Suntem angajati. La un moment dat se prea poate sa schimbam rolurile si sa devenim angajatori. Nu sunt putini cei care viseaza sa isi deschida o afacere, cat de mica ar fi ea.
Dar sunt foarte putini cei care sunt capabili sa inteleaga cat de multe responsabilitati detin angajatorii si cat de expusi sunt amenzilor si altor sanctiuni instituite de inspectorii de munca.
Se amendeaza neplata salariului la timp si la fel si neacordarea zilelor de concediu de odihna. Se amendeaza si refuzul de a elibera adeverinte necesare angajatilor si lipsirea angajatului de dreptul de a fi asistat de un avocat in cursul cercetarii disciplinare.
Acesta este doar inceputul. Pe tema drepturilor salariatilor putem purta discutii ample zile la rand. Sunt numeroase aspecte pe care angajatorii, responsabilii cu legislatia muncii si angajatii deopotriva trebuie sa le cunoasca. Impreuna pun in aplicare legislatia muncii asa cum a fost gandita, in favoarea echitabila a ambelor parti implicate: angajator si angajat.
Astazi dezbatem o tema de interes major pentru angajatori si angajati. Impreuna cu Avocat Ana-Maria Borz vom discuta despre rolul avocatului in apararea angajatului roman. Cand apelam la avocati? Care sunt cele mai comune obiecte ale litigiilor de munca in Romania? Cat costa un avocat? Ce anume iti garanteaza ca vei avea castig de cauza?
Maria Nicutar: Cat de des apeleaza angajatii romani la avocati?
Avocat Ana-Maria Borz: Din pacate, angajatii romani apeleaza prea rar la avocat si de obicei se intampla cand e prea tarziu. E necesara o educare a salariatilor in acest sens, o modificare a perceptiei fata de rolul avocatului in societate in general si in solutionarea conflictelor de munca in special.
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Maria Nicutar: Care au fost cele mai comune obiecte ale litigiilor de munca in Romania, in ultimii ani?
Avocat Ana-Maria Borz: Cred ca majoritatea covarsitoare a litigiilor de munca are ca obiect contestarea deciziei de sanctionare sau neplata unor drepturi salariale.
Maria Nicutar: Conflicte si nemultumiri exista in mod habitual intre angajatori si angajati. Cand este momentul decisiv cand angajatul trebuie sa inceapa sa colaboreze cu un avocat pentru a-si apara drepturile?
Avocat Ana-Maria Borz: Ar trebui ca acest moment sa fie cat mai devreme. O consultanta juridica va costa mai putin decat asistenta/reprezentarea juridica pe durata unui proces.
Maria Nicutar: Ne este frica de avocati? Cum vad romanii imaginea avocatilor si cat de confortabili sunt cu ideea de a-i implica intr-un conflict cu angajatorul?
Avocat Ana-Maria Borz: Exista inca o reticenta in a apela la avocat pentru consultanta juridica si preintampinarea unui litigiu. Poate ca explicatia nu e doar de ordin financiar, ci tine mai mult de temerea fata de reactia ulterioara a angajatorului. Angajatul se teme-uneori justificat-ca venind cu avocatul la o intalnire cu angajatorul, va forta putin raportul obisnuit de subordonare fata de acesta- in sensul echilibrarii balantei-iar acest aspect va fi sanctionat pe viitor.
In raporturile de munca, angajatorul este oricum partea puternica, iar salariatul se va teme si ca posibilitatile financiare ale angajatorului sunt mai extinse decat cele proprii, iar acesta isi va permite sa angajeze cei mai buni avocati.
Maria Nicutar: Cat costa un avocat? Sunt numerosi angajati care nu cunosc aceste aspecte si cred cu tarie ca exista cheltuieli de judecata pe care nu le-ar suporta. Care sunt informatiile pe care angajatii trebuie sa le cunoasca?
Avocat Ana-Maria Borz: Asa cum am mentionat anterior, o consultanta costa mai putin decat un proces intreg, iar un proces nu poate costa cat salariul angajatului pe 1 an. Onorariile nu sunt fixe, se negociaza in functie de complexitatea cauzei, de timpul alocat si nu in ultimul rand, de situatia financiara a clientului. Se pot esalona si se pot recupera. Cu siguranta, marile case de avocatura vor practica onorarii inaccesibile pentru un client cu o situatie materiala modesta sau medie, dar salariatii au si alte optiuni. Cei mai multi avocati ofera servicii la preturi rezonabile care permit oricarei persoane sa beneficieze de asistenta juridica de calitate.
Toate cheltuielile cu angajarea unui avocat, se pot recupera in cadrul unui proces, daca angajatul il castiga.
Apoi, angajatii trebuie sa stie ca legiuitorul le-a acordat o protectie sporita prin scutirea de taxe de timbru pentru litigiile de munca si prin rasturnarea sarcinei probei care apartine angajatorului.
Maria Nicutar: Daca angajatul este in conflict cu angajatorul sau si doreste sa apeleze la un avocat, care sunt pasii care trebuie sa ii parcurga?
Avocat Ana-Maria Borz: In primul rand, ar trebui ca angajatul sa caute un avocat, indiferent ca o face la recomandarea cuiva cunoscut sau ca se informeaza singur despre avocatul potrivit.
Apoi fixeaza o intalnire cu acesta in vederea obtinerii unei consultante juridice. Ulterior, poate stabili cu avocatul pasii care trebuie urmati in continuare pentru solutionarea conflictului cu angajatorul.
Maria Nicutar: Ce anume asigura angajatilor castig de cauza in instanta in cazul unui litigiu de munca? Cat de mult conteaza pregatirea avocatului?
Avocat Ana-Maria Borz: Cred ca e decisiv momentul in care angajatul decide sa solicite opinia unui avocat. De multe ori se pot preintampina litigiile sau se pot solutiona in faza incipienta, astfel incat se evita cheltuielile excesive si inutile.
Sigur ca un avocat care deja are o pregatire si o experienta mai mare pe dreptul muncii va trata altfel litigiul respectiv, decat un avocat incepator sau unul specializat pe drept penal, de exemplu. Va avea o alta usurinta in gasirea punctelor slabe din apararea angajatorului si va reusi sa gaseasca formula potrivita pentru abordarea situatiei clientului sau. Dar nu inseamna ca avocatul incepator sau cu o alta specializare nu se poate documenta serios inainte de a initia o actiune in instanta pentru clientul sau.
La momentul la care vorbim, profesia de avocat trece printr-o perioada de tranzitie si cred ca putini avocati isi permit sa-si selecteze litigiile doar pe anumite domenii. Poate doar societatile de avocatura sau avocatii deja consacrati, somitati, isi permit sa abordeze doar anumite litigii si sa se specializeze strict pe un anumit domeniu/subdomeniu.
Maria Nicutar: Va rog sa comentati o situatie des intalnita in randul angajatilor. Exista in randul acestora mentalitatea ca au sanse reduse de castig daca ajung in instanta impotriva angajatorilor sau fostilor angajatori. Se gandesc deseori la faptul ca o firma isi permite sa fie asistata de o echipa de avocati. Angajatii nu detin intotdeauna aceeasi putere financiara.
Avocat Ana-Maria Borz: Desigur ca aspectul financiar este cel predominant in luarea deciziei angajarii unui avocat si fiecare salariat va considera-pe buna dreptate- ca resursele financiare ale angajatorului sunt mult mai mari decat cele proprii. Dar instantele nu tin cont de posibilitatile financiare ale justitiabililor, ci doar de situatia juridica dovedita de probele de la dosar, de pretentiile si apararile partilor, indiferent de cine sunt reprezentate acestea.
Astfel, angajatii trebuie educati, ei trebuie sa-si cunoasca drepturile si sa nu se teama sa apeleze la avocati atunci cand au nevoie. De cele mai multe ori, angajatii prefera sa ramana descoperiti si neaparati in situatii unui conflict cu angajatorul, iar aceasta atitudine nu poate avea rezultate pozitive.
Maria Nicutar: Cat de mult conteaza sa ai alaturi de tine, in postura de angajat, un avocat cu experienta solida in dreptul muncii? Ar trebui sa ne fie teama de avocatii incepatori?
Avocat Ana-Maria Borz: Nu as vrea sa par subiectiva, partinind una dintre taberele prezentate-si cred ca as putea sa ma situez cumva in ambele, dar cred ca avocatii incepatori, asa cum spunea foarte frumos cineva, au un entuziasm care poate compensa experienta, au o dorinta de a invata, de a rezolva.
Pe de alta parte, avocatii specializati intr-un anumit domeniu, deja cunosc subtilitati, pot face conexiuni cu alte spete pe care le-au avut.
Insa, trebuie sa recunoastem ca, in general, litigiile de dreptul muncii nu au o complexitate prea mare si nu necesita neaparat o specializare unilaterala a avocatului pe acest domeniu.
Maria Nicutar: Angajatul roman se poate apara singur in instanta, fara sa apeleze la un avocat?
Avocat Ana-Maria Borz: Orice persoana poate incerca sa-si organizeze singur apararea sau sa-si sustina singur actiunea impotriva angajatorului. Ramane de vazut cat de eficient poate fi. Cele mai multe litigii de munca nu sunt foarte dificile, dar un avocat poate distinge detalii care pot schimba cursul unei actiuni, poate sesiza exceptii care duc la incetarea procesului de la primul termen, poate -pe baza cunostintelor sale specializate-sa faca niste conexiuni intre diferite prevederi legislative, principii generale de drept, spete citite, coroborari pe care o persoana fara studii juridice nu are cum sa le sesizeze.
Oamenii ar trebui sa inteleaga mai exact rolul avocatului in societate. Asa cum nu ne operam singuri de apendicita si apelam la un chirurg, tot asa ar trebui sa nu ne hazardam sa gestionam un proces fara un profesionist al dreptului care sa ne consilieze si sa avem curajul sa angajam un avocat.
Dar asta ramane optiunea fiecaruia, in functie de preferinte, buget, educatie, etc.
Maria Nicutar: Care sunt actele normative pe care orice angajat ar trebui sa le citeasca/ consulte pentru a se apara de potentiale abuzuri din partea angajatorilor? Codul Muncii stim deja ca este doar inceputul.
Avocat Ana-Maria Borz: Codul muncii ar trebui citit si rascitit de toti angajatii pana l-ar invata de pe rost. Pe langa acest cod, fiecare profesie/activitate are legislatie proprie de organizare sau exercitare. Apoi mai este Legea dialogului social nr.62/2011, Legea sanatatii si securitatii in munca nr.319/2006, Legea nr. 467 din 12 decembrie 2006 privind stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor, Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, Legea 94/2014 pentru aprobarea OUG 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, etc.
Maria Nicutar: Ce sfaturi oferiti angajatilor pentru a evita litigii de munca?
Avocat Ana-Maria Borz: Sa apeleze cu incredere la un avocat, sa nu se lase intimidati de angajator si sa-si apere drepturile.
Maria Nicutar: Dar angajatorilor?
Avocat Ana-Maria Borz: Le adresez acelasi sfat si angajatorilor: sa apeleze la un avocat, cu precadere inainte de a lua masuri drastice impotriva angajatilor, masuri care ar putea apoi costa mult mai mult decat o consultanta juridica a unui profesionist.
Angajatorilor le mai recomand moderatie, respect pentru angajati si pentru drepturile acestora.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE