Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a fost sanctionata contraventional cu avertisment pentru utilizarea dispozitivelor de tip body camera in timpul controalelor. In plus, ANPC va sterge toate datele cu caracter personal obtinute pana acum si va scoate dispozitivele de tip Body-cam din dotarea comisarilor.
Concret, ANPC este acuzata ca incalca legislatia privind protectia datelor atunci cand prelucreaza date cu caracter personal prin utilizarea de dispozitive de tip body camera ”atribuite comisarilor cu atributii de control in vederea utilizarii in toate actiunile de control”, se arata intr-un
comunicat al ANSPDCP.
NOU! Prinde oferta SUMMER SALE si nu lasa amenzile GDPR sa iti umbreasca vara! Beneficiezi de pana la 50% REDUCERE la toate ghidurile GDPR ...click AICI pentru Formularul de comanda <<<
Potrivit sursei citate, Autoritatea Națională de Supraveghere a finalizat în cursul lunii iunie 2023 o investigație la operatorul Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și a constatat încălcarea dispozițiilor art. 5 alin. (1) lit. a), raportat la art. 6 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2016/679.
ANPC a fost sanctionat contraventional cu avertisment, potrivit prevederilor Legii nr. 190/2018.
Sanctiunea a fost aplicata ca urmare a efectuarii unei investigatii demarate in urma unor sesizari referitoare la faptul ca operatorul ANPC incalca legislatia privind protectia datelor intrucat prelucreaza date cu caracter personal prin utilizarea de dispozitive de tip body camera ”atribuite comisarilor cu atributii de control in vederea utilizarii in toate actiunile de control” si ca ”de mai bine de 6 luni comisari din ANPC inregistreaza controale si surprind in aceste imagini, fara niciun acord si fara nicio supraveghere, nu doar colegi, angajati sau reprezentanti ai unor operatori economici, ci si o multime de persoane private, copii sau adulti, in magazine, la piscine, in restaurant, la bar sau la salon”.
In cadrul investigatiei efectuate s-a constatat faptul ca ANPC prelucreaza datele cu caracter personal colectate prin dispozitive de tip Body Camera (nume si prenume, functie/calitate, imagine, voce, si comportament), incepand cu luna mai 2023, in scopul preconstituirii de probe in legatura cu actiunile de control.
Operatorul nu a putut dovedi faptul ca prelucrarea efectuata cu mijloace de tip Body Camera are un temei in dreptul intern aplicabil acestuia. Nu s-a constatat existenta vreunei dispozitii legale exprese care sa prevada utilizarea camerelor portabile de tip Body Cam, cu functie de inregistrare audio – video, in activitatea ANPC, raportat la atributiile specifice ale acesteia.
Ca atare, s-a constatat ca prelucrarea datelor cu caracter personal (nume, prenume, functie/calitate, imagine, voce, comportament) prin intermediul sistemului de supraveghere audio-video portabil s-a efectuat fara sa existe o obligatie legala a operatorului, fara ca prelucrarea sa fi fost efectuata pentru indeplinirea unei sarcini care serveste unui interes public sau care face parte din exercitarea autoritatii publice si fara indeplinirea vreunei alte conditii prevazute la art. 6 alin. (1) corelat cu alin. (3) din GDPR. Potrivit art. 5 alin. (1) lit. a) din GDPR, operatorul avea obligatia de a prelucra datele in mod legal, echitabil si transparent fata de persoana vizata.
Comisarii ANPC nu mai au voie sa utilizeze dispozitivele body-cam in timpul controalelor
Pe langa sanctiunea cu avertisment, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal a aplicat si o masura corectiva, dispunand ca operatorul ANPC sa inceteze orice operatiune sau set de operatiuni de prelucrare de date cu caracter personal efectuate prin intermediul dispozitivelor portabile de tip Body Cam cu functie de inregistrare audio – video si sa stearga datele cu caracter personal din sistemul de evidenta constituit ca urmare a utilizarii unor astfel de dispozitive.
Operatorul Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a informat Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal ca a dus la indeplinire masura dispusa.
In acest context, in ceea ce priveste utilizarea body cam de institutii publice, mentionam ca, urmare a investigatiilor efectuate de ANSPDCP, s-a constatat ca operatori precum UAT Cluj (Politia Locala), UAT Constanta (Politia Locala) si Primaria Sector 4 Bucuresti (Politie Locala) au incalcat prevederile art. 5 alin. (1) lit. a) raportat la art. 6 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2016/679, deoarece personalul Politiei Locale, aflat in exercitarea misiunilor si activitatilor specifice, a prelucrat date cu caracter personal prin utilizarea sistemului audio-video portabil de tip ”Body-Worn Camera” (imagine si voce), fara sa existe o obligatie legala a operatorului si fara indeplinirea vreunei alte conditii prevazute la art. 6 alin. (1) din GDPR.
De asemenea, evidentiem ca prin hotarari definitive din 2022 si 2023, instantele de judecata au mentinut deciziile ANSPDCP prin care se dispusese incetarea prelucrarii si stergerea imaginilor colectate de politia locala, in urma controalelor prin care se constatase lipsa de legalitate a respectivelor prelucrari de date (in litigiile cu UAT Cluj - Politia Locala si UAT Constanta - Politia Locala).
Astfel, Curtea de Apel Constanta a statuat, printre altele, in hotararea data in litigiul UAT Constanta cu ANSPDCP ca: ”Decizia reprezinta actul prin care se stabilesc si se aplica masurile corective specifice, in speta, de stergere a datelor, conform prevederilor art. 16 alin. 6 din Legea nr. 102/2005, fiind emisa in baza faptelor si imprejurarilor constatate prin procesul verbal contraventional (…), act prin care s-a constatat incalcarea legii si obligarea la indeplinirea masurilor de remediere stabilite prin planul de remediere anexa la procesul verbal contraventional.”
In acelasi timp, Curtea de Apel Bucuresti, in litigiul cu UAT Cluj, a hotarat ca ”(...) autoritatea parata a constatat incalcarea Regulmentului (UE) 2016/679, deoarece personalul Directiei Generale de Politie Locala Cluj-Napoca, aflat in exercitarea misiunilor si activitatilor specifice, a prelucrat date cu caracter personal prin utilizarea sistemului audio-video portabil de tip „Body-Worn Camera" (imagine si voce), incepand cu luna octombrie 2019, fara sa existe o obligatie legala a operatorului si fara indeplinirea vreunei alte conditii prevazute la art. 6 alin. (1) din RGPD, desi potrivit art. 5 alin. (1) lit. a din RGPD, operatorul avea obligatia de a prelucra datele in mod legal, echitabil si transparent fata de persoana vizata.
In consecinta, prin Decizia contestata s-a impus reclamantei sa inceteze orice operatiune sau set de operatiuni de prelucrare de date cu caracter personal efectuate prin intermediul sistemelor audio-video de tip ”Body - Worn Camera” si sa stearga sistemul de evidenta a datelor cu caracter personal constituit ca urmare a utilizarii unor astfel de sisteme.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.