Curtea Constitutionala a Romaniei a decis ca articolul 74 indice 1 din Codul Penal, introdus prin Legea 220/2010 privind mica reforma in justitie, care prevedere reducerea limitelor de pedeapsa la jumatate pentru anumite infractiuni daca prejudiciar este integral acoperit, este neconstitutional.
Decizia din 3 mai a Curtii Constitutionale vizeaza articolul 74 indice 1 din Codul Penal, introdus prin Legea micii reforme, care prevede ca, pentru anumite infractiuni, in cazul in care inculpatul acopera integral prejudiciul creat in cursul urmaririi penale sau pana la pronuntarea primei instantei, limitele de pedeapsa se reduc la jumatate. Exceptia pe acest articol a fost ridicata in cadrul unui proces, iar judecatorii CCR au admis-o, astfel ca prevederea a fost declarata neconstitutionala.
Astfel, articolul 74 indice 1 prevede, la primul alineat, ca „in cazul savarsirii infractiunilor de gestiune frauduloasa, inselaciune, delapidare, abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, abuz in serviciu contra intereselor publice, abuz in serviciu in forma calificata si neglijenta in serviciu, prevazute in prezentul cod, ori a unor infractiuni economice prevazute in legi speciale, prin care s-a pricinuit o paguba, daca in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la solutionarea cauzei in prima instanta, invinuitul sau inculpatul acopera integral prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevazute de lege pentru fapta savarsita se reduc la jumatate”.
De asemenea, alineatul 2 al articolului declarat neconstitutional arata ca, „daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceleasi conditii este de pana la 100.000 euro, in echivalentul monedei nationale, se poate aplica pedeapsa cu amenda. Daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceleasi conditii este de pana la 50.000 euro, in echivalentul monedei nationale, se aplica o sanctiune administrativa, care se inregistreaza in cazierul judiciar”.
Ultimul alineat al articolului arata ca cele doua dispozitii nu se aplica daca cel care a savarsit fapta are o infractiune de acelasi gen intr-un interval de 5 ani, pentru care a beneficiat deja de acele prevederi.
Decizia Curtii Constitutionale este definitiva si obligatorie, iar motivarea ei urmeaza sa fie publicata in Monitorul Oficial.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem urmatoarea situatie la preluarea raportului/salariat din REVISAL. In cazul unui angajat care are ultima zi lucrata vineri, 13.12.2024 si data incetarii CIM sambata 14.12.2024, in Revisal apare contractul incetat dar nu apare nimic la DATA INCETARII. Aceeasi este situatia unui angajat care a avut ultima zi lucrata miercuri 04.12.2024 si incetarea CIM cu 05.12.2024. Mentionez ca datele cuprinse in xml-ul incarcat in REVISAL sunt complete. De ce apare acesta situatie si nu reusim sa vedem DATA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un salariat angajat cu data de 03.06.2024 care prezinta un concediu medical cod indemnizatie 06 si in continuarea un concediu medical cod indemnizatie 01 pentru perioada 17.11-29.11.2024. Aferent perioadei lucrate nu indeplineste stagiul minim de cotizare pentru a pune in plata concediul medical cu codul de indemnizatie 01. Salariatul prezinta o Adeverinta - stagiu de cotizare de la un alt angajator, avand contract de munca si in perioada 06.06.2023 - 31.10.2024, conform adeverintei reiese...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui salariat cu doua contracte de munca la doi angajatori diferiti, A si B. Ambele contracte inceteaza in acelasi timp, la data de 31.10.2024, iar la angajatorul B i se deschide un nou contract de munca incepand cu 01.11.2024. In luna a 11-a salariatul are concediu medical cod 01. Care este baza de calcul a acestuia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<