Angajatii de la stat nu vor mai putea sa aiba un al doilea contract de munca tot la stat, potrivit unui proiect de lege depus la Senat. Masura are ca scop prevenirea conflictelor de interese si cresterea eficientei in sectorul public, obligand angajatii sa opteze pentru un singur loc de munca in cadrul institutiilor de stat.
Proiectul de lege instituie imposibilitatea ca o persoana sa fie titularul a doua sau mai multe contracte individuale de munca, rapoarte de serviciu sau sa fie beneficiarul a doua sau mai multe acte de numire in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, in conditiile in care acestea sunt retribuite prin indemnizatii sau salarii de la bugetul de stat.
Potrivit initiatorilor, in acest fel se evita conflictul de interese (cand o persoana ocupa simultan mai multe functii ar putea aparea situatii de incompatibilitate sau interese contradictorii) si se optimizeaza cheltuielile publice, prin faptul ca limitarea numarului de contracte ar putea reduce povara financiara a bugetului public si se asigura o mai buna distribuire a resurselor umane.
Proiectul de lege prevede si o serie de exceptii de la regula interzicerii cumulului de functii sau acte de numire in sectorul public.
„Nu fac obiectul prezentei legi, fiind exceptate, activitatile din domeniul privat (...), cumulul de functii bugetate de la bugetul de stat cu oricare functii din domeniul privat, interzicerea cumulului pensiei cu salariul, persoanele alese in functii de autoritate publica sau demnitate pubica, precum si cele pentru care durata mandatului este prevazuta expres prin Constitutie”, potrivit proiectului de lege.
Lege pentru interzicerea cumulului de functii finantate din bugetul de stat [PROIECT]
Art.1. Se instituie imposibilitatea ca o persoana sa fie titularul a doua sau mai multe contracte individuale de munca, rapoarte de serviciu sau sa fie beneficiarul a doua sau mai multe acte de numire in cadrul autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, precum si in cadrul regiilor autonome, societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, in conditiile in care acestea sunt retribuite prin indemnizatii sau salarii de la bugetul de stat.
Art.2. Nu fac obiectul prezentei legi, fiind exceptate:
- activitatile de orice fel din domeniul privat, unde cumulul de functii nu este limitat;
- cumulul de functii bugetate de la bugetul de stat cu oricare functii (in conditiile codului muncii) din domeniul privat (sub conditia ca doar o singura activitate sa fie finantata de la bugetul de stat);
- interzicerea cumulului pensiei cu salariul;
- persoanele alese in functii de autoritate sau demnitate publica, precum si celor pentru care durata mandatului este stabilita expres prin Constitutie;
- personalul didactic de predare din invatamant pensionat, reincadrat in conditiile Legii educatiei nationale nr.1/2011, cu modificarile si complatirile ulterioare;
- personalul din sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale care beneficiaza de pensie de urmas si de pensie de invaliditate gradul III cu drept de munca;
- asistentii personali si asistentii personali profesionisti prevazuti de Legea nr.448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- persoanele care ocupa functii clericale sau functii de specialitate artistica;
- persoanele care beneficiaza de drepturi de autor in conditiile Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- membrii Academieci Romane si ai academiilor de ramura infiintate in baza unor legi speciale;
- personalul de ingrijire angajat prin plata cu ora de catre autoritatile locale pentru asigurarea serviciilor comunitare la domiciliul persoanelor varstnice, potrivit art.8 din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- asistentii maternali prevazuti de Legea nr.272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la Presedintele Romaniei.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<