Biroul de informare publica si relatii cu presa din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este imputernicit sa aduca la cunostinta opiniei publice urmatoarele:
In continuarea cercetarilor in cauza in care a fost dispusa, de catre procurori ai Parchetului de pe langa Tribunalul Bucuresti, astazi 10.01.2012, inceperea urmaririi penale fata de 31 de agenti de politie cercetati sub aspectul savarsirii infractiunilor de luare de mita, abuz in serviciu contra intereselor publice, complicitate la proxenetism, complicitate la prostitutie, favorizarea infractorului, lipsire de libertate in mod ilegal sau tortura, dupa caz, mijloacele de proba administrate in cauza pana acest moment al urmaririi penale contureaza un mod de operare ale carui elemente esentiale se regasesc in raport cu toate faptele pentru care sunt cercetati respectivii agenti de politie, in functie de specificul situatiei.
Astfel,
I. Modul de operare in cazul actelor de luare de mita, abuz in serviciu contra intereselor publice si favorizarea infractorului in raport cu o serie de persoane care comiteau contraventii sau infractiuni privind regimul circulatiei pe drumurile publice:
Agentii de politie se aflau in exercitarea atributiilor de serviciu (in tura) pe linie de ordine publica, de regula in echipaje de doi sau trei si aveau ca atributii depistarea, constatarea si sanctionarea unor fapte interzise de lege (contraventii si infractiuni).
Foloseau autospeciale din dotarea Ministerului Administratiei si Internelor si purtau uniforma institutiei si, de asemenea, in majoritatea situatiilor a rezultat ca au selectat in trafic anumite autoturisme - din categoria superioara sau de lux, pe care le surprindeau in legatura cu incalcarea unor norme legale, ori le verificau prin mijloacele din dotare si daca se constatau anumite deficiente le verificau, inclusiv pe conducatorul auto, dupa care erau stabilite normele incalcate si sanctiunea care in mod normal ar fi trebuit aplicata pentru respectiva fapta (contraventie sau infractiune). I se aduceau la cunostinta conducatorului auto aceste aspecte, apoi imediat, se pretindeau de la soferul vizat bani sau alte foloase materiale pentru a nu fi constata fapta comisa, pentru a nu fi aplicata sanctiunea legala sau pentru a nu fi facute alte demersuri legale.
In urma demersurilor de pretindere, primeau de regula sumele de bani/foloasele, nu constatau abaterile si nu sanctionau persoanele vizate sau nu sesizau organele competente sa aplice sanctiuni. Dupa primirea sau la sfarsitul turei, in unele situatii agentii imparteau intre ei banii astfel obtinuti (sume cuprinse intre 50 si 600 de lei).
II. Modul de operare in cazul actelor de luare de mita, favorizarea infractorului sau tortura in raport cu persoane care desfasurau activitati de prostitutie si proxenetism
In exercitiul atributiilor de serviciu, agentii de politie se deplasau periodic in zonele din raza lor de competenta teritoriala unde se desfasurau activitati de prostitutie si proxenetism.
Din probele administrate pana in prezent a rezultat ca unii dintre ei le cunosteau pe aceste persoane (in special pe proxeneti) si erau in relatii cu ei de mult timp si primeau de la proxeneti periodic sume de bani –– pentru a nu constata faptele si a nu aplica sanctiuni.
De asemenea, a mai rezultat, potrivit probatoriului administrat ca cei in cauza ar fi surprins persoane de sex feminin care practicau prostitutia si le-ar fi pretins sume de bani, iar daca acestea refuzau foloseau mijloace violente de natura sa intimideze persoanele vizate si sa le asigure in continuare controlul asupra activitatilor de prostitutie si proxenetism, precum si veniturile aferente.