Sunt foarte multe discutii deja demarate si care urmeaza sa ocupe agora mediului de afaceri care se centreaza asupra noului Cod al insolventei si este normal sa fie asa atata vreme cat ne aflam in fata unui instrument de prima importanta in asigurarea unui mecanism de functionare predictibila si eficienta a economiei de piata. Se poate spune, fara riscul de a gresi, ca nu este un singur actor avizat al lumii de afaceri romanesti care sa-i conteste necesitatea si cu atat mai putin sa nu fie de acord cu elementele cuprinse in expunerea de motive.
Cu toate acestea, sunt cateva zone esentiale in care codul, in forma actuala, pare a nu fi reusit sa rezolve problemele pe care a incercat sa le adreseze cu scopul declarat de autori de a aduce imbunatatiri formelor anterioare ale legii. Am sa ma refer aici la doua astfel de demersuri pe care le consider ineficiente si chiar contraproductive fata de principiile avute in vedere, chiar daca motivele care le-au generat sunt legitime. Cele doua demersuri vizate sunt, respectiv, scurtarea duratei planului de reorganizare si permisiunea acordata creditorilor bugetari sa efectueze executari silite pe parcursul derularii procedurii de insolventa.
Inainte de a aborda cele doua teme, as vrea sa atrag atentia si asupra formularii primului principiu de construire a codului, care, in opinia mea, incorporeaza o neintelegere a principiilor care stau la baza construirii legislatiei aplicabile insolventei in Comunitatea Europeana si nu numai, respectiv „Principles and Guidelines for Effective Insolvency and Creditor Rights Systems“ intocmite de Banca Mondiala. Principiul 1 din cod se refera, citez, la „acordarea unei sanse debitorilor onesti (s.n.) de redresare eficienta si efectiva a afacerii, fie prin intermediul procedurilor de prevenire a insolventei, fie prin procedura de reorganizare“.
Principiul 8 din ghidul Bancii Mondiale, in schimb, vorbeste despre acordarea unor sanse de redresare eficienta debitorilor viabili.
Sursa
ZF
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<