Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Istoricul conventiei civile in legislatia din Romania

 

Munca se poate presta si in afara contractului individual de munca. Este vorba despre serviciile prestate prin desfasurarea unei munci independente.

Munca independenta poate fi prestata de catre:
- persoane fizice autorizate, in temeiul OUG 44/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328 din 25 aprilie 2008;
- liber-profesionisti, care isi desfasoara activitatea in temeiul unor legi speciale de reglementare a profesiei.
Nu se presteaza munca in temeiul contractului civil sau conventiei civile potrivit Titlului III din Codul civil decat pentru activitati cu caracter intamplator.

Ca urmare a celor mentionate mai sus si din punctul de vedere al Inspectoratului Teritorial de Munca, conventia civila/contractul civil de prestari servicii se incheie doar pentru activitati cu caracter periodic sau intamplator si nu pentru prestari de servicii care constituie obiectul principal de activitate al societatii.


In situatia in care, din conventiile civile de prestari servicii rezulta ca este indeplinit cel putin unul dintre criteriile prevazute la art. 7 alineatul (1) punctul 2 din Codul fiscal, astfel cum a fost completat prin OUG 58/2010, activitatea acestora poate fi reconsiderata de catre organele fiscale ca activitate dependenta, consecinta fiind aceea ca, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. in acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.

Criteriile prevazute la art. 7 alineatul (1) punctul 2 din Codul fiscal sunt:

a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca si altele asemenea;
c) beneficiarul de venit contribuie numai cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
d) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
e) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit;
f) orice alte elemente care reflecta natura dependenta a activitatii.

Asadar, daca activitatea prestata de catre prestatorul conventiei civile indeplineste unul dintre criteriile mai sus prevazute este recomandabil ca aceste persoane sa isi desfasoare activitatea in baza unui contract individual de munca. in caz contrar, la un eventual control, organele fiscale vor reconsidera activitatea acestora ca activitate dependenta cu consecintele mai sus expuse.

In situatia in care, exista persoane care isi desfasoara activitatea in baza unor conventii civile de prestari servicii, incepand cu data de 01.07.2010, in conformitate cu prevederile art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, orice venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, se impoziteaza cu cota de impozit pe venit. Asupra acestor venituri se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si asigurari de somaj. Obligatia declararii, calculului, retinerii si platii contributiilor revine platitorului de venit, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Potrivit dispozitiilor art. V din acelasi act normativ, prin derogare de la dispozitiile art. 4 alin. (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile OUG 58/2010 intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2010, cu exceptia cazului in care in prezenta ordonanta de urgenta se prevede altfel. Prin urmare, contributiile individuale datorate in baza OUG 58/2010 se declara, calculeaza, retin si platesc pentru veniturile obtinute incepand cu aceasta data.

In concluzie, incepand cu data de 1 iulie 2010, beneficiarii veniturilor obtinute in baza conventiilor civile de prestari servicii datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si asigurari de somaj pana la limita a 5 salarii medii brute pe economie la nivelul salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale.

Aceste contributii se declara, se calculeaza, se retin si se platesc de catre platitorii de venituri.

Modalitatea concreta de aplicare a prevederilor OUG 58/2010 urmeaza a fi clarificata de normele metodologice de aplicare, ce urmeaza a fi elaborate in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a ordonantei.

1995

In tara noastra, incadrarea in munca a unei persoane prin incheierea unei conventii civile de prestari servicii a fost introdusa in anul 1995 prin Legea 83/1995 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca. Puteau fi incheiate conventii civile in urmatoarele situatii:
a) pentru prestarea muncii la asociatiile de locatari;
b) pentru indeplinirea unor activitati cu o durata de cel mult 60 de zile;
c) pentru desfasurarea unor activitati cu caracter permanent care nu depasesc, in medie, 3 ore pe zi, in raport cu programul lunar de lucru de 170 de ore.
Legea 83/1995 a fost abrogata prin Legea 130/1999.

1999

Incepand din luna iulie 1999, munca putea fi prestata prin incheierea unor conventii civile de prestari servicii, in urmatoarele situatii:
a) pentru desfasurarea, cu regularitate, a unor activitati care nu depasesc, in medie, 3 ore pe zi in raport cu programul lunar de lucru;
b) activitatea este prestata in folosul asociatiilor de proprietari sau, dupa caz, de locatari, cu exceptia cazurilor pentru care se incheie contracte de munca.
Persoanele juridice care foloseau personal incadrat cu conventie civila de prestari de servicii aveau obligatia sa intocmeasca aceste conventii in forma scrisa si sa le inregistreze intr-un registru special.
in cazul societatilor comerciale si al regiilor autonome, activitatile pentru care se folosea personal incadrat cu conventie civila de prestari de servicii se stabilea de consiliile de administratie.
Angajatorii aveau obligatia sa inregistreze conventiile civile de prestari servicii la directiile generale de munca si protectie sociala, in termen de 20 de zile de la incheierea acestora.
Persoanele care prestau munca in baza unei conventii civile de prestari de servicii puteau incheia cu directiile generale de munca si protectie sociala contracte de asigurari sociale.
Prin contractele de asigurari sociale, persoanele asigurate se obligau sa plateasca contributia la fondul de asigurari sociale, beneficiind de indemnizatiile si de pensiile de invaliditate sau, dupa caz, pentru limita de varsta, prevazute de lege pentru salariati.
Persoana fizica sau juridica la care asiguratul presta munca se putea obliga sa suporte in total sau in parte contributia la fondul de asigurari sociale.
Baza de calcul al drepturilor si obligatiilor de asigurari sociale se stabilea prin contractul de asigurari sociale, neputand fi mai mica decat salariul minim brut pe tara.
Persoanele care prestau munca in baza unei conventii civile de prestari servicii nu beneficiau, la incetarea activitatii, de drepturile prevazute pentru someri.
Persoanele care prestau munca in baza unei conventii civile de prestari servicii, precum si angajatorii acestora nu aveau obligatia de a contribui la constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj, in raport cu sumele reprezentand plata muncii depuse.
Drepturile banesti acordate persoanelor pentru munca prestata in baza unor conventii civile de prestari servicii se plateau din fondul de salarii.

2003

In data de 5 februarie 2003 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 72/2003 – Legea 53/2003 – Codul muncii.
incepand cu 1 martie 2003, data intrarii in vigoare a noului Cod al muncii, conventiile civile au fost abrogate implicit, fiind inlocuite de contratele de munca cu timp partial reglementate de art. 101-104 Legea 53/2003 – Codul muncii.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 101 alin. (1) din Legea 53/2003 – Codul muncii, angajatorul putea incadra, la acea data, salariati cu program de lucru corespunzator unei fractiuni de norma de cel putin doua ore pe zi, prin contracte individuale de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata, denumite contracte individuale de munca cu timp partial.
Din interpretarea acestui text rezulta ca pentru activitatea prestata sub limita de doua ore pe zi se mai puteau incheia conventii civile de prestari servicii.

2004

In data de 5 ianuarie 2004, prin publicarea in Monitorul Oficial a Legii 577 din 22 decembrie 2003 privind aprobarea OUG 9/2003 pentru modificarea si completarea prevederilor din Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, au fost abrogate expres art. 1-7, art. 15, art. 16 lit. b), art. 18 si 20 din Legea 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare.

2006 – Prezent

Prin OUG 55/2006, publicata in Monitorul nr. 788 din 18 septembrie 2006, s-a modificat art. 101 din Codul fiscal in sensul ca salariatul cu fractiune de norma este salariatul al carui numar de ore normale de lucru, calculate saptamanal sau ca medie lunara, este inferior numarului de ore normale de lucru al unui salariat cu norma intreaga comparabil.

In consecinta, odata cu aceasta modificare a Codului muncii au disparut definitiv conventiile civile de prestari servicii. in prezent, pentru prestarea unei muncii cu caracter continuu, chiar daca activitatea prestata este de numai ½ ore pe zi, se incheie contract de munca cu timp partial.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 12 Iulie 2010
Votati articolul "Istoricul conventiei civile in legislatia din Romania":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016