Consiliul Superior al Magistraturii a dat publicitatii proiectul Ghidului privind relatia dintre sistemul judiciar din Romania si mass-media.
Mai jos redam textul acestui Proiect
SCOP
Perceptia majoritatii cetatenilor asupra functionarii justitiei este determinata de informatiile din presa scrisa, audio-vizuala sau on-line, mass-media actionand ca un intermediar intre organele judiciare si public. In consecinta, se impune asigurarea unei comunicari publice predictibile, coerente si unitare drept conditie esentiala a consolidarii increderii publice in sistemul judiciar.
OBIECTIVE
Instantele si parchetele trebuie sa permita reprezentantilor mass-media sa isi indeplineasca rolul de informare a opiniei publice. Acestor institutii le revine, totodata, obligatia ca, in cadrul activitatilor prin care se realizeaza comunicarea cu mass-media asupra problemelor de interes public din activitatea instantelor si parchetelor, sa vegheze sa nu fie incalcate alte drepturi recunoscute de legislatia interna si internationala (protectia vietii private si de familie, prezumtia de nevinovatie, impartialitatea actului de justitie etc.)
Ghidul are in vedere indicarea modalitatilor in care sistemul judiciar poate asigura transparenta in comunicarea publica, in conditiile respectarii normelor procedurale si fara afectarea drepturilor persoanelor implicate in proces. De asemenea, acesta reglementeaza si unele aspecte practice.
Ghidul urmareste, totodata, adoptarea unor masuri de natura sa contribuie la minimizarea abordarii diferite a modului de comunicare a informatiilor de interes public de catre institutiile din sistemul judiciar, in functie de un set de criterii cu privire la procedurile judiciare (corecta informare a opiniei publice, buna desfasurare a procesului, prezumtia de nevinovatie, conservarea probelor, evitarea presiunii suplimentare in derularea procedurilor etc).
***
La realizarea prezentului Ghid au fost avute in vedere dispozitiile din legislatia nationala care reglementeaza domeniul informatiilor de interes public, dreptul la respectarea vietii private si de familie, impartialitatea actului de justitie si prezumtia de nevinovatie, precum si principiile care se desprind din instrumentele juridice internationale si regionale in domeniile mentionate [art. 6 paragraf 1 si 2, art. 8 si art. 10 din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Recomandarea (2002)2 a Consiliului Europei privind accesul la documente, Recomandarea (2003)13 a Comitetului de Ministri catre statele membre ale Consiliului Europei privind furnizarea de informatii prin intermediul mass-media cu privire la procesele penale, Recomandarea (2000)19 a Comitetului de Ministri catre statele membre, privind rolul urmaririi penale in sistemul de justitie penala].
Click aici pentru a citi integral Ghidul
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<