Depunerea declaratiilor de catre firmele care au avut angajati in somaj tehnic a fost facuta gresit. Mii de angajati din Romania au ramas fara asigurare medicala. Exista, insa, o solutie.
CNAS a transmis, joi, mai multe precizari, dupa ce a primit sesizari referitoare la faptul ca mai multe persoane aflate in somaj tehnic au pierdut calitatea de asigurat in Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), desi angajatorii au virat sumele aferente contributiilor la asigurarile sociale de sanatate.
Astfel, CNAS a aratat ca gestioneaza fondurile provenite din contributiile la sanatate colectate de ANAF. Mai exact, CNAS importa in SIUI datele de la ANAF, care primeste de la angajatori Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, reglementata prin Ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1942/979/819/2020.
"Din analiza situatiilor semnalate, am constatat ca in Declaratia 112, incepand cu luna aprilie 2020, mai multi angajatori nu au incadrat corect personalul aflat in somaj tehnic si nu a fost specificata perioada in care personalul s-a aflat in somaj tehnic. Astfel, in datele importate de la ANAF in SIUI s-au preluat informatic formularele in care personalul aflat in somaj tehnic a fost inscris la categoria salariat cu contributie zero la sanatate. Conform reglementarilor in vigoare din sistemul de sanatate, o persoana care nu contribuie la fondul de sanatate si nici nu este incadrata intr-o categorie scutita de plata contributiei isi pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plati a contributiei", a explicat CNAS.
Potrivit sursei citate, o modalitate de a regla aceasta problema, care afecteaza persoanele care s-au aflat sau inca mai sunt in somaj tehnic, consta in depunerea declaratiilor rectificative de catre angajatori. Aceasta noua declaratie da posibilitatea ca, in termen de 48 de ore, SIUI sa recunoasca statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept.
"Este mai mult decat regretabil ca cei care intampina deja neajunsuri cauzate de faptul ca au fost nevoiti sa intre in somaj tehnic trebuie sa suporte acum si piedici in accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligatia noastra sa asiguram accesul la servicii medicale. De aceea, desi aceasta problema nu a fost generata de casele de asigurari de sanatate sau de sistemul informatic al CNAS, incercam sa identificam cele mai bune solutii impreuna cu colegii din ANAF pentru ca oamenii sa nu se mai confrunte cu situatia de a nu putea beneficia de serviciile medicale necesare", a declarat Adela Cojan, presedintele CNAS, citata in comunicatul transmis de institutie.