Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Noua Lege a pensiilor - cele mai importante informatii [2019]

ACTUALIZARE 09.07.2019 - Noua lege a pensiilor a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 536/2019. Primul efect va fi resimtit in septembrie, cand punctul de pensie va creste de la 1.100 de lei la 1.265 de lei.

ACTUALIZARE 26.06.2019 - Noua Lege a pensiilor a fost adoptata de Parlamentul Romaniei prin votul decizional al Camerei Deputatilor. Mai ramane doar ca seful statului sa o promulge si sa fie publicata in Monitorul Oficial pentru a intrat in vigoare.

Noua Lege a pensiilor va fi, cel mai probabil, adoptata miercuri de Camera Deputatilor in calitate de for decizional, asadar sa privim asupra noutatilor.

Legea adoptata de Parlament la data de 19 decembrie 2018 are ca obiect de reglementare adoptarea unui nou act normativ in domeniul sistemului public de pensii, care isi propune eliminarea, din sistemul de pensii din Romania, a inechitatilor dintre beneficiarii sistemului, respectiv atat intre genuri cat si pentru fiecare tip de gen, precum si dintre categorii de persoane care au desfasurat activitatea in aceleasi conditii de munca si cu un nivel de salarizare relativ similar, indiferent de anul pensionarii. 

La data de 21 decembrie 2018 a fost formulata o sesizare de neconstitutionalitate a Legii. Astfel, in urma examinarii, Curtea Constitutionala a admis sesizarea de neconstitutionalitate si, prin Decizia nr.138 din 13 martie 2019, a constatat ca prevederile art.25 alin.(1) si art.63 lit.a) si b) sunt neconstitutionale. In urma reexaminarii, Legea a fost respinsa de catre Senat, in sedinta din 19 iunie 2019. In vederea punerii in acord a textului legii cu Decizia Curtii Constitutionale nr.138/2019, cele doua comisii au reexaminat legea in sedinta comuna din data de 25 iunie 2019. 

In functie de obiectul si continutul sau, Legea face parte din categoria legilor organice, potrivit prevederilor art. 73 alin.(3) din Constitutia Romaniei, republicata. Camera Deputatilor este Camera decizionala, potrivit prevederilor art.75 din Constitutia Romaniei, republicata, si ale art.92 din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Noua Lege a pensiilor. Principii

Sistemul public de pensii se organizeaza si functioneaza avand ca principii de baza:
a) principiul unicitatii, potrivit caruia statul organizeaza si garanteaza sistemul public de pensii bazat pe aceleasi norme de drept, pentru toti asiguratii sistemului;


b) principiul obligativitatii, potrivit caruia persoanelefizice si juridice au, conform legii, obligatia de a participa la sistemul public de pensii, drepturile de asigurari sociale exercitandu-se corelativ cu indeplinirea obligatiilor;
c) principiul contributivitatii, conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate si platite de persoanele fizice si juridice, care contribuie la sistemul public de pensii;
d) principiul egalitatii, potrivit caruia asiguratii care au realizat cel putin stagiul minim de cotizare in sistemul public de pensii, beneficiaza de tratament nediscriminatoriu, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege;
e) principiul repartitiei, pe baza caruia fondurile de asigurari sociale se redistribuie pentru plata obligatiilor ce revin sistemului public de pensii, conform legii;
f) principiul solidaritatii sociale, conform caruia asiguratii sistemului public de pensii isi asuma reciproc obligatii si beneficiaza de drepturi pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea riscurilor asigurate prevazute de lege;
g) principiul autonomiei, bazat pe administrarea de sine statatoare a sistemului public de pensii, conform legii; 
h) principiul imprescriptibilitatii, potrivit caruia dreptul la pensie nu se prescrie;
i) principiul incesibilitatii, potrivit caruia dreptul la pensie nu poate fi cedat, total sau partial;
j) principiul disponibilitatii, potrivit caruia pensionarii care au realizat un stagiu de cotizare mai mic decat stagiul minim de cotizare prevazut de lege pot renunta la pensia stabilita potrivit prezentei legi pentru drepturi prevazute de legislatia specifica asistentei sociale. 

Noua Lege a pensiilor. Termeni noi de retinut

Noii termeni si expresii din Lege au urmatoarele semnificatii:
a) asigurat - persoana fizica pentru care angajatorul sau entitatea asimilata angajatorului este obligat/a sa retina si sa plateasca contributia de asigurari sociale, persoana fizica ce realizeaza venituri din activitati independente sau drepturi de proprietate intelectuala si care, pe baza declaratiei individuale de asigurare, datoreaza contributia de asigurari sociale, potrivit prevederilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, precum si persoana fizica ce achita contributia de asigurari sociale pe baza contractului de asigurare sociala, potrivit prezentei legi;
b) contract de asigurare sociala - contractul incheiat intre persoana fizica si casa teritoriala de pensii pentru completarea stagiului de cotizare prevazut de prezenta lege sau pentru completarea venitului asigurat;
c) contribuabil - persoana fizica sau juridica ce plateste contributii de asigurari sociale sistemului public de pensii, conform prezentei legi; 
d) declaratie individuala de asigurare – declaratia fiscala pe baza careia se realizeaza declararea veniturilor care reprezinta baza de calcul a contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente sau din drepturi de proprietate intelectuala pentru care exista obligatia depunerii acesteia, si care constituie documentul pe baza caruia se stabilesc, in sistemul public de pensii, stagiul de cotizare, punctajul lunar si cel anual, precum si numarul total de puncte realizat;
e) declaratie nominala de asigurare - declaratia fiscala pe baza careia se realizeaza declararea veniturilor care reprezinta baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, precum si in cazul persoanelor care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, altele decat cele prevazute la lit.d), care constituie documentul pe baza caruia se stabilesc, in sistemul public de pensii, stagiul de cotizare, punctajul lunar si cel anual, precum si numarul total de puncte realizat; 
f) locuri de munca in conditii deosebite - locurile de munca unde gradul de expunere la factorii de risc profesional sau la conditiile specifice unor categorii de servicii publice, pe toata durata timpului normal de munca, poate conduce in timp la imbolnaviri profesionale, la comportamente riscante in activitate, cu consecinte asupra securitatii si sanatatii in munca a asiguratilor;
g) locuri de munca in conditii speciale - locurile de munca unde gradul de expunere la factorii de risc  profesional sau la conditiile specifice unor categorii de servicii publice, pe durata a cel putin 50% din timpul normal de munca, poate conduce in timp la imbolnaviri profesionale, la comportamente riscante in activitate, cu consecinte grave asupra securitatii si sanatatii in munca a asiguratilor;
h) perioade asimilate - perioadele pentru care nu s-au datorat contributii de asigurari sociale considerate prin prezenta lege echivalente stagiului de cotizare in sistemul public de pensii si care se pot valorifica la stabilirea prestatiilor de asigurari sociale in conditiile prezentei legi;
i) prestatii de asigurari sociale - venituri de inlocuire acordate pentru pierderea totala sau partiala a veniturilor asigurate, ca urmare a batranetii, invaliditatii sau decesului, acordate sub forma de pensii, si alte prestatii de asigurari sociale prevazute de prezenta lege;
j) punctaj lunar - numarul de puncte realizat de asigurat intr-o luna, calculat prin raportarea castigului salarial brut lunar sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, la castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat; 
k) punctaj anual - numarul de puncte realizat de asigurat pe parcursul unui an calendaristic, obtinut prin impartirea la 12 a sumei punctajelor lunare; 
l) numar total de puncte realizate - numarul total de puncte corespunzator stagiului de cotizare realizat, la care se adauga numarul de puncte corespunzatoare stagiului potential si cel aferent perioadelor asimilate;
m) riscuri asigurate - evenimentele care, la producerea efectelor lor, obliga sistemul public de pensii sa acorde asiguratilor pensii si alte prestatii de asigurari sociale, cu respectarea prevederilor prezentei legi;
n) stagiu de cotizare - perioada de timp ulterioara intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru care s-au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii; 
o) stagiu minim de cotizare – perioada minima de timp prevazuta de prezenta lege in care asiguratii au realizat stagiu de cotizare pentru a putea beneficia de pensie pentru limita de varsta si care nu cuprinde perioadele asimilate; 
p) stagiu complet de cotizare - perioada de timp prevazuta de prezenta lege in care asiguratii au realizat stagiu de cotizare, pentru a putea beneficia de reducerea varstei standard de pensionare in vederea obtinerii pensiei pentru limita de varsta sau a pensiei anticipata;
q) stagiu potential - perioada de timp prevazuta de prezenta lege, considerata stagiu de cotizare si acordata la calculul pensiei de invaliditate, ca o creditare pentru stagiul de cotizare nerealizat din cauza afectiunilor invalidante; 
r) varsta standard de pensionare - varsta stabilita de prezenta lege, pentru barbati si femei, in raport cu anul si luna nasterii, de la care acestia pot obtine pensie pentru limita de varsta, in conditiile legii, precum si varsta din care se opereaza reducerile prevazute de lege;
s) sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate sistemului public de pensii - acele sisteme de pensii ale caror organizare si functionare sunt reglementate de alte acte normative; 
s) pensionar – persoana care beneficiaza de una din categoriile de pensii prevazute de prezenta lege 
t) salariul lunar brut/castigul salarial brut - veniturile din salarii sau asimilate salariilor care au constituit/constituie baza de calcul a contributiei de asigurari sociale, conform legislatiei in vigoare, pentru perioadele ulterioare datei de 31 martie 2001.  

Noua Lege a pensiilor. Cine este asigurat obligatoriu?

In sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, urmatoarele persoane:
I. a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca;
b) functionarii publici;
c) alte persoane care realizeaza venituri asimilate salariilor pentru care se datoreaza contributie de asigurari sociale, potrivit Codului fiscal.

II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;

III. persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri; 

IV. persoanele care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din drepturi de proprietate intelectuala, pentru care se datoreaza contributie de asigurari sociale, potrivit Codului fiscal.

(2) Orice persoana care a realizat un stagiu minim de cotizare de cel putin 10 ani se poate asigura in sistemul public de pensii in baza unui contract de asigurare sociala.

(3) In sistemul public de pensii se poate incheia contract de asigurare sociala si pentru perioade de timp de maximum 5 ani anteriori lunii incheierii contractului, in care persoana nu a realizat stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, cu respectarea prevederilor alin.(2).

(4) Perioadele de timp pentru care se poate efectua plata contributiei de asigurari sociale, in cazul contractului de asigurare sociala prevazut la alin.(3), sunt cele care se incadreaza in intervalul de timp cuprins intre data dobandirii capacitatii de munca si data incheierii contractului de asigurare sociala.

(5) Perioada pentru care se incheie contractul de asigurare sociala prevazut la alin.(3) constituie stagiu de cotizare si se valorifica pentru obtinerea unei pensii potrivit prezentei legi. 

noua lege a pensiilor 2019

Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea asiguratii prevazuti la art.6 alin.(1) pct.I si II, asiguratii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, altii decat cei care depun declaratie individuala de asigurare, persoanele juridice si fizice care achita drepturile banesti ale asiguratilor prevazuti la art.6 alin.(1) pct.IV, denumite in continuare angajatori sau entitati asimilate angajatorului, potrivit Codului fiscal, precum si institutiile care efectueaza plata drepturilor de somaj pentru somerii prevazuti la art.6 alin.(1) pct.III, sunt obligate sa intocmeasca si sa depuna, la organul fiscal central, declaratia nominala de asigurare.

Noua Lege a pensiilor. Perioadele asimilate

In sistemul public de pensii sunt considerate perioade asimilate acele perioade in care asiguratul:
a) a beneficiat de pensie de invaliditate;
b) a urmat cursurile de zi sau, dupa caz, cu frecventa ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, ori a unui ciclu de studii universitare, cu conditia absolvirii acestora/acestuia cu diploma, diploma de licenta, diploma de master sau diploma de doctor, dupa caz;
c) a satisfacut serviciul militar ca militar in termen sau militar cu termen redus, a fost concentrat, mobilizat sau in prizonierat;
d) a beneficiat, in perioada 1 aprilie 2001 - 1 ianuarie 2006, de indemnizatii de asigurari sociale, acordate potrivit legii;
e) a beneficiat, incepand cu data de 1 ianuarie 2005, de concediu pentru incapacitate temporara de munca cauzata de accident de munca si boli profesionale;
f) a beneficiat, incepand cu data de 1 ianuarie 2006, de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 7 ani; 
g) are vechime in munca conform prevederilor Decretului-lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare; 
h) a realizat perioade necontributive care au constituit vechime in munca in baza legislatiei in vigoare pana la data de 1 aprilie 2001.

Atentie! Asiguratii care au absolvit mai multe institutii de invatamant superior, sau, dupa caz, mai multe cicluri de studii universitare de acelasi nivel, conform prevederilor beneficiaza de asimilarea, ca stagiu de cotizare, a unei singure perioade de studii de acelasi nivel, la alegere.

Noua Lege a pensiilor. Cine sunt contribuabilii la sistemul public de pensii

Contribuabilii la sistemul public de pensii sunt:
a) persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si din indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, pentru care angajatorii sau entitatile asimilate acestora au obligatia, potrivit Codului fiscal, de a calcula, de a retine la sursa si de a vira contributia de asigurari sociale a bugetul asigurarilor sociale de stat;
b) persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente sau drepturi de proprietate intelectuala si care, potrivit Codului fiscal, pe baza declaratiei individuale de asigurare, datoreaza si platesc contributia de asigurari sociale;
c) angajatorii sau entitatile asimilate acestora care, potrivit Codului fiscal, au obligatia de a plati contributia de asigurari sociale datorata pentru conditii deosebite si/sau speciale de munca, precum si eventuale diferente de contributii de asigurari sociale pe care legislatia le pune in seama angajatorului;
d) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, prin structurile teritoriale si unitatile trimitatoare, care, potrivit legislatiei specifice, au obligatia de a suporta din bugetele proprii contributia de asigurari sociale datorata pentru persoanele care beneficiaza de drepturi acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, respectiv pentru personalul roman trimis in misiune temporara sau permanenta in strainatate. 

Sunt contribuabili ai sistemului public de pensii si persoanele fizice care sunt asigurate, conform prezentei legi, pe baza contractului de asigurare sociala. 

Noua Lege a pensiilor. Locurile de munca in conditii speciale

In sensul prezentei legi, locurile de munca in conditii speciale sunt cele din: 
a) unitatile miniere, pentru personalul care isi desfasoara activitatea in subteran cel putin 50% din timpul normal de munca in luna respectiva; 
b) activitatile de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare, zonele I si II de expunere la radiatii;
c) aviatia civila, pentru personalul navigant prevazut in anexa nr.1;
d) activitatile si unitatile prevazute in anexele nr.2 si 3;
e) activitatea artistica desfasurata in profesiile prevazute in anexa nr.4.
(2) Alte locuri de munca in conditii speciale decat cele prevazute la alin.(1) pot fi stabilite prin lege. Metodologia si criteriile de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(3) Periodic, din 5 in 5 ani, locurile de munca in conditii speciale prevazute la alin.(1) lit.d) sunt supuse procedurii de reevaluare a incadrarii in conditii speciale, stabilita prin hotarare a Guvernului. (4) Perioada cuprinsa intre data expirarii avizului si data reinnoirii avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii speciale constituie stagiu de cotizare in conditii speciale de munca, pentru care angajatorii datoreaza si platesc, cota de contributie de asigurari sociale pentru conditii speciale de munca.
(5) Constituie stagiu de cotizare realizat in conditii speciale de munca si perioadele in care un asigurat care isi desfasoara activitatea in conditii speciale de munca se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca si/sau in concediu de odihna, daca cel putin in ziua premergatoare concediului a lucrat in locuri de munca incadrate in astfel de conditii de munca si pentru care angajatorii datoreaza si platesc contributia de asigurari sociale. 

Noua Lege a pensiilor. Cele patru tipuri de pensie

Persoanele care indeplinesc conditiile de pensionare prevazute de prezenta lege, pot beneficia de una dintre urmatoarele categorii de pensii acordate de sistemul public de pensii:
a) pensia pentru limita de varsta;
b) pensia anticipata;
c) pensia de invaliditate;
d) pensia de urmas.

In sistemul public de pensii o persoana poate beneficia de o singura categorie de pensie dintre cele prevazute mai sus.

Pensia pentru limita de varsta se cuvine persoanelor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare. Varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei. Stagiul minim de cotizare este de 15 ani, atat pentru femei, cat si pentru barbati. Stagiul complet de cotizare, care cuprinde si perioadele asimilate, este de 35 de ani, atat pentru femei, cat si pentru barbati. 

Pensia anticipata se cuvine, cu cel mult 5 ani inaintea implinirii varstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat stagiul complet de cotizare prevazut in anexa nr.5, precum si celor care au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la 8 ani. Cuantumul pensiei anticipate se stabileste prin diminuarea cuantumului pensiei pentru limita de varsta, in raport cu stagiul de cotizare realizat peste stagiul complet de cotizare prevazut in anexa nr. 5 si cu numarul de luni cu care s-a redus varsta standard de pensionare. La data indeplinirii conditiilor pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta, pensia anticipata se transforma, din oficiu, in pensie pentru limita de varsta si se recalculeaza prin eliminarea diminuarii si, dupa caz, prin adaugarea eventualelor stagii de cotizare realizate in perioada de anticipare ori, dupa caz, in perioada de suspendare a platii pensiei anticipate si/sau perioadelor asimilate. 

Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care au realizat stagii de cotizare in sistemul public de pensii, care nu indeplinesc conditiile de pensie pentru limita de varsta si care au capacitatea de munca diminuata din cauza:
a) accidentelor de munca si bolilor profesionale, constatate conform legii;
b) altor boli si accidente care nu au legatura cu munca;
c) participarii la lupta pentru victoria Revolutiei din Decembrie 1989 ori in legatura cu evenimentele revolutionare din decembrie 1989, care erau cuprinsi intr-un sistem de asigurari sociale anterior datei ivirii invaliditatii. 

Conform legii, invaliditatea este:
a) de gradul I, caracterizata de deficienta functionala grava, capacitate de munca si autoservire diminuate; 
b) de gradul II, caracterizata de deficienta functionala accentuata, capacitate de munca diminuata si capacitate de autoservire pastrata;
c) de gradul III, caracterizata de deficienta functionala medie, capacitate de munca diminuata si capacitatea de autoservire pastrata.

Evaluarea capacitatii de munca, in vederea stabilirii gradului de invaliditate, se face, la cerere, pana la data implinirii varstei standard de pensionare prevazuta in anexa nr. 5.

Pensia de urmas se cuvine copiilor si sotului supravietuitor, daca sustinatorul decedat era pensionar sau indeplinea conditiile pentru obtinerea unei pensii. 

Copiii au dreptul la pensie de urmas:
a) pana la varsta de 16 ani;
b) daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani; 
c) pe toata durata invaliditatii, de orice grad, daca aceasta s-a ivit in perioada in care se aflau in una dintre situatiile prevazute la lit.a) sau b). 

Sotul supravietuitor are dreptul la pensie de urmas pe tot timpul vietii, la implinirea varstei standard de pensionare, daca durata casatoriei a fost de cel putin 15 ani. In cazul in care durata casatoriei este mai mica de 15 ani, dar de cel putin 10 ani, cuantumul pensiei de urmas cuvenit sotului supravietuitor se diminueaza cu 0,5% pentru fiecare luna, respectiv cu 6% pentru fiecare an de casatorie in minus.

Sotul supravietuitor care are in ingrijire, la data decesului sustinatorului, unul sau mai multi copii in varsta de pana la 7 ani, beneficiaza de pensie de urmas pana la data implinirii de catre ultimul copil a varstei de 7 ani. 

Pensia de urmas se stabileste, dupa caz, din:
a) pensia pentru limita de varsta aflata in plata sau la care ar fi avut dreptul, in conditiile legii, sustinatorul decedat;
b) pensia de invaliditate gradul I aflata in plata sau la care ar fi avut dreptul, in cazul in care decesul sustinatorului a survenit inaintea implinirii varstei standard de pensionare.
(2) Cuantumul pensiei de urmas se stabileste procentual din numarul total de puncte realizat de sustinator aferent pensiei prevazute la alin.(1) in functie de numarul urmasilor indreptatiti, astfel:
a) 50% - pentru un singur urmas;
b) 75% - pentru 2 urmasi;
c) 100% - pentru 3 sau mai multi urmasi.

Copiii si sotul supravietuitor care au dreptul la o pensie proprie si indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru obtinerea pensiei de urmas dupa sustinatorul decedat, pot opta pentru cea mai avantajoasa pensie. 

Noua Lege a pensiilor. Punctul de pensie

Valorile punctului de pensie sunt urmatoarele:
a) la data de 1 septembrie 2019 - 1.265 lei;
b) la data de 1 septembrie 2020 - 1.775 lei;
c) la data de 1 septembrie 2021 - 1.875 lei.

La data intrarii in vigoare a prezentei legi, valoarea punctului de referinta este de 75 lei.

Incepand cu anul 2022, valoarea punctului de referinta se majoreaza anual cu rata medie anuala a inflatiei, la care se adauga 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut realizat. 

Nota! La data intrarii in vigoare a prezentei legi, pensiile anticipate stabilite conform legislatiei anterioare devin pensii pentru limita de varsta si se recalculeaza, prin adaugarea perioadelor asimilate nevalorificate la stabilirea pensiei si a eventualelor stagii de cotizare realizate pana la data recalcularii. 

Poti descarca proiectul de lege in varianta ce urmeaza a fi votat miercuri in format .PDF dand click AICI!

Poti descarca Anexa nr. 5 in format .PDF dand click AICI!

de

Data aparitiei: 26 Iunie 2019
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Noua Lege a pensiilor - cele mai importante informatii [2019]":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016