De la data de 1 februarie, odata cu intrarea in vigoare a noilor coduri penale, resimtim modificari numeroase in numeroase domenii ce tin de universul juridic. Noile modificari schimba, printre altele, si dinamica inspectiilor inopinate si a cazurilor de clementa, noteaza avocatii Catalin Suliman si Silviu Vasile pentru Avocatura.com.
De asemenea, avocatii informeaza ca in viitori vom fi martorii unei intensificari a implicarii organelor penale si judecatorilor in aspectele de concurenta.
De mentionat este faptul ca de la data de 1 februarie 2014, odata cu intrarea in vigoare a noului cod penal si a codului procedural penal, au devenit aplicabile si dispozitiile legilor de punere in aplicare a codurilor (Legea nr. 187/2012 si Legea nr. 255/2013).
Legea nr. 187/2012 si Legea nr. 255/2013 au modificat si alte acte normative care contin dispozitii penale, precum Legea Concurentei nr. 21/1996 republicata. “Atrag atentia doua modificari importante respectiv cele care vizeaza necesitatea obtinerii mandatatului judiciar de catre Consiliul Concurentei pentru a desfasura inspectii inopinate si imunitatea/reducerea pedepsei de care poate beneficia, in anumite conditii, persoana care denunta organelor de urmarire penala o incalcare a prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea Concurentei.”, noteaza avocatii Catalin Suliman si Silviu Vasile pentru Avocatura.com.
Demn de mentionat este faptul ca inainte de noile modificari, inspectiile inopinate in spatiile apartinand intreprinderilor sau chiar asociatiilor de intreprinderi puteau fi efectuate de catre Consiliul Concurentei si fara necesitatea unei autorizari judiciare. In acest sens, era suficient ordinal Presedintelui Consiliului Concurentei.
“Autorizarea judiciara a fost (si este in continuare) necesara pentru a inspectiile ce vizeaza domiciliul, terenurile sau mijloacele de transport apartinand conducatorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai intreprinderilor supuse investigatiilor.”, informeaza sursele amintite pentru Avocatura.com
Din data de 1 februarie 2014, nu este necesar doar ordinul Presedintelui Consiliului Concurentei in vederea desfasurarii inspectiilor in spatii. Autoritatea de concurenta trebuie sa obtina si o autorizare judiciara in vederea efectuarii de inspectii in spatiile ce apartin intreprinderilor. In aceasta categorie include si terenurile si mijloacele de transport.
Legea Concurentei este modificata in concordanta cu prevederile similare in legislatiile nationale. Luam ca exemple: Austria, Germania, Franta, Ungaria, Letonia, Polonia, Suedia.
In Romania, Curtea de Apel Bucuresti va acorda autorizarea judiciara, in baza unei solicitari justificate din partea Consiliului Concurentei, incheierea Curtii de Apel putand fi contestata si de Consiliul Concurentei, si de intreprinderile vizate la Inalta Curte. Contestatia nu suspenda automat derularea inspectiei Consiliului Concurentei.
Avocatii Catalin Suliman si Silviu Vasile noteaza faptul ca autoritatea de concurenta detine o buna colaborare cu instantele judecatoresti, luandu-se in considerare rata de success a Consiliului privind autorizarile judiciare pentru inspectarea spatiilor private. “Asadar, este foarte probabil ca numarul inspectiilor inopinate derulate de autoritatea de concurenta sa nu scada in mod considerabil.”, explica avocatii pentru Avocatura.com.