Consiliul Economic si Social (CES) a avizat nefavorabil proiectul de Lege privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, aratand ca masurile de reducere a cheltuielilor prezentate de Guvern sunt neconvingatoare si vor avea efecte negative asupra economiei.
Reprezentantii Consiliului sustin ca "acoperirea deficitului bugetar prin masuri de crestere a poverii fiscale pentru mediul economic privat s-a dovedit in trecut ca a avut un efect contrar, fiind foarte probabil ca, in urma acestor masuri, veniturile la buget sa scada, in loc sa creasca".
Totodata, CES atrage atentia ca o crestere a fiscalitatii stimuleaza tendintele evazioniste, iar autoritatile statului s-au dovedit pana in prezent incapabile sa tina sub control fenomenele evaziunii si muncii la negru.
Despre eliminarea facilitatilor fiscale in domeniile prioritare pentru economie
Potrivit CES, restrictionarea/ reducerea facilitatilor din domeniile considerate anterior de catre Guvernul Romaniei ca fiind "sector prioritar, de importanta nationala pentru economia romaneasca" respectiv sectoarele IT, constructii, agricultura si industria alimentara sunt nejustificate si sunt de natura sa scada competitivitatea si atractivitatea pentru investitori a acestor domenii, sa accentueze criza de resurse umane, sa stimuleze fenomenele muncii nedeclarate, evaziunea fiscala si concurenta neloiala.
Totodata, veniturile nete ale celor care in prezent lucreaza cu forme legale in aceste sectoare economice vor fi diminuate in urma reducerii facilitatilor fiscale. Prin eliminarea scutirilor, forta de munca din Romania va fi atrasa de piata de munca din alte state ale Uniunii Europene. Mai mult decat atat, CES sustine ca modificarea facilitatilor din domeniul constructiilor incalca acordul incheiat in anul 2018, pe o durata de" 10 ani, intre Guvernul Romaniei si Federatia Patronala a Societatilor din Constructii, acord care a fost transpus in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018.
Despre tichetele de masa
"In ceea ce priveste tichetele de masa, Guvernul sustine ca nu se genereaza pierderi in valoarea lor prin aplicarea CASS de 10%, intrucat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2023, valoarea tichetelor va creste de la 1 august 2023 la 35 lei, iar de la 1 ianuarie 2024 la 40 lei. In proiectul de Lege nu se specifica obligativitatea acordarii tichetelor la valoarea maxima de catre angajator. Asadar, pentru o mare parte din salariati, apare o pierdere evidenta pe segmentul tichete de masa," precizeaza sursa citata.
Despre impozitul special aplicat bunurilor imobile si mobile de valoare mare
Prin introducerea unui impozit special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare si aplicarea lui la bunurile achizitionate inaintea intrarii in vigoare a legii are un caracter retroactiv si incalca principiul securitatii juridice, conform caruia contribuabilii trebuie sa poata sa se bazeze pe legislatia existenta atunci cand iau decizii financiare legate de achizitia de bunuri, noteaza CES in comunicat.
"In ceea ce priveste taxarea speciala a vehiculelor cu o valoare mai mare de 375.000 lei, aceasta masura ar putea bloca eforturile europene pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, deoarece noul impozit va descuraja achizitionarea de vehicule noi, mai eficiente din punct de vedere energetic si mai putin poluante. Un alt aspect problematic cu privire la aceasta prevedere este ca actuala reglementare omite excluderea firmelor de leasing de la plata impozitului special; un aspect foarte grav este acela ca efectele pe termen imediat si mediu vor determina o incetinire semnificativa a economiei", se mentioneaza in document.
Consulta
Avizul Plenului CES referitor la proiectul de Lege privind unele masuri fiscal-bugetare:
AICI DOCUMENTUL integral<<
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<