Conflictele de competenta.
2. Capacitatea procesuala, calitatea procesuala si interesul - conditii de exercitare a actiunii civile.
3. Clasificarea actiunilor civile.
4. Participantii la procesul civil. Rolul si pozitia instantei in procesul civil (art. 128-129 C. proc. civ.). Compunerea si constituirea instantei. Incompatibilitatea, abtinerea si recuzarea. Coparticiparea procesuala. Interventia voluntara si fortata a tertilor in procesul civil. Apararea in procesul civil. Reprezentarea judiciara (conventionala) a persoanelor fizice in procesul civil. Formele de participare a procurorului la procesul civil.
5. Nulitatea actelor de procedura.
6. Termenele procedurale. Notiune. Clasificare. Mod de calcul. Durata termenelor procedurale. Decaderea. Repunerea in termen.
7. Cererea de chemare in judecata. Cuprins. Timbrare. Introducerea cererii si constituirea dosarului. Efectele cererii de chemare in judecata.
8. Intampinarea si cererea reconventionala.
9. Masurile asiguratorii. Sechestrul asigurator. Poprirea asiguratorie. Sechestrul judiciar.
10. Citarea si comunicarea actelor de procedura.
11. Şedinta de judecata. Prima zi de infatisare. Incheierile. Exceptiile procesuale (fara exceptia de neconstitutionalitate). Probele (subiectul, obiectul si sarcina probei. Reguli comune privind admisibilitatea si administrarea probelor. Administrarea probelor de catre avocati. Asigurarea probelor. Proba prin inscrisuri. Proba prin declaratiile martorilor. Marturisirea. Expertiza. Prezumtiile). Suspendarea judecatii. Perimarea. Actele de dispozitie ale partilor (renuntarea, achiesarea, tranzactia). Cercetarea procesului in cazul administrarii probelor de catre avocati.
12. Hotararea judecatoreasca. Deliberarea si pronuntarea. Clasificarea hotararilor. Redactarea, semnarea si comunicarea hotararii. Termenul de gratie. Cheltuielile de judecata. Efectele hotararii. Executia vremelnica. Indreptarea, lamurirea si completarea hotararii. Investirea cu formula executorie.
13. Caile de atac. Apelul. Recursul. Contestatia in anulare. Revizuirea.
14. Proceduri speciale. Procedura necontencioasa. Ordonanta presedintiala. Oferta de plata (oferta reala). Procedura divortului. Actiunile posesorii. Procedura impartelii judiciare (partajul judiciar). Somatia de plata. Ordonanta de plata.
15. Executarea silita. Scopul si obiectul executarii silite (art. 3711 – 3718 C. proc. civ.). Modalitatile executarii silite. Competenta si desfasurarea activitatii executorilor judecatoresti. Sesizarea organului de executare (cererea de executare, caracterul creantelor puse in executare, titlurile executorii, cerintele pentru ca hotararea judecatoreasca sa constituie titlu executoriu). Instiintarea prealabila a debitorului. Prescriptia dreptului de a cere executarea silita. Incidente care temporizeaza sau sting executarea silita (suspendarea, perimarea, existenta proprietatii comune asupra bunului urmarit, beneficiul de discutiune si beneficiul de diviziune). Contestatia la executare. Intoarcerea executarii silite. Urmarirea silita mobiliara. Poprirea. Urmarirea silita imobiliara. Predarea silita a bunurilor si executarea altor obligatii de a face sau de a nu face.

IV. DREPT PENAL
A. PARTEA GENERALA

1. Aplicarea legii penale in spatiu si timp;
2. Notiunea, trasaturile esentiale si continutul constitutiv al infractiunii;
3. Actele preparatorii, tentativa, infractiunea consumata si infractiunea epuizata;
4. Unitatea naturala de infractiune, unitatea legala de infractiune, concursul de infractiuni, recidiva si pluralitatea intermediara;
5. Participatia penala;
6. Cauzele care inlatura caracterul penal al faptei: aspecte generale, lipsa pericolului social, legitima aparare, starea de necesitate, constrangerea morala, constrangerea fizica, cazul fortuit, iresponsabilitatea, betia, minoritatea faptuitorului si eroarea de fapt;
7. Raspunderea penala a persoanei juridice: recidiva in cazul persoanei juridice, concursul de infractiuni savarsite de persoana juridica si pedepsele aplicabile persoanei juridice;
8. Pedepsele principale, pedepsele complementare si pedepsele accesorii;
9. Individualizarea pedepsei: circumstantele, suspendarea conditionata a executarii pedepsei, suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere si executarea pedepsei la locul de munca;
10. Raspunderea penala a minorilor: pedepsele aplicabile minorilor si masurile educative;
11. Masurile de siguranta;
12. Cauzele care inlatura raspunderea penala sau consecintele condamnarii: amnistia, gratierea, prescriptia, lipsa plangerii prealabile, retragerea plangerii prealabile, impacarea partilor si reabilitarea.

B. PARTEA SPECIALA
1. Infractiuni contra persoanei (omorul, omorul calificat, uciderea din culpa, lovirea sau alte violente, vatamarea corporala grava, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte, vatamarea corporala din culpa, lipsirea de libertate in mod ilegal, violarea de domiciliu si santajul).
2. Infractiuni privitoare la viata sexuala (violul, incestul si actul sexual cu un minor).
3. Infractiuni contra patrimoniului (furtul, furtul calificat, furtul prevazut de art. 210 C. pen., talharia, abuzul de incredere, inselaciunea, delapidarea, gestiunea frauduloasa, distrugerea, tulburarea de posesie si tainuirea).
4. Infractiuni contra autoritatii (ultrajul, sustragerea sau distrugerea de inscrisuri, sustragerea sub sechestru).
5. Infractiuni de serviciu sau in legatura cu serviciul (abuzul in serviciu contra intereselor persoanelor, abuzul in serviciu prin ingradirea unor drepturi, abuzul in serviciu contra intereselor publice, neglijenta in serviciu, purtarea abuziva, luarea de mita si darea de mita, primirea de foloase necuvenite, traficul de influenta).
6. Infractiuni care impiedica infaptuirea justitiei (denuntarea calomnioasa, marturia mincinoasa, omisiunea sesizarii organelor judiciare, favorizarea infractorului, nerespectarea hotararilor judecatoresti, evadarea, retinerea sau distrugerea de inscrisuri, arestarea nelegala si cercetarea abuziva, supunerea la rele tratamente).
7. Infractiuni de fals (falsificarea de monede sau alte valori, falsificarea de timbre, marci sau bilete de transport, detinerea de instrumente in vederea falsificarii de valori, falsul material in inscrisuri oficiale, falsul intelectual, falsul de inscrisuri sub semnatura privata, uzul de fals, falsul in declaratii si falsul privind identitatea).
8. Infractiuni prevazute de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri;
9. Infractiuni prevazute de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale;
10. Infractiuni prevazute de Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie.
11. Infractiuni care aduc atingere unor relatii privind convietuirea sociala (abandonul de familie, relele tratamente aplicate minorului, nerespectarea masurilor privind incredintarea minorului).

V. DREPT PROCESUAL PENAL
1. Principii fundamentale care stau la baza procesului penal in Romania;
2. Participantii la procesul penal;
3. Actiunea penala si actiunea civila in procesul penal;
4. Competenta in materie penala; incompatibilitatea si stramutarea;
5. Probele si mijloacele de proba in procesul penal (notiune si clasificare, obiectul probatiunii, sarcina probatiunii, aprecierea probelor si mijloacele de proba);
6. Masurile procesuale (masurile preventive, masurile de ocrotire, masurile de siguranta si masurile asiguratorii)
7. Actele procesuale si procedurale comune (actele procesuale si actele procedurale, termenele in procesul penal, sanctiunile procedurale penale, cheltuielile judiciare si amenda judiciara);
8. Urmarirea penala. Obiect, limite, trasaturi caracteristice, dispozitii generale privind urmarirea penala. Competenta organelor de urmarire penala. Supravegherea exercitata de procuror. Sesizarea organelor de urmarire penala. Desfasurarea urmaririi penale. Suspendarea urmaririi penale. Solutiile ce pot fi date pe parcursul sau la terminarea urmaririi penale. Procedura prezentarii materialului de urmarire penala. Terminarea urmaririi penale. Trimiterea in judecata. Reluarea urmaririi penale;
9. Plangerea impotriva masurilor si actelor de urmarire penala;
10. Procedura plangerii prealabile;
11. Judecata in prima instanta. Principii specifice. Reglementari generale. Judecata in prima instanta: etapele procesuale ale judecatii in prima instanta, structura si continutul hotararii judecatoresti;
12. Apelul: hotarari supuse apelului, titularii apelului, termenul de apel, repunerea in termen si apelul peste termen, efectele apelului;
13. Recursul: hotarari supuse recursului, efectele recursului;
14. Contestatia in anulare si revizuirea; repararea pagubei in cazul condamnarii sau luarii unor masuri preventive pe nedrept;
15. Proceduri speciale (procedura in cauzele cu infractori minori, procedura privind tragerea la raspundere penala a persoanei juridice, urmarirea si judecarea unor infractiuni flagrante, procedura reabilitarii judecatoresti);
16. Executarea hotararilor penale (amanarea si intreruperea executarii pedepsei, inlaturarea sau modificarea pedepsei, contestatia la executare)
*
* *
In vederea pregatirii la examen, pentru materiile drept civil, drept procesual civil, drept penal, drept procesual penal, pot fi consultate cursuri universitare, manuale, tratate, monografii si orice alta documentatie in care se trateaza tematica mentionata la fiecare materie.

Lucrarile de specialitate sau orice alta documentatie, consultate in vederea pregatirii pentru examen, se vor aduce la zi, in raport cu modificarile legislative intrate in vigoare pana la data de 01.07.2011.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 25 Iulie 2011
Votati articolul "Regulamentul-Cadru privind organizarea examenului de primire in profesia de avocat":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016