Legea prin care PFA-urile puteau deveni SRL-uri, dupa un an de activitate, a fost declarata neconstitutionala.
Modificarea legislativa prin care persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale si intreprinderile familiale se puteau transforma in societati cu raspundere limitata (SRL) sau altfel de societati comerciale a fost declarata ca fiind neconstitutionala de catre Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR), scrie
Agerpres.
In cadrul controlului de constitutionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, CCR a admis joi o obiectie de neconstitutionalitate ridicata de Inalta Curte de Casatie si Justitie si a constatat ca este neconstitutionala, in ansamblul sau, Legea pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale.
Legea a fost adoptata in Parlament in luna octombrie si prevedea introducerea art. 33 (1) in OUG 44/2008, cu urmatorul cuprins: "(1) Prin exceptie de la prevederile art.21, 27 si 33, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale pot opta, dupa minimum un an de functionare, pentru modificarea formei de organizare in societate in una dintre formele prevazute la art. 2 din Legea societatilor nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca depun la oficiul registrului comertului in a carui raza teritoriala isi va avea sediul societatea urmatoarele documente: a) certificatul de inregistrare obtinut conform prezentei ordonante de urgenta; b) actul constitutiv al societatii si dovada efectuarii varsamintelor in temeiul actului constitutiv, cu exceptia societatilor cu raspundere limitata; c) dovada sediului social; d) certificatul de atestare fiscala; e) codul de inregistrare in scopuri de TVA, dupa caz. (2) Societatea infiintata potrivit alin.(1) isi mentine codul de identificare fiscala si codul de inregistrare in scopuri de TVA. (3) In termen de 3
zile lucratoare de la depunerea documentelor, autoritatile competente vor elibera certificatul de inmatriculare al noii societati".
Prin aceasta modificare legislativa persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale si intreprinderile familiale se puteau reorganiza, prin transformare, in una dintre entitatile reglementate de art. 2 din Legea societatilor nr.31/1990, respectiv: societate in nume colectiv, societate in comandita simpla, societate pe actiuni, societate in comandita pe actiuni, societate cu raspundere limitata.
In esenta, CCR a retinut ca intentia legiuitorului de a reglementa un drept de optiune al persoanelor fizice autorizate, al intreprinderilor individuale si al celor familiale pentru modificarea formei de organizare in societate in una dintre formele prevazute de Legea societatilor nr.31/1990 nu este insotita de reglementarea in concret a unei proceduri legale care sa permita realizarea efectiva a acestei modificari, avand in vedere regimul juridic diferit al societatilor reglementat prin Legea nr.31/1990.
Curtea a constatat ca simpla exercitare a unui drept de optiune recunoscut la nivel legal unor entitati fara personalitate juridica, chiar insotita de depunerea unor inscrisuri, nu este suficienta si nu poate conduce in mod automat si integral la asimilarea regimului juridic al entitatilor economice fara personalitate juridica, reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, cu regimul juridic al societatilor cu personalitate juridica, reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si nici nu determina aplicarea corespunzatoare a procedurii prevazute de Legea nr.31/1990 in cazul schimbarii formei societatilor.
Curtea a mai retinut ca, in conditiile in care nu se stabilesc in mod expres si neechivoc procedura de transformare, conditiile de fond si forma necesare pentru a opera transformarea unei entitati fara personalitate juridica in societate, legea criticata creeaza, sub unele aspecte, premisele unei aplicari neunitare a normelor legale instituite, iar in unele cazuri duce la imposibilitatea aplicarii efective a legii criticate, generate de modul defectuos, imprecis si incomplet de redactare a normelor acesteia, de natura a contraveni dispozitiilor constitutionale referitoare la principiul legalitatii, in componenta sa referitoare la calitatea legii.