Somajul tehnic a fost inclus in Codul muncii prin votul decizional data de Camera Deputatilor vineri, 3 aprilie 2020.
Senatul a votat pe 1 aprilie 2020, iar Camera Deputatilor pe 3 aprilie 2020. Somajul tehnic a fost, asadar, inclus in Codul muncii de catre Parlament. Presedintele Romaniei trebuie, insa, acum sa promulge prin decret actul adoptat de Legislativ pentru a se oficializa prin publicarea in Monitorul Oficial.
Iata cum arata somajul tehnic si cum va fi putea fi el consultat in Codul muncii.
...citeste detaliat >>AICI<< sfaturile expertilor
Lege pentru completarea Legii nr.53/2003 – Codul muncii si pentru reglementarea unor masuri de protectie sociala
Art.I. – Legea nr.53/2003 – Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 52, dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
“f) pe durata suspendarii temporare a activitatii si/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretarii starii de asediu sau starii de urgenta potrivit art.93 alin.(1) din Constitutia Romaniei, republicata.”
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
2. Dupa articolul 53 se introduce un nou articol, articolul 53^1, cu urmatorul cuprins:
“Art.53^1. – (1) In cazul suspendarii temporare a activitatii si/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretarii starii de asediu sau starii de urgenta potrivit art.93 alin.(1) din Constitutia Romaniei, republicata, salariatii afectati de activitatea redusa sau intrerupta, care au contractul individual de munca suspendat, beneficiaza de o indemnizatie platita din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare, pe toata durata mentinerii starii de asediu sau starii de urgenta, dupa caz.
(2) In situatia in care bugetul angajatorului destinat platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia prevazuta la alin. (1) poate fi suplimentata de angajator cu sume reprezentand diferenta de pana la minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, in conformitate cu prevederile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In cazul indemnizatiei prevazute la alin.(1), calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
(5) Pentru calculul impozitului pe venit prevazut la alin. (4) se aplica prevederile art.78 alin.(2) lit.b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale prevazute conform alin. (4) este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
(7) Pentru indemnizatia prevazuta la alin. (1) nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art.220^5 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(8) In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca, din care cel putin un contract cu norma intreaga este activ pe perioada instituirii starii de asediu sau starii de urgenta, acesta nu beneficiaza de indemnizatia prevazuta la alin.(1).
(9) In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a instituirii starii de asediu sau starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia prevazuta la alin.(1) aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
(10) Perioada prevazuta la alin. (1), pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca conform prevederilor art.220^5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la alin. (1).
(11) In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (11) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.
(12) In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei prevazute la alin. (1), angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului aprobat prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale.
(13) Angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute la alin. (12).
(14) Plata indemnizatiei se va face catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale.
(15) Plata sumei prevazute la alin. (1) se face in baza cererii semnate si datate de reprezentantul legal, depusa prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social.
(16) Documentele prevazute la alin. (12) si (15) se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.
(17) Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor prevazute la alin. (1) se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor, iar plata indemnizatiei se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a acestor sume.
Art.II. - Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale, prevazut la art.53^1 alin.(12) din Legea nr.53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cele aduse prin prezenta lege, se emite in termen de 15 zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art.III. – Angajatorii pot dispune gradual alte masuri pentru reducerea activitatii sau a intreruperii activitatii, dupa caz. In situatia in care este adoptata de angajator masura suspendarii contractului individual de munca inlocuind, in tot sau in parte, masura reducerii programului saptamanal de lucru de la 5 la 4 zile, dispusa in conditiile art. 52 alin.(3) din Legea nr.53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, plata indemnizatiei este acordata numai de la data suspendarii contractului individual de munca in temeiul art. 52 alin.(1) lit.c) sau f) din Legea nr.53/2003, pentru salariatii carora li se aplica prevederile art. 53 alin.(1) din aceeasi lege.
Art.IV. - Angajatorii care beneficiaza de prevederile prezentei legi nu pot desfiinta locurile de munca ocupate de persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost suspendate in temeiul art. 52 alin.(1) lit.c) sau f) din Legea nr.53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe o perioada cel putin egala cu perioada suspendarii pentru care au beneficiat de plata indemnizatiilor din bugetul asigurarilor sociale de somaj.
...citeste detaliat >>AICI<< sfaturile expertilor
Angajatorii vor trebui sa aiba in continuare in vedere anumite prevederi incluse in OUG nr. 30/2020 si OUG nr. 32/2020 care nu au fost incluse in modificarea Codului muncii deoarece deja se afla in vigoare prin aceste acte adoptate de Executiv.
Au votat "pentru" toti deputatii prezenti, conform listei de mai jos.
Simonis Alfred - pentru;
Andrusca Danut - pentru;
Axinte Vasile - pentru;
Babus Radu - pentru;
Baisanu Stefan - pentru;
Eugen Bejinariu - pentru;
Boboc Tudorita - pentru;
Boboc Valentin - pentru;
Bogaciu Alexandra - pentru;
Bogdan Gheorghe - pentru;
Bontea Vlad - pentru;
Bota Marius - pentru;
Bran Ioana - pentru;
Bucura Oprescu - pentru;
Budai Marius - pentru;
Buicu Corneliu - pentru;
Caciula Aurel - pentru;
Calin Ion - pentru;
Caprar Dorel - pentru;
Cruceru Aida - pentru;
Chiriac Viorel - pentru;
Ciocan Dan - pentru;
Cioaba Petre - pentru;
Ciofu Tamara - pentru;
Ciolacu Ion - pentru;
Catea Vasile - pentru;
Cobuz Maricela - pentru;
Cocos Vasile - pentru;
Cojocaru Petru - pentru;
Cosma Andreea - pentru;
Cuc Razvan - pentru;
Cupsa Marian - pentru;
Dinu Cristina - pentru;
Dirzu Ion - pentru;
Dobrica Ionela - pentru;
Dobrovici Bacalbasa Nicolae - pentru;
Dumitrache Ileana - pentru;
Dunava Costel - pentru;
Florea Oana - pentru;
Floroiu Ionel - pentru;
Fulgeanu Laura - pentru;
Furtuna Mirela - pentru;
Gavrila Camelia - pentru;
Gavrilescu Gratiela - pentru;
Gavrilita Bianca - pentru;
Georgescu Laura - pentru;
Georgescu Nicolae - pentru;
Gherman Dumitru - pentru;
Gilia Claudia - pentru;
Halici Nicusor - pentru;
Holban Georgeta - pentru;
Iancu Iulian - pentru;
Iancu Marius - pentru;
Ilisanu Claudiu - pentru;
Intotero Natalia - pentru;
Iordache Florin - pentru;
Itu Cornel - pentru;
Jivan Luminita - pentru;
Lazar Sorin - pentru;
Lupascu Costel - pentru;
Macovei Silviu - pentru;
Manole Petre - pentru;
Matei Calin - pentru;
Margarit Mitica - pentru;
Meirosu Emilia - pentru;
Mihalcescu Carmen - pentru;
Mircea Florin - pentru;
Manzatu Roxana - pentru;
Mosoiu Stefan - pentru;
Nasra Gabriel - pentru;
Neata Eugen - pentru;
Nicolae Andrei - pentru;
Niculicea Eugen - pentru;
Nistor Laurentiu - pentru;
Nita Nicu - pentru;
Nosa Iuliu - pentru;
Otesanu Daniela - pentru;
Pana Doina - pentru;
Paraschiv Rodica - pentru;
Pale Danut - pentru;
Peta Stefanescu Eliza - pentru;
Plesoianu Liviu - pentru;
Popa Andrei - pentru;
Pop Georgian - pentru;
Popa Florin - pentru;
Popa Stefan - pentru;
Presura Alexandra - pentru;
Radu Anisoara - pentru;
Radu Valentin - pentru;
Radulescu Alexandru - pentru;
Radulescu Catalin - pentru;
Radut Violeta - pentru;
Roman Sorin - pentru;
Rosca Lucretia - pentru;
Rotaru Alexandru - pentru;
Rotaru Razvan - pentru;
Sefer Cristian - pentru;
Simion Lucian - pentru;
Socotar Gheorghe - pentru;
Solomon Adrian - pentru;
Stativa Ioan - pentru;
Steriu Andrei - pentru;
Suciu Matei - pentru;
Suciu Vasile Daniel - pentru;
Sarapatin Elvira - pentru;
Serban Ciprian - pentru;
Simon Gheorghe - pentru;
Sotcan Teodora - pentru;
Sova Lucian - pentru;
Stefan Corneliu - pentru;
Tanasescu Alina - pentru;
Teis Alina - pentru;
Terea Ioan - pentru;
Talvar Angel - pentru;
Todor Adrian - pentru;
Toma Ilie - pentru;
Tripa Florin - pentru;
Tudor Beatrice - pentru;
Tusa Adriana - pentru;
Sachianu Marian - pentru;
Ursu Razvan - pentru;
Vasilescu Olguta - pentru;
Vasilica Radu - pentru;
Velcea Nicolae - pentru;
Visan George - pentru;
Virza Mihaita - pentru;
Vrajitoru Sorinel - pentru;
Weber Mihai - pentru;
Zamfirea Catalin - pentru.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE