Proiect de modificare a Ministerului Justitiei:
Prin Legea nr. 24/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii au fost aduse modificari substantiale cu privire la raspunderea disciplinara a magistratilor, prin consolidarea Inspectiei Judiciare si prin instituirea ca titulari ai actiunii disciplinare a presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si a ministrului justitiei.
Tinand seama de aceste modificari legislative prin care au fost acordate atributii noi ministrului justitiei, se impune si modificarea in mod corespunzator a Hotararii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, in sensul ca ministrul justitiei va „exercita atributiile prevazute de lege in calitate de titular al actiunii disciplinare in materia raspunderii disciplinare a judecatorilor si procurorilor, potrivit unei proceduri interne stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare a Ministerului Justitiei”.
Potrivit art. 39 din HG nr.652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Justitiei desfasoara activitate de statistica judiciara incepand cu anul 2011. Potrivit art. 152 litera t) din OMJ nr. 120/C/2011 pentru aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare a Ministerului Justitiei, Unitatea de Management Public si Planificare Strategica este compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei care indeplineste atributiile referitoare la activitatea de statistica judiciara incepand cu data de 1 ianuarie 2011. Pentru indeplinirea acestei atributii, in cadrul UMPPS a fost infiintat Compartimentul de Statistica, unde isi desfasoara activitatea un functionar public angajat pe perioada determinata.
Analiza activitatii de statistica judiciara a relevat faptul ca rezultatul principal al procesului de statistica judiciara derulat la nivelul Ministerului Justitiei trebuie sa fie furnizarea de date necesare pentru fundamentarea si monitorizarea politicilor publice si pentru evaluarea eficientei si gradului de performanta a sistemului judiciar in ansamblu.
Situatia actuala a procesului de statistica judiciara este caracterizata de faptul ca principalii actori implicati in acest proces (Ministerul Justitiei, Consiliul Superior al Magistraturii si Ministerul Public) actioneaza independent, existand o fragmentare a procesului de statistica judiciara cauzata de lipsa de coordonare in cadrul sistemului.
Ministerul Justitiei este institutia care indeplineste rolul-cheie de reglementare a cadrului normativ si institutional al sistemului de justitie din Romania, prin formularea politicilor publice in domeniul justitiei, precum si prin definirea si implementarea strategiilor de reforma si a planurilor de actiune in acest domeniu. Prin transformarea Compartimentului de statistica in Birou de statistica judiciara, corelata cu alocarea efectiva a resurselor necesare, se urmareste dezvoltarea activitatilor derulate in prezent in domeniul statisticii judiciare la nivelul Ministerului Justitiei si crearea unei interfete prin care sa se asigure o coordonare unitara a sistemului de statistica judiciara.
Definirea unui model de sistem integrat de statistica judiciara si stabilirea unei institutii responsabile de coordonarea procesului statisticii judiciare, o integrare mai buna a datelor statistice produse in cadrul sistemului de justitie, o clasificare structurata a indicatorilor statistici prin definirea unitara a acestor indicatori, eliminarea fragmentarii datelor operationale ale diferitilor actori implicati in procesul de statistica judiciara, uniformizarea procesului de colectare a datelor statistice de catre instante si parchete, precum si imbunatatirea comunicarii in cadrul procesului de colectare si centralizare a datelor statistice de catre instante si parchete sunt principalele obiective avute in vedere in cadrul demersului de dezvoltare a acestui segment institutional important. Este important de subliniat ca functionarea Biroului de statistica judiciara va fi efectiva de la momentul alocarii resurselor prevazute.
Proiectul propune stabilirea clara a atributiilor Ministerului Justitiei in domeniul statisticii judiciare si alocarea a cinci posturi (unul de conducere si patru de executie) pentru consolidarea actualului birou de statistica judiciara, prin posibilitatea ocuparii acestor posturi de persoane cu pregatire specializata in domeniu (statisticieni).
Urmare misiunii privind „Auditul financiar asupra contului anual de executie a bugetului de stat” pe anul 2011 la Ministerul Justitiei, audit efectuat de reprezentantii Curtii de Conturi a Romaniei in perioada 05.03-06.06.2011, au rezultat anumite neconcordante intre prevederile referitoare la responsabilitatile si atributiile Directiei de Implementare a Proiectelor Finantate din Imprumuturi Externe din cadrul Ministerului Justitiei cuprinse in Hotararea Guvernului nr. 652/2009, cu modificarile si completarile ulterioare si cele cuprinse in Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, republicata.
Astfel, in prezent DIPFIE elaboreaza situatiile financiare, trimestrial si anual, pe care le inainteaza Directiei financiar contabile in vederea intocmirii situatiilor financiare la nivelul Ministerului, insa potrivit recomandarii auditorilor Curtii de Conturi, operatiunile financiar-contabile ale DIPFIE cu privire la Proiectul „Reforma Sistemului Judiciar” trebuie reflectate in situatiile financiare la nivelul Ministerului Justitiei, aparat propriu.
Fata de aceasta recomandare, prin proiectul prezentat, se propune modificarea alin. (3) al art. 26 al Hotararii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, astfel: DIPFIE administreaza si gestioneaza bugetele alocate proiectelor implementate, tine evidenta financiar-contabila, gestioneaza conturile contabile, intocmeste balanta de verificare lunara pe care o inainteaza Directiei financiar-contabile pentru a fi integrata in situatiile financiare incheiate la nivelul Ministerului Justitiei, aparat propriu. Prin aceasta modificare, Hotararea Guvernului nr. 652/2009 se coreleaza cu cele ale Legii nr. 82/1991.
Calcule detaliate privind fundamentarea modificarilor veniturilor si/sau cheltuielilor bugetare:
Anul 2013
Fundamentarea cheltuielilor de personal :
Cheltuieli cu salariile:
Fond salarii brute pe luna 34.029 lei
Nr. beneficiari – 5
Aplicare indexare 7,4%, cf. O.U.G. nr. 19/2012 – 34.029 *7.4% = 36.548 lei
Fond salarii de baza an 2013 = 36.548 * 12 luni = 438.576 lei
Total cheltuieli cu salariile - 438.576 lei
Contributiile angajatorului - 438.576 lei * 27,528% = 120.731 lei
Total cheltuieli de personal - 559.307 lei/an
Total influente buget an 2013 = 559 mii lei