Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a semnat joi, 11 iulie a.c., cererea de reexaminare asupra Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului.
Redam textul integral al cererii:
Bucuresti, 11 iulie 2013
Domnului George-Crin-Laurentiu Antonescu
Presedintele Senatului
In temeiul dispozitiilor Art. 77 Alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata,
formulez urmatoarea
CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii pentru modificarea si completarea
Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului
Motivele cererii de reexaminare sunt urmatoarele:
Prin Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului se introduce, sub aspectul conditiilor de validitate a referendumului, un cvorum de participare de cel putin 30% si un cvorum al voturilor valabil exprimate de cel putin 25%, ambele raportate la numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente.
Aceasta solutie legislativa se regaseste in cazul referendumului privind revizuirea Constitutiei, al referendumului pentru demiterea Presedintelui Romaniei, al referendumului cu privire la probleme de interes national si al referendumului local.
In lipsa unei participari de cel putin jumatate plus unul din corpul electoral, apreciem ca noua varianta de reglementare a cvorumului de participare, aleasa de legiuitor, nu asigura o reprezentativitate suficienta de natura a conferi deciziei adoptate forta care sa reflecte vointa si suveranitatea poporului.
Consideram ca este oportuna reglementarea unei participari de cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente pentru ca referendumul sa poata exprima, in mod real si efectiv, vointa cetatenilor, vointa ce constituie premisa unei manifestari autentic democratice a suveranitatii prin intermediul poporului. Astfel, caracterul democratic al statului vizeaza participarea cetatenilor la conducerea treburilor publice si presupune ca deciziile sa fie intemeiate pe vointa poporului, de aceea democratia constitutionala implica o guvernare realizata de catre majoritate, in acord cu vointa sa.
In conditiile in care participarea la referendum a majoritatii cetatenilor, constand in jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente, reprezinta atat un act de responsabilitate civica, cat si premisa unei manifestari democratice a suveranitatii prin intermediul poporului, consideram ca schimbarea acestei majoritati ar putea avea efecte negative asupra exprimarii vointei reale si efective a cetatenilor ce se va rasfrange asupra intregii societati.
Pastrarea cvorumului de cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente pentru referendumul de revizuire a Constitutiei este cu atat mai justificat daca avem in vedere ca legea fundamentala a unui stat democrat are ca si trasatura definitorie stabilitatea. Aceasta este o cerinta imanenta a statului de drept.
In Romania, procedura de revizuire a Constitutiei se caracterizeaza prin aceea ca puterea constituanta derivata este tinuta sa respecte vointa Adunarii Constituante, definitivata prin Referendumul din 1991. Membrii Adunarii Constituante au apreciat atunci ca nu se impune proclamarea expresa a unui cvorum necesar pentru aprobarea legii de revizuire a Constitutiei, prin referendum, fiind suficienta o constructie constitutionala care sa se bazeze pe principiile democratice.
In conceptia suveranitatii populare, fiecare cetatean este detinatorul unei portiuni de suveranitate, iar vointa majoritatii reprezinta cvorum esential pentru asigurarea caracterului democratic de modificare a vointei puterii constituante originare.
A modifica vointa puterii constituante originare, netinand cont de principiile generale, intangibile ale statului roman prin utilizarea unor instrumente legale inferioare ca forta juridica, aduce atingere Art. 1 si Art. 2 din Constitutie. Art. 2 din Constitutie stabileste principalele coordonate in care se poate exercita suveranitatea nationala precizand ca aceasta se exercita fie direct de catre popor, fie indirect, prin organele sale reprezentative.
In ceea ce priveste procedura de revizuire a legii fundamentale, Art. 151 din Constitutie imbina tehnicile specifice democratiei reprezentative cu cele ale democratiei directe. Cerinta aprobarii prin referendum popular sintetizeaza vointa suverana a corpului electoral, vointa ce nu poate fi modificata in baza principiului analogiei juridice decat in aceleasi conditii.
Constitutia Romaniei cuprinde o serie de modalitati tehnice de garantare a unui anumit grad de rigiditate a acesteia, de natura sa asigure stabilitatea intregului sistem normativ al unui stat, certitudinea si predictibilitatea sa.
Revizuirea legii fundamentale trebuie corelata atat cu regimul juridic al initiativei legislative populare, cat si cu cel a adoptarii proiectului sau propunerii de revizuire de catre Parlament. In acest sens, legea fundamentala impune un cvorum deosebit de adoptare tocmai pentru a sublinia forta juridica a Constitutiei.
Mai mult, avem in vedere faptul ca actuala Constitutie, adoptata in anul 1991, a fost revizuita in anul 2003 cu participarea la referendum a unei majoritati de 50% plus unul din numarul cetatenilor inscrisi in listele electorale permanente, iar diminuarea pragului de participare la 30% lipseste de legitimitate modificarile aduse printr-o noua lege de revizuire, generand o situatie de instabilitate constitutionala.
Luand in considerare competenta exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii trimisa la promulgare in sensul respingerii acesteia de catre Parlament.
TRAIAN BASESCU
PRESEDINTELE ROMANIEI
Sursa: Departamentul de Comunicare Publica, Presedentia Romaniei