Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) implementeaza inteligenta artificiala si digitalizeaza mai multe cai de realizare a actului de judecata.
Partile si avocatii lor vor putea inrola inscrisurile adresate instantei direct in dosarul electronic, in format digital, avand siguranta transmiterii instantanee a acestora catre completul de judecata. De asemenea, informatii vitale sau urgente privind etapele procesuale si documentele care pot fi accesate sau devin disponibile online vor putea fi transmise partilor si reprezentantilor lor prin SMS. Evidenta dosarelor in format fizic va fi reorganizata prin alocarea codurilor QR care vor facilita accesul la informatiile principale (localizarea, sectia, completul de judecata etc.) si la documente (tip de document, nr. si data documentului, nr. de dosar etc.), pentru o mai buna gestionare, evidenta si arhivare a acestora. De asemenea, strategia urmareste crearea conditiilor necesare pentru trecerea in viitor la sistemul de arhivare electronica a dosarelor.
Transcrierea inregistrarilor sedintelor si chiar a declaratiilor date in cursul proceselor va putea fi realizata automat, printr-o aplicatie informatica bazata pe inteligenta artificiala si Machine Learning. Aceasta are rolul de conversie audio in text, cu o acuratete de minim 90% si va fi dezvoltata cu sprijinul STS. Grefierii de sedinta vor beneficia astfel de un real sprijin pentru redactarea rapida a incheierilor de sedinta, acuratetea acestora va fi asigurata, iar partile vor avea acces rapid la consemnarile instantei.
Tot prin folosirea algoritmilor de inteligenta artificiala se va asigura anonimizarea hotararilor instantei supreme, ca acestea sa poata deveni cat mai rapid disponibile, in forma integrala si in mod gratuit, prin intermediul site-ului ICCJ. Motorul de cautare a jurisprudentei, integrat in site-ul propriu, va primi un upgrade care sa faciliteze identificarea si sistematizarea jurisprudentei Inaltei Curti pe domenii sau chestiuni de drept specifice, cu referinte incrucisate la materiale de sinteza intocmite de noul compartiment de studiu al jurisprudentei sau din continutul publicatiilor proprii ale ICCJ.
Audierile vor putea fi realizate prin sesiuni de videoconferinta securizate si la o calitate corespunzatoare. La nivelul Sectiei penale este deja in curs de implementare dotarea cu echipamente securizate, care sa prezinte garantia secretului deliberarii, de la finalizarea procesului si pana la finalizarea considerentelor hotararii, avand in vedere noile dispozitii procesual penale conform carora hotararea in integralitatea ei trebuie sa fie disponibila pentru parti la momentul pronuntarii. ICCJ va putea asigura un schimb de informatii juridice mai eficient cu toate curtile de apel printr-un hub la care vor fi interconectate toate celelalte autoritati judecatoresti. In cauzele urgente, dosarele vor putea fi transmise mai facil in format electronic, comunicarile emise de instantele interconectate vor ajunge instantaneu la instanta de destinatie, operatiunile efectuate de catre personalul instantelor in sistemul informatic ECRIS se vor realiza mai rapid si mai facil.
Sub aspect administrativ, ICCJ implementeaza deja un sistem informatic de management al documentelor care va permite reducerea folosirii suportului de hartie in cadrul circuitului intern al documentelor, fluxuri administrative rapide si sigure si economie de timp si reducerea cheltuielilor cu consumabilele.
"Pentru cetateni si profesionistii din domeniul judiciar, aceste schimbari tehnologice vor asigura tot mai deplin liberul acces la justitie, fara constrangeri de spatiu si timp si, totodata, cu costuri reduse, timp castigat si solutionare rapida", conchide ICCJ.