Ministrul Justitiei, Robert Cazanciuc, a declarat referindu-se la noile coduri ca acestea pot ajuta la degrevarea instantelor, dar e nevoie si de incredere in mecanismele justitiei
'Cele patru coduri, doua in materie civila, doua in materie penala au niste mecanisme care contribuie la o solutionare mai rapida a cauzelor si la proceduri care degreveaza instantele de judecata. Avem alternative in mediere, avem alternative in arbitraj, avem solutii intr-un dialog intre profesiile juridice.
Mersul societatii romanesti este de multe ori atipic si sunt accidente de parcurs care incarca instantele de judecata cu un anumit tip de cauze care nu rezulta dintr-un mers firesc al societatii si sunt destule exemple in materie de litigii de munca, spre exemplu, in care instantele sunt incarcate de cauze cu repetitie, care pun un anumit tip de presiune pe organizarea instantelor, pe timpul de solutionare a cauzelor si, de ce nu, din pacate, pe calitatea solutiilor. Cand ai foarte multe cauze intr-o sedinta, evident riscul de a gresi este mai mare.
Pana la urma degrevarea se face construind increderea in mecanisme, fie ca vorbim de mecanismele alternative, fie ca vorbim de justitie', a declarat Cazanciuc, care a participat la Cluj la conferinta intitulata "Eficientizarea si degrevarea actualui de justitie".
El a mai spus ca desi noile coduri civile au dus la lucruri bune in ceea ce priveste activitatea instantelor, inca mai sunt multe de facut.
'Suntem in curs de finalizare a unei analize pe impactul codului de procedura civila si al codului civil asupra instantelor. Intentia a fost de a degreva, de a scurta termenele, de a face un instrument mai facil, atat pentru judecatori, cat si pentru avocati sau partile dintr-un dosar.
Sunt lucruri bune care se intampla, si sunt evidente, mai sunt inca lucruri de facut care tin de organizare, mai sunt cateva lucruri de clarificat la nivel de norma pentru a face cu adevarat eficient acest instrument. Suntem in curs de a pune la punct un document ce va circula la nivel de instante pentru a vedea daca este nevoie de o interventie normativa de clarificare a unor lucruri. Mai este nevoie de investitii la nivel de instante pentru a face o infrastructura de instanta adaptata la noile prevederi, e in continuare nevoie de pregatire profesionala pentru a intelege noile institutii si pentru a nu avea in continuare practica neunitara', a mai mentionat Robert Cazanciuc.
Sursa Agerpres
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In cazul in care avem un salariat detasat in UE de 5 ani de zile cu reinnoire detasare la 6 luni, unde trebuie sa ii fie declarate taxele, in Romania sau in tara unde isi desfasoara activitatea, tinand cont de Articolul 12 Reguli speciale in care se mentioneaza: 1 Persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: OUG 34/2024 care intra in vigoare incepand cu data de 12 aprilie prevede eliminarea CASS CM "08" Intrebarea mea este: Daca am o salariata care a beneficiat de CM 08 din data 27.12 2023 CM initial dec 2023 pana la data de 30.04.2024 perioada de acordare inceteaza dupa data de 12.04.2024, conform Oug 32 trebuie sa ii fac recalculul indemnizatiei nete sa nu mai retin CASS pentru perioada ian-martie? Pentru luna aprilie nu retin CASS.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem urmatoarele cazuri de concedii medicale: Cod indemnizatie Data acordarii Perioada co med 14 29.03.2024. 01-30.04.2024. 08 05.04.2024. 01-30.04.2024. 06 15.04.2024. 15-19.04.2024. 06 08.04.2024. 08-11.04.2024. 01 02.04.2024. 05-19.04.2024. Conform OUG 34/2024 in primele 3 cazuri nu se datoreaza cass, iar in ultimele doua se datoreaza? Am inteles bine?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<