Inalta Curte de Casatie si Justitie, in sedin?a din 20.09.2010, a admis doua Recursuri in Interesul Legii in materie civila. Astfel:
- prin decizia nr. 5/20.09.2010 s-a admis recursul in interesul legii declarat de Procurorul General al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie urmare a faptului ca la nivelul instantelor nationale nu exista un punct de vedere unitar ref. la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, prin luarea in considerare a formelor de retribuire obtinute in regim de lucru prelungit, prevazute de art. 2 din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1546/1952, Instanta Suprema, cu privire la acest aspect, retinand ca:
“In interpretarea dispozitiilor art.2 lit.e, art.78 si art. 164 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. 1 si 2 din Ordonanta de Urgenta nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, stabilesc ca: Sumele platite pentru munca prestata de fostii salariati in regim de lucru prelungit, in conditiile art. 1 si 2 din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1546/1952, se au in vedere la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public.”
- prin decizia nr. 7/20.09.2010, ICCJ a admis recursul in interesul legii declarat de Procurorul General al PICCJ ce viza divergenta in interpretarea si aplicarea dispozitiilor art.9 alin. (3)-(5) din Ordonanta Guvernului nr.2/2001 raportate la dispozitiile art. 9 alin. (1) si (2) din acelasi act normativ si art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002, asupra posibilitatii de a se dispune inlocuirea sanctiunii amenzii contraventionale, cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii, atunci cand aceasta din urma sanctiune nu este prevazuta, prin lege, alternativ cu amenda. Pe cale de consecinta, Inalta Curte a decis ca:
“Dispozitiile art. 9 alin. 3-5 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, prin raportare la dispozitiile art. 9 alin. 1 si 2 din aceeasi ordonanta si la dispozitiile art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002, se interpreteaza in sensul admisibilitatii cererilor de inlocuire a sanctiunii amenzii cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii indiferent daca contraventiile savarsite sunt prevazute si sanctionate prin legi, ordonante ale Guvernului sau alte acte cu caracter normativ si chiar daca actul care stabileste si sanctioneaza contraventiile nu prevede, alternativ cu sanctiunea amenzii, sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii“”
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri