Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Publicitatea profesionala a avocatilor


Cosiliul UNBR se va intruni in sedinta in zilele de 29-30 Iunie 2013. Pe ordinea de zi a sedintei este trecuta si tema publicitatii profesionale a avocatilor

Iata cum este debatuta publicitatea profesionala, atat in legislatia interna, cat si in legislatia europeana

Legislatia interna
Extras Legea nr. 51/1995
Art. 48
(1) Este interzis avocatului ca, in mod nemijlocit sau prin persoane interpuse, sa foloseasca procedee incompatibile cu demnitatea profesiei in scopul dobandirii clientelei.
(2) De asemenea, este interzis avocatului sa foloseasca mijloace de reclama sau de publicitate in acelasi scop. Statutul stabileste cazurile si masura in care avocatul poate informa publicul cu privire la exercitarea profesiei sale.
Extras din Statut
Subsectiunea 4. Publicitatea formelor de exercitare a profesiei
Art. 243. (1) Publicitatea formelor de exercitare a profesiei este destinata sa asigure publicului informatii cu privire la activitatea desfasurata de acestea. Publicitatea trebuie sa fie veridica, sa respecte secretul profesional si sa fie realizata cu demnitate si prudenta.
(2) Indiferent de mijlocul de publicitate utilizat, toate mentiunile laudative sau comparative si toate indicatiile referitoare la identitatea clientilor sunt interzise.
(3) Mijloacele de publicitate a formelor de exercitare a profesiei nu pot fi folosite ca reclama in scopul dobandirii de clientela.
Art. 244. (1) Formele de exercitare a profesiei de avocat pot utiliza una sau mai multe mijloace de publicitate, respectiv:
a) plasarea unei firme;
b) anunturi de publicitate potrivit prezentului statut;
c) anunturi si mentiuni in anuare si carti de telefon;
d) invitatii, brosuri si anunturi de participare la conferinte, colocvii, etc. profesionale si
de specialitate;
e) corespondenta profesionala si carti de vizita profesionale;
f) adresa de Internet.
(2) Nu este permisa utilizarea urmatoarelor mijloace de publicitate:
a) oferirea serviciilor prin prezentare proprie sau prin intermediar la domiciliul sau resedinta unei persoane, sau intr-un loc public;
b) propunerea personalizata de prestari de servicii efectuata de o forma de exercitare a profesiei, fara ca aceasta sa fi fost in prealabil solicitata in acest sens;
c) acordarea de consultatii si/sau redactarea de acte juridice, realizate pe orice suport material precum si prin orice alt mijloc de comunicare in masa, inclusiv prin emisiuni radiofonice sau televizate.
Art. 245. (1) Firma trebuie sa aiba dimensiunile maxime de 40 X 60 cm si va fi amplasata la intrarea imobilului si/sau a spatiului ocupat in care forma de exercitare a profesiei isi are sediul profesional principal sau secundar, ori birou de lucru.
(2) Firma cuprinde mentiunile prevazute de anexa nr. XXII la prezentul statut, gravate pe suport metalic.
Art. 246. (1) Formele de exercitare a profesiei pot publica anunturi in mica sau in marea publicitate numai in presa scrisa, cu ocazia stabilirii sau a schimbarii sediului profesional, a sediului secundar si/sau a biroului de lucru, precum si a modificarii formelor acestora.
(2) In cazul in care anuntul se face prin presa scrisa dimensiunile sunt de maximum 6x9 cm.
(3) Anunturile publicate in anuarele profesionale privesc activitatea formelor de exercitare a profesiei, numele si principalele domenii in care avocatii isi desfasoara activitatea.
Art. 247. (1) Invitatiile si anunturile de participare la intruniri si colocviile de specialitate pot mentiona denumirea formei de exercitare a profesiei si baroul din care aceasta face parte.
(2) In vederea participarii la manifestarile mentionate la alin. (1), formele de exercitare a profesiei pot edita brosuri de prezentare generala, ale caror forma si continut trebuie transmise, in prealabil, consiliului baroului, in vederea autorizarii comunicarii acestora catre public.
(3) Brosura de prezentare generala nu poate face referire la:
a) numele clientilor formei de exercitare a profesiei. Prin exceptie, brosura poate indica doar numele clientilor care si-au dat acordul in acest sens;
b) activitati care nu au legatura cu exercitarea profesiei.
(4) Formele de exercitare a profesiei pot difuza brosuri de prezentare generala catre toate categoriile de public. Difuzarea poate fi realizata numai de catre forma de  exercitare a profesiei, fara posibilitatea de a le depune in locurile publice sau de a le transmite tertilor in vederea difuzarii, cu exceptia serviciilor postale.
Art. 248. (1) Corespondenta formei de exercitare a profesiei poate cuprinde:
a) numarul de telefon, telefax, adresa de Internet si adresa electronica (e-mail);
b) indicarea sediului principal si, dupa caz, a sediului secundar si/sau a biroului de lucru;
c) sigla formei respective de exercitare a profesiei, avizata, in prealabil, de consiliul baroului;
(2) Cartile de vizita profesionale ale avocatului ce isi desfasoara activitatea in cadrul formei respective de exercitare a profesiei pot cuprinde mentiunile permise corespondentei, precum si titlul de asociat, colaborator sau salarizat si, daca este cazul, titlurile stiintifice si/sau profesionale dobandite in tara sau in strainatate.
Art. 249. (1) Formele de exercitare a profesiei pot avea adresa proprie de Internet, care poate cuprinde mentiuni referitoare la activitatea desfasurata, precum si cele permise corespondentei.
(2) Continutul si modul de prezentare a adresei de Internet se avizeaza, in prealabil, de consiliul baroului si trebuie sa respecte demnitatea si onoarea profesiei, precum si secretul profesional.
(3) Adresa de Internet nu poate cuprinde nici o intercalare cu caracter de reclama sau mentiune publicitara pentru un produs sau serviciu diferit de activitatile prevazute de art. 3 alin. (1) din Lege.
(4) Adresa de Internet nu poate contine legaturi catre alte adrese de Internet (link-uri) al caror continut ar fi contrar principiilor esentiale ale profesiei de avocat.
(5) Pentru indeplinirea conditiilor mentionate la alineatul (4), forma de exercitare a profesiei detinatoare a adresei de Internet trebuie sa asigure in mod regulat vizitarea si evaluarea paginilor proprii si a paginilor la care este permis accesul pe baza legaturilor realizate prin intermediul adresei proprii si trebuie sa dispuna fara intarziere eliminarea lor, daca continutul si forma acestora sunt contrare principiilor esentiale privind exercitarea profesiei de avocat.
Art. 250. Nerespectarea obligatiilor prevazute de Lege si prezentul statut privind publicitatea formelor de exercitare a profesiei de avocat constituie abatere disciplinara grava.
CONSILIUL UNIUNII NATIONALE A BAROURILOR DIN ROMANIA 1 iulie 2009 DECIZIA Nr. 523 (cu caracter interpretativ) despre publicitatea formelor de exercitare a profesiei in lumina prevederilor
Legii nr. 51/1995 si ale Statutului profesiei de avocat

C. Aspecte privind limitele publicitatii profesionale
1. Publicarea unor articole ori materiale in reviste sau alte publicatii de specialitate nu constituie, prin ea insasi, o incalcare a regulilor legale ale publicitatii profesionale.
Publicarea insa a unor materiale cu continut preponderent publicitar, in publicatii care nu sunt de specialitate (cotidiene, saptamanale ori in suplimentele acestora, etc…)  si care, prin continutul lor, demonstreaza promovarea portofoliului de clientela, al cifrei de afaceri, al tranzactiilor asigurate cu titlul de prestatii profesionale, nu constituie o forma de publicitate profesionala permisa de lege.
2. Anuarele profesionale, editate de diverse publicatii, fara agrementul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, care cuprind clasamente, topuri, etc. si care urmaresc producerea unui impact publicitar, menit sa contribuie la atragerea de clientela, nu constituie o forma de publicitate profesionala permisa de lege.
3. Adaugarea pe site-urile profesionale ale avocatilor sau ale formelor de exercitare a profesiei a altor elemente decat cele referitoare la forma de exercitare a profesiei, activitatea desfasurata si cele referitoare la contact si corespondenta, conform art. 236 alin 1, pct. 1 din Statutul profesiei de avocat nu constituie o forma de publicitate profesionala permisa de lege.
Mentionarea in pagina de web a colaboratorilor externi ai unei forme de exercitare a profesiei, pentru a se asigura reclama de natura comerciala facuta unor persoane din afara profesiei, nu constituie o forma de publicitate profesionala permisa de lege.

P R E S E D I N T E ,

Extras Codul Deontologic al avocatului european
2.6. Publicitatea personala
2.6.1. Avocatul este autorizat sa informeze publicul despre serviciile pe care le ofera, cu conditia ca informatia sa fie fidela, veridica si cu respectarea secretului profesional si a altor principii esentiale ale profesiei.
2.6.2. Publicitatea personala facuta de un avocat, indiferent de mijlocul media utilizat, de exemplu: presa, radioul,televiziunea, comunicarea comerciala electronica sau altele, este autorizata in masura in care ea respecta conditiile art. 2.6.1.
2. ASPECTE DE DREPT EUROPEAN COMPARAT
Extrase din legislatiile profesiei de avocat din unele state europene, din care rezulta impunerea unor conditii si restrictii specifice publicitatii profesionale.
AUSTRIA
Linii directoare privind exercitarea profesiei de avocat, adoptate de Congresul Camerei Avocatilor din Austria la 11. 5. 2009-11-25 Capitolul VIII Avocatul si publicul
Art. 45
(1) Avocatul isi face publicitate in special prin calitatea serviciilor sale profesionale
(2) Publicitatea este permisa, atata timp cat ea este reala, concreta si in deplin acord cu onoarea si reputatia profesiei, cu obligatiile profesionale cat si cu functia pe care avocatul o indeplineste in cadrul administrarii justitiei.
(3) Sunt interzise indeosebi :
a) publicitatea laudativa si agresiva
b) publicitatea comparativa fata de alti membri ai profesiei
c) atragerea de clientela prin folosirea unor mijloace de constrangere
d) incredintarea unor formulare de imputerniciri catre terti in scopul transmiterii acestora catre anumite cercuri de persoane
e) nominalizarea portofoliului de clientela, fara acordul expres al acesteia din urma
f) oferirea ori acordarea unor avantaje materiale pentru atragerea de clientela
g) enuntarea cifrelor de afaceri ori a succeselor profesionale
Art. 46
Avocatul este dator sa impiedice efectuarea de publicitate nestatutara prin intermediul unor terti si, in special, prin intermediul mediilor.
Art. 47
In raporturile sale cu mediile, avocatul este obligat sa respecte interesele clientului sau, onoarea si reputatia profesiei, precum si obligatiile profesionale. In exercitarea mandatului sau, sunt permise luari de pozitie publice, prin medii, daca acestea nu contravin interesului clientului si daca exista permisiune expresa din partea acestuia din urma.
GERMANIA
Statutul profesiei de avocat din R. F. Germania Obligatii specifice in legatura cu publicitatea
§ 6 Publicitatea
(1) Avocatului i se permite sa informeze asupra serviciilor pe care le furnizeaza si asupra persoanei sale, atata timp cat aceste informatii au un caracter obiectiv si privesc activitatea profesionala.
(2) Informatii asupra succeselor de ordin financiar si asupra cifrelor de afaceri sunt interzise. Referirile la portofoliul de clientela sunt permise numai cu acordul expres al clientului si pot fi inserate in brosurile informative ale cabinetelor, in circulare si in alte modalitati de informare comparabile, ori pot fi furnizate la cerere.
(3) Avocatului ii este interzis sa accepte sa i se faca publicitate de catre terti.
§ 7 Comunicari referitoare la anumite domenii de specializare
(1) Pe langa folosirea titlului profesional de avocat specializat, pot fi facute referiri la anumite domenii de specializare numai de catre cei ce pot face dovada ca poseda astfel de cunostinte rezultand din pregatire si experienta profesionala, publicatii, sau din alte asemana modalitati. Cel ce comunica astfel de informatii, trebuie sa dispuna, pe langa cunostintele de ordin teoretic, si de o experienta practica consistenta.
(2) Referirile despre care se face vorbire in alineatul (1) nu sunt permise daca ele pot sa produca o confuzie cu titlul profesional de avocat specializat.
(3) Prezentele reglementari se aplica tuturor formelor de exercitare a profesiei.
§ 7a Mediator
Poate folosi titlul profesional de mediator numai cel ce face dovada ca stapaneste, prin pregatire de specialitate, principiile fundamentale ale acestei activitati.

SPANIA
CODUL DENTOLOGIC
Adaptat la noul Statut General al Avocaturii din Spania, aprobat prin Decretul Regal nr. 658/22 iunie 2001, aprobat in Plenul din 27-IX-02 si Modificat in Plenul din 10-XII-02
„Articol 7.- Despre publicitate
1. Avocatul va putea face publicitate care sa fie demna, loiala si adevarata, pentru serviciile sale profesionale, cu respectarea absoluta a demnitatii persoanelor, a legislatiei existente in aceste domenii, asupra apararii concurentei si concurentei neloiale, conformandu-se in orice caz normelor deontologice cuprinse in acest Cod si cele pe care le da, daca e cazul, Consiliul Autonom si Baroul pe teritoriul carora actioneaza.
2. Se considera ca violeaza acest Cod Deontologic, acea publicitate care presupune, printre altele:
a) Dezvaluirea directa sau indirecta de fapte, date sau situatii protejate de secretul profesional.
b) Afectarea independentei avocatului.
c) Promiterea obtinerii de rezultate care nu depind exclusiv de activitatea avocatului care-si face publicitate.
d) Referirea directa sau indirecta la clienti ai Avocatului care foloseste publicitatea sau la probleme ridicate de acesta, sau la performantele si rezultatele acestuia.
e) Adresarea personala sau prin terti catre victimele accidentelor sau nenorocirilor care sunt lipsite de libertate deplina si netulburata de a alege un avocat pentru ca in acest moment sufera o nenorocire personala sau colectiva recenta, sau mostenitorilor sau indreptatitilor acestora.
f) Stabilirea de comparatii cu alti avocati sau cu actiunile lor concrete sau afirmatii nefondate de auto laudare.
g) Folosirea emblemelor sau simbolurilor barourilor si celelalte care prin asemanare ar putea produce confuzie, deoarece folosirea lor este rezervata numai publicitatii institutiilor pe care, in beneficiul profesiei in general, o pot face numai Barourile, Consiliile Autonome si Consiliul General al Avocaturii din Spania.
h) Incitarea generala sau concreta la litigiu sau conflict.
i) Folosirea mijloacelor sau exprimarilor audio video sau scrise care presupun discreditarea, denigrarea si dispretuirea Avocaturii, Justitiei si simbolurilor lor.
j) Neidentificarea Avocatului sau Cabinetului Colectiv care-si ofera serviciile.
k) Folosirea mijloacelor sau continuturilor contrare demnitatii persoanelor, Avocaturii sau Justitiei.

Materialul complet aici

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Publicitatea profesionala a avocatilor":
Rating:

Nota: 2.5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016