Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Camera Deputatilor: Avem sistem de probatiune

Legea privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune a fost adoptata de catre Camera Deputatilor. Rezultatul votului este urmatorul: au votat pentru=276, contra=18, abtineri=1 (prezenti=295)

Astfel, prin Hotararea Guvernului nr. 487/1998 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 65/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei a fost infiintat Serviciul de probatiune in cadrul Ministerului Justitiei, dar si prin Ordinul Ministrului Justitiei nr. 2626/C/2000 pentru modificarea structurii organizatorice a Directiei generale judiciare si coordonarea strategiei antiinfractionale, Serviciul de probatiune existent in cadrul Ministerului Justitiei a fost reorganizat ca Directia de reintegrare sociala si supraveghere, in subordinea aceluiasi minister.

Prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare sociala a infractorilor si de supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de libertate, aprobata prin Legea nr. 129/2002, au fost infintate serviciile de reintegrare sociala a infractorilor si de supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de libertate, sub autoritatea Ministerului Justitiei, ca organisme specializate, fara personalitate juridica, functionand pe langa fiecare tribunal, dar aflate in coordonarea Directiei de reintegrare sociala si supraveghere.

Denumirea serviciilor a fost schimbata in servicii de probatiune prin Legea nr. 123/2006 privind statutul personalului din serviciile de probatiune.

Adoptarea noului Cod penal si a noului Cod de procedura penala impune o reconfigurare a sistemului probatiunii, prin reorganizarea sistemului actual, avand in vedere schimbarile de substanta cu privire la sanctiunile si masurile neprivative de libertate aplicabile in cursul procesului penal, introduse in sistemul penal roman prin cele doua coduri in materie penala.

Astfel, in conditiile in care noul Cod penal si noul Cod de procedura penala, comparativ cu reglementarea actuala, extind si mai mult sfera sanctiunilor si masurilor comunitare (consacrand amanarea aplicarii pedepsei, munca in folosul comunitatii, extinzand domeniul masurilor educative neprivative de libertate etc.) este necesara o regandire a sistemului probatiunii, atat din punctul de vedere al organizarii acestuia, cat si din punct de vedere functional, cu luarea in considerare a atributiilor stabilite in sarcina consilierului de probatiune

Proiectul de act normativ regandeste sistemul de probatiune, atat din punct de vedere organizational, cat si din punct de vedere functional si este elaborat avand la baza prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal si ale Legii nr.
135/2010 privind Codul de procedura penala. Proiectul de act normativ urmareste organizarea sistemului de probatiune prin internalizarea valorilor, principiilor, abordarilor si conceptelor moderne promovate prin recomandari si alte instrumente
specifice elaborate la nivel european in domeniul probatiunii, dar este articulat pe experienta practica acumulata in activitatea de probatiune pana in prezent.

Proiectul de act normativ este structurat in 4 titluri, care reglementeaza urmatoarele aspecte:

l. Titlul I - Dispozitii generale: Capitolul I - Scop-si aplicare; Capitolul H
Principiile activitatii sistemului de probatiune; Capitolul III - Definitii;

2. Titlul II - Organizarea sistemului de probatiune;

3. Titlul III - Activitatea de probatiune: Capitolul I - Dispozitii generale;
Capitolul II - Evaluarea inculpatilor si a persoanelor supravegheate; Capitolul III
Sprijinirea instantei de judecata in procesul de individualizare a pedepselor si
masurilor educative; Capitolul IV - Coordonarea procesului de supraveghere;
Capitolul V - Coordonarea executarii amenzii prin prestarea unei munci
neremunerate in folosul comunitatii; Capitolul VI - Activitatea consilierului de
probatiune in legatura cu persoanele private de libertate; Capitolul VII - Acte ale
consilierului de probatiune; Capitolul VIII - Colaborarea cu institutiile din
comunitate;

4. Titlul IV - Dispozitii tranzitorii si finale.

2.1. Titlul I - Dispozitii generale

Titlul I al proiectului de act normativ se constituie din prezentarea sferei generale de aplicare actului normativ, a scopului probatiunii, a misiunii acesteia si a principiilor care stau la baza activitatii in sistemul de probatiune.

Prin scopul si misiunea probatiunii se stabileste finalitatea inspre care converge intreaga activitate de probatiune si delimiteaza, in acelasi timp, elementele identitate necesare unui sistem in constructie. Inca din primele texte, proiectul de act normativ traseaza linia de concepere a ansamblului si ofera cheia in care trebuie citit intregul proiect de act normativ, prin prisma notiunii de comunitate ca fundament si justificare finala a activitatii de probatiune. In acelasi sens, proiectul de act normativ introduce pentru prima data in legislatia romana notiunea de „sanctiuni si masuri comunitare” utilizata la nivel european inca de la momentul elaborarii Recomandarii Consiliului Europei Nr. R(92) 16 referitoare la regulile europene privind sanctiunile si masurile comunitare si reiuata apoi in toate instrumentele elaborate in domeniul probatiunii.

Principiile activitatii sistemului de probatiune stipuleaza expres valorile pe care se axeaza un sistem modern de probatiune si inglobeaza prevederile Conventiei Europene a Drepturilor Omului si ale actelor normative si recomandarilor europene
si internationale amintite in sectiunea a 5- a, punctul 6 a prezentului document.

Definirea unor termeni si sintagme care incheie titlul I are menirea a clarifica sensul conceptelor specifice utilizate pe parcursul proiectului de act normativ.

2.2. Titlul II- Organizarea sistemului de probatiune

Titlul dedicat organizarii sistemului de probatiune cuprinde dispozitii cu privire la structura sistemului de probatiune pe cele doua paliere, central si local, si mentionarea legaturilor dintre cele doua forme de organizare.

Este prezentata astfel structura coordonatoare sub forma Directiei de Probatiune din cadrul Ministerului Justitiei si modalitatea de organizare a serviciilor locale. Se prevede totodata ca atributiile cu privire la gestionarea resurselor umane,
elaborarea proiectului de buget si executia bugetara, investitiile si achizitiile publice, administrarea patrimoniului sistemului de probatiune, precum si reprezentarea in fata instantelor judecatoresti sa fie realizate de catre directiile de specialitate din
cadrul Ministerului Justitiei. Adoptarea unei astfel de masuri a fost necesara pentru o mai buna gestionare a sistemului de probatiune la nivel national, inclusiv in ceea ce priveste administrarea bugetului tinand cont ca in prezent serviciile de probatiune au o dubla subordonare: din punct de vedere administrativ fata de tribunalele pe langa care fmctioneaza si functional fata de Directia de Probatiune din Ministerul Justitiei, fapt ce ingreuneaza activitatea de probatiune. Aceasta solutie este cu atat mai necesara cu cat in perspectiva noilor coduri activitatea de probatiune va creste exponential, ceea ce va necesita un raspuns institutional adecvat din punct de vedere al resurselor alocate sistemului de probatiune. In acest context, se impune cu forta necesitatii o administrare unitara a tuturor resurselor sistemului de probatiune, printr-un buget alocat sistemului de probatiune, care sa asigure o crestere solida, coerenta si viabila a institutiei probatiunii.

In aceasta sectiune sunt prezentate si principalele atributii ale Directiei care se  concentreaza catre stabilirea liniilor strategice de dezvoltare a sistemului de probatiune si a celor privind executarea pedepselor si masurilor neprivative de libertate, coordonarea dezvoltarii sistemului de probatiune, controlul serviciilor de probatiune, precum si cooperarea cu directiile de specialitate din Ministerul Justitiei pentru realizarea managementului resurselor umane, al celor financiare si administrative. Elementele referitoare la managementul resurselor financiare si administrative ale structurilor teritoriale prezinta noutate prin comparatie cu situatia actuala si au fost introduse din considerente legate de cresterea gradului de eficienta a actului managerial.

Proiectul de act normativ prezinta, de asemenea, organele de conducere si reprezentare ale structurii centrale a sistemului de probatiune, modalitatea de ocupare a functiilor de conducere. A fost introdusa o procedura echitabila si transparenta de ocupare a posturilor de conducere de la primele trei nivele de management, precum si un mandat limitat pentru exercitarea functiei, in vederea cresterii nivelul de performanta manageriala si acordarii de sanse egaie pentru promovare in cariera personalului din sistemul de probatiune. Pentru incurajarea unui management participativ in vederea elaborarii liniilor strategice ale sistemului de probatiune a fost introdusa dispozitia referitoare la cooperarea cu Consiliul Consultativ in care sa se regaseasca sefi ai serviciilor de probatiune alaturi de coordonatorii structurilor din cadrul Directiei.

In vederea asigurarii atributiilor ce revin Directiei intr-un mod eficient si eficace a fost prevazuta posibilitatea infiintarii unor structuri specializate pe anumite zone de competenta stabilite prin regulamentul de organizare si functionare al
Directiei.  

Pentru a consulta proiectul de lege privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune click aici
Data aparitiei: 18 Iunie 2013
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Camera Deputatilor: Avem sistem de probatiune":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016