Referitor la scrisoarea deschisa semnata de Asociatia Magistratilor din Romania (AMR), Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania (UNJR) şi Asociatia Procurorilor din Romania (APR), si publicata marti 26 iulie 2016, Ministerul Justitiei, pentru o informare responsabila a opiniei publice, face urmatoarele precizari:
Ministerul Justitiei propune acest act normativ ca raspuns la solicitarile venite din partea societatii civile si din partea unor justitiabili - motivati de necesitatea probarii cererilor adresate unor instante judecatoresti in exercitarea drepturilor lor, de punere la dispozitie a unor documente din arhiva fostei Directii Generale de Protectie si Anticoruptie (D.G.P.A/SIPA).
Consideram ca preocuparile exprimate trebuie puse realist in lumina unei situatii nereglementate timp de 10 ani si explicate in detaliu in Nota de fundamentare. Precizam ca in anii anteriori au mai fost initiate demersuri pentru inventarierea arhivei, fara a deveni operationale (de exemplu in 2013 cand un alt proiect de Hotarare de Guvern a primit avizul Consiliului Superior al Magistraturii).
In opinia Ministerului Justitiei, aceasta arhiva trebuie sa inceteze sa mai fie motiv de speculatii si suspiciuni. Reamintim ca una din organizatiile care a semnat scrisoarea deschisa este aceeasi organizatie care in data de 5 februarie 2016 cerea intr-o alta scrisoare deschisa lamurirea problemei legate de arhiva SIPA, afirmand in mod eronat ca arhiva ar fi fost transferata catre un serviciu de informatii.
Pentru toate aceste considerente, Ministerul Justitiei a supus dezbaterii publice proiectul de HOTARARE privind unele masuri referitoare la arhiva fostei Directii Generale de Protectie şi Anticoruptie, luni 25 iulie 2016. Proiectul de act normativ este promovat cu respectarea tuturor prevederilor legale, inclusiv a celor legate de transparenta decizionala si supunerea spre dezbatere publica a unui proiect de act normativ. in perioada in care proiectul este supus dezbaterii publice, orice persoana sau organizatie interesata poate transmite in scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la respectivul proiect.
In ceea ce priveste chestiunile punctuale mentionate in scrisoarea deschisa, facem urmatoarele precizari in scopul unei informari corecte si responsabile a opiniei publice:
«structura de securitate » mentionata in proiect este constituita in temeiul Legii 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate si a HG 585/2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate in Romania. Astfel, potrivit art. 3 din Standardele nationale de protectie a informatiilor clasificate in Romania, «structura de securitate » este definita drept "compartimentul specializat in protectia informatiilor clasificate, organizat in cadrul autoritatilor, institutiilor publice, agentilor economici cu capital integral sau partial de stat si al altor persoane juridice de drept public sau privat".
Potrivit legii, la nivelul autoritatilor si institutiilor publice se organizeaza activitatea de protectie a informatiilor clasificate prin compartimente/birouri/servicii de informatii clasificate. Spre exemplificare, mentionam: Regulamentul de organizare şi functionare a Ministerului Justitiei, art.170-171 - Ordin si Regulament; Regulamentul de organizare şi functionare a Consiliului Superior al Magistraturii, art.76, Hotarare si Regulament; Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti, art.41, Hotarare si Regulament; Regulamentul de ordine interioara al Parchetelor, art.53-54. Stabilirea structurilor de securitate sau a functionarilor de securitate in cadrul institutiilor publice este corelata cu detinerea de informatii clasificate de catre acestea, respectiv volumul lor. Prin urmare, Ministerul Justitiei nu poate raspunde la intrebarea daca in sistemul judiciar mai exista, in prezent, alte structuri de securitate, intrucat Ministerul nu coordoneaza si nu controleaza activitatea legata de informatiile clasificate desfasurata de institutiile din autoritatea judecatoreasca. intrebarea trebuie adresata Consiliului Superior al Magistraturii, inaltei Curti de Casatie si Justitie si Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie.
in ceea ce priveste criteriile de stabilire a structurilor de securitate, respectiv a functionarilor de securitate la nivelul autoritatilor si institutiilor publice, precum si atributiile care privesc gestiunea informatiilor clasificate, acestea sunt definite de art.29, 31 din HG 585/2002.
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Memorator Gramatica Gimnaziu
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Proiectul supus dezbaterii publice prevede doar faptul ca „documentele cuprinse in arhiva fostei D.G.P.A. nu pot fi puse, pe perioada desfasurarii activitatii Comisiei, - la dispozitia nici unei persoane fizice sau juridice in afara celor insarcinate, potrivit legii, sa indeplineasca atributii cu privire la documentele acestei arhive". Dupa finalizarea activitaţii de inventariere, accesul la aceste documente se va face cu respectarea prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a celorlalte reglementari in materia prelucrarii informatiilor clasificate si a datelor cu caracter personal.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri