In continuarea demersurilor realizate in scopul informarii publicului asupra dispozitiilor actelor normative cuprinse in pachetul de reforma a legislatiei penale, procesual penale si executional penale, si avand in vedere faptul ca noile reglementari urmeaza a intra in vigoare la 1 februarie 2014, Ministerul Justitiei pune la dispozitie formele actualizate ale actelor normative care vizeaza domeniul dreptului penal, respectiv:
* Legea nr. 286 din 17 iulie 2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
* Legea nr. 135 /2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare;
* Legea nr. 252 din 19 iulie 2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune, publicata in Monitorul Oficial nr. 512 din 14 august 2013;
* Legea nr. 253 din 19 iulie 2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, publicata in Monitorul Oficial nr. 513 din 14 august 2013;
* Legea nr. 254 din 19 iulie 2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, publicata in Monitorul Oficial nr. 514 din 14 august 2013.
Alaturi de actele normative mentionate, Ministerul Justitiei supune atentiei din nou un material publicat in cursul anului 2012, si anume Documentarea privind aplicarea principiului legii penale mai favorabile, intocmita de catre dl. conf. univ. dr. Florin Streteanu, a carui elaborare a avut in vedere preconizata intrare in vigoare a noilor reglementari penale si procesual penale si complexitatea activitatii de pregatire a punerii in aplicare a acestora. Precizam faptul ca documentarea are caracter exclusiv de informare publica si nu constituie o interpretare oficiala a textelor de lege analizate.
Aplicarea legii in cadrul desfasurarii procesului penal este atributul exclusiv al organelor judiciare, pentru masurile luate de catre acestea existând cai de atac, iar Ministerul Justitiei, in virtutea principiului constitutional al separatiei puterilor in stat si conform atributiilor sale stabilite prin lege, nu poate interveni pentru a influenta vreun mod deciziile luate de magistrati in aplicarea legii.