Persoanele fizice ar trebui sa aiba in vedere noile prevederi cu privire la executarea silita si falimentul personal. Anul de-abia a inceput, insa avem proceduri modificate pe care oricine ar trebui sa le retina.
In primul rand, romanii care au datorii sau inregistreaza restante de mai mult timp pentru imprumuturi pot cere consiliere pentru a intra in insolventa. Aceasta este acordata cu titlu gratuit de catre Protectia Consumatorilor.
Conform ANCP, institutia "sprijina, prin intermediul Directiei de Insolventa Persoane Fizice, implementarea Legii insolventei persoanelor fizice nr. 151/2015, prin consilierea consumatorilor vizati de actul normativ, cat si prin sprijinirea activitatii Comisiilor Teritoriale care se regasesc la nivelul fiecarui judet".
Pentru a beneficia de aceasta asistenta, datoriile trebuie sa fie mai vechi de 90 de zile si mai mari decat valoarea tuturor bunurilor pe care le detine respectiva persoana (cel putin 15 salarii minime brute pe economie, adica 2.230 lei x 15 = 33.450 de lei). Totodata, persoanele fara venituri cu datorii sau cele care au o situatie financiara iremediabil compromisa pot primi acest tip de sprijin.
Cei cu datorii trebuie sa indeplineasca cel putin criteriul legat de o valoare minima a datoriilor. Astfel, daca in cazul procedurii de insolventa pe baza de plan de rambursare a datoriilor si a procedurii judiciare de insolventa prin lichidare de active, pragul este de 15 salarii minime pe economie, in cazul procedurii simplificate, pragul minim al datoriilor este de cel putin zece salarii minime.
Nota! Retinem, asadar, ca pragul minim pentru intrarea in insolventa pe baza de plan de rambursare este de 33.450 de lei.
Despre falimentul personal puteti gasi mai multe detalii AICI!
In al doilea rand, inscrisurile sub semnatura privata sau, asa cum sunt ele cunoscute, actele de "mana" ar urma sa redevina titluri executorii, chiar daca nu sunt inregistrate la institutiile abilitate.
Conform actului aflat in dezbatere la Senat, ar urma sa dispara din legislatia momentului obligatia de a inregistra inscrisurile sub semnatura privata pentru ca acestea sa poata fi considerate titluri executorii. Retinem, insa, ca proiectul de act normativ va trebui sa urmeze intregul parcurs legislativ pentru a se aplica.
In prezent, inscrisurile sub semnatura privata pot fi considerate titluri executorii doar daca sunt inregistrate in registrele publice precum Cartea funciara, Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare sau Registrul Comertului.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Actele "de mana", fie ca sunt tehnoredactate sau realizate manual, sunt cele pe care le facem pentru a evita anumite formalitati precum prezentarea la notar. Cu ajutorul acestora, putem sa vindem lucruri, imprumuta bani sau inchiria.
Un model de contract de inchiriere care nu trebuie obligatoriu inregistrat la ANAF este disponibil AICI!
Important! Nu toate actele "de mana" pot fi titluri executorii. Mai exact, pot fi titluri executorii doar actele carora legea le recunoaste aceasta posibilitate.
In al treilea rand, contractul de credit incheiat online este titlu executoriu, chiar daca nu a fost semnat de mana sau electronic. Despre acest aspect am relatat pe larg AICI, unde am inclus si decizia ICCJ.
In cazul in care va aflati intr-o situatie care presupune executarea silita si nu va cunoasteti toate drepturile si actiunile pe care le puteti intreprinde pentru a va apara, putti folosi ghidul R&S de aparare impotriva abuzurilor.
In aceasta lucrare de specialitate veti regasi tot ce aveti nevoie cu privire la:
Executarea silita - Ghid de aparare impotriva abuzurilor trateaza de o maniera 100% practica aceeasta problema foarte sensibila si ofera solutii clare, explicite. Este singurul ghid ce descrie intreg procesul de executare silita fiscala, oferind sfaturi si indrumari, actualizate in conformitate cu absolut toate modificarile Codului Fiscal!
Finalmente, avem un nou mecanism de infiintare si ridicare in timp real a popririlor. Acesta va fi operational incepand cu luna martie si a automatiza infiintarea si ridicarea popririlor bancare, astfel incat popririle sa se instituie si sa se ridice in timp real, dar si sa se evite situatiile in care din conturi sunt retinute sume mai mari decat cele ce trebuie recuperate.
Prin aplicatia e-Popriri, se va face un schimb rapid de informatii intre Fisc, entitatile din subordinea sa si banci. Aplicatia va fi folosita de o directie specializata a Fiscului pentru:
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri