Consumatorii din Romania au drepturi clare in ceea ce priveste returnarea produselor, atat in magazine fizice, cat si cele online, reglementate de Legea 449/2003 si OUG 34/2014. In timp ce produsele cumparate online pot fi returnate in termen de 14 zile fara a fi nevoie de motiv, in magazine fizice returnarea este permisa doar daca produsul este neconform sau defect. Aflati din acest articol diferenta dintre garantia legala si garantia comerciala, obligatiile comerciantului, cine suporta costurile de retur si situatiile in care returnarea nu este posibila, dar si contextul normelor UE privind repararea, inlocuirea sau rambursarea produselor defecte.
In cazul achizitiilor directe din
magazinele fizice, legea nu ofera consumatorului dreptul de a returna produsul doar pentru ca nu ii mai place sau nu i se potriveste. Singura situatie reglementata este cea a
lipsei de conformitate, atunci cand produsul nu corespunde caracteristicilor promise de vanzator, prezinta defecte sau nu respecta modelul ori descrierea initiala.
In asemenea cazuri, consumatorul are dreptul sa solicite repararea sau inlocuirea produsului, fara costuri suplimentare. Orice reparatie sau inlocuire trebuie sa fie efectuata intr-un termen stabilit de comun acord intre vanzator si consumator, termen care
nu poate depasi 15 zile calendaristice de la notificarea lipsei de conformitate sau predarea produsului neconform. Mai mult, produsul inlocuit beneficiaza de aceleasi obligatii de conformitate ca si produsul original.
Daca aceste masuri nu pot fi indeplinite intr-un termen rezonabil, atunci clientul poate cere restituirea sumei platite. De asemenea, daca produsul devine inutilizabil dupa
mai mult de 10% din durata garantiei legale de doi ani, consumatorul poate opta pentru inlocuire sau restituirea contravalorii. Orice neconformitate trebuie semnalata in termen de
doua luni de la constatare.
Garantia legala reprezinta un drept prevazut de lege, care garanteaza ca produsul este conform specificatiilor si functioneaza corespunzator pentru o perioada de doi ani de la data achizitiei.
In schimb, garantia comerciala este un avantaj suplimentar oferit voluntar de vanzator sau producator, care poate prelungi sau completa protectia garantiei legale, insa nu poate sa o inlocuiasca sau sa ii reduca eficienta.
Totodata, daca cumparatorul constata o neconformitate a produsului in primele sase luni de la achizitie, chiar daca produsul pare sa functioneze, el are dreptul sa solicite returnarea acestuia si rambursarea integrala a sumei platite.
Pentru achizitiile realizate pe internet, legislatia ofera consumatorilor un cadru mult mai avantajos. Potrivit OUG nr. 34/2014, cumparatorul are dreptul sa se retraga din contract si sa returneze produsul in termen de 14 zile de la primirea acestuia, fara a fi obligat sa justifice decizia. Daca comerciantul nu a informat corect consumatorul despre acest drept, perioada se poate extinde pana la un an.
De asemenea, daca ai cumparat un produs online, dar ai ales sa-l ridici si sa-l platesti in magazin, tranzactia se considera tot o achizitie online. Prin urmare, ai dreptul sa returnezi produsul in termen de 14 zile calendaristice, fara a fi necesar sa oferi un motiv.
Consumatorii pot exprima intentia de a returna un produs in orice mod preferat. Indiferent daca alegi sa trimiti un e-mail, sa suni sau sa completezi un formular, toate aceste metode sunt valabile din punct de vedere juridic, important fiind ca intentia ta sa fie clara si lipsita de echivoc.
Conform legii, comerciantul are obligatia de a rambursa suma platita de cumparator in termen de 14 zile de la momentul in care a fost informat despre decizia de returnare. Nerespectarea acestei obligatii poate atrage sanctiuni din partea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului. Rambursarea trebuie sa fie integrala, fara perceperea de comisioane, si efectuata prin aceeasi metoda de plata folosita la achizitie.
Daca produsele au fost cumparate online, in general, consumatorul plateste costurile. Exceptie face doar cazul in care comerciantul a specificat altfel sau daca produsul este neconform.
Legea stabileste si exceptii importante de la dreptul de retragere. Nu pot fi returnate:
- produsele personalizate dupa cerintele clientului,
- produsele perisabile,
- ziarele sau revistele,
- materialele audio-video
- software sigilat care a fost desigilat,
- biletele la evenimente sau continutul digital livrat online dupa inceperea executarii contractului, daca consumatorul si-a dat acordul expres si a acceptat pierderea dreptului de retragere.