Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor - Titlul II Cariera judecatorilor si procurorilor. Capitolul VIII Delegarea, detasarea si transferul judecatorilor si procurorilor
Capitolul VIII Delegarea, detasarea si transferul judecatorilor si procurorilor
Articolul 175
(1) Judecatorii si procurorii pot fi delegati sau detasati in conditiile prezentei legi, numai cu acordul scris al acestora.
(2) Judecatorii si procurorii pot fi delegati, inclusiv in functii de conducere, ori detasati numai la instante sau parchete la care au dreptul sa functioneze potrivit gradului profesional avut. Procurorii din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie si al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism nu pot fi delegati sau detasati la alte parchete sau institutii pe durata desfasurarii activitatii in cadrul celor doua directii.
(3) Pe perioada delegarii sau detasarii, judecatorii si procurorii beneficiaza de toate drepturile prevazute de lege pentru functia in care sunt delegati sau detasati si de drepturile prevazute de lege pentru personalul delegat/detasat. Cand salariul si celelalte drepturi banesti prevazute pentru functia in care este delegat/detasat judecatorul sau procurorul sunt inferioare, acesta isi pastreaza indemnizatia de incadrare lunara si celelalte drepturi banesti. Perioada delegarii/detasarii constituie vechime in functia de judecator sau procuror.
Articolul 176
(1) In cazuri obiective, temeinic justificate, legate exclusiv de necesitatea asigurarii bunei functionari a instantei unde se solicita delegarea, presedintele curtii de apel poate delega judecatori de la curtea de apel sau de la o instanta din circumscriptia acelei curti de apel la o alta instanta unde are dreptul sa functioneze cel delegat potrivit gradului profesional avut, din cadrul acelei circumscriptii, la propunerea motivata a presedintelui instantei unde se deleaga.
(2) Pentru motivele prevazute la alin. (1), Sectia pentru judecatori poate dispune delegarea judecatorilor la instante de acelasi grad sau de grad inferior din afara circumscriptiei curtii de apel unde functioneaza judecatorul, la solicitarea presedintelui curtii de apel in circumscriptia careia se afla instanta unde se solicita delegarea. In acest caz, solicitarea de delegare se face la propunerea motivata a presedintelui respectivei instante.
(3) Delegarea in functii de conducere vacante a judecatorilor se dispune prin hotarare a Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, pana la ocuparea functiei prin numire in conditiile prezentei legi, la propunerea presedintelui instantei unde se afla functia vacanta de conducere, iar daca functia vacanta este cea de presedinte al instantei, la propunerea colegiului de conducere al instantei ierarhic superioare, cu exceptia delegarii pe functia de presedinte de curte de apel care se dispune la propunerea colegiului de conducere al acelei curti de apel. Delegarea in functii de conducere vacante de la Inalta Curte de Casatie si Justitie se dispune la propunerea presedintelui acestei instante.
Articolul 177
(1) In cazuri obiective, temeinic justificate, legate exclusiv de necesitatea asigurarii bunei functionari a parchetului unde se solicita delegarea, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate dispune delegarea procurorilor, la propunerea:
a) procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel unde se solicita delegarea sau in circumscriptia caruia se afla parchetul unde se solicita delegarea, pentru delegarea procurorilor din cadrul parchetelor de pe langa judecatorii, tribunale, tribunale specializate sau curti de apel la parchetele de pe langa aceste instante;
b) procurorilor-sefi de sectie ai Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie unde se solicita delegarea, pentru delegarea procurorilor din cadrul parchetelor de pe langa judecatorii, tribunale, tribunale specializate sau curti de apel la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie;
c) procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel unde se solicita delegarea sau in circumscriptia caruia se afla parchetul unde se solicita delegarea, pentru delegarea procurorilor din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie la parchetele de pe langa judecatorii, tribunale, tribunale specializate sau curti de apel;
d) procurorului-sef al Directiei Nationale Anticoruptie sau al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, pentru delegarea procurorilor la Directia Nationala Anticoruptie si Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism.
(2) Delegarea in functii de conducere a procurorilor se dispune prin hotarare a Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, pana la ocuparea functiei prin numire in conditiile prezentei legi, la propunerea conducatorului parchetului unde se afla functia vacanta de conducere, iar daca functia vacanta este cea de prim-procuror al parchetului de pe langa judecatorie sau tribunal ori de procuror general al parchetului de pe langa curtea de apel, la propunerea conducatorului parchetului ierarhic superior.
(3) Functiile de procuror general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, de procuror-sef al Directiei Nationale Anticoruptie si al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata de Terorism nu pot fi ocupate prin delegare, ministrul justitiei avand obligatia de a declansa procedura de ocupare a posturilor respective in termen de cel mult 60 de zile de la vacantarea functiei.
Articolul 178
(1) Delegarea pe functii de executie se dispune pe baza unei analize care va cuprinde elemente precum: motivele pe care se intemeiaza propunerea/cererea, specializarea judecatorului sau procurorului, situatia posturilor ocupate, a posturilor vacante, a celor care urmeaza a se vacanta si a posturilor temporar vacante la instanta/parchetul unde functioneaza si unde se solicita delegarea, datele statistice din ultimele 12 luni privind volumul de activitate si incarcatura efectiva pe judecator/procuror, inclusiv incarcatura pe schema raportate la media pe tara la instanta/parchetul unde functioneaza si unde se solicita delegarea, eventuale cereri de transfer formulate pentru acea/acel instanta/parchet, precum si mentiuni privind incidenta interdictiilor prevazute la art. 63 alin. (2) si art. 141 alin. (4).
(2) In cazul procurorilor, propunerea de delegare pe functii de executie se face pe baza solicitarii motivate a conducatorului parchetului unde se solicita delegarea.
Articolul 179
(1) Pot fi delegati in functii de conducere judecatorii sau procurorii care functioneaza la instanta sau parchetul unde este vacanta functia de conducere. In cazul in care la o instanta sau la un parchet unde este vacanta functia de conducere, niciun judecator sau procuror nu isi exprima acordul in vederea delegarii sau, din motive obiective, nu poate fi delegat niciun judecator sau procuror de la aceeasi instanta sau acelasi parchet, poate fi delegat in respectiva functie de conducere oricare dintre judecatorii sau, dupa caz, procurorii care functioneaza la alta instanta sau alt parchet din circumscriptia aceleiasi curti de apel, respectiv parchet de pe langa curtea de apel, cu respectarea art. 175 alin. (1).
(2) Delegarea judecatorilor si procurorilor intr-o functie de conducere de la judecatorii, tribunale, tribunale specializate si curti de apel si, respectiv, de la parchetele de pe langa aceste instante nu este conditionata de indeplinirea acelorasi conditii de vechime prevazute de lege pentru numirea in functia respectiva.
(3) Propunerea de delegare in functia de conducere cuprinde: acordul scris al judecatorului/procurorului, dupa caz, motivarea propunerii de delegare, si este insotita de declaratiile prevazute de lege la numirea in respectiva functie de conducere.
(4) Compartimentul de specialitate din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii intocmeste un referat in care prezinta documentele depuse si un rezumat al carierei profesionale a celui propus spre delegare, precum si situatia functiei de conducere vacante pentru care se propune delegarea.
(5) Hotararile emise de Sectia pentru judecatori, respectiv de Sectia pentru procurori cu privire la delegarea in functia de conducere, prelungirea si incetarea acesteia se vor comunica presedintilor instantelor, respectiv conducatorilor parchetelor implicate.
Articolul 180
(1) Durata delegarii este de cel mult 6 luni si poate fi prelungita, in aceleasi conditii si cu aceeasi procedura, cu inca 6 luni.
(2) Delegarea procurorilor la Directia Nationala Anticoruptie si Directia pentru Investigarea Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism se poate dispune o singura data, pentru cel mult un an, fara posibilitatea prelungirii, fara a fi necesar gradul profesional prevazut la art. 175 alin. (2), dar cu respectarea conditiilor de vechime prevazute de lege pentru numirea in functia de procuror la aceste structuri specializate.
(3) Delegarea poate inceta inainte de termen la cererea motivata a celui delegat, a presedintelui instantei/parchetului unde este delegat sau a celui de unde este delegat. Delegarea in functia de conducere poate inceta inainte de termen si in situatia in care functia este ocupata prin numire, in conditiile legii.
Articolul 181
(1) In interesul bunei functionari a instantelor sau parchetelor, judecatorii pot fi detasati pe posturi vacante la alte instante, iar procurorii pot fi detasati pe posturi vacante la alte parchete.
(2) Judecatorii si procurorii pot fi detasati si pe posturi vacante la Consiliul Superior al Magistraturii, Inspectia Judiciara, Institutul National al Magistraturii, Scoala Nationala de Grefieri, Ministerul Justitiei sau la unitatile subordonate acestuia, la solicitarea motivata a institutiei respective care sa justifice interesul detasarii acelui judecator sau procuror.
(3) Detasarea judecatorilor si procurorilor nu se poate dispune pe functii de demnitate publica sau pe functia de inspector judiciar.
(4) Pentru Institutul National al Magistraturii si Scoala Nationala de Grefieri, detasarea se dispune doar in cazul in care cel detasat isi desfasoara activitatea de formare profesionala cu norma intreaga.
Articolul 182
(1) Detasarea judecatorilor se dispune de Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul presedintelui curtii de apel unde functioneaza judecatorul.
(2) Detasarea judecatorilor la alte instante se dispune la propunerea motivata a presedintelui instantei unde se detaseaza.
(3) Detasarea procurorilor se dispune de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, la propunerea:
a) procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel unde se solicita detasarea sau in circumscriptia caruia se afla parchetul unde se solicita detasarea, pentru detasarea procurorilor din cadrul parchetelor de pe langa judecatorii, tribunale, tribunale specializate sau curti de apel la parchetele de pe langa aceste instante;
b) procurorului-sef de sectie din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie unde se solicita detasarea, pentru detasarea procurorilor din cadrul parchetelor de pe langa judecatorii, tribunale, tribunale specializate sau curti de apel la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie;
c) procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel unde se solicita detasarea sau in circumscriptia caruia se afla parchetul unde se solicita detasarea, pentru detasarea procurorilor din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie la parchetele de pe langa judecatorii, tribunale, tribunale specializate sau curti de apel.
(4) In cazul procurorilor, propunerea de detasare se face pe baza solicitarii motivate a conducatorului parchetului unde se solicita detasarea.
Articolul 183
(1) Propunerea motivata a detasarii, care cuprinde si perioada pentru care se solicita detasarea, insotita de acordul scris al judecatorului sau procurorului a carui detasare se solicita, se transmite presedintelui curtii de apel unde functioneaza sau in circumscriptia careia functioneaza judecatorul ori, dupa caz, procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) Pentru judecatori, presedintele curtii de apel transmite aceasta cerere Consiliului Superior al Magistraturii, insotita de avizul sau. Consiliul Superior al Magistraturii va intocmi, prin compartimentul de specialitate, un referat care va cuprinde elementele prevazute la alin. (3).
(3) Detasarea se dispune avandu-se in vedere elemente precum: motivele pe care se intemeiaza cererea, specializarea judecatorului sau a procurorului, situatia posturilor ocupate, a posturilor vacante, a celor care urmeaza a se vacanta si a posturilor temporar vacante la instanta de la care se solicita detasarea si la care se solicita detasarea, datele statistice din ultimele 12 luni privind volumul de activitate si incarcatura efectiva pe judecator/procuror, inclusiv incarcatura pe schema, raportate la media pe tara, eventuale cereri de transfer formulate pentru acea/acel instanta/parchet si incidenta interdictiilor prevazute la art. 63 alin. (2) si art. 141 alin. (4).
Articolul 184
(1) Solicitarile de detasare la Consiliul Superior al Magistraturii, Inspectia Judiciara, Institutul National al Magistraturii, Scoala Nationala de Grefieri, Ministerul Justitiei sau la unitatile subordonate acestuia se inainteaza Consiliului Superior al Magistraturii, pentru judecatori, respectiv Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, pentru procurori, de catre institutiile interesate, se aproba de Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, respectiv de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, si cuprind motivele, perioada pentru care se solicita detasarea, functia si atributiile postului pe care se solicita detasarea.
(2) Pentru detasarile la institutiile prevazute la alin. (1), referatul privind detasarea prevazut la art. 183 alin. (2) si (3) contine si mentiuni privind descrierea functiei pe care se solicita detasarea, modul in care aceasta corespunde statutului functiei de judecator sau procuror si modul in care activitatea de judecator sau de procuror se va reflecta in activitatea specifica functiei pe care va fi detasat.
(3) In cazul detasarii pe functii de formator cu norma intreaga pentru care se sustin proceduri de selectie, Sectia pentru judecatori, respectiv procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, emite in prealabil, la cererea judecatorului sau a procurorului, un acord in vederea detasarii.
(4) Pentru mutarea celui detasat pe o alta functie decat cea pentru care s-a dispus detasarea este necesar acordul prealabil al celui care a dispus detasarea, alin. (1) si (2) aplicandu-se in mod corespunzator.
(5) Numarul judecatorilor si procurorilor detasati in institutiile prevazute la alin. (1) nu poate depasi 20% din numarul total de posturi aprobat pentru institutia respectiva.
Articolul 185
(1) Durata detasarii nu poate depasi 3 ani. Detasarea se poate prelungi o singura data, pentru o durata de pana la inca 3 ani, in conditiile prevazute pentru detasarea initiala.
(2) Cererile de prelungire a detasarii se solutioneaza in mod similar procedurii prevazute pentru dispunerea detasarii.
Articolul 186
(1) Detasarea judecatorului sau a procurorului poate inceta anterior duratei pentru care a fost dispusa, prin act al celui care a dispus detasarea, la cererea institutiei care a solicitat detasarea ori a judecatorului sau procurorului detasat ori in caz de eliberare din functia de judecator sau procuror. Dupa incetarea detasarii, judecatorul sau procurorul revine pe functia detinuta anterior.
(2) Daca judecatorul sau procurorul detasat ocupa o functie de conducere la instante sau parchete, functia de conducere devine vacanta in termen de o luna de la emiterea actului prin care s-a dispus detasarea; la incetarea detasarii, judecatorului sau procurorului i se aplica in mod corespunzator prevederile art. 173 alin. (2).
Articolul 187
(1) Judecatorii, procurorii si personalul de specialitate juridica asimilat acestora pot ocupa functii in institutii ale Uniunii Europene sau in organizatii internationale, daca actul international care reglementeaza conditiile de ocupare a acestora conditioneaza in mod expres accesul la functia respectiva de calitatea de magistrat.
(2) In cazul in care judecatorul, procurorul sau personalul de specialitate juridica asimilat acestuia isi manifesta optiunea de a exercita una dintre functiile prevazute la alin. (1), iar sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii ori conducatorul institutiei constata ca ocuparea acelei functii este conditionata in mod expres printr-un act international de calitatea de magistrat, acesta este eliberat din functie, prin demisie, cu rezervarea postului la cerere.
(3) La incetarea functiilor prevazute la alin. (1), persoana are dreptul sa revina in magistratura, la instanta sau parchetul ori compartimentul unde a functionat anterior, pe postul rezervat in conditiile alin. (2) sau pe un alt post vacant la o alta instanta sau, dupa caz, un alt parchet ori compartiment unde are dreptul sa functioneze, potrivit legii, daca in cererea de demisie nu s-a solicitat expres rezervarea postului avut anterior.
(4) Perioada in care un judecator sau procuror a ocupat una din functiile prevazute la alin. (1) constituie vechime in functia de judecator sau procuror.
Articolul 188
(1) Transferul judecatorilor si procurorilor de la o instanta la alta instanta sau de la un parchet la alt parchet, inclusiv la si de la instantele si parchetele militare, ori la o institutie publica se aproba, la cererea celor in cauza, de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul motivat al presedintelui instantei sau al conducatorului parchetului de unde se transfera si unde se transfera, insotite de punctul de vedere al presedintilor curtilor de apel sau al procurorilor generali ai parchetelor de pe langa curtile de apel in circumscriptia carora se afla instanta sau parchetul de unde se transfera si unde se transfera. In cazul in care transferul se solicita in circumscriptia aceleiasi curti de apel sau a aceluiasi parchet de pe langa curtea de apel este necesar punctul de vedere al presedintelui respectivei curti de apel sau al procurorului general al parchetului de pe langa respectiva curte de apel.
(2) Transferul nu se poate face la instante sau parchete de nivel superior celor la care judecatorul sau procurorul are dreptul sa functioneze, potrivit legii. In cazul transferului la instante sau parchete superioare unde are dreptul sa functioneze potrivit gradului profesional avut, judecatorul sau procurorul care se transfera trebuie sa fi functionat efectiv cel putin un an la o instanta ierarhic inferioara sau, dupa caz, la un parchet ierarhic inferior ori la structurile de parchet specializate.
(3) Posturile vacante de conducere nu se pot ocupa prin transfer.
(4) Dobandirea calitatii de judecator militar sau procuror militar se face prin transfer sau prin procedura de numire a judecatorilor in functia de procuror si a procurorilor in functia de judecator, dupa obtinerea avizului conform al Ministerului Apararii Nationale referitor la indeplinirea conditiilor legale specifice pentru dobandirea calitatii de ofiter activ in cadrul acestui minister. Avizul conform al Ministerului Apararii Nationale se elibereaza in termen de cel mult 60 de zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii.
(5) Judecatorii pot fi transferati la instante militare si procurorii la parchete militare daca au cel putin gradul de tribunal, respectiv de parchet de pe langa tribunal.
Articolul 189
(1) Declansarea procedurii de transfer prevazute la art. 188 se decide, de regula, semestrial de presedintele sau, dupa caz, de vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii si se face prin publicarea pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii a unui anunt in acest sens, insotit de lista posturilor vacante de la instante sau parchete, precum si a posturilor care urmeaza a se vacanta, cu mentionarea, acolo unde este cazul, a sectiei unde se regaseste postul vacant.
(2) Prin posturi ce urmeaza a se vacanta se intelege, pentru posturile de judecator, acele posturi cu privire la care s-a decis, anterior publicarii listei prevazute la alin. (1) sau cel tarziu la data publicarii acesteia, promovarea la Inalta Curte de Casatie si Justitie, promovarea la instante superioare, transferul, numirea judecatorilor in functia de procuror, numirea in functii de conducere ori eliberarea din functie.
(3) Prin posturi ce urmeaza a se vacanta se intelege, pentru posturile de procuror, acele posturi cu privire la care s-a decis, anterior publicarii listei prevazute la alin. (1) sau cel tarziu la data publicarii acesteia, promovarea la parchetele superioare, numirea in cadrul Directiei Nationale Anticoruptie, a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, transferul, numirea procurorilor in functia de judecator, numirea in functii de conducere ori eliberarea din functie.
(4) Avizul motivat prevazut la art. 188 alin. (1) cuprinde mentiuni privind posturile vacante, posturile ocupate si incarcatura pe judecator sau pe procuror si pe schema la instanta sau la parchetul de la care, respectiv la care se solicita transferul, precum si situatia hotararilor sau a lucrarilor restante ale judecatorului sau ale procurorului care solicita transferul. Avizul se solicita imediat dupa expirarea termenului de depunere a cererilor de transfer si se comunica Consiliului Superior al Magistraturii in termen de 10 zile de la solicitare.
(5) Pentru fiecare solicitare de transfer, Consiliul Superior al Magistraturii, prin compartimentul de specialitate, intocmeste un referat care cuprinde datele relevante privind cariera de judecator sau de procuror a solicitantului, motivele pe care se intemeiaza cererea, situatia posturilor ocupate, a posturilor vacante, a celor care urmeaza a se vacanta si a posturilor temporar vacante la instanta sau la parchetul de la care se solicita transferul, precum si la instanta sau la parchetul la care se solicita transferul, numarul cererilor de transfer formulate anterior si motivele admiterii sau ale respingerii acestora, precum si, daca este cazul, mentiunea daca pentru postul vizat s-au formulat cereri de numire a procurorilor in functia de judecator sau a judecatorilor in functia de procuror. Referatul va cuprinde, obligatoriu, datele statistice din ultimele 12 luni privind volumul de activitate si incarcatura efectiva pe judecator sau pe procuror, inclusiv incarcatura pe schema, la instantele sau la parchetele implicate in procedura de transfer, raportate la media pe tara, precum si mentiuni privind incidenta interdictiilor prevazute la art. 63 alin. (2) si art. 141 alin. (4), ori dupa caz, mentiuni privind judecatorii sau procurorii delegati de la instanta sau de la parchetul la care functioneaza judecatorul sau procurorul care solicita transferul, precum si de la instanta sau de la parchetul la care se solicita transferul.
Articolul 190
(1) Cererile de transfer se depun la Consiliul Superior al Magistraturii in termen de 15 zile de la data publicarii anuntului prevazut la art. 189 alin. (1). Cererea de transfer va contine informatii privind specializarea judecatorului sau a procurorului si, daca este cazul, disponibilitatea asumata a acestuia de a activa la instanta sau la parchetul la care solicita transferul, in oricare dintre sectiile sau completurile ori compartimentele la care cerintele acestei instante sau acestui parchet o impun.
(2) Dupa centralizare, pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii se publica o situatie privind cererile de transfer formulate si instantele sau parchetele pentru care s-a solicitat transferul.
(3) In termen de 5 zile de la data publicarii informatiilor prevazute la alin. (2), judecatorii sau procurorii pot depune la Consiliul Superior al Magistraturii cereri de transfer pentru posturile care ar putea deveni vacante ca urmare a admiterii unei cereri de transfer formulate in conditiile alin. (1). Dispozitiile referitoare la continutul cererii prevazute la alin. (1) se aplica in mod corespunzator.
(4) Toate cererile de transfer formulate in conditiile alin. (1) pentru un anumit post vacant, depuse in termen la Consiliul Superior al Magistraturii, se analizeaza si se solutioneaza de Sectia pentru judecatori, respectiv de Sectia pentru procurori in aceeasi sedinta, in baza criteriilor prevazute la art. 192.
(5) Cererile de transfer formulate potrivit alin. (3) se analizeaza si se solutioneaza de Sectia pentru judecatori, respectiv de Sectia pentru procurori in sedinta urmatoare celei prevazute la alin. (4), in baza criteriilor prevazute la art. 192.
(6) Daca apreciaza necesar, Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori poate invita solicitantul sa isi sustina cererea de transfer, personal sau prin videoconferinta.
(7) Termenele prevazute in procedura transferului se calculeaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 191
Hotararile prin care se dispune cu privire la cererile de transfer pot fi atacate cu contestatie de orice persoana interesata, in conditiile art. 29 alin. (5)-(7) din Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii.
Articolul 192
La solutionarea cererilor de transfer ale judecatorilor la alte instante si ale procurorilor la alte parchete se au in vedere urmatoarele criterii:
a) motivele cuprinse in avizele motivate si punctele de vedere prevazute la art. 188 alin. (1);
b) volumul de activitate al instantei sau al parchetului de la care se solicita transferul si la care se solicita transferul, numarul posturilor vacante si al posturilor temporar vacante la instantele sau la parchetele implicate si dificultatile de ocupare a acestora;
c) specializarea judecatorului sau a procurorului, specializarile complementare, vechimea in cadrul sectiei sau completului corespunzator specializarii;
d) vechimea la instanta sau la parchetul de la care se solicita transferul;
e) vechimea efectiva in functia de judecator sau, dupa caz, de procuror;
f) vechimea in gradul aferent instantei sau parchetului la care se solicita transferul;
g) disponibilitatea de a activa in sectia sau in completul corespunzator specializarii postului vacant;
h) domiciliul sau, dupa caz, resedinta solicitantului;
i) distanta dintre domiciliul sau, dupa caz, resedinta si sediul instantei sau al parchetului la care functioneaza judecatorul sau procurorul si posibilitatile reale de naveta, inclusiv timpul afectat acesteia;
j) starea de sanatate si situatia familiala.
Articolul 193
(1) Transferul unui judecator sau procuror la o alta institutie publica decat o instanta sau un parchet atrage eliberarea din functie in conditiile art. 201 alin. (1) lit. c).
(2) Cererea de transfer insotita de acordul scris al institutiei la care se solicita transferul se depune la Consiliul Superior al Magistraturii.
(3) Consiliul Superior al Magistraturii, prin compartimentul de specialitate, intocmeste un referat cuprinzand datele relevante privind cariera solicitantului si motivele pe care se intemeiaza cererea si il prezinta Sectiei pentru judecatori sau, dupa caz, Sectiei pentru procurori.
(4) Daca apreciaza necesar, Sectia pentru judecatori sau, dupa caz, Sectia pentru procurori poate invita solicitantul sa isi sustina cererea de transfer, personal sau prin videoconferinta.
(5) Transferul produce efecte de la data publicarii decretului de eliberare din functie a judecatorului sau a procurorului.
(6) In cazuri justificate, Sectia pentru judecatori sau, dupa caz, Sectia pentru procurori poate stabili un termen de cel mult 90 de zile pana la transmiterea catre Presedintele Romaniei a propunerii de eliberare din functie prin transfer, perioada in care judecatorul sau procurorul este obligat sa isi indeplineasca toate atributiile in vederea finalizarii lucrarilor in curs. Dispozitiile art. 191 raman aplicabile.
Articolul 194
(1) La cererea lor motivata, judecatorii pot fi numiti in functia de procuror la parchetele de pe langa judecatorii, iar procurorii pot fi numiti in functia de judecator la judecatorii, prin decret al Presedintelui Romaniei, la propunerea sectiei Consiliului Superior al Magistraturii corespunzatoare functiei pe care va fi numit, cu respectarea conditiilor prevazute in prezenta lege. Propunerea de numire in functia de judecator se formuleaza de catre sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul conducatorului parchetului de la care provine si al presedintelui instantei la care urmeaza sa activeze, iar propunerea de numire a judecatorilor in functia de procuror se formuleaza de catre sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul presedintelui instantei in care isi desfasoara activitatea si al conducatorului parchetului la care urmeaza sa activeze.
(2) In cazul in care se solicita numirea potrivit alin. (1) la instante sau parchete militare, numirea judecatorilor sau a judecatorilor militari se poate face doar la parchetele de pe langa tribunalele militare, iar numirea procurorilor sau a procurorilor militari doar la tribunalele militare, cu conditia ca cei care solicita numirea sa aiba cel putin gradul de tribunal, respectiv de parchet de pe langa tribunal.
Articolul 195
(1) Cererile de numire din functia de judecator in functia de procuror si din functia de procuror in functia de judecator se solutioneaza in sesiuni declansate, de regula, semestrial de presedintele Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Cererea de numire a judecatorilor in functia de procuror si a procurorilor in functia de judecator se formuleaza in scris si se depune la Consiliul Superior al Magistraturii in termen de 15 zile de la data publicarii pe pagina de internet a Consiliului a anuntului si a listei de posturi ramase libere dupa organizarea transferurilor in conditiile art. 189. Dispozitiile art. 190 alin. (7) raman aplicabile.
(3) Avizele se solicita de Consiliul Superior al Magistraturii imediat dupa expirarea termenului de depunere a cererilor de transfer si se transmit acestuia in termen de 5 zile de la solicitare.
(4) Pentru fiecare cerere de numire, Consiliul Superior al Magistraturii, prin compartimentul de specialitate, intocmeste un referat care cuprinde: datele relevante privind cariera judecatorului sau a procurorului, situatia posturilor ocupate, a posturilor vacante, a celor care urmeaza a se vacanta si a posturilor temporar vacante la instanta sau la parchetul la care functioneaza judecatorul sau procurorul in cauza si la instanta ori parchetul la care se solicita numirea, datele privind procedurile aflate in curs de derulare pentru numirea sau promovarea in functiile de judecator ori de procuror, numarul cererilor de transfer formulate pentru instanta sau parchetul la care se propune ocuparea functiei in conditiile prezentului articol, precum si volumul de activitate si incarcatura pe judecator ori procuror la instantele sau parchetele implicate in procedura de ocupare a functiei in conditiile prezentului articol. In cuprinsul referatului vor fi inserate precizari vizand dificultatile de ocupare a posturilor vacante la instanta sau la parchetul la care functioneaza judecatorul sau procurorul in cauza si la parchetul ori instanta la care se solicita numirea si durata vacantarii posturilor la instanta ori parchetul in cauza.
Articolul 196
(1) Judecatorul sau procurorul care solicita numirea in conditiile art. 195 sustine un interviu in fata Sectiei Consiliului Superior al Magistraturii corespunzatoare functiei pe care va fi numit.
(2) In cadrul interviului, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii va avea in vedere urmatoarele:
a) motivatia de a accede in profesia de judecator, respectiv de procuror;
b) activitatea si experienta profesionala anterioara care vor fi prezentate din perspectiva modului in care se vor reflecta in activitatea specifica functiei pe care va fi numit;
c) existenta aptitudinilor specifice profesiei de judecator, respectiv de procuror;
d) elemente de etica specifice profesiei, urmarindu-se modul in care candidatul se raporteaza la valori precum independenta justitiei, impartialitatea judecatorilor si procurorilor, integritatea si responsabilitatea.
(3) La solutionarea cererilor, precum si in situatia in care sunt mai multe solicitari pentru un singur post, se au in vedere urmatoarele criterii:
a) volumul de activitate al instantei sau parchetului de la care provine solicitantul si la care se solicita numirea, numarul posturilor vacante la instantele sau parchetele implicate si dificultatile de ocupare a acestora;
b) vechimea efectiva in functia de judecator sau procuror;
c) vechimea la instanta sau parchetul de la care provine solicitantul;
d) orice date relevante cuprinse in referatul compartimentului de specialitate al Consiliului Superior al Magistraturii sau in mapa profesionala a judecatorului sau procurorului.
(4) Hotararile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii prin care se propune eliberarea din functia de judecator si numirea ca procuror sau, dupa caz, eliberarea din functia de procuror si numirea ca judecator se transmit Presedintelui Romaniei, in vederea emiterii decretului. Dispozitiile art. 193 alin. (6) se aplica in mod corespunzator.