Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legile justitiei 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Titlul II Cariera judecatorilor si procurorilor, Capitolul VII - Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor

Titlul II Cariera judecatorilor si procurorilor, Capitolul VII - Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor
Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor - Titlul II Cariera judecatorilor si procurorilor. Capitolul VII Numirea in functii de conducere la instante si parchete si revocarea din aceste functii

Capitolul VII Numirea in functii de conducere la instante si parchete si revocarea din aceste functii

Sectiunea 1 Numirea in functii de conducere la Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directia Nationala Anticoruptie si Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism

Articolul 142
(1) Presedintele, vicepresedintii si presedintii de sectie ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt numiti de Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii dintre judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie care au functionat la aceasta instanta cel putin 2 ani si care nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 3 ani, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare.
(2) Numirea in functiile prevazute la alin. (1) se face pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data, in acelasi mod.
(3) Procedura de ocupare a posturilor prevazute la alin. (1) se declanseaza de presedintele Consiliului Superior al Magistraturii intr-un termen care nu poate fi mai mare de 30 de zile de la data la care functia de presedinte, vicepresedinte sau presedinte de sectie a devenit vacanta, cu exceptia situatiei in care vacantarea postului este urmarea expirarii mandatului, caz in care declansarea procedurii se face cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea mandatului, dar nu mai devreme de 60 de zile pana la momentul la care functia urmeaza a se vacanta. Consiliul Superior al Magistraturii publica pe pagina sa de internet anuntul privind declansarea procedurii si calendarul acesteia.
(4) Nu pot fi numiti in functiile prevazute la alin. (1) judecatorii care au facut parte din serviciile de informatii sau au colaborat cu acestea ori judecatorii care au un interes personal ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege.
(5) Judecatorii care candideaza sunt obligati sa dea, pe propria raspundere, o declaratie din care sa rezulte ca nu au facut parte din serviciile de informatii si nici nu au colaborat cu acestea si o declaratie din care sa rezulte ca nu au un interes personal ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege.
(6) Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii verifica si comunica, in termen de cel mult 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, daca judecatorul a facut parte din serviciile de informatii sau a colaborat cu acestea.
(7) Judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) isi pot depune candidaturile, insotite de un curriculum vitae, de declaratiile prevazute la alin. (5) si de un proiect referitor la exercitarea atributiilor manageriale, la Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, in termenul stabilit in calendar.
(8) La expirarea termenului de depunere a candidaturilor, Consiliul Superior al Magistraturii publica pe pagina sa de internet lista cu candidatii inscrisi si proiectele referitoare la exercitarea atributiilor manageriale.

Articolul 143
(1) Consiliul Superior al Magistraturii intocmeste, prin compartimentul de specialitate, un referat in care consemneaza:
a) evolutia carierei profesionale a judecatorului care candideaza, cu evidentierea calificativului acordat la ultima evaluare si, daca este cazul, a mentiunii privind sanctiunile disciplinare aplicate in ultimii 3 ani, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare;
b) indeplinirea conditiilor de vechime stabilite de lege pentru functia cu privire la care a fost depusa candidatura;
c) depunerea declaratiilor prevazute de lege si a rezultatului verificarilor efectuate de Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, daca acesta s-a primit in termenul prevazut de lege.
(2) In cazul candidatilor pentru functiile de vicepresedinte si presedinte de sectie, Sectia pentru judecatori a Inaltei Curti de Casatie si Justitie solicita presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie avizul cu privire la compatibilitatea planului managerial intocmit de candidat cu planul sau managerial.
(3) Candidatii pentru functiile de presedinte, vicepresedinte si presedinte de sectie la Inalta Curte de Casatie si Justitie sustin in fata Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii un interviu care poate fi realizat si prin videoconferinta, care consta in:
a) sustinerea planului managerial sub urmatoarele aspecte: prezentarea sintetica a instantei sau a sectiei pentru a carei conducere candideaza; identificarea unor eventuale disfunctii si vulnerabilitati, precum si a solutiilor propuse pentru prevenirea si inlaturarea acestora; propuneri pentru imbunatatirea activitatii manageriale a instantei sau a sectiei pentru a carei conducere candideaza; compatibilitatea planului managerial intocmit de candidat cu cel al presedintelui instantei, daca este cazul;
b) verificarea aptitudinilor manageriale si de comunicare, vizand in esenta capacitatea de organizare, rapiditatea in luarea deciziilor, rezistenta la stres, autoperfectionarea, capacitatea de analiza, sinteza, previziune, strategie si planificare pe termen scurt, mediu si lung, initiativa, capacitatea de adaptare rapida, capacitatea de relationare si comunicare;
c) verificarea cunostintelor specifice functiei pentru care s-a depus candidatura.
(4) Membrii Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii pot adresa candidatului intrebari referitoare la conduita si deontologia profesionala, precum si la imprejurari rezultate din prezentarea planului managerial si pot consulta ultimul raport de evaluare a activitatii profesionale a candidatului.
(5) La interviu poate participa si un psiholog din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii sau al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, desemnat de Sectia pentru judecatori, care poate adresa intrebari candidatului.
(6) In situatia reinvestirii in functia de conducere sau a numirii intr-o alta functie de conducere la Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii poate avea in vedere rezultatele evaluarilor anterioare ale activitatii candidatului intocmite de conducerea instantei, precum si rezultatele controalelor tematice efectuate de Inspectia Judiciara cu privire la indeplinirea atributiilor manageriale de catre candidat.
(7) In cazul in care au fost depuse mai multe candidaturi, Sectia pentru judecatori selecteaza una dintre candidaturi, prin hotarare motivata care cuprinde si o analiza detaliata a tuturor candidaturilor depuse, cu justificarea respingerii celorlalte candidaturi.

Articolul 144
(1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul-sef al Directiei Nationale Anticoruptie si al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, adjunctii acestora, procurorii-sefi de sectie ai Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, ai Directiei Nationale Anticoruptie si Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 15 ani in functia de procuror sau judecator, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data, in acelasi mod. Art. 128 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(2) Nu pot fi numiti in functiile prevazute la alin. (1) procurorii care au facut parte din serviciile de informatii sau au colaborat cu acestea ori cei care au un interes personal ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege.
(3) Procurorii care candideaza sunt obligati sa dea, pe propria raspundere, o declaratie din care sa rezulte ca nu au facut parte din serviciile de informatii si nici nu au colaborat cu acestea si o declaratie din care sa rezulte ca nu au un interes personal ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege.
(4) Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii verifica si comunica, in termen de cel mult 15 zile de la solicitarea Ministerului Justitiei, daca procurorul a facut parte din serviciile de informatii sau a colaborat cu acestea.

Articolul 145
(1) In vederea formularii propunerilor de numire in functiile de conducere prevazute la art. 144 alin. (1), ministrul justitiei organizeaza procedura de selectie, conform prevederilor prezentei legi.
(2) Anuntul cuprinzand calendarul procedurii de selectie, modul de desfasurare a acesteia, data si locul interviului si posturile de conducere vacante pentru care se organizeaza selectia se publica pe pagina de internet a Ministerului Justitiei cu cel putin 40 de zile inainte de data stabilita pentru desfasurarea interviului.
(3) Cererile de participare la selectie ale procurorilor care indeplinesc conditiile prevazute la art. 144 alin. (1), cuprinzand precizarea functiei de conducere pentru care se depune candidatura, se depun la Ministerul Justitiei pana la expirarea termenului stabilit la alin. (2) si vor fi insotite de urmatoarele acte:
a) un proiect privind exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere pentru care participa la selectie, care se depune atat pe suport hartie, cat si in format electronic, pe suport specific;
b) declaratiile prevazute la art. 144 alin. (3);
c) dovada indeplinirii conditiilor de vechime cerute de lege;
d) un curriculum vitae al procurorului, conform modelului comun european;
e) un numar de minimum 10 lucrari intocmite de procuror in compartimentele in care si-a desfasurat activitatea in ultimii 5 ani;
f) ultimul raport de evaluare a activitatii profesionale a procurorului participant la selectie;
g) orice alte inscrisuri considerate relevante.
(4) Dupa verificarea participantilor la selectie sub aspectul indeplinirii conditiilor prevazute la art. 144 alin. (1) si (2) si al depunerii inscrisurilor prevazute la alin. (3), Ministerul Justitiei publica pe pagina de internet lista procurorilor participanti la selectie ce indeplinesc conditiile prevazute de lege.

Articolul 146
(1) Procurorii participanti la selectie care indeplinesc conditiile prevazute de lege sustin un interviu in fata unei comisii constituite prin ordin al ministrului justitiei.
(2) Din comisia prevazuta la alin. (1) face parte ministrul justitiei, care este si presedintele acesteia, 2 reprezentanti ai Ministerului Justitiei, 2 procurori desemnati de Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, un reprezentant al Institutului National al Magistraturii desemnat de catre Consiliul stiintific al acestuia, un specialist in management, organizare institutionala si comunicare desemnat de Academia de Studii Economice - Facultatea de Management si un psiholog din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii ori din cadrul instantelor sau al parchetelor.
(3) Comisia de interviu are rolul de a-l sprijini pe ministrul justitiei in desfasurarea interviului, putand adresa liber, direct sau prin intermediul ministrului intrebari candidatului, precum si, ulterior, prin formularea de opinii consultative si recomandari ministrului justitiei.
(4) In cadrul interviului se sustine proiectul privind exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere pentru care candideaza, se verifica aptitudinile manageriale si de comunicare ale candidatului si se evalueaza aspectele legate de modul in care candidatul se raporteaza la valorile profesiei si ale functiei pentru care candideaza.
(5) Cu privire la sustinerea proiectului privind exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere pentru care candideaza se vor avea in vedere urmatoarele: cunoasterea specificului unitatii sau a structurii pentru care candideaza, sub aspectul activitatii desfasurate si al modului de organizare; viziunea asupra modului in care candidatul intelege sa organizeze institutia in vederea indeplinirii atributiilor constitutionale de promovare a intereselor generale ale societatii si apararii ordinii de drept, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor; identificarea unor eventuale disfunctii si vulnerabilitati ale unitatii sau structurii pentru care candideaza; propunerea de solutii pentru prevenirea sau inlaturarea disfunctiilor sau vulnerabilitatilor identificate; compatibilitatea proiectului managerial cu cel al procurorului ierarhic superior, daca este cazul.
(6) Cu privire la verificarea aptitudinilor manageriale si de comunicare se vor avea in vedere: capacitatea de organizare; asumarea responsabilitatilor; rapiditatea in luarea deciziilor; rezistenta la stres; autoperfectionarea; capacitatea de analiza, sinteza, previziune si planificare pe termen scurt, mediu si lung; initiativa in modernizarea managementului unitatii/structurii; capacitatea de adaptare rapida; capacitatea de relationare si comunicare; capacitatea si disponibilitatea de a lucra in echipa si de a colabora cu colegii; cunostinte privind comunicarea publica si interpersonala, rezolvarea conflictelor si a situatiilor de criza; cunostinte de management judiciar.
(7) Cu privire la evaluarea aspectelor legate de modul in care candidatul se raporteaza la valorile profesiei si ale functiei pentru care candideaza se vor avea in vedere: motivatia candidatului de a ocupa functia, atitudinea fata de valorile profesiei si ale functiei de conducere, aprecierile personale cu privire la nivelul de integritate, deontologia profesionala, responsabilitate, propuneri si solutii pentru cresterea increderii cetatenilor in justitie.
(8) In vederea asigurarii transparentei, audierea candidatilor in cadrul interviului se transmite in direct, audio-video, pe pagina de internet a Ministerului Justitiei, se inregistreaza si se publica pe pagina de internet a ministerului.

Articolul 147
(1) Ministrul justitiei realizeaza selectia candidatilor si formuleaza o propunere motivata pentru fiecare dintre functiile de conducere.
(2) Ministrul justitiei inainteaza de indata propunerile motivate de numire pentru fiecare functie de conducere vacanta, insotite de toate documentele depuse de catre candidatii propusi, Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, in vederea emiterii avizului. Concomitent cu transmiterea propunerilor catre Sectia pentru procurori, acestea se aduc si la cunostinta publicului, prin publicarea pe pagina de internet a Ministerului Justitiei.
(3) In procedura de emitere a avizului de catre Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dispozitiile art. 168 se aplica in mod corespunzator. Avizul motivat al Consiliului Superior al Magistraturii se emite in termen de cel mult 30 de zile de la primirea solicitarii ministrului justitiei. Avizul negativ poate fi motivat doar pe baza aspectelor privind cariera procurorului sau a celor privind modul de sustinere a interviului in fata Sectiei pentru procurori.
(4) Neemiterea avizului in termenul prevazut la alin. (3) nu impiedica continuarea procedurii.

Articolul 148
(1) Dupa emiterea avizului pozitiv al Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii ori la expirarea termenului prevazut la art. 147 alin. (3), ministrul justitiei continua procedura prin transmiterea catre Presedintele Romaniei a propunerii de numire in functia de conducere, insotita de toate documentele relevante.
(2) In cazul emiterii unui aviz negativ al Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, ministrul justitiei organizeaza un nou interviu exclusiv cu candidatul care a primit aviz negativ, in conditiile art. 146 care se aplica in mod corespunzator, in cadrul caruia sunt avute in vedere si aspectele retinute in avizul Consiliului Superior al Magistraturii. Data si locul interviului se anunta public cu cel putin 5 zile inainte de sustinerea acestuia.
(3) In urma interviului prevazut la alin. (2), ministrul justitiei poate continua procedura prin transmiterea catre Presedintele Romaniei a propunerii de numire in functia de conducere, insotita de toate documentele relevante, sau retrage propunerea, urmand a declansa o noua procedura de selectie in maximum 60 de zile de la retragerea propunerii.
(4) Presedintele Romaniei poate refuza, motivat, numirea in functiile de conducere prevazute la art. 144 alin. (1), aducand la cunostinta publicului motivele refuzului. Decretul Presedintelui Romaniei de numire in functie sau refuzul motivat al acestuia se emite in maximum 60 de zile de la data transmiterii propunerii de catre ministrul justitiei.

Articolul 149
(1) Numirea in alte functii de conducere decat cele prevazute la art. 144 alin. (1) in cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, al Directiei Nationale Anticoruptie si al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism se face pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data, in acelasi mod, de catre Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a procurorului-sef al Directiei Nationale Anticoruptie sau a procurorului-sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, dupa caz, cu recomandarea conducatorului sectiei din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Directiei Nationale Anticoruptie sau Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, unde urmeaza sa fie numit procurorul.
(2) Pot fi numiti in functiile de conducere prevazute la alin. (1) procurorii care nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 3 ani, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare, si au o vechime minima de 12 ani in functia de procuror sau judecator. Dispozitiile art. 128 alin. (2) si art. 144 alin. (2)-(4) se aplica in mod corespunzator.
(3) Fiecare candidatura este insotita de curriculum vitae, declaratiile prevazute de lege, un proiect privind exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere si de orice alte inscrisuri considerate relevante.
(4) Pe baza candidaturilor depuse, conducatorul parchetului consulta procurorii sectiei/serviciului/biroului unde s-a depus candidatura, cu respectarea confidentialitatii optiunilor, si consemneaza rezultatul intr-un referat semnat si datat.
(5) Dupa consultarea procurorilor, conducatorul parchetului solicita avizul colegiului de conducere al parchetului.
(6) Avizul colegiului de conducere trebuie sa fie motivat, pe baza elementelor privind competenta profesionala a candidatului si a perceptiei pe care colegii o au asupra acestuia.
(7) In cazul in care pentru aceeasi functie au fost depuse mai multe candidaturi, conducatorul parchetului, pe baza aprecierilor proprii, a rezultatelor consultarii procurorilor sectiei/ serviciului/biroului pentru care s-a depus candidatura si a avizului motivat al colegiului de conducere, selecteaza una dintre candidaturi.
(8) Motivarea propunerii candidaturii procurorului selectat trebuie sa cuprinda o analiza a candidaturilor depuse, temeiurile care au justificat selectia si motivele respingerii celorlalte candidaturi. Propunerea motivata se transmite Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, insotita de candidatura depusa, de avizul colegiului de conducere, referatul de consultare a procurorilor si recomandarea prevazuta de lege. Dispozitiile art. 168 se aplica in mod corespunzator.

Sectiunea a 2-a Numirea in functiile de conducere din cadrul judecatoriilor, tribunalelor, tribunalelor specializate, curtilor de apel si parchetelor de pe langa acestea

§1. Dispozitii comune

Articolul 150
(1) Numirea in functiile de presedinte la judecatorii, tribunale, tribunale specializate si curti de apel, precum si numirea in functiile de procuror general al parchetului de pe langa curtea de apel si prim-procuror al parchetului de pe langa tribunal, tribunal specializat sau judecatorie se face numai prin concurs sau examen organizat, ori de cate ori este necesar, de Consiliul Superior al Magistraturii, cu sprijinul Institutului National al Magistraturii.
(2) Numirea in alte functii de conducere decat cele prevazute la alin. (1) din cadrul judecatoriilor, tribunalelor, tribunalelor specializate si curtilor de apel si al parchetelor de pe langa acestea se face fara concurs sau examen, la propunerea presedintelui instantei sau a conducatorului parchetului, potrivit procedurii prevazute de prezenta lege.
(3) Numirea in functii de conducere la judecatorii, tribunale, tribunale specializate si curti de apel, precum si la parchetele de pe langa acestea se face prin hotarare a Sectiei pentru judecatori, respectiv a Sectiei pentru procurori, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii, o singura data, in conditiile prevazute la alin. (1) si (2).
(4) Nu pot fi numiti in functii de conducere judecatorii si procurorii care au facut parte din serviciile de informatii sau au colaborat cu acestea ori judecatorii si procurorii care au un interes personal ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege.
(5) Candidatii la functii de conducere sunt obligati sa dea, pe propria raspundere, o declaratie din care sa rezulte ca nu au facut parte din serviciile de informatii si nici nu au colaborat cu acestea si o declaratie din care sa rezulte ca nu au un interes personal ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege.
(6) Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii verifica si comunica, in termen de cel mult 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, daca judecatorul sau procurorul a facut parte din serviciile de informatii sau a colaborat cu acestea.
(7) Regulamentul privind numirea in functii de conducere a judecatorilor se aproba prin hotarare a Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, iar Regulamentul privind numirea in functii de conducere a procurorilor se aproba prin hotarare a Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Articolul 151
(1) Pot candida pentru o functie de conducere la judecatorii, tribunale, tribunale specializate si curti de apel, precum si la parchetele de pe langa acestea, in conditiile art. 150, judecatorii, respectiv procurorii care au calificativul „foarte bine“ la ultima evaluare, nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 3 ani, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare, si indeplinesc urmatoarele conditii minime de vechime:
a) pentru functia de presedinte, vicepresedinte ori presedinte de sectie la judecatorie, prim-procuror al parchetului de pe langa judecatorie si adjunct al acestuia, o vechime de 5 ani in functia de judecator sau procuror;
b) pentru functia de presedinte si vicepresedinte de tribunal sau tribunal specializat, precum si presedinte de sectie la tribunal sau tribunal specializat, prim-procuror al parchetului de pe langa tribunal sau al parchetului de pe langa tribunalul pentru minori si familie, adjunct al acestuia si procuror-sef de sectie al parchetului de pe langa tribunal sau al parchetului de pe langa tribunalul pentru minori si familie, o vechime de 8 ani in functia de judecator sau procuror;
c) pentru functiile de presedinte, vicepresedinte, presedinte de sectie la curtea de apel, procuror general al parchetului de pe langa curtea de apel si adjunct al acestuia, procuror-sef de sectie al parchetului de pe langa curtea de apel, o vechime de 10 ani in functia de judecator sau procuror.
(2) Conditiile de vechime trebuie indeplinite pana la data expirarii perioadei de inscriere la concurs/examen ori, dupa caz, a termenului de depunere a candidaturilor. Vechimea in calitate de auditor de justitie nu se ia in considerare la calculul vechimilor prevazute la alin. (1).
(3) Pentru a candida la o functie de conducere la judecatorii, tribunale, tribunale specializate si curti de apel, judecatorul trebuie sa fi functionat cel putin un an la instanta la care este vacanta functia de conducere pentru care isi depune candidatura.
(4) Prin derogare de la dispozitiile alin. (3), in situatia in care, ca urmare a organizarii a doua concursuri/examene ori, dupa caz, proceduri de selectie consecutive pentru numirea in functii de conducere la instante nu este numit niciun candidat, la urmatorul concurs sau examen ori, dupa caz, la urmatoarea procedura de selectie pentru numirea in aceeasi functie de conducere pot participa si judecatori de la alta instanta care au dreptul sa functioneze la instanta pentru care isi depun candidatura.

Articolul 152
(1) Evidenta posturilor vacante de conducere de la instantele judecatoresti si parchete este publica si disponibila permanent pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului National al Magistraturii, Ministerului Justitiei, ale instantelor judecatoresti si ale parchetelor.
(2) Posturile de conducere prevazute la alin. (1) care urmeaza a se vacanta se publica pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului National al Magistraturii si Ministerului Justitiei, instantelor si parchetelor, cu 90 de zile inainte de data expirarii mandatelor.

§2. Concursul/Examenul pentru numirea in functii de conducere

Articolul 153
Data, locul, tematica, bibliografia si calendarul concursului sau examenului pentru numirea in functii de conducere se aproba de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii si se publica pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului National al Magistraturii si Ministerului Justitiei, cu cel putin 30 de zile inainte de data desfasurarii acestuia. Anuntul cuprinde si posturile pentru care se organizeaza concursul/examenul.

Articolul 154
(1) Judecatorii si procurorii isi depun candidaturile la Institutul National al Magistraturii, insotite de declaratiile prevazute la art. 150 alin. (5) si documentele considerate relevante, in termen de 20 de zile de la publicarea datei concursului sau examenului.
(2) Modificarea optiunilor in ceea ce priveste depunerea candidaturilor poate fi realizata pana la data expirarii termenului de depunere a candidaturilor.
(3) Proiectul referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere se depune la Institutul National al Magistraturii pana la termenul prevazut de calendarul concursului sau examenului, atat pe suport hartie, cat si in format electronic, pe suport specific. Depasirea, din motive imputabile, a termenului de depunere a proiectului atrage decaderea din dreptul de a mai participa la concurs sau examen.

Articolul 155
(1) Comisia de organizare, comisia de examinare, comisia de contestatii, precum si comisia de testare psihologica pentru concursul de numire in functiile de conducere sunt numite de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Atributiile comisiilor, ale presedintilor acestora si ale membrilor, dupa caz, se stabilesc prin Regulamentul privind numirea in functii de conducere a judecatorilor, respectiv Regulamentul privind numirea in functii de conducere a procurorilor.

Articolul 156
(1) Comisia de examinare pentru judecatori este formata din 2 judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, 2 judecatori de la curtile de apel si 3 specialisti in management si organizare institutionala. La constituirea comisiilor vor fi avuti in vedere, in principal, judecatorii care au urmat cursuri de management, precum si cei care au experienta manageriala. In comisia de examinare sunt desemnati si membri supleanti care ii vor inlocui de drept, in baza hotararii presedintelui comisiei de examinare, in ordinea stabilita de sectia corespunzatoare a consiliului, pe acei membri ai comisiei care nu isi pot exercita atributiile.
(2) Comisia de examinare pentru procurori este formata din 2 procurori de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, 2 procurori de la parchetele de pe langa curtile de apel si 3 specialisti in management si organizare institutionala. La constituirea comisiilor vor fi avuti in vedere, in principal, procurorii care au urmat cursuri de management, precum si cei care au experienta manageriala. In comisia de examinare sunt desemnati si membri supleanti care ii vor inlocui de drept, in baza hotararii presedintelui comisiei de examinare, in ordinea stabilita de sectia corespunzatoare a consiliului, pe acei membri ai comisiei care nu isi pot exercita atributiile.
(3) Comisia de contestatii pentru judecatori este formata din trei membri: un judecator de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, un judecator de la curtile de apel si un specialist in management si organizare institutionala, altii decat cei din comisia de examinare. Comisia de contestatii pentru procurori este formata din trei membri: un procuror de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, un procuror de la parchetele de pe langa curtile de apel si un specialist in management si organizare institutionala, altii decat cei din comisia de examinare. In aceeasi componenta sunt desemnati si membrii supleanti ai acestor comisii.
(4) Comisia de examinare si comisia de contestatii sunt prezidate de un judecator, respectiv de un procuror desemnat de sectia corespunzatoare a consiliului care stabileste si ordinea in care ceilalti membri ai comisiei indeplinesc functia de presedinte in cazul incompatibilitatii presedintelui desemnat sau in situatiile in care acesta nu isi poate exercita atributiile.
(5) In caz de incompatibilitate sau in cazul in care nu isi pot exercita atributiile, membrii comisiilor sunt inlocuiti de membrii supleanti, in conditiile si cu respectarea componentei prevazute la alin. (1)-(3).
(6) Judecatorii sau procurorii care au facut parte din comisia de examinare/contestatii la concursul sau examenul anterior nu vor putea fi desemnati in aceste comisii pentru urmatoarele doua sesiuni. Aceste dispozitii se aplica, in masura in care este posibil, si specialistilor in management si organizare institutionala.
(7) Din comisia de examinare nu pot face parte membrii Consiliului Superior al Magistraturii si nici persoane din conducerea Consiliului Superior al Magistraturii sau a Institutului National al Magistraturii.

Articolul 157
(1) Nu pot fi numite in comisii persoanele care au sotul sau sotia, rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv in randul candidatilor. Din aceeasi comisie sau din comisii diferite nu pot face parte soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv.
(2) Desemnarea membrilor comisiilor se face pe baza consimtamantului scris, exprimat anterior.
(3) In cazul in care un membru al unei comisii functioneaza la instanta/parchetul de la care provin unul sau mai multi candidati, acesta are obligatia sa se retraga de la examinarea acestora si sa comunice de indata aceasta situatie presedintelui comisiei in vederea inlocuirii sale, in ceea ce ii priveste pe acesti candidati.
(4) Dispozitiile alin. (3) se aplica in mod corespunzator si in situatia in care un membru al comisiei a fost examinat anterior de unul dintre candidati, la un concurs sau examen pentru ocuparea unei functii de conducere, desfasurat in ultimii 3 ani.
(5) In alte situatii in care se formuleaza o cerere de retragere a unui membru al comisiei, de catre acesta sau de catre unul dintre candidati, presedintele apreciaza cu privire la inlocuire.
(6) In toate cazurile in care se dispune inlocuirea, membrul respectiv nu va putea participa la examinarea niciunuia dintre candidatii la functia de conducere de la instanta respectiva/parchetul respectiv.
(7) O persoana nu poate face parte din mai mult de o comisie din cadrul aceluiasi concurs sau examen.

Articolul 158
(1) La data prevazuta de calendarul concursului sau examenului, listele cu candidatii care indeplinesc conditiile legale de participare la concurs sau examen se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii.
(2) Candidatii respinsi in urma verificarii pot formula contestatii, in termen de 24 de ore de la publicarea listelor. Contestatiile se depun la Institutul National al Magistraturii si se solutioneaza de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in termenul prevazut de calendarul concursului sau examenului.
(3) Dupa pronuntarea hotararii sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, se intocmeste lista finala a candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la concurs sau examen, lista care se aduce la cunostinta publica prin modalitatea prevazuta la alin. (1).

Articolul 159
Concursul sau examenul pentru numirea in functii de conducere consta in sustinerea urmatoarelor probe:
a) o testare psihologica prin care se evalueaza inclusiv capacitatea candidatului de a lua decizii si de a-si asuma raspunderea, precum si rezistenta la stres;
b) prezentarea unui proiect referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei pentru care candideaza;
c) o testare scrisa privind managementul, comunicarea si resursele umane.

Articolul 160
(1) Testarea psihologica consta in sustinerea unui test scris si a unui interviu in fata comisiei/comisiilor formate din cate doi psihologi desemnati din randul psihologilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, al Institutului National al Magistraturii, al instantelor, parchetelor sau din Registrul unic al psihologilor cu drept de libera practica din Romania atestati in conditiile legii.
(2) In comisia de testare psihologica vor fi desemnati si membri supleanti care ii vor inlocui de drept, in baza hotararii presedintelui comisiei de examinare, in ordinea stabilita de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, pe membrii comisiei care nu isi pot exercita atributiile.
(3) In vederea publicarii rezultatelor testarii psihologice, fiecarui candidat ii va fi atribuit un cod alcatuit dintr-o litera si 4 cifre.
(4) Rezultatele testarii psihologice vor fi concretizate intr-un raport care va cuprinde profilul psihologic al fiecarui candidat in raport cu functia pentru care candideaza, precum si calificativul „apt“ sau „inapt“; calificativul acordat se aduce la cunostinta publica prin publicarea pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii.
(5) Candidatii nemultumiti de calificativul acordat pot formula, in termen de 3 zile de la publicarea rezultatelor testarii, contestatii care se transmit, inclusiv prin fax sau e-mail, la Institutul National al Magistraturii.
(6) Contestatiile sunt solutionate, in termen de 3 zile de la expirarea termenului de depunere, de o comisie formata din trei psihologi desemnati in mod similar celui prevazut la alin. (1), altii decat cei care au examinat candidatii initial, pe baza reevaluarii testului scris aplicat si a sustinerii unui nou interviu. Calificativul acordat in urma solutionarii contestatiilor este definitiv.
(7) Rezultatele finale ale testarii psihologice, concretizate in raportul care cuprinde profilul psihologic al candidatului in raport cu functia pentru care candideaza si calificativul obtinut se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii si sunt aduse la cunostinta membrilor comisiei de examinare.

Articolul 161
(1) Candidatii sustin oral, in fata comisiei de examinare, proiectul referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere.
(2) In aprecierea sustinerii proiectului vor fi avute in vedere, in principal, urmatoarele criterii:
a) capacitatea de organizare, capacitatea rapida de decizie, autoperfectionarea, capacitatea de analiza, sinteza, previziune, strategie si planificare pe termen scurt, mediu si lung, initiativa si capacitatea de adaptare rapida;
b) indeplinirea atributiilor prevazute de lege si regulamente, cunoasterea si capacitatea de a pune in practica politicile publice din domeniul justitiei, strategiile nationale si sectoriale in domeniul justitiei si respectarea principiului repartizarii aleatorii;
c) comportamentul si comunicarea cu judecatorii, procurorii, personalul auxiliar, justitiabilii, persoanele implicate in actul de justitie, alte institutii, mass-media, asigurarea accesului la informatiile de interes public din cadrul instantei si transparenta actului de conducere;
d) folosirea adecvata a resurselor umane si materiale, evaluarea necesitatilor, gestionarea situatiilor de criza, raportul resurse investite - rezultate obtinute, gestionarea informatiilor, organizarea pregatirii si perfectionarii profesionale si repartizarea sarcinilor in cadrul instantelor.
(3) In vederea evaluarii proiectului, comisia de examinare poate solicita Inspectiei Judiciare rapoartele de control efectuate la instanta/parchetul pentru care se candideaza.
(4) Pentru fiecare categorie de criterii dintre cele prevazute la alin. (2) se acorda maximum 2,5 puncte din totalul punctajului maxim pentru aceasta proba, care este de 10 puncte. Nota finala la sustinerea proiectului reprezinta media aritmetica a notelor acordate de fiecare membru al comisiei.
(5) Desfasurarea probei constand in sustinerea proiectului se inregistreaza prin mijloace tehnice audio-video.
(6) In cazul in care nota calculata potrivit alin. (4) este mai mica de 5, la cererea candidatului, membrii comisiei vor motiva notele acordate in cuprinsul unui proces-verbal.
(7) Rezultatele sustinerii proiectului se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii, dupa sustinerea probei de catre toti candidatii.
(8) Candidatii pot contesta nota acordata la proba constand in prezentarea unui proiect referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere. Contestatia se transmite prin fax sau e-mail la Institutul National al Magistraturii, in termen de 3 zile de la data publicarii rezultatelor prevazute la alin. (7). Contestatiile se solutioneaza de comisia de contestatii in termenul stabilit de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii prin calendarul de concurs. Solutionarea contestatiei se realizeaza prin reevaluarea probei, pe baza inregistrarii audio-video si a analizei scrise depuse de candidati. Rezultatele finale ale probei se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.

Articolul 162
(1) Testarea scrisa consta intr-un test-grila prin care sunt verificate cunostintele privind managementul, comunicarea si resursele umane.
(2) Baremul de evaluare si notare si timpul pentru rezolvarea testului-grila se stabilesc de comisia de examinare; punctajul si timpul de rezolvare se fac cunoscute candidatilor odata cu subiectele, iar baremul de evaluare si notare se afiseaza la centrele de concurs sau examen si se publica, impreuna cu subiectele, pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii, dupa incheierea testarii scrise.
(3) In termen de 3 zile de la publicarea baremului de evaluare si notare, candidatii pot face contestatii la barem, care se transmit, inclusiv prin fax sau e-mail, la Institutul National al Magistraturii si se solutioneaza de comisia de contestatii, in termenul prevazut de calendarul concursului sau examenului. Solutia se motiveaza in termen de 3 zile de la expirarea termenului prevazut pentru solutionarea contestatiilor. Baremul de evaluare si notare definitiv, stabilit in urma solutionarii contestatiilor, se publica de indata pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.
(4) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se anuleaza una sau mai multe intrebari din testul-grila, punctajul corespunzator intrebarilor anulate se acorda tuturor candidatilor.
(5) In ipoteza in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul indicat ca fiind corect in baremul initial nu este singurul raspuns corect, baremul definitiv va cuprinde atat punctajul corespunzator variantei de raspuns stabilite in baremul initial, cat si punctajul corespunzator variantei de raspuns stabilite de comisia de contestatii.
(6) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul corect la una dintre intrebari este in mod evident altul decat cel indicat in barem, fara a fi incidente dispozitiile alin. (5), se corecteaza baremul si se va acorda punctajul corespunzator intrebarii respective numai candidatilor care au indicat raspunsul corect stabilit prin baremul definitiv.
(7) Dispozitiile art. 14 alin. (6)-(8) se aplica in mod corespunzator.

Articolul 163
(1) Evaluarea si notarea lucrarilor la testarea scrisa se realizeaza prin procesare electronica.
(2) Rezultatul testarii scrise se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii.

Articolul 164
(1) Candidatul nemultumit de nota obtinuta la testarea scrisa poate formula contestatie in termen de 3 zile de la publicarea rezultatelor. Contestatiile se transmit, inclusiv prin fax sau e-mail, Institutului National al Magistraturii.
(2) In vederea solutionarii contestatiilor de catre comisia de contestatii, lucrarile scrise vor fi renumerotate si resigilate, fiind inscrise intr-un borderou separat.
(3) Nota obtinuta in urma contestatiei este definitiva si nu poate fi mai mica decat nota contestata.
(4) Rezultatele in urma contestatiilor se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.

Articolul 165
(1) Nota finala a concursului sau examenului reprezinta media aritmetica dintre nota de la proiectul referitor la exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere si nota de la testarea scrisa.
(2) Este declarat admis la concurs sau examen judecatorul sau procurorul care a obtinut cel putin nota finala 7 si cel putin nota 5, atat la proiect, cat si la testarea scrisa.
(3) Pe baza notei finale se intocmeste tabelul de clasificare a candidatilor care se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.
(4) Functia de conducere vacanta va fi ocupata de candidatul care a obtinut cea mai mare nota finala.
(5) In caz de note egale, departajarea candidatilor se face, in ordine, in functie de vechimea cea mai mare in functia de judecator la instanta pentru care candideaza sau in functia de procuror la parchetul pentru care candideaza, vechimea mai mare in functii de conducere la instante sau parchete, vechimea mai mare in functia de judecator sau procuror.
(6) In circumscriptiile instantelor/parchetelor unde o minoritate nationala are o pondere de cel putin 50% din numarul locuitorilor, la medii egale, au prioritate fata de criteriile prevazute la alin. (5) candidatii cunoscatori ai limbii acelei minoritati.

Articolul 166
(1) Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii valideaza rezultatul concursului sau examenului pentru numirea in functii de conducere a judecatorilor si procurorilor, in termen de 15 zile de la publicarea rezultatelor finale.
(2) Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii poate invalida, in tot sau in parte, concursul sau examenul, in cazurile in care constata ca nu au fost respectate conditiile prevazute de lege ori de regulament cu privire la organizarea concursului sau examenului ori ca exista dovada savarsirii unei fraude.

§3. Numirea in alte functii de conducere la instante sau parchete

Articolul 167
(1) Numirea judecatorilor in functiile de vicepresedinte si presedinte de sectie vacante la judecatorii, tribunale, tribunale specializate si curti de apel se face de catre Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea presedintelui instantei, pe baza candidaturilor depuse de judecatori.
(2) Numirea procurorilor in alte functii de conducere decat cele care se ocupa prin concurs sau examen, la parchetele de pe langa judecatorii, parchetele de pe langa tribunale sau tribunale pentru minori si familie si parchetele de pe langa curtile de apel, se face de catre Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea conducatorului parchetului unde este postul vacant, pe baza candidaturilor depuse de procurori.
(3) Fiecare candidatura este insotita de curriculum vitae, declaratiile prevazute la art. 150 alin. (5), un proiect privind exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere si de orice alte inscrisuri considerate relevante.
(4) Pe baza candidaturilor depuse, presedintele instantei sau conducatorul parchetului consulta judecatorii din cadrul instantei sau al sectiei unde s-a depus candidatura, dupa caz, respectiv procurorii parchetului sau ai sectiei unde s-a depus candidatura, dupa caz, cu respectarea confidentialitatii optiunilor, si consemneaza rezultatul intr-un referat, semnat si datat. Pentru instantele/parchetele unde nu exista sectii, sunt consultati judecatorii sau procurorii instantei/parchetului respectiv.
(5) Dupa consultarea prevazuta la alin. (4), presedintele instantei/conducatorul parchetului solicita avizul colegiului de conducere al instantei/parchetului.
(6) Avizul colegiului de conducere trebuie sa fie motivat, pe baza elementelor privind competenta profesionala a candidatului si a perceptiei pe care colegii o au asupra acestuia.
(7) In cazul in care pentru aceeasi functie au fost depuse mai multe candidaturi, presedintele instantei/conducatorul parchetului, pe baza aprecierilor proprii, a rezultatelor consultarii judecatorilor/procurorilor si a avizului motivat al colegiului de conducere, selecteaza una dintre candidaturi.
(8) Motivarea propunerii candidaturii judecatorului/ procurorului selectat potrivit alin. (7) trebuie sa cuprinda o analiza a candidaturilor depuse, temeiurile care au justificat selectia si motivele respingerii celorlalte candidaturi.
(9) In cazul judecatorilor, propunerea facuta de presedintele judecatoriei, tribunalului, tribunalului specializat sau al curtii de apel, insotita de candidatura judecatorului selectat de acesta si de documentele prevazute la alin. (3), de avizul motivat al colegiului de conducere si de referatul privind consultarea judecatorilor, se trimite Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(10) In cazul procurorilor, conducatorul parchetului formuleaza o propunere motivata de numire in functie pe care o transmite Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, insotita de candidatura depusa de procurorul selectat, precum si de inscrisurile prevazute la alin. (3), de avizul motivat al colegiului de conducere si de referatul privind consultarea procurorilor.

Articolul 168
(1) Pe baza propunerii formulate, Consiliul Superior al Magistraturii intocmeste, prin compartimentul de specialitate, un referat in care consemneaza:
a) evolutia carierei profesionale a judecatorului/procurorului propus pentru numire, cu evidentierea calificativului acordat la ultima evaluare si, daca este cazul, a mentiunii privind sanctiunile disciplinare aplicate in ultimii 3 ani, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare;
b) indeplinirea conditiilor de vechime stabilite de lege pentru functia cu privire la care a fost depusa candidatura;
c) depunerea declaratiilor prevazute la art. 150 alin. (5) si a rezultatului verificarilor efectuate de Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, daca acesta s-a primit in termenul prevazut de lege;
d) continutul avizului motivat al colegiului de conducere si al consultarii judecatorilor/procurorilor.
(2) Atunci cand Sectia pentru judecatori sau, dupa caz, Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii apreciaza necesar, judecatorul/procurorul propus pentru numirea in functia de conducere potrivit art. 167 va sustine in fata Sectiei pentru judecatori, respectiv a Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii un interviu, care poate fi realizat si prin videoconferinta. Interviul consta in:
a) sustinerea proiectului privind exercitarea atributiilor specifice functiei de conducere sub urmatoarele aspecte: prezentarea sintetica a instantei sau a parchetului, respectiv a sectiei/compartimentului pentru a carei/carui conducere candideaza; identificarea unor eventuale disfunctii si vulnerabilitati, precum si a solutiilor propuse pentru prevenirea si inlaturarea acestora; propuneri pentru imbunatatirea activitatii manageriale a sectiei/compartimentului pentru a carei/carui conducere candideaza; compatibilitatea planului managerial intocmit de candidat cu cel al presedintelui instantei/ conducatorului parchetului, daca este cazul;
b) verificarea aptitudinilor manageriale si de comunicare, vizand in esenta capacitatea de organizare, rapiditatea in luarea deciziilor, rezistenta la stres, autoperfectionarea, capacitatea de analiza, sinteza, previziune, strategie si planificare pe termen scurt, mediu si lung, initiativa, capacitatea de adaptare rapida, capacitatea de relationare si comunicare;
c) verificarea cunostintelor specifice functiei pentru care s-a depus candidatura.
(3) Membrii Sectiei pentru judecatori, respectiv ai Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii pot adresa candidatului intrebari referitoare la conduita si deontologia profesionala, precum si la imprejurari rezultate din cuprinsul propunerii motivate intocmite de presedintele instantei/conducatorul parchetului sau al avizului motivat primit din partea colegiului de conducere si pot consulta ultimul raport de evaluare a activitatii profesionale a candidatului.
(4) La interviu poate participa si un psiholog care, prin intermediul presedintelui de sedinta, poate adresa intrebari candidatului. Psihologul este desemnat de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii din randul psihologilor prevazuti la art. 17 alin. (1).
(5) In situatia reinvestirii in functia de conducere sau numirii pe o alta functie de conducere la aceeasi instanta sau acelasi parchet, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii poate avea in vedere rezultatele evaluarilor anterioare ale activitatii candidatului, precum si rezultatele controalelor tematice efectuate de Inspectia Judiciara cu privire la indeplinirea atributiilor manageriale de catre candidat.

Sectiunea a 3-a Revocarea din functii de conducere a judecatorilor si procurorilor

Articolul 169
(1) Revocarea judecatorilor si procurorilor din functii de conducere din cadrul judecatoriilor, tribunalelor, tribunalelor specializate, curtilor de apel si al parchetelor de pe langa acestea, precum si din functiile de conducere prevazute la art. 149 se dispune de Sectia pentru judecatori, respectiv de Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, din oficiu sau la propunerea adunarii generale ori a presedintelui instantei/conducatorului parchetului, pentru urmatoarele motive:
a) in cazul in care nu mai indeplinesc una dintre conditiile necesare pentru numirea in functia de conducere;
b) in cazul exercitarii necorespunzatoare a atributiilor manageriale privind organizarea eficienta, comportamentul si comunicarea, asumarea responsabilitatilor si aptitudinile manageriale;
c) in cazul aplicarii unei sanctiuni disciplinare, cu exceptia avertismentului.
(2) La verificarea organizarii eficiente a activitatii vor fi avute in vedere: folosirea adecvata a resurselor umane si materiale, evaluarea necesitatilor, gestionarea situatiilor de criza, raportul resurse investite - rezultate obtinute, gestionarea informatiilor, organizarea pregatirii si perfectionarii profesionale si repartizarea sarcinilor in cadrul instantelor sau parchetelor.
(3) La verificarea comportamentului si comunicarii vor fi avute in vedere: comportamentul si comunicarea cu judecatorii, procurorii, personalul auxiliar, justitiabilii, persoanele implicate in actul de justitie, alte institutii, mass-media, asigurarea accesului la informatiile de interes public din cadrul instantei sau parchetului si transparenta actului de conducere.
(4) La verificarea asumarii responsabilitatii vor fi avute in vedere: indeplinirea atributiilor prevazute de lege si regulamente, implementarea strategiilor nationale si secventiale in domeniul justitiei si respectarea principiului distribuirii aleatorii sau, dupa caz, al repartizarii pe criterii obiective a cauzelor.
(5) La verificarea aptitudinilor manageriale vor fi avute in vedere: capacitatea de organizare, capacitatea rapida de decizie, rezistenta la stres, autoperfectionarea, capacitatea de analiza, sinteza, previziune, strategie si planificare pe termen scurt, mediu si lung, initiativa si capacitatea de adaptare rapida.
(6) Pana la finalizarea procedurii de revocare din functiile de conducere prevazute la alin. (1), Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, dupa caz, poate dispune suspendarea judecatorului sau procurorului din functia de conducere.
(7) Hotararea sectiei prevazute la alin. (6) se motiveaza in termen de 5 zile de la pronuntare si poate fi atacata cu contestatie la Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal, in termen de 5 zile de la comunicare, fara indeplinirea procedurii prealabile.
(8) Pana la solutionarea contestatiei, instanta poate dispune, la cerere, suspendarea executarii hotararii de suspendare.

Articolul 170
(1) Revocarea din functiile de conducere prevazute la art. 169 alin. (1) pentru motivul prevazut la art. 169 alin. (1) lit. b) se face in baza verificarilor efectuate de Inspectia Judiciara.
(2) In urma verificarilor efectuate la instanta sau, dupa caz, parchet, in termen de cel mult 45 de zile de la solicitare, Inspectia Judiciara intocmeste un raport pe care il prezinta Sectiei pentru judecatori, respectiv Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Dupa primirea raportului, Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii fixeaza un termen de cel mult 20 de zile pentru dezbaterea acestuia, dispunand citarea judecatorului sau procurorului cu functie de conducere si comunicarea raportului, in vederea luarii la cunostinta si, eventual, pentru a formula obiectii.
(4) Judecatorul/Procurorul cu functie de conducere are dreptul sa solicite administrarea probei cu inscrisuri in aparare.
(5) La termenul fixat, Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii dezbate raportul si eventualele obiectii formulate de judecatorul sau procurorul vizat de masura revocarii. Daca apreciaza necesar, sectia corespunzatoare poate decide completarea raportului Inspectiei Judiciare cu privire la aspectele sesizate in cuprinsul propunerii de revocare sau intocmirea unui nou raport, cu respectarea termenelor si a procedurii de la alin. (2) si (3).
(6) In situatia in care se constata exercitarea necorespunzatoare a atributiilor manageriale privind organizarea eficienta, comportamentul si comunicarea, asumarea responsabilitatilor si aptitudinile manageriale, Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii dispune revocarea judecatorului/ procurorului din functia de conducere.
(7) Revocarea din functia de conducere a judecatorilor/procurorilor pentru motivele prevazute la art. 169 alin. (1) lit. a) si c) se face in baza verificarilor efectuate de compartimentul de specialitate din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, cu citarea judecatorului/procurorului cu functie de conducere.
(8) Hotararea sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii prin care se dispune revocarea din functie se redacteaza in termen de 20 de zile de la pronuntare si se comunica de indata celui revocat din functia de conducere.
(9) Hotararea Sectiei pentru judecatori, respectiv a Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii de revocare din functia de conducere poate fi atacata cu contestatie, fara parcurgerea procedurii prealabile, in termen de 15 zile de la comunicare, la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Hotararea pronuntata este definitiva. Contestatia suspenda executarea pana la solutionarea cauzei.

Articolul 171
(1) Revocarea din functie a presedintelui, vicepresedintilor si presedintilor de sectie ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie se face de Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, care fie se poate sesiza din oficiu, fie poate fi sesizata de adunarea generala a judecatorilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Dispozitiile art. 169 si 170 se aplica in mod corespunzator.
(2) La incetarea mandatului pentru functiile de conducere prevazute la alin. (1), judecatorii revin pe functiile detinute anterior in cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Articolul 172
(1) Revocarea din functiile de procuror general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunct si adjunct al acestuia, procuror-sef al Directiei Nationale Anticoruptie si al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, adjunct al acestora, procuror-sef de sectie al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, al Directiei Nationale Anticoruptie si Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism se face de catre Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, art. 169 aplicandu-se in mod corespunzator. Ministrul justitiei se poate sesiza din oficiu ori la cererea adunarii generale a procurorilor acelui parchet sau la cererea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori a procurorului-sef al Directiei Nationale Anticoruptie sau al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, dupa caz.
(2) Propunerea de revocare din functie in conditiile alin. (1) se face de ministrul justitiei pe baza unei analize detaliate a motivelor de revocare prevazute la art. 169. Dispozitiile art. 170 alin. (1)-(5) se aplica in mod corespunzator.
(3) Propunerea de revocare, insotita, dupa caz, de documentele relevante, se transmite Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, in vederea emiterii avizului.
(4) Avizul Sectiei pentru procurori se emite in termen de cel mult 30 de zile de la primirea solicitarii ministrului justitiei. Neemiterea avizului in acest termen nu impiedica continuarea procedurii.
(5) Dupa emiterea avizului Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii ori la expirarea termenului prevazut la alin. (4), ministrul justitiei poate continua procedura, prin transmiterea catre Presedintele Romaniei a propunerii de revocare din functia de conducere, insotita de toate documentele relevante.
(6) Presedintele Romaniei poate refuza, doar pentru motive de legalitate, revocarea din functiile de conducere prevazute la alin. (1), aducand la cunostinta publicului motivele refuzului.
(7) Decretul Presedintelui Romaniei de revocare din functie sau refuzul motivat al acestuia se emite in maximum 60 de zile de la data transmiterii propunerii de catre ministrul justitiei.
(8) Decretul Presedintelui Romaniei de revocare din functia de conducere poate fi atacat cu contestatie de procurorul revocat din functie, in termen de 15 zile de la publicare, fara parcurgerea procedurii prealabile, la Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie. In cadrul procesului, care se judeca de urgenta si cu precadere, instanta va putea verifica legalitatea si temeinicia propunerii ministrului justitiei de revocare din functia de conducere. Hotararea pronuntata este definitiva.
(9) De la data incetarii mandatului functiei de conducere, procurorii prevazuti la alin. (1) isi redobandesc gradul profesional de executie si salarizarea corespunzatoare acestuia avute anterior sau pe cele dobandite ca urmare a promovarii, in conditiile legii, in timpul desfasurarii activitatii in cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, al Directiei Nationale Anticoruptie ori al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism.

Articolul 173
(1) Functiile de conducere prevazute de prezentul capitol pot inceta si prin demisie, cu respectarea unui termen de preaviz de minimum 30 de zile lucratoare.
(2) La incetarea mandatului functiei de conducere, din orice motiv, judecatorii sau procurorii pot ocupa, in conditiile prevazute de prezenta lege, o alta functie de conducere la aceeasi instanta sau acelasi parchet ori pot ocupa o functie de executie la instantele sau parchetele in cadrul carora au detinut functia de conducere sau unde au functionat anterior numirii in functii de conducere.

Articolul 174
(1) Suspendarea, in orice mod, a raportului de munca nu suspenda durata mandatelor functiilor de conducere.
(2) Imposibilitatea exercitarii atributiilor pe o perioada mai mare de un an atrage incetarea mandatelor functiilor de conducere.
 

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 11 Iunie 2024
Votati articolul "Titlul II Cariera judecatorilor si procurorilor, Capitolul VII - Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016