Codul penal si Codul de procedura penala vor fi modificate de Directiva 2014/42, cu toate ca acest lucru trebuia sa se fi intamplat pana acum.
Directiva 2014/42 prevede masuri noi si mai clare cu privire la confiscarea si inghetarea instrumentelor si produselor infractiunilor savarsite pe teritoriul intregii Uniuni. Actul instituie o serie de norme necesare si ofera statelor membre sansa de a-si actualiza legislatia penala care prevede inghetarea bunurilor care sunt obtinute ilegal in vederea confiscarii lor ulterioare, dupa dovedirea vinovatiei si stabilirea prejudiciului ce trebuie recuperat.
In mod surprinzator, termenul pentru transpunere a fost 4 octombrie 2015. Directiva trebuia sa fie in vigoare inca de acum 5 ani! Comisia Europeana a inceput procedura de infrigement, dar inca nu a propus CJUE aplicarea de sanctiuni. Romania, insa, risca amendarea cu o suma de 1,6 milioane de euro. La aceasta valoare vor putea fi adaugate penalitati cominatorii de 1.925-115.500 de euro pentru fiecare zi de intarziere, odata ce Comisia Europeana va decide ca tara noastra trebuie sanctionata.
In prezent, Codul penal in vigoare stabileste ca:
- bunurile supuse confiscării să fie achizitonate cu cel mult 5 ani înainte sau după momentul savarsirii infractiunii, până la data emiterii actului de sesizare a instantei;
- valoarea bunurilor dobândite de persoana condamnată să depăşească vădit veniturile obţinute de persoana condamnată in mod licit;
- condamnarea pentru una sau mai multe infracţiuni enumerate limitativ la art. 112^1;
- instanţa să aibă convingerea că bunurile supuse confiscării provin din infractiuni de natura celor enumerate limitativ la art. 112^1.
Astfel de conditii restranse nu sunt specificate in Directiva 2014/42. Este observabil faptul ca legislatia aplicabila in acest moment impune o sarcină a probei mult mai dificilă pentru ca instanţa să ajungă la convingerea că bunurile in cauză provin din activităţi criminale.
Actul european introduce cateva noutati importante pe care le vom regasi in curand si in legislatia romana, dupa cum urmeaza:
- introducerea unui criteriu de apreciere constand in diferenta dintre venituri si "standardul de viata" al personei condamnate, ca indicator de ilegalitate. In acest fel se raspunde necesitatilor actuale ale luptei impotriva criminalitatii organizate si a coruptiei, ai caror autori folosesc frecvent bunuri care nu le apartin avand un stil de viata in contrast cu veniturile licite;
- in calculul standardului de viata se poate include si averea persoanelor asupra carora condamnatul are influenta. Una dintre metodele comune de ascundere a foloaselor infractionale constituie achizitionarea de bunuri ori plasarea unor investitii de persoane aflate in influenta infractorilor dar care nu au o legatura directa, aparenta, cu infractiunile in sine. Prezenta propunere legislativa propune un mecanism de luare in considerare a acestor bunuri, in concordanta cu Directiva 2014/42/UE;
- confiscarea speciala se poate aplica bunurilor transferate catre orice tert daca acesta stia sau trebuia sa stie ca scopul transferului era evitarea confiscarii;
- se elimina limita de 5 ani pentru dobandirea bunurilor confiscate;
- in cazul intervenirii decesului persoanei fizice ori radierii persoanei juridice acuzate inainte de pronuntarea condanmarii, bunurile se confisca si nu raman in posesia tertilor daca sunt indeplinite conditiile confiscarii extinse, desi procesul penal impotriva persoanei a incetat;
- se extinde aria infractiunilor in legatura cu care condamnarea poate atrage confiscarea extinsa, aceasta aplicandu-se pentru toate faptele penale pentru care maximul special al de pedepei este de 4 ani sau mai mare, daca sunt susceptibile de a procura un folos material faptuitorului;
- odata constatata savarsirea unei infractiuni susceptibile de a procura faptuitorului un folos material si pentru care pedeapsa prevazuta de lege este de 4 ani sau mai mare, instanta poate dispune confiscarea extinsa daca are convingerea ca bunurile supuse confiscarii provin din infractiuni in general, nu numai din fapte penale similare color pentru care persoana a fost condamnata;
- introducerera obligativitatii instituirii masurilor asiguratorii de catre procuror pentru a pune la adapust bunurile care pot face obiectul confiscarii speciale sau al confiscarii extinse;
- reglementarea unei proceduri de contestare a masurilor de sigurata constand in confiscarea speciala si confiscarea extinsa dispuse direct in apel.
Initiativa legislativa prin care actul european este transpus in legislatia din Romania apartine grupului parlamentar al USR.
Propunerea modifica art. 112^1 din Codul penal si art. 249, 250^1, 315, 425^1 si 426 din Codul de procedura penala. Noutatile care trebuie introduse curand in legea penala nationala pot fi consultate AICI.
Proiectul de lege prin care se transpune Directiva 2014/42 a fost inregistrat pentru dezbatere la Senat, asadar deputatii vor avea votul decizional.
Procedura de urgenta nu a fost solicitata.
Actul va intra in vigoare doar dupa votul senatorilor, al deputatilor, promulgarea presedintelui si publicarea in Monitorul Oficial.
Vom reveni cu actualizari imediat ce va fi realizat un progres in Legislativ.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa ma ajutati cu un model de acord pentru efectuarea muncii suplimentare. Mentionez ca este vorba despre categoria profesionala, soferi autobuz a caror activitate este organizata in turnus, durata activitatii saptamanale fiind peste 40 ore.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Prin Contractul Colectiv de Munca incheiat la nivelul Societatii, ce are ca perioada de valabilitate 01.06.2024-31.05.2025, la art. 93 alin. 2 din acesta se precizeaza ca, A« odata cu cresterea salariului de baza minim brut pe economie, vor fi majorate toate salariile de baza stabilite prin contractele individuale de munca, cu suma fixa cu care a fost majorat salariul de baza minim brut pe economie. A» Fata de acestea , societatea s-a conformat, fapt pentru care in luna decembrie...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Noi avem un Contract Colectiv de Munca ce a fost semnat pe 2 ani care a expirat in 20.12.2024. La negocierile pt noul contract colectiv de munca, partile inca nu au reusit sa se puna de acord. Am dori sa stim urmatorul aspect: - Ce acte vor guverna activitatea firmei, atat timp cat Contractul Colectiv de Munca a expirat a ma refer la perioada ce se va scurge pana efectiv se va semna noul Contract colectiv ce poate se va semna in Mar. 2025 a sau cine stie cand. De exemplu, al 13-lea salariu este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<