Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

UNBR a actualizat onorariile minime ale avocatilor

UNBR a actualizat onorariile minime ale avocatilor
UNBR a actualizat onorariile minime ale avocatilor prin Hotararea nr. 82/2020. Iata valorile de avut in vedere!

Aceasta arata ca hotararea era necesara, intrucat, de cele mai multe ori, judecatorii stabilesc arbitrar onorariile avocatilor. 

"In sinteza, scopul pe care tindem sa il atingem cu fixarea onorariilor minimale este acela de a crea premisele unui ghid de bune practici care sa vina in sprijinul tuturor participantilor la actul de justitie, prin crearea unui cadru public de referinta in stabilirea si negocierea onorariilor, inlaturarea arbitrariului in modalitatea de reducere a onorariilor avocatiale de catre instantele de judecata (promovarea dupa sistemul austriac a unor propuneri de lege ferenda privind posibilitatea reducerii onorariului avocatial numai in conditii de contradictorialitate si numai pana la minimul stabilit in tabloul de onorarii minimale), diminuarea/inlaturarea conflictelor legate de concurenta neloiala interprofesionala si cresterea prestigiului profesional", argumenteaza UNBR.

Explicarile organizatiei sunt urmatoarele, in functie de onorariile practicate de avocati.

Orar
Acest tip de onorariu este folosit, in general, in activitatile avocatiale in care avocatul nu poate prezice cu exactitate cat timp va utiliza pentru atingerea obiectivului la care s-a angajat. Acesta poate fi calculat in functie de cheltuielile de functionare, experienta, reputatia avocatului  si alte astfel de criterii.  

UNBR spune ca determinarea cheltuielilor de functionare nu s-a putut realiza pe baza unui studiu sistematic, ci mai degraba pe estimari din date publice, timpul aflat la dispozitie de la data adoptarii modificarii Legii nr. 51/1995, nepermitand o altfel de abordare.

Acestia sugereaza efectuarea unui studiu care sa determine cu exactitate media costului orar al activitatii avocatiale, acest studiu poate avea in vedere inclusiv folosirea de date statistice (in masura in care Ministerul de Finante, Ministerul Justitiei sau INS  detin astfel de date) privind cheltuielile inregistrate de formele de exercitare a profesiei.

Fix (forfetar)
Acesta se realizeaza in mod deosebit in situatiile in care avocatul cunoaste din experienta sau din practica altor avocati care este consumul de timp uzual in anumite tipuri de cauze pentru finalizarea activitatii juridice pentru care a fost angajat. Asemenea tarife forfetare sunt folosite in general in cauzele avand continut patrimonial si prin folosirea unei cote procentuale din valoarea litigiului. Se intalnesc si situatii in care, desi natura litigiului ar impune calculul unui onorariu pe baza de tarif orar, datorita complexitatii cauzei si impredictibilitatii in timp, se negociaza o forma mixta de tarif orar si procentual sub forma unui tarif fix. In stabilirea unei valori cat mai precise a tarifului orar fix, UNBR apreciaza ca pe viitor se pot folosi statisticile MJ/CSM privind durata proceselor pe categorii de actiuni asa cum sunt ele clasificate in sistemul ECRIS, asa incat estimarea duratei muncii avocatului sa fie cat mai corecta.

Estimarea onorariului minim orar recomandat este de 220 lei/ora.

Succes
Onorariul de succes se va fixa pornind de la minim 100% din cuantumul onorariului fix.

Onorarii minimale pentru avocati 

Conform Hotararii nr. 82/2020 a UNBR, avem urmatoarele tarife specifice minime pe care atat instanta, cat si clientii trebuie sa le ia in calcul.

Activitati si cereri cu caracter necontencios
  • Notificari / adrese / corespondenta – onorariu orar, dar nu mai putin de 330 lei;
  • Activitati de obtinere a apostilarii actelor / traduceri legalizate – 330 lei;
  • Asistarea sau reprezentarea partii la mediere /conciliere / negociere – onorariu orar sau 440 lei sedinta;
  • Asistarea/reprezentarea partii in fata institutiilor publice (altele decat instante/parchete/ politie) sau altor persoane de drept privat - 440 lei;
  • Cereri de stramutare – 440 lei;
  • Cereri de recuzare - 330 lei;
  • Consultatiile juridice, redactare de acte juridice tranzactii /contracte civile / acte aditionale / statute si acte constitutive pentru infiintarea unor persoane juridice – onorariu orar, dar nu mai putin de 440 lei;
  • Activitatile de atestare prevazute la art.3 lit. c, d din Legea 51/1995 - 220 lei; 
  • Activitatile prevazute la art.3 lit. g, h din Legea 51/1995 – 1 % din valoare, dar nu mai putin de 220 lei;
  • Activitatile prevazute la art.3 lit. j) din Legea 51/1995 – 440 lei.

Activitati contencioase
Actiuni/cereri cu caracter special
  • cererile de valoare redusa, solutionate potrivit procedurii speciale prevazute de titlul X al cartii a VI-a din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Cod de procedura civila - 660 lei;
  • cererile privind ordonanta de plata, prevazuta de titlul IX al cartii a VI-a din Codul de procedura civila - 50 % din onorariul prevazut la pct.2.2, nu mai putin de 660 lei;
  • cererile de evacuare din imobilele folosite sau ocupate fara drept, solutionate potrivit procedurii speciale prevazute de titlul XI al cartii a VI-a din Codul de procedura civila - 1.540 lei;
  • cererile formulate pe cale de ordonanta presedintiala - 1.540 lei;
  • cereri de reexaminare; cereri de scutire de la plata taxei judiciare de timbru - 440 lei;
  • cereri posesorii – 1540 lei.

Actiuni si cereri evaluabile in bani:
  • pana la valoarea de 5.000 lei - 660 lei;
  • intre 5.001 lei si 25.000 lei – 5 % din valoarea litigiului, insa nu mai putin de 880 lei;
  • intre 25.001 lei si 100.000 lei – 4 % din valoarea litigiului, insa nu mai putin de 1.800 lei;
  • intre 100.001 lei si 250.000 lei -3 % din valoarea litigiului, insa nu mai putin de 4.000 lei;
  • peste 250.000 lei – 2 % din valoarea litigiului, insa nu mai putin de 7.500 lei;
  • peste 1.000.000 - 1 % din valoarea litigiului, dar nu mai putin de 20.000 lei.

Sunt actiuni evaluabile in bani si se vor aplica onorariile stabilite mai sus urmatoarelor categorii de actiuni:
  • cereri in constatarea nulitatii, anularea, rezolutiunea sau rezilierea unui act juridic civil patrimonial;
  • privind constatarea existentei sau inexistentei unui drept patrimonial;
  • prin care se solicita pronuntarea unei hotarari judecatoresti care tine loc de act autentic de instrainare a unor bunuri imobile sau de constituire a unor drepturi reale asupra acestora;
  • actiunile posesorii;
  • actiuni petitorii - actiunile care au ca obiect un dezmembramant al dreptului de proprietate;
  • actiuni avand ca temei plata nedatorata/imbogatire fara just temei;
  • actiuni in declararea simulatiei unui act juridic;
  • actiuni potrivit Legii nr. 10/2001 si Legii nr. 290/2003;
  • cereri si actiuni privind legislatia fondului funciar;
  • cereri si actiuni privind materia exproprierilor;
  • cereri si actiuni in materia uzucapiunii;
  • cereri si actiuni privind despagubiri materiale/morale.

Actiunile/cererile cu caracter nepatrimonial:
  • Cereri pentru constatarea existentei sau inexistentei unui drept nepatrimonial - 1.760 lei;
  • Cereri in anularea sau in constatarea nulitatii unui act juridic nepatrimonial - 1.760 lei;
  • Cereri care privesc dreptul de folosinta a bunului inchiriat sau arendat, daca acestea nu privesc si plata anumitor sume de bani- 1.760 lei;
  • Actiunile in granituire – 2.200 lei;
  • Cereri privind masuri asiguratorii luate pe cale separata – 1.100 lei;
  • Cereri de suspendare a executarii efectelor hotararilor judecatoresti – 1.100 lei.

In materia executarii silite:
  • asistenta, reprezentare in procedura executarii silite executarii silite cu caracter patrimonial cand obiectul contestatiei vizeaza titlul executoriu, altul decat hotararea judecatoreasca – 660 lei;
  • asistenta, reprezentare in procedura executarii silite executarii silite cu caracter nepatrimonial sau cand titlul executoriu il reprezinta o hotarare judecatoreasca – 1.760 lei;
  • cereri de suspendare a executarii silite, respectiv a executarii provizorii - 880 lei;
  • cererile de intoarcere a executarii silite - 2.200 lei.

Actiuni si cereri referitoare la raporturile de familie:
  • pentru cererea de divort fara minori - 1.760 lei;
  • pentru cererea de divort cu minori - 2.200 lei;
  • pentru cererile care nu sunt accesorii cererii de divort si care au ca obiect: stabilirea locuintei copilului, exercitarea autoritatii parintesti, stabilirea contributiei parintilor la cheltuielile de crestere si educare a copiilor, dreptul parintelui sau al altor persoane decat parintii de a avea legaturi personale cu copilul, locuinta familiei - 1.540 lei;
  • tutela, curatela - 1.540 lei;
  • punere sub interdictie – 1.540 lei;
  • tagada paternitatii - 2.200;
  • asistare /reprezentare adoptie - 2.640lei.

In materia contenciosului administrativ:
  • redactare plangere prealabila administrativa - 1.540 lei;
  • actiune contencios administrativ - 2.200 lei;
  • suspendare act administrativ art.14 din Legea 554/2014 – 1.760 lei;
  • redactare contestatie executare act administrativ fiscal – 1.760 lei;
  • actiune contestatie act administrativ fiscal – 2.640lei;
  • suspendare act administrativ fiscal – 2.200 lei;
  • cereri, contestatii privind achizitiile publice in fata CNSC- 2.200 lei;
  • plangere impotriva deciziilor CNSC – 2.640 lei.

Actiunile, cererile, obiectiunile, contestatiile introduse la instantele judecatoresti in temeiul Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare:
  • cereri de deschidere a procedurii de insolventa – 880 lei;
  • asistenta, reprezentare procedura insolventa fond –220 lei termen;
  • contestatii si cereri in procedura insolventei – 1.540 lei;
  • retragere, dizolvare, anulare hotarare AGA - 2.640 lei.

In materie contraventionala:
  • plangerea impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei – 1.100 lei.

Actiunile si cererile in materie de carte funciara – 1.540 lei.

Actiuni si cereri in materia societatilor comerciale privind Legea 31/1990 si alte legi speciale:
  • cereri de interventie inregistrare acte/mentiuni ONRC – 1.540 lei;
  • plangere impotriva rezolutiei Directorului ONRC – 1.540 lei;
  • actiuni privind excludere, retragere, dizolvare, anulare hotarare AGA - 2.640 lei.

Cererile privind litigiile de munca si drepturi si obligatii cu caracter social:
  • contestatii impotriva deciziilor emise cu privire la incheierea, executarea, modificarea si incetarea CIM – 2.200 lei;
  • stabilirea si plata pensiilor, precum si alte drepturi prevazute prin sistemele de asigurari sociale – 1.540 lei;
  • stabilirea si plata ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala si a alocatiei de sprijin, a ajutorului social, a alocatiei de stat pentru copii, a drepturilor persoanelor cu dizabilitati si a altor forme de protectie sociala prevazute de lege - 1.100 lei.

IN MATERIE PENALA
Consultatii juridice, prestatii ocazionale si/sau redactarea unor acte:
  • Consultatie juridica/studiere dosar in materie penala - onorariu orar;
  • Consultatie juridica acordata la grefa/vorbitor - onorariu orar majorat cu 50 %;
  • Formularea unui act de sesizare, fara a calcula si constituirea de parte civila – 660 lei;
  • Formularea ocazionala a unor sesizari, contestatii sau cereri – 660 lei;
  • Reprezentare in contestatii privind masurile asiguratorii pentru alti subiecti procesuali – 2% din valoarea bunului indisponibilizat, dar nu mai putin de 2.100 lei.

Urmarirea penala
Onorariile minime pentru activitatile desfasurate in cursul urmaririi penale, inainte de aplicarea principiilor prevazute in articolele urmatoare, cu precizarea ca in cazul redeschiderii urmaririi penale se percep din nou, sunt urmatoarele:
  • Asistenta/reprezentarea juridica generala (care include si acopera activitatile si onorariile prevazute in dispozitiile de mai jos) in fata organelor de urmarire penala - 2.200 lei/pentru fiecare subiect procesual sau fiecare parte;
  • Formularea unei cereri, exceptii, plangeri, a unui memoriu sau a oricarui alt act – 440 lei;
  • Participarea la efectuarea actelor de urmarire penala – 220 lei per activitate;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a subiectilor procesuali/partilor in cursul medierii sau impacarii ori in vederea tranzactionarii, inclusiv in ceea ce priveste plata debitelor fiscale sau cu natura asemanatoare – 660 lei;
  • Formularea unei cereri de initiere a acordului de recunoastere a vinovatiei – 440 lei; 
  • Asistenta/reprezentarea juridica a inculpatului in fata procurorului in cursul acordului de recunoastere a vinovatiei – 660 lei;
  • Asistenta juridica in fata judecatorului de drepturi si libertati, per fiecare sesizare – 660 lei;
  • Formularea plangerilor impotriva ordonantei de clasare – 660 lei fiecare, in ipoteza in care procurorul ierarhic superior nu admite plangerea cu care a fost sesizat;
  • Asistenta/reprezentarea juridica in fata judecatorului de camera preliminara in plangerea impotriva solutiei – 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica in fata judecatorului de camera preliminara in procedura confirmarii la renuntarea la urmarirea penala – 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica in fata judecatorului de camera preliminara in alte proceduri (Titlul IV Capitolele V, VII - IX) – 660 lei;
  • Formularea contestatiei privind durata procedurii – 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica in fata judecatorului de drepturi si libertati in contestatia privind durata procedurii – 660 lei;
  • Asistarea/reprezentarea juridica a inculpatului in fata instantei in procedura acordului de recunoastere a vinovatiei – 660 lei.

Camera preliminara
  • Onorariile minime pentru activitatile desfasurate in cursul camerei preliminare, inainte de aplicarea regulilor prevazute in art. I, sunt urmatoarele:
  • Formularea cererilor si/sau exceptiilor – 660 lei;
  • Asistenta juridica la verificarea legalitatii masurii preventive, per verificare – 660 lei;
  • Asistenta sau reprezentarea juridica in dezbateri – 660 lei;
  • Declararea contestatiilor – 220 lei fiecare;
  • Motivarea contestatiei impotriva solutiei date in procedura camerei preliminare – 880 lei;
  • Asistenta sau reprezentarea juridica in dezbaterile din contestatia impotriva solutiei date in procedura camerei preliminare – 880 lei.

Fondul cauzei
  • Onorariile minime pentru activitatile desfasurate in cursul fondului, inainte de aplicarea regulilor prevazute in articolele urmatoare, sunt urmatoarele:
  • Formularea in scris a unei cereri, exceptii, plangeri sau a unui memoriu (altele decat cele vizand aplicarea procedurii simplificate) – 440 lei;
  • Declararea contestatiilor – 220 lei fiecare;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partilor in procedura simplificata, fara schimbarea incadrarii sau repunerea cauzei pe rol – 660 lei;
  • Formularea concluziilor scrise in procedura simplificata, vizand latura penala a cauzei – 660 lei;
  • Formularea concluziilor scrise in procedura simplificata, vizand ambele laturi ale cauzei – 660 lei;
  • Formularea concluziilor scrise in procedura simplificata, in contextul schimbarii incadrarii sau al repunerii pe rol – onorariile de mai sus, majorate cu 220 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partilor in procedura simplificata, in contextul schimbarii incadrarii sau al repunerii cauzei pe rol – 1.000 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in procedura comuna, fara constituire de parte civila – 1.540 lei, dar nu mai putin de 440 lei per termen;
  • Formularea concluziilor scrise in procedura comuna, fara constituire de parte civila – 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in procedura comuna, vizand ambele laturi ale cauzei – 2.200 lei, dar nu mai putin de 660 lei per termen;
  • Formularea concluziilor scrise in procedura comuna, vizand ambele laturi ale cauzei – 1.000 lei;
  • Prestatiile pentru alti subiecti procesuali – jumatate din onorariul perceput partilor. 

Apel
Onorariile minime pentru activitatile desfasurate in cursul apelului, inainte de aplicarea regulilor prevazute in art. VII, sunt urmatoarele:
  • Motivarea apelului, incluzand studierea dosarului – egal cu onorariul aferent formularii concluziilor scrise pentru cei care isi continua mandatul sau egal cu suma dintre onorariul aferent formularii concluziilor scrise si onorariul aferent studierii dosarului, daca nu a fost perceput anterior;
  • Formularea in scris a unei cereri, exceptii, plangeri sau a unui memoriu (altele decat motivele de apel) – 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partilor in procedura simplificata, fara schimbarea incadrarii sau repunerea cauzei pe rol – 880 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partilor in procedura simplificata, in contextul schimbarii incadrarii sau al repunerii cauzei pe rol – 1.540 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in procedura comuna, fara constituire de parte civila – 1.760 lei, dar nu mai putin de 660 lei per termen;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in procedura comuna, vizand ambele laturi ale cauzei – 2.640 lei, dar nu mai putin de 660 lei per termen;
  • Formularea concluziilor scrise – onorariile stabilite pentru fiecare ipoteza a fondului, majorate cu 220 lei fiecare.

Caile extraordinare de atac
Onorariile minime pentru activitatile desfasurate in cursul cailor extraordinare de atac, inainte de aplicarea regulilor prevazute in art. VII, sunt urmatoarele:
  • Motivarea caii extraordinare de atac, incluzand studierea dosarului – egal cu onorariul aferent formularii motivelor de apel pentru cei care ii continua mandatul sau egal cu suma dintre onorariul aferent formularii motivelor de apel si onorariul aferent studierii dosarului, daca nu a fost perceput anterior;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii – jumatate din onorariul aferent motivarii, dar nu mai putin de 660 lei per termen.

Executarea hotararilor penale si legile speciale de executare
Onorariile minime pentru activitatile desfasurate in cursul executarii hotararilor penale:
  • Formularea contestatiei la executare – 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in contestatia la executare – 880 lei;
  • Formularea cererii de liberare conditionata – 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in cererile de liberare conditionata - 660 lei;
  • Formularea cererilor privind regimul de executare, plangerilor impotriva masurilor si altele asemanatoare - 440 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in cererile privind regimul de executare, plangerile impotriva masurilor si altele asemanatoare - 660 lei;
  • Formularea cererilor privind obligatiile din continutul supravegherii - 440 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in cererile privind obligatiile din continutul supravegherii - 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in cererile privind revocarea suspendarii sub supraveghere - 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in executarea cheltuielilor judiciare sau a altor dispozitii - 440 lei;
  • Declararea cailor de atac – 220 lei.

Reabilitarea
Onorariile minime pentru activitatile desfasurate in privinta reabilitarii:
  • Formularea cererii de reabilitare – 660 lei;
  • Asistenta/reprezentarea juridica a partii in cereri de reabilitare - 880 lei;
  • Declararea contestatiei – 220 lei.

Asistenta judiciara internationala in materie penala 
Onorariile minime in privinta asistentei judiciare internationale sunt:
  • Consultatia juridica – 660 lei;
  • Asistenta si/sau reprezentarea partilor – 1320 lei.

In situatia in care un client solicita angajarea serviciilor avocatiale pentru o faza procesuala (urmarire penala, camera preliminara, fond, cai de atac) onorariul minimal ar trebui sa fie stabilit la o valoarea nu mai mica de 2.200 de lei. 

In raport de complexitatea cauzei, numarul de parti implicate onorariul poate fi majorat cu pana la 100 %.

In stabilirea onorariilor forfetare s-a pornit de la premisa cuantumului unui onorariu orar evaluat la 220 lei/ora.

Fixarea onorariilor periodice stabilite in suma forfetara conform art. 129 alin. 5 din Statutul profesiei – 2.200 lei.

Onorariile minimale sunt stabilite in considerarea contractarii cu persoane fizice. Atunci cand clientul cu care se contacteaza este o persoana juridica sau o societate fara personalitate juridica ori o persoana fizica autorizata, onorariile minime calculate potrivit regulilor enuntate in continuare se pot majora cu un procent de pana la 100%.

Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 30 Iulie 2020
Votati articolul "UNBR a actualizat onorariile minime ale avocatilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre hotararea nr. 82/2020

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre tarife avocati unbr
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016