Publicam adresa nr. 92783/92109/2011 din 03 aprilie 2012 a Ministerului Justitiei, inregistrata la Uniunea Nationala a Barourilor din Romania la nr. 652 din 05 aprilie 2012 referitoare la unele precizari privind documentele necesare decontarii onorariilor avocatilor pentru furnizarea serviciilor de asistenta juridica in materie penala si pentru prestarea serviciilor in cadrul sistemului de ajutor public judiciar.
Stimate domnule presedinte,
Avand in vedere aspectele semnalate de unele instante cu privire la documentele justificative necesare decontarii onorariilor avocatilor pentru furnizarea serviciilor de asistenta juridica in materie penala si pentru prestarea serviciilor in cadrul sistemului de ajutor public judiciar, facem urmatoarele precizari:
Potrivit art. 9 alin. 1 din Protocolul privind stabilirea onorariilor avocatilor, nr. 113928/2008, dintre Ministerul Justitiei si Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, „Referatul, intocmit de avocat si care atesta o prestatie avocatiala efectiva pentru care se cuvine plata onorariului va fi confirmat de organul judiciar care a dispus plata onorariului sau de conducerea autoritatii in fata careia s-a desfasurat activitatea de asistenta juridica si/sau de reprezentare. Referatul va fi insotit de fncheierea prevazuta la art. 4 alin. (1), in cazul asistentei acordate in cadrul sistemului de ajutor public judiciar."
Din formularea art. 9 alin. 1 rezulta ca numai in cazul asistentei acordate in cadrul sistemului de ajutor public judiciar este necesara prezentarea, ca document justificativ, a incheierii prin care s-a incuviintat acordarea ajutorului public judiciar, iar in toate celelalte cazuri documentul justificativ II reprezinta referatul intocmit de avocat si confirmat de organul judiciar care a dispus plata onorariului sau de conducerea autoritatii in care s-a desfasurat activitatea de asistenta juridica si/sau de reprezentare.
Pe de alta parte, Legea nr.51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat republicata prevede, in art.82 alin.(3) si (4), cu privire la toate formele de acordare a asistentei specializate prin avocat (conform art.71 din lege), atat in materie penala, cat si in materie civila, urmatoarele:
„(3) Dupa acordarea asistentei judiciare, avocatul intocmeste un referat scris cu privire la prestatia avocatiala efectiva, conform formularului aprobat de Departamentul de coordonare a asistentei judiciare din cadrul U.N.B.R. Referatul este supus confirmarii organului judiciar, care, in functie de volumul si complexitatea activitatii desfasurate de avocat, precum si in raport cu durata, tipul si particularitatile cauzei, poate dispune mentinerea sau majorarea onorariului stabilit initial.
(4) Referatul confirmat potrivit alin.(3) se inainteaza baroului, in vederea efectuarii formalitatilor prevazute de lege pentru plata onorariilor."
Ca efect al modificarii Legii nr.51/1995, protocolul trebuie considerat modificat implicit in ceea ce priveste documentul justificativ, in sensul ca este suficient referatul, fara sa mai fie necesara si depunerea copiei de pe incheiere. In acelasi timp, fiind singurul document justificativ, acesta trebuie sa cuprinda toate datele pentru identificarea avocatului, a cauzei, a partii asistate, sumele stabilite (daca este cazul) cu titlu de onorariu provizoriu si onorariu definitiv, sau alte modificari aparute in cuantumul onorariului, precum si datele de identificare (numar, data) ale actului organului judicial" prin care s-a dispus asupra onorariului.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In ceea ce priveste obligativitatea legala de a remunera 1 salariat cu salariul minim brut pe tara maxim 24 luni, urmand ca suscesiv sa intervina obligatoriu o majorarea salariala, avem un dubiu. Daca salariatul a fost remunerat timp de 12 luni perioada 01.2022-12.2022 cu salariul minim pe economie, ulterior salariul de baza a fost majorat peste minimul pe economie, iar de la 01.07.2024 are, din nou, salariul contractual egal cu minimul brut garantat in plata, cum calculam cele 24 luni? Insumam...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate cu domeniu de activitate in constructii acorda salariatiilor indemnizatie de mobilitate de 50 lei/zi, cand durata deplasarii este mai mare de 12 ore si santierul se afla la o distanta mai mare de 5 km. Indemnizatia este specificata in CIM si declarata lunar in D112 ca si venit neimpozabil deoarece se incadreaza in limitele specificate la art.76 alin 4,1 din Codul fiscal. In Revisal s-a inregistrat o suma fixa de 1000 lei, ceea ce nu este corect in cazul in care numarul zilelor in care...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa imi spuneti daca urmatoarele venituri se declara in declaratia 112 in luna in care se plateste catre salariat sau in luna in care trebuie acordate si pe ce rand se declara fiecare: 1. Prestatii de mobilitate / clauza de mobilitate 2. Diurna externa si interna 3. Educatie timpurie 4. Cadou Craciun, Paste, 1 iunie si alte sarbatori.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<