Angajatii de la stat nu vor mai putea sa aiba un al doilea contract de munca tot la stat, potrivit unui proiect de lege depus la Senat. Masura are ca scop prevenirea conflictelor de interese si cresterea eficientei in sectorul public, obligand angajatii sa opteze pentru un singur loc de munca in cadrul institutiilor de stat.
Proiectul de lege instituie imposibilitatea ca o persoana sa fie titularul a doua sau mai multe contracte individuale de munca, rapoarte de serviciu sau sa fie beneficiarul a doua sau mai multe acte de numire in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, in conditiile in care acestea sunt retribuite prin indemnizatii sau salarii de la bugetul de stat.
Potrivit initiatorilor, in acest fel se evita conflictul de interese (cand o persoana ocupa simultan mai multe functii ar putea aparea situatii de incompatibilitate sau interese contradictorii) si se optimizeaza cheltuielile publice, prin faptul ca limitarea numarului de contracte ar putea reduce povara financiara a bugetului public si se asigura o mai buna distribuire a resurselor umane.
Proiectul de lege prevede si o serie de exceptii de la regula interzicerii cumulului de functii sau acte de numire in sectorul public.
„Nu fac obiectul prezentei legi, fiind exceptate, activitatile din domeniul privat (...), cumulul de functii bugetate de la bugetul de stat cu oricare functii din domeniul privat, interzicerea cumulului pensiei cu salariul, persoanele alese in functii de autoritate publica sau demnitate pubica, precum si cele pentru care durata mandatului este prevazuta expres prin Constitutie”, potrivit proiectului de lege.
Lege pentru interzicerea cumulului de functii finantate din bugetul de stat [PROIECT]
Art.1. Se instituie imposibilitatea ca o persoana sa fie titularul a doua sau mai multe contracte individuale de munca, rapoarte de serviciu sau sa fie beneficiarul a doua sau mai multe acte de numire in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, in conditiile in care acestea sunt retribuite prin indemnizatii sau salarii de la bugetul de stat.
Art.2. Nu fac obiectul prezentei legi, fiind exceptate:
- activitatile de orice fel din domeniul privat, unde cumulul de functii nu este limitat;
- cumulul de functii bugetate de la bugetul de stat cu oricare functii (in conditiile codului muncii) din domeniul privat (sub conditia ca doar o singura activitate sa fie finantata de la bugetul de stat);
- interzicerea cumulului pensiei cu salariul;
- persoanele alese in functii de autoritate sau demnitate publica, precum si celor pentru care durata mandatului este stabilita expres prin Constitutie;
- personalul didactic de predare din invatamant pensionat, reincadrat in conditiile Legii educatiei nationale nr.1/2011, cu modificarile si complatirile ulterioare;
- personalul din sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale care beneficiaza de pensie de urmas si de pensie de invaliditate gradul III cu drept de munca;
- asistentii personali si asistentii personali profesionisti prevazuti de Legea nr.448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- persoanele care ocupa functii clericale sau functii de specialitate artistica;
- persoanele care beneficiaza de drepturi de autor in conditiile Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- membrii Academieci Romane si ai academiilor de ramura infiintate in baza unor legi speciale;
- personalul de ingrijire angajat prin plata cu ora de catre autoritatile locale pentru asigurarea serviciilor comunitare la domiciliul persoanelor varstnice, potrivit art.8 din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- asistentii maternali prevazuti de Legea nr.272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la Presedintele Romaniei.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Am angajat o persoana cu contract de munca cu 8 ore, pe perioada nedeterminata, dar a venit doar o zi, nu a muncit doar i s-a prezentat ce are de facut apoi dupa masa a sunat ca nu mai vine ca a acceptat o alta oferta. In acest caz cum trebuie sa desfacem contractul angajatului? Pe perioada de proba? Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua in care a fost la servici dar nu a lucrat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem angajati care aduc concediu medical eliberat de diferiti medici, care se suprapun. Modul de calcul al acestor concedii medicale se platesc conform legislatiei in vigoare, adica primul concediu medical se plateste pana la data inceperii urmatorului. Intrebarea este: in declaratia 112, aceste concedii medicale trebuie sa apara ca si durata conform platii sau conform duratei care apare pe formularul de concediu medical eliberat de catre medic? Care este legislatia unde se precizeaza acest...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea A din UZ: - va semna in calitate de subantreprenor un contract de infrastructura mare in Romania drumuri cu o societate comerciala din RO - isi va deschide in perioada imediat urmatoare o sucursala in Romania prin care va derula acest contract. Intrebari: a. Sucursala din RO a societatii A din UZ poate angaja muncitori calificati, NEcalificati detasati din UZ imediat dupa infiintare? Sau se aplica si in cazul ei perioada de min 1 an de activitate pe codul CAEN principal si doar dupa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<