Pe Agenda de lucru a Senatului Romaniei se afla propunerea legislativa pentru modificarea Ordonantei de Guvern nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata.
Va readucem aminte motivele initiatorilor acestui proiect
Prezentul proiect de lege are ca scop simplificarea procedurii de comunicare a somatiei de plata, reducerea unor costuri, clarificarea unor situatii de ambiguitate in interpretarea textului legii si o mai buna gestionare si colectare a veniturilor proprii bugetului local.
Potrivit articolului 44, alineatul (2) din 0.0. 92/2003, comunicarea actului administrativ fiscal se realizeaza prin 4 modalitatii, iar necesitatea introducerii a unei a cincea modalitati este dictata in primul rand de cazurile numeroase in care corespondenta nu este ridicata de la oficiile postale. În astfel de situatii se ingreuneaza procedura de comunicare a
somatiei de plata.
Directia de Impozite si Taxe Locale Cluj-Napoca a reclamat faptul ca insotirea somatiei de un exemplar al titlului executoriu implica costuri foarte mari si este inutila
deoarece titlul executoriu este comunicat agentului economic si de catre organele constatatoare. De aceea, acest proiect de lege propune eliminarea insotirii somatiei de catre un
exemplar al titlului executoriu.
Aceasta initiativa legislativa isi propune sa elimine posibilele ambiguitati in interpretarea legii ca urmare a nementionarii in cadrul articolului 227, alineatul (10) si a autoritatilor administratiei publice locale. Aceasta completare a legii are ca scop clarificarea statutului autoritatilor publice locale cu privire la posibilitatea acestora de a finanta anumite
cheltuieli din fondurile primite de la Ministerul Economiei si Finantelor si de la unitatile administrativ-teritoriale pentru acordarea de stimulente personalului din aparatul propriu al
Ministerului Economiei si Finantelor si al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si din unitatile subordonate, respectiv compartimentelor de specialitate cu atributii in administrarea creantelor fiscale locale. Prin urmare, autoritatile publice locale pot sa foloseasca aceste fonduri pentru cheltuieli materiale, cheltuieli cu prestari servicii si pentru dotarii
independente.
Pentru imbunatatirea gestionarii si colectarii veniturilor proprii bugetului local se impune inlocuirea termenului "fiscal" cu termenul "bugetar" atat in titlul Capitolului Vlll, cat si in articolul 136, alineatele (l) si (2). Prezenta initiativa legislativa considera necesara introducerea la articolul i36, alineatul (3), a indicelui (3"l), deoarece astfel se pot clarifica raporturile juridice dintre unitatile administrativ teritoriale si orice persoana fizica sau juridica. În cazul nerespectarii obligatiilor de catre acestea, prezentul proiect de lege
reglementeaza masurile legale care se impun pentru rezolvarea situatiei respective.
lnitiatorii proiectului Adrian Gurzau deputat PDL, Gurzau Adrian - deputat PD-L si Ionescu George - deputat PD-L.
Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari, prin adresa nr. L262 din data de 25.06.2013, a fost sesizata, in vederea intocmirii avizului, cu Propunerea legislativa pentru
modificarea Ordonantei de Guvern nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, initiatori: Gheorghe Florin - deputat PD-L; Gurzau Adrian - deputat PD-L; Ionescu
George - deputat PD-L.
Emite Avizul referitor la la Propunerea legislativa pentru modificarea Ordonantei de Guvern nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata
Astfe, in sedinta din O3 septembrie 2013, Comisia juridica a analizat propunerea legislativa si a hotarat, unanimitate de voturi, sa adopte aviz negativ.
ln raport cu obiectul de reglementare, propunerea legislativa face parte din categoria legilor ordinare si urmeaza a fi adoptata in conformitate cu prevederile art.76 alin.(2) din
Constitutia Romaniei.
Potrivit art.75 alin.(1) din Constitutie si art.88 alin.(7) pct.1 din Regulamentul Senatului, propunerea legislativa urmeaza a fi adoptata de Senat in calitate de prima Camera sesizata.
Termenul de adoptare tacita se implineste in data de 14.11.2013.
Comisia pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital este Comisia de fond pentru acest proiect legislativ si a intocmit raport de respingere.