Publicam adresa nr. 92783/92109/2011 din 03 aprilie 2012 a Ministerului Justitiei, inregistrata la Uniunea Nationala a Barourilor din Romania la nr. 652 din 05 aprilie 2012 referitoare la unele precizari privind documentele necesare decontarii onorariilor avocatilor pentru furnizarea serviciilor de asistenta juridica in materie penala si pentru prestarea serviciilor in cadrul sistemului de ajutor public judiciar.
Stimate domnule presedinte,
Avand in vedere aspectele semnalate de unele instante cu privire la documentele justificative necesare decontarii onorariilor avocatilor pentru furnizarea serviciilor de asistenta juridica in materie penala si pentru prestarea serviciilor in cadrul sistemului de ajutor public judiciar, facem urmatoarele precizari:
Potrivit art. 9 alin. 1 din Protocolul privind stabilirea onorariilor avocatilor, nr. 113928/2008, dintre Ministerul Justitiei si Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, „Referatul, intocmit de avocat si care atesta o prestatie avocatiala efectiva pentru care se cuvine plata onorariului va fi confirmat de organul judiciar care a dispus plata onorariului sau de conducerea autoritatii in fata careia s-a desfasurat activitatea de asistenta juridica si/sau de reprezentare. Referatul va fi insotit de fncheierea prevazuta la art. 4 alin. (1), in cazul asistentei acordate in cadrul sistemului de ajutor public judiciar."
Din formularea art. 9 alin. 1 rezulta ca numai in cazul asistentei acordate in cadrul sistemului de ajutor public judiciar este necesara prezentarea, ca document justificativ, a incheierii prin care s-a incuviintat acordarea ajutorului public judiciar, iar in toate celelalte cazuri documentul justificativ II reprezinta referatul intocmit de avocat si confirmat de organul judiciar care a dispus plata onorariului sau de conducerea autoritatii in care s-a desfasurat activitatea de asistenta juridica si/sau de reprezentare.
Pe de alta parte, Legea nr.51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat republicata prevede, in art.82 alin.(3) si (4), cu privire la toate formele de acordare a asistentei specializate prin avocat (conform art.71 din lege), atat in materie penala, cat si in materie civila, urmatoarele:
„(3) Dupa acordarea asistentei judiciare, avocatul intocmeste un referat scris cu privire la prestatia avocatiala efectiva, conform formularului aprobat de Departamentul de coordonare a asistentei judiciare din cadrul U.N.B.R. Referatul este supus confirmarii organului judiciar, care, in functie de volumul si complexitatea activitatii desfasurate de avocat, precum si in raport cu durata, tipul si particularitatile cauzei, poate dispune mentinerea sau majorarea onorariului stabilit initial.
(4) Referatul confirmat potrivit alin.(3) se inainteaza baroului, in vederea efectuarii formalitatilor prevazute de lege pentru plata onorariilor."
Ca efect al modificarii Legii nr.51/1995, protocolul trebuie considerat modificat implicit in ceea ce priveste documentul justificativ, in sensul ca este suficient referatul, fara sa mai fie necesara si depunerea copiei de pe incheiere. In acelasi timp, fiind singurul document justificativ, acesta trebuie sa cuprinda toate datele pentru identificarea avocatului, a cauzei, a partii asistate, sumele stabilite (daca este cazul) cu titlu de onorariu provizoriu si onorariu definitiv, sau alte modificari aparute in cuantumul onorariului, precum si datele de identificare (numar, data) ale actului organului judicial" prin care s-a dispus asupra onorariului.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem urmatoarea situatie: la depunerea dosarului de recuperare a concediilor medicale avem lipsa 2 medicale pierdute. Ca solutionare, vrem sa stim, daca cele doua medicale vor fi duse in copie la medicul emitent si completate de acesta cu ,,Duplicat,,, parafa si semnatura, putem depune dosarul pentru recuperare fara a intampina probleme?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem urmatoarea speta: Asupra venitului salarial unui angajat exista 4 decizii de executare silita. Toate cele 4 titluri executorii sunt dispuse de catre executori judecatoresti si reprezinta credite bancare. Credit 1= sold de retinut 1000 lei Credit 2= sold de retinut 5000 lei Credit 3 = sold de retinut 7000 lei Credit 4= sold de retinut 8000 lei Va rugam sa ne spuneti care este varianta corecta de calcul a retinerilor din salariu. 1.In cazul in care exista doua sau mai multe titluri executorii...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<