Codul penal si Codul de procedura penala vor fi modificate de Directiva 2014/42, cu toate ca acest lucru trebuia sa se fi intamplat pana acum.
Directiva 2014/42 prevede masuri noi si mai clare cu privire la confiscarea si inghetarea instrumentelor si produselor infractiunilor savarsite pe teritoriul intregii Uniuni. Actul instituie o serie de norme necesare si ofera statelor membre sansa de a-si actualiza legislatia penala care prevede inghetarea bunurilor care sunt obtinute ilegal in vederea confiscarii lor ulterioare, dupa dovedirea vinovatiei si stabilirea prejudiciului ce trebuie recuperat.
In mod surprinzator, termenul pentru transpunere a fost 4 octombrie 2015. Directiva trebuia sa fie in vigoare inca de acum 5 ani! Comisia Europeana a inceput procedura de infrigement, dar inca nu a propus CJUE aplicarea de sanctiuni. Romania, insa, risca amendarea cu o suma de 1,6 milioane de euro. La aceasta valoare vor putea fi adaugate penalitati cominatorii de 1.925-115.500 de euro pentru fiecare zi de intarziere, odata ce Comisia Europeana va decide ca tara noastra trebuie sanctionata.
In prezent, Codul penal in vigoare stabileste ca:
- bunurile supuse confiscării să fie achizitonate cu cel mult 5 ani înainte sau după momentul savarsirii infractiunii, până la data emiterii actului de sesizare a instantei;
- valoarea bunurilor dobândite de persoana condamnată să depăşească vădit veniturile obţinute de persoana condamnată in mod licit;
- condamnarea pentru una sau mai multe infracţiuni enumerate limitativ la art. 112^1;
- instanţa să aibă convingerea că bunurile supuse confiscării provin din infractiuni de natura celor enumerate limitativ la art. 112^1.
Astfel de conditii restranse nu sunt specificate in Directiva 2014/42. Este observabil faptul ca legislatia aplicabila in acest moment impune o sarcină a probei mult mai dificilă pentru ca instanţa să ajungă la convingerea că bunurile in cauză provin din activităţi criminale.
Actul european introduce cateva noutati importante pe care le vom regasi in curand si in legislatia romana, dupa cum urmeaza:
- introducerea unui criteriu de apreciere constand in diferenta dintre venituri si "standardul de viata" al personei condamnate, ca indicator de ilegalitate. In acest fel se raspunde necesitatilor actuale ale luptei impotriva criminalitatii organizate si a coruptiei, ai caror autori folosesc frecvent bunuri care nu le apartin avand un stil de viata in contrast cu veniturile licite;
- in calculul standardului de viata se poate include si averea persoanelor asupra carora condamnatul are influenta. Una dintre metodele comune de ascundere a foloaselor infractionale constituie achizitionarea de bunuri ori plasarea unor investitii de persoane aflate in influenta infractorilor dar care nu au o legatura directa, aparenta, cu infractiunile in sine. Prezenta propunere legislativa propune un mecanism de luare in considerare a acestor bunuri, in concordanta cu Directiva 2014/42/UE;
- confiscarea speciala se poate aplica bunurilor transferate catre orice tert daca acesta stia sau trebuia sa stie ca scopul transferului era evitarea confiscarii;
- se elimina limita de 5 ani pentru dobandirea bunurilor confiscate;
- in cazul intervenirii decesului persoanei fizice ori radierii persoanei juridice acuzate inainte de pronuntarea condanmarii, bunurile se confisca si nu raman in posesia tertilor daca sunt indeplinite conditiile confiscarii extinse, desi procesul penal impotriva persoanei a incetat;
- se extinde aria infractiunilor in legatura cu care condamnarea poate atrage confiscarea extinsa, aceasta aplicandu-se pentru toate faptele penale pentru care maximul special al de pedepei este de 4 ani sau mai mare, daca sunt susceptibile de a procura un folos material faptuitorului;
- odata constatata savarsirea unei infractiuni susceptibile de a procura faptuitorului un folos material si pentru care pedeapsa prevazuta de lege este de 4 ani sau mai mare, instanta poate dispune confiscarea extinsa daca are convingerea ca bunurile supuse confiscarii provin din infractiuni in general, nu numai din fapte penale similare color pentru care persoana a fost condamnata;
- introducerera obligativitatii instituirii masurilor asiguratorii de catre procuror pentru a pune la adapust bunurile care pot face obiectul confiscarii speciale sau al confiscarii extinse;
- reglementarea unei proceduri de contestare a masurilor de sigurata constand in confiscarea speciala si confiscarea extinsa dispuse direct in apel.
Initiativa legislativa prin care actul european este transpus in legislatia din Romania apartine grupului parlamentar al USR.
Propunerea modifica art. 112^1 din Codul penal si art. 249, 250^1, 315, 425^1 si 426 din Codul de procedura penala. Noutatile care trebuie introduse curand in legea penala nationala pot fi consultate AICI.
Proiectul de lege prin care se transpune Directiva 2014/42 a fost inregistrat pentru dezbatere la Senat, asadar deputatii vor avea votul decizional.
Procedura de urgenta nu a fost solicitata.
Actul va intra in vigoare doar dupa votul senatorilor, al deputatilor, promulgarea presedintelui si publicarea in Monitorul Oficial.
Vom reveni cu actualizari imediat ce va fi realizat un progres in Legislativ.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<