Proiectul de lege privind Statutul personalului de probatiune a fost
finalizat si pus in dezbatere publica de Ministerul Justitiei.
Proiectul isi propune sa intareasca rolul important pe care l-a dobandit personalul de probatiune in infaptuirea actului de justitie in Romania, interventia consilierilor de probatiune fiind esentiala in cursul procesului penal, precum si in etapa de executare a sanctiunilor si masurilor neprivative de libertate.
Potrivit unui comunicat postat pe site-ul
just.ro, proiectul de act normativ a fost elaborat la nivelul conducerii Ministerului Justitiei si dezbatut cu organizatiile sindicale si asociatiile profesionale de la nivelul sistemului de probatiune.
...consulta AICI proiectul privind Statutul personalului de probatiune
Proiectul de Lege are un impact deosebit in ceea ce priveste redefinirea carierei personalului de probatiune, conditiile si modalitatile de acces in functiile de conducere din cadrul sistemului de probatiune, drepturile si obligatiile ce revin personalului, regimul de interdictii si incompatibilitati aplicabil acestei categorii de personal.
Ca parte a Planului general de actiune privind implementarea Strategiei de dezvoltare a sistemului national de probatiune din Romania pentru perioada 2021-2025, prin punerea in dezbatere publica, se creeaza premisele finalizarii procesului de reformare a sistemului de probatiune, inceput in anul 2014, prin completarea cadrului normativ specific sistemului de probatiune si prin repozitionarea personalului de probatiune, potrivit importantei sale, in randul categoriilor profesionale din sfera sistemului de justitie din Romania.
Potrivit proiectului de statut, personalul de probatiune in functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi se considera ca indeplineste conditiile legale pentru functia pe care este incadrat.
La data intrarii in vigoare a prezentei legi,
personalul de probatiune se reincadreaza, iar gradele profesionale ale personalului in functie la data intrarii in vigoare a legii se echivaleaza cu noile grade profesionale, dupa cum urmeaza:
a) gradul de consilier de probatiune gradul III cu gradul de consilier de probatiune principal gradul III;
b) gradul de consilier de probatiune gradul II cu gradul de consilier de probatiune principal gradul II;
c) gradul de consilier de probatiune gradul I cu gradul de consilier de probatiune principal gradul I;
d) gradul de inspector de probatiune gradul I cu gradul de inspector de probatiune principal;
Personalul de probatiune se reincadreaza, cu mentinerea drepturilor salariale avute in plata, in gradele profesionale stabilite la alin. (2).
Inspectorii de probatiune care, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sunt incadrati la alte departamente ale Directiei decat Corpul de inspectie, isi vor desfasura activitatea in continuare in cadrul respectivelor structuri.
- Inspectorii de probatiune care, la data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt incadrati pe gradul profesional II, isi mentin drepturile salariale avute in plata si au posibilitatea sa promoveze in gradul profesional inspector de probatiune principal gradul I in conditiile stabilite de prezenta lege.
- Consilierul de probatiune superior se salarizeaza cu salariul de baza si celelalte drepturi corespunzatoare functiei de consilier de probatiune gradul I majorat cu 15%.
- La data intrarii in vigoare a prezentei legi consilierii de probatiune gradul profesional I cu o vechime de cel putin 10 ani in sistemul de probatiune se reincadreaza pe gradul de consilier de probatiune superior, cu conditia sa fi obtinut calificativul ”foarte bine” la ultima evaluare anuala a performantelor profesionale.
- Inspectorul de probatiune principal gradul I se salarizeaza cu salariul de baza si celelalte drepturi stabilite prin legea de salarizare pentru functia de inspector de probatiune grad I.
- Inspectorul de probatiune superior se salarizeaza cu salariul de baza si celelalte drepturi stabilite prin legea de salarizare pentru functia de inspector de probatiune principal gradul I, majorat cu 15%.
- La data intrarii in vigoare a prezentei legi inspectorii de probatiune gradul profesional I cu o vechime de cel putin 8 ani in sistemul de probatiune se reincadreaza pe gradul inspector de probatiune superior, cu conditia sa fi obtinut calificativul ”foarte bine” la ultima evaluare anuala a performantelor profesionale.
- Inspectorul de probatiune principal din cadrul Corpului de inspectie se salarizeaza cu salariul de baza si celelalte drepturi corespunzatoare functiei de inspector de probatiune principal, majorat cu 10%.
- Inspectorul de probatiune superior din cadrul Corpului de inspectie se salarizeaza cu salariul de baza si celelalte drepturi corespunzatoare functiei de inspector de probatiune principal din cadrul Corpului de inspectie, majorat cu 15%.
- Seful Corpului de inspectie se salarizeaza cu salariul de baza si celelate drepturi corespunzatoare functiei de sef serviciu din cadrul structurii centrale a Directiei, majorat cu 10%.
Serviciile de probatiune pun in executare masurile si sanctiunile penale neprivative de libertate: amanarea aplicarii pedepsei, suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere, liberarea conditionata in cazul adultilor si toate cele patru masuri educative neprivative de libertate in cazul minorilor – stagiul de formare civica, supravegherea, consemnarea la sfarsit de saptamana, asistarea zilnica.
In anul 2021, sistemul de probatiune a gestionat supravegherea a peste 100.000 de persoane sanctionate penal. 75% dintre aceste persoane au avut impusa obligatia de a presta munca neremunerata in folosul comunitatii, iar 60% obligatia de a participa la un program de reintegrare sociala. 67.016 de persoane se aflau in continuare in evidente la 31.12.2021, iar 36.883 au iesit din evidentele sistemului de probatiune, in perioada 01.01.2021 – 31.12.2021.
Raportat la elementul de buget, suma alocata unei persoane aflate in evidenta sistemului de probatiune, pentru executarea unei masuri sau sanctiuni neprivative de libertate, a fost, in anul 2021, de 258,16 euro/ an, masurile si sanctiunile comunitare pe care sistemul de probatiune le gestioneaza presupunand un cost mult mai redus comparativ cu sanctiunile pe care sistemul penitenciar le administreaza.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un nr. de 10 angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata care beneficiau de indemnizatie de somaj atunci cand au fost angajati. Nu s-a incheiat conventie cu AJOFM pentru ca angajatorul sa beneficieze de subventionarea locurilor de munca. Din cauza unor dificultati financiare s-a decis incetarea contractelor angajatilor aflati in perioada de proba cu art. 31 alin. 3. Va rog sa imi spuneti in baza caror prevederi legale refuza AJOFM reluarea platii indemnizatiei de somaj...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<