Sunt foarte multe discutii deja demarate si care urmeaza sa ocupe agora mediului de afaceri care se centreaza asupra noului Cod al insolventei si este normal sa fie asa atata vreme cat ne aflam in fata unui instrument de prima importanta in asigurarea unui mecanism de functionare predictibila si eficienta a economiei de piata. Se poate spune, fara riscul de a gresi, ca nu este un singur actor avizat al lumii de afaceri romanesti care sa-i conteste necesitatea si cu atat mai putin sa nu fie de acord cu elementele cuprinse in expunerea de motive.
Cu toate acestea, sunt cateva zone esentiale in care codul, in forma actuala, pare a nu fi reusit sa rezolve problemele pe care a incercat sa le adreseze cu scopul declarat de autori de a aduce imbunatatiri formelor anterioare ale legii. Am sa ma refer aici la doua astfel de demersuri pe care le consider ineficiente si chiar contraproductive fata de principiile avute in vedere, chiar daca motivele care le-au generat sunt legitime. Cele doua demersuri vizate sunt, respectiv, scurtarea duratei planului de reorganizare si permisiunea acordata creditorilor bugetari sa efectueze executari silite pe parcursul derularii procedurii de insolventa.
Inainte de a aborda cele doua teme, as vrea sa atrag atentia si asupra formularii primului principiu de construire a codului, care, in opinia mea, incorporeaza o neintelegere a principiilor care stau la baza construirii legislatiei aplicabile insolventei in Comunitatea Europeana si nu numai, respectiv „Principles and Guidelines for Effective Insolvency and Creditor Rights Systems“ intocmite de Banca Mondiala. Principiul 1 din cod se refera, citez, la „acordarea unei sanse debitorilor onesti (s.n.) de redresare eficienta si efectiva a afacerii, fie prin intermediul procedurilor de prevenire a insolventei, fie prin procedura de reorganizare“.
Principiul 8 din ghidul Bancii Mondiale, in schimb, vorbeste despre acordarea unor sanse de redresare eficienta debitorilor viabili.
Sursa
ZF
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata in CCC care ar trebui sa se intoarca la lucru in 03.01.2025 atunci implineste copilul 2 ani. Tatal nu a dorit sa beneficieze de luna tatalui. Aceasta mamica este insarcinata cu al doilea copil, care se va naste in ianuarie 2025. Ar putea de la 29.11.2024 sa intre in concediu medical prenatal. Va rog sa-mi spuneti cum trebuie sa procedam in acest caz, ce documente trebuiesc intocmite si depuse? In Revisal ce trebuie sa transmitem si termenele la care se transmit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un salariat care are contract de munca pe perioada determinata. Acesta a adus concediu medical care este peste data incetarii contractului. Cum se procedeaza in aceasta situatie? Contractul de munca inceteaza de drept la data stabilita prin contract? Ce se intampla cu concediul medical dupa data de incetare a contractului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<