Codul aerian al Romaniei - Capitolul V - Aerodromuri
Art. 25. - Aerodromurile civile pot fi proprietate publica sau proprietate privata, deschise ori inchise utilizarii publice.
Art. 26. – (1) Infiintarea, functionarea si certificarea aerodromurilor civile se efectueaza in conformitate cu reglementarile europene si/sau nationale specifice prin care se stabilesc cerintele specifice tehnice, operationale, de siguranta si securitate a aviatiei civile, precum si de protectie a mediului.
(2) Infiintarea, functionarea si certificarea aerodromurilor militare se efectueaza in conformitate cu reglementarile specifice prin care se stabilesc cerintele specifice tehnice, operationale, de siguranta si securitate a aviatiei militare, precum si de protectie a mediului.
Art. 27. - (1) Un aerodrom este deschis pentru operarea aeronavelor civile numai daca este certificat de Ministerul Transporturilor in conformitate cu reglementarile nationale si/sau europene specifice.
(2) Un aerodrom militar este deschis pentru operarea aeronavelor de stat numai daca este certificat de Autoritatea Aeronautica MilitaraNationala
(3) In conditiile indeplinirii dispozitiilor alin. (1), o aeronava civila poate opera pe un aerodrom militar numai pe baza unui protocol incheiat in forma scrisa intre operatorul aeronavei si administratorul aerodromuluimilitar.
Consilier Codul Muncii
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Art. 28. - (1) Toate aeronavele civile care executa zboruri internationale sunt obligate sa decoleze de pe, respectiv, sa aterizeze pe un aeroport civil deschis utilizarii publice, certificat ca aeroport international sau deschis traficului international.
(2) Daca, din cauze de forta majora, aterizarea si decolarea prevazute la alin. (1) nu pot fi executate pe unul dintre aeroporturile civile internationale sau deschise traficului international, controlul pentru trecerea frontierei, vamal si cel de securitate a aviatiei civile, precum si inspectia de siguranta a zborurilor se efectueaza la locul de aterizare ori decolare, conform prevederilorlegale.
(3) Conditiile pentru certificarea aeroporturilor civile internationale sau deschise traficului aerian international se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea MinisteruluiTransporturilor.
(4) Certificarea ca aeroport international sau deschis traficului aerian international se poate efectua numai dupa aprobarea de catre Guvern a deschiderii unui punct de trecere a frontierei pe respectivul aeroport.
(5) In cazul unui aeroport desemnat ca fiind coordonat in conformitate cu prevederile Regulamentului (CEE)nr.95/93,pentruasigurareafinantariiactivitatilordesfasuratedecoordonatoruldeaeroport,sepoate
aplica un tarif de coordonare perceput pentru fiecare pasager imbarcat. Tariful, impreuna cu procedura de colectare si de utilizare, se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea justificata a coordonatorului de aeroport.
(6) Operatorii aeronavelor civile au obligatia luarii masurilor necesare pentru a se asigura ca atunci cand efectueaza operatiuni de transport aerian comercial pe un aeroport desemnat ca fiind coordonat, respecta sloturile orare care le-au fost alocate si le utilizeaza in conformitate cu conditiile in care acestea le-au fost acordate.
(7) In conformitate cu dispozitiile art. 11 din Regulamentul (CEE) nr. 95/93, impotriva coordonatorului de aeroport, desemnat in conformitate cu dispozitiile art. 4 din Regulamentul (CEE) nr. 95/93, nu pot fi introduse cereri de despagubiri legate de exercitarea functiilor acestuia, cu exceptia cazurilor in care faptele au fost savarsite din culpa grava sau cu intentie.
Art. 29. - (1) Administratorii aerodromurilor civile au obligatia de a asigura conditiile prevazute de reglementarile specifice aplicabile privind aterizarea si decolarea in siguranta a aeronavelor, securitatea aviatiei civile, serviciile necesare aeronavelor la sol, precum si facilitatile de aparare impotriva incendiilor si prim ajutor pentru cazuri de urgenta.
(2) In plus fata de conditiile prevazute la alin. (1), administratorii aeroporturilor civile vor asigura, cu respectarea reglementarilor specifice aplicabile fiecarui domeniu si dimensionare in mod corespunzator volumului de trafic procesat, serviciile necesare pasagerilor, facilitatile de procesare a incarcaturii comerciale a aeronavelor, facilitatile de control de securitate si de ambulanta, precum si, dupa caz, cele de vama, frontiera, fitosanitare, sanitar-veterinare si sanitar-umane.
Art. 30. - (1) Operatorii economici si, dupa caz, autoritatile competente ale statului care desfasoara activitati pe aerodromurile civile au obligatia de a respecta procedurile stabilite, in temeiul prezentului cod aerian si al reglementarilor specifice aplicabile, de catre administratorii aerodromurilor.
(2) Toate activitatile care se deruleaza in perimetrul unui aerodrom civil se desfasoara sub coordonarea administratorului aerodromului.
(3) Cu exceptia operatorilor aeronavelor si a furnizorilor de servicii de navigatie aeriana, orice operator economic sau persoana fizica autorizata care desfasoara activitati in perimetrul aeroporturilor civile deschise utilizarii publice trebuie sa detina un permis de lucru in acest perimetru, eliberat de administratorul aeroportului, in conformitate cu procedurile proprii emise pentru asigurarea respectarii cerintelor de siguranta si securitate a aviatiei civile.
Art. 31. - Facilitatile si serviciile asigurate pe un aerodrom civil deschis utilizarii publice sunt accesibile, fara discriminare, tuturor aeronavelor. Administratorul unui aerodrom civil deschis utilizarii publice are obligatia sa asigure publicarea in Publicatia de Informare Aeronautica – AIP Romania a caracteristicilor tehnice ale aerodromului, impreuna cu facilitatile si serviciile asigurate.
Art. 32. - (1) Tarifele pentru utilizarea facilitatilor si furnizarea serviciilor prevazute la art. 31, asigurate de administratorul aerodromului, modalitatea de plata a tarifelor sau de garantare a platii acestora se stabilesc de administratorul de aerodrom si se publica in Publicatia de Informare Aeronautica – AIP Romania. Tarifele se aplica in mod transparent si nediscriminatoriu, indiferent de nationalitatea aeronavei civile. Administratorul aerodromului poate aplica scheme de reducere a tarifelor, in anumite situatii, cu respectarea legislatiei in domeniul concurentei si ajutorului de stat.
(2) Pe aerodromurile civile deschise utilizarii publice sunt scutite de la plata tarifelor aeroportuare de pasager, securitate, dezvoltare, tranzit, transfer, aterizare, stationare si iluminat, urmatoarele categorii de aeronave:
a) aeronavele de stat romanesti;
b) aeronavele militare straine, pentru care exista acorduri bilateraleinacest sens, incheiate in conformitate cu prevederile legale invigoare;
c) aeronavele care executa zboruri speciale;
d) aeronavele nominalizate prin Programul S.A.C., inmatriculate militar;
e) aeronavele care executa zboruri in folosul Organizatiei Natiunilor Unite sau al altor organizatii internationale la care Romania este parte, respectiv in folosul unor organizatii neguvernamentale activand in scop umanitar, recunoscute de Romania;
f) aeronavele civile care efectueaza zboruri de cautare - salvare, autorizate conform reglementarilor specifice aplicabile;
g) aeronavele care efectueaza zboruri umanitare, autorizate in conformitate cu procedura prevazuta la art. 13 alin.(1);
h) aeronavele care sunt nevoite sa aterizeze din cauza unor situatii de forta majora;
i) aeronavele care aterizeaza pentru verificarea incarcaturii din dispozitia unei autoritati romane;
j) alte categorii de aeronave prevazute delege.
(3) Administratorul unui aerodrom civil deschis utilizarii publice poate acorda, in mod transparent si nediscriminatoriu, scutiri de la plata tarifelor prevazute la alin. (1) si altor categorii de aeronave, cu respectarea legislatiei in domeniul concurentei si ajutorului destat.
(4) Scutirile prevazute la alin. (2) lit. a)- d) se aplica numai pe aerodromurile civile administrate de o entitate juridica la care statul roman sau o unitate administrativ teritoriala este actionar majoritar sau care functioneaza sub autoritatea unei autoritati publice locale sau judetene.
Art. 33. – Administratorul unui aerodrom civil deschis utilizarii publice are obligatia incheierii unei asigurari de raspundere civila pentru acoperirea eventualelor prejudicii produse unei terte persoane care utilizeaza infrastructura aerodromului, ca urmare a unei actiuni ori inactiuni culpabile a administratorului aerodromului sau a prepusilor ori a mandatarilor acestuia.
Art. 34. – Aterizarea unei aeronave civile pe un aerodrom civil certificat, deschis utilizarii publice, echivaleaza cu acceptarea de catre operatorul acesteia a termenilor, conditiilor si tarifelor de utilizare a aerodromului si a serviciilor de navigatie aeriana terminala si genereaza obligatia de plata din partea operatorului aeronavei a respectivelor tarife.
Art. 35. – (1) Fara a aduce atingere obligatiilor rezultate pentru statul roman din tratatele internationale la care este parte, administratorul aerodromului civil, direct sau la solicitarea furnizorului serviciilor de navigatie aeriana, are dreptul de a retine la sol o aeronava civila, in situatia in care operatorul aeronavei, direct sau prin reprezentant, nu a platit, respectiv, nu a garantat plata contravalorii tarifelor de utilizare a aerodromului si a serviciilor de navigatie aeriana terminala, conform modalitatilor de plata, respectiv, garantare publicate in Publicatia de Informare Aeronautica – AIP Romania. Raspunderea pentru orice dauna cauzata pasagerilor sau incarcaturii comerciale ca urmare a retinerii la sol a aeronavei, revine operatorului aeronavei, cu exceptia cazului in care acesta face dovada ca retinerea la sol a aeronavei s-a prelungit, in mod nejustificat, dupa efectuarea platii, respectiv, garantarea platii contravalorii tarifelor de utilizare a aerodromului si/sau a serviciilor de navigatie aeriana terminala.
(2) Dreptul de retentie prevazut la alin. (1) opereaza in favoarea administratorului aerodromului civil sau, dupa caz, a furnizorului de servicii de navigatie aeriana, pana la stingerea debitelor sau pana se face dovada constituirii unor garantii suficiente in raport cu creanta invocata, dovada acceptata de administratorul aerodromului civil sau, dupa caz, de furnizorul de servicii de navigatie aeriana, cu respectarea reglementarilor in vigoare.
(3) In functie de facilitatile utilizate si serviciile furnizate dupa momentul retentiei, tarifele mentionate la alin. (1) curg in continuare fata de operatorul aeronavei civile pana la momentul achitarii in intregime a creantei datorate.
REVINO LA CUPRINSUL CODULUI AERIAN AL ROMANIEI DAND CLICK AICI!
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri