Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor - Titlul V Raspunderea judecatorilor si procurorilor. Capitolul II Raspunderea disciplinara.
Capitolul II Raspunderea disciplinara
Articolul 270
(1) Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti si personalul de specialitate juridica asimilat acestora raspund disciplinar pentru savarsirea, cu vinovatie, a abaterilor disciplinare prevazute de lege.
(2) Raspunderea disciplinara nu inlatura raspunderea penala sau contraventionala pentru fapta savarsita, in masura in care prin aceasta s-au incalcat indatoriri de serviciu. Pe durata procesului penal se suspenda procedura disciplinara pentru aceeasi fapta si aceeasi persoana.
(3) Raspunderea disciplinara a judecatorilor si procurorilor militari poate fi angajata numai potrivit dispozitiilor prezentei legi.
Articolul 271
Constituie abateri disciplinare:
a) incalcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilitati si interdictii;
b) atitudinile nedemne in timpul serviciului fata de colegi, celalalt personal al instantei sau al parchetului in care functioneaza, inspectori judiciari, avocati, experti, martori, justitiabili ori reprezentantii altor institutii;
c) desfasurarea de activitati cu caracter politic sau manifestarea convingerilor politice in public sau in timpul serviciului;
d) refuzul nejustificat de a primi la dosar cererile, concluziile, memoriile sau actele depuse de partile din proces;
e) refuzul nejustificat de a indeplini o indatorire de serviciu;
f) nerespectarea de catre procuror a dispozitiilor procurorului ierarhic superior, date in scris si in conformitate cu legea;
g) nerespectarea in mod repetat si din motive imputabile a dispozitiilor legale privitoare la solutionarea cu celeritate a cauzelor ori intarzierea repetata in efectuarea lucrarilor, din motive imputabile;
h) nerespectarea indatoririi de a se abtine atunci cand judecatorul sau procurorul stie ca exista una din cauzele prevazute de lege pentru abtinerea sa, precum si formularea unor cereri repetate si nejustificate de abtinere;
i) nerespectarea secretului deliberarii sau a confidentialitatii lucrarilor care au acest caracter, precum si a altor informatii de aceeasi natura de care a luat cunostinta in exercitarea functiei, cu exceptia celor de interes public, in conditiile legii;
j) absentele nemotivate de la serviciu, in mod repetat sau care afecteaza in mod direct activitatea instantei ori a parchetului;
k) imixtiunea in activitatea altui judecator sau procuror;
l) nerespectarea in mod nejustificat a dispozitiilor ori deciziilor cu caracter administrativ dispuse in conformitate cu legea de conducatorul instantei sau al parchetului ori a altor obligatii cu caracter administrativ prevazute de lege sau regulamente;
m) folosirea functiei detinute pentru a obtine un tratament favorabil din partea autoritatilor sau interventiile pentru solutionarea unor cereri, pretinderea ori acceptarea rezolvarii intereselor personale sau ale membrilor familiei ori ale altor persoane, altfel decat in limita cadrului legal reglementat pentru toti cetatenii;
n) nerespectarea dispozitiilor privind distribuirea aleatorie a cauzelor;
o) obstructionarea activitatii inspectorilor judiciari, prin orice mijloace;
p) participarea directa sau prin persoane interpuse la jocurile de tip piramidal, jocuri de noroc sau sisteme de investitii pentru care nu este asigurata transparenta fondurilor;
q) neredactarea sau nesemnarea hotararilor judecatoresti sau a actelor judiciare ale procurorului, din motive imputabile, in termenele prevazute de lege;
r) utilizarea unor expresii inadecvate in cuprinsul hotararilor judecatoresti sau al actelor judiciare ale procurorului, lipsa totala a motivarii ori motivarea in mod vadit contrara rationamentului juridic, de natura sa afecteze prestigiul justitiei sau demnitatea functiei de judecator sau procuror;
s) exercitarea functiei cu rea-credinta sau grava neglijenta.
Articolul 272
(1) Exista rea-credinta atunci cand judecatorul sau procurorul incalca cu stiinta normele de drept material ori procesual, urmarind sau acceptand vatamarea unei persoane.
(2) Exista grava neglijenta atunci cand judecatorul sau procurorul nesocoteste din culpa, in mod grav, neindoielnic si nescuzabil, normele de drept material ori procesual.
(3) In scopul determinarii cazurilor in care se nesocotesc din culpa, in mod grav, neindoielnic si nescuzabil, normele de drept material ori procesual se vor lua in considerare gradul de claritate si precizie a normelor incalcate, noutatea si dificultatea problemei de drept prin raportare la jurisprudenta si doctrina in materie, gravitatea nerespectarii, precum si alte circumstante profesionale obiective.
Articolul 273
(1) Sanctiunile disciplinare care se pot aplica judecatorilor si procurorilor, proportional cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea indemnizatiei de incadrare brute lunare cu pana la 25% pe o perioada de pana la un an;
c) mutarea disciplinara pentru o perioada efectiva de la un an la trei ani la o alta instanta sau la un alt parchet, chiar de grad imediat inferior;
d) retrogradarea in grad profesional;
e) suspendarea din functie pe o perioada de pana la 6 luni;
f) excluderea din magistratura.
(2) Sanctiunile disciplinare prevazute la alin. (1) se aplica de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in conditiile legii.
(3) Sanctiunile disciplinare se radiaza de drept in termen de 3 ani de la data executarii, daca judecatorului sau procurorului nu i se aplica o noua sanctiune disciplinara in acest termen.
Articolul 274
Dispozitiile privind abaterile disciplinare si sanctiunile disciplinare ale judecatorilor si procurorilor se aplica in mod corespunzator si magistratilor-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, iar procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare este cea prevazuta de prezenta lege.
Articolul 275
(1) Pentru personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, sanctiunile disciplinare se aplica de catre conducatorul institutiei unde este incadrat, la propunerea comisiei de disciplina care efectueaza cercetarea disciplinara a abaterii. Pentru magistratii-asistenti, sanctiunile disciplinare se aplica de catre presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, la propunerea comisiei de disciplina care efectueaza cercetarea disciplinara a abaterii.
(2) Pentru personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, comisia de disciplina se constituie la nivelul institutiei unde functioneaza personalul si este alcatuita din cinci membri: trei desemnati de conducerea institutiei din randul acestui personal cu o vechime de cel putin 7 ani in functie si doi reprezentanti ai acestui personal, desemnati de adunarea generala comuna a acestui personal din cadrul institutiei, cu votul majoritatii membrilor prezenti. Pentru institutiile subordonate sau aflate in coordonare la nivelul carora nu se poate constitui aceasta comisie, cercetarea disciplinara se poate face de comisia de disciplina de la nivelul institutiei in subordinea sau coordonarea careia se afla.
(3) Pentru magistratii-asistenti, comisia de disciplina este alcatuita din cinci membri: trei judecatori desemnati de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si doi reprezentanti ai magistratilor-asistenti, desemnati de adunarea generala a acestora, cu votul majoritatii celor prezenti.
(4) Membrii supleanti desemnati in acelasi mod ca membrii titulari ii inlocuiesc de drept pe membrii titulari, in situatia in care acestia lipsesc temporar pe perioada desfasurarii cercetarii disciplinare.
(5) Membrii comisiei de disciplina si supleantii sunt desemnati pentru o perioada de 4 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data, in aceleasi conditii.
(6) Din comisia de disciplina, ca membri titulari sau supleanti, nu pot face parte:
a) soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv, in timpul aceluiasi mandat;
b) persoane care au fost sanctionate disciplinar in ultimii 3 ani, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare, sau care se afla in curs de cercetare disciplinara. Daca cercetarea incepe dupa numirea in comisie, calitatea de membru inceteaza, fiind numit un nou membru pentru mandatul ramas.
(7) Presedintele comisiei de disciplina este desemnat prin vot secret, cu majoritate simpla, din randul membrilor comisiei.
(8) In cazul in care membrul comisiei de disciplina este sot, ruda sau afin pana la gradul al patrulea inclusiv cu persoana cercetata ori in cazul in care s-a pronuntat anterior cu privire la cauza cercetata, acesta nu participa la solutionarea respectivei cauze si este inlocuit pentru solutionarea respectivei cauze cu unul dintre membrii supleanti, in mod corespunzator.
(9) Lucrarile de secretariat ale comisiei de disciplina sunt asigurate de un secretar si, in lipsa acestuia, de un secretar supleant, care sunt numiti de conducerea institutiei.
Articolul 276
(1) Sesizarea comisiei de disciplina se poate face de catre orice persoana interesata ori din oficiu.
(2) Sesizarea disciplinara cuprinde urmatoarele mentiuni:
a) numele, prenumele, domiciliul persoanei care formuleaza sesizarea, precum si, daca este cazul, functia detinuta;
b) numele, prenumele, functia detinuta si compartimentul in cadrul caruia isi desfasoara activitatea persoana impotriva careia este formulata sesizarea;
c) descrierea faptei ce constituie obiectul sesizarii;
d) temeiul legal al sesizarii, respectiv incadrarea faptei;
e) indicarea, cel putin cu aproximatie, a datei la care fapta a fost savarsita;
f) aratarea dovezilor pe care se sprijina sesizarea;
g) data si semnatura persoanei ce formuleaza sesizarea.
(3) Sesizarea se formuleaza in scris si va fi insotita, in masura in care este posibil, de inscrisurile care o sustin.
(4) Sesizarea va fi clasata daca nu cuprinde mentiunile prevazute la alin. (1), cu exceptia lit. e).
Articolul 277
(1) In cadrul cercetarii prealabile se vor stabili faptele si urmarile acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, precum si orice alte date concludente ce pot fi avute in vedere pentru calificarea faptelor drept abateri disciplinare si pentru aprecierea vinovatiei sau a nevinovatiei persoanei cercetate.
(2) Persoanei cercetate i se va inainta, dupa caz, o copie de pe sesizarea adresata comisiei de disciplina, sub sanctiunea nulitatii.
(3) Citarea si ascultarea persoanei cercetate, precum si verificarea apararilor acesteia sunt obligatorii. Audierea acesteia trebuie consemnata in scris, sub sanctiunea nulitatii. Persoana cercetata poate fi asistata sau reprezentata de un avocat ori de o alta persoana din cadrul institutiei. Refuzul persoanei in cauza de a se prezenta la cercetari sau de a face declaratii se consemneaza intr-un proces-verbal si impiedica finalizarea cercetarii prealabile.
(4) Poate fi citata spre a fi audiata persoana care a inaintat sesizarea comisiei de disciplina, precum si orice alta persoana ale carei declaratii sunt necesare la solutionarea cauzei.
(5) Persoana cercetata ori, dupa caz, reprezentantul sau aparatorul sau are dreptul sa ia cunostinta de toate actele dosarului si poate solicita administrarea de probe in aparare.
(6) Rezultatul cercetarii prealabile este consemnat intr-un raport motivat care se inainteaza de catre comisia de disciplina presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie, pentru magistratii-asistenti, respectiv conducatorului institutiei, pentru celalalt personal, in termen de 30 de zile de la inceperea cercetarii.
(7) Lucrarile Comisiei de disciplina se consemneaza intr-un proces-verbal care va fi semnat de toti membrii acesteia. In procesul-verbal se consemneaza daca persoana cercetata nu s-a prezentat in fata comisiei de disciplina.
(8) Deciziile comisiei de disciplina se adopta in prezenta tuturor membrilor si cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Articolul 278
(1) Solutiile pe care le poate dispune comisia de disciplina sunt:
a) sa dispuna motivat clasarea, in cazul in care sunt depasite termenele legale sau sesizarea nu contine elementele cerute de lege;
b) sa propuna conducatorului institutiei respingerea sesizarii, in cazul in care comisia de disciplina constata ca aceasta este neintemeiata, ca fapta savarsita nu constituie abatere disciplinara sau ca persoana cercetata nu este vinovata;
c) sa propuna admiterea sesizarii si aplicarea unei sanctiuni disciplinare, in cazul in care comisia de disciplina constata ca aceasta este intemeiata; sanctiunea propusa va fi proportionala, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite si urmarile acesteia, cu cauzele care au determinat savarsirea acesteia, cu imprejurarile concrete in care abaterea a fost savarsita, cu gradul de vinovatie, cu circumstantele personale ale celui cercetat, comportarea generala in timpul serviciului si existenta in antecedentele celui cercetat a altor sanctiuni disciplinare pentru care nu a intervenit radierea.
(2) Masurile de la alin. (1) lit. b) si c) se dispun prin act administrativ al presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie, respectiv al conducatorului institutiei, care se redacteaza in termen de maximum 20 de zile de la data propunerii comisiei de disciplina.
(3) In cazul in care comisia de disciplina are indicii ca fapta savarsita de persoana cercetata poate fi considerata infractiune, aceasta propune sesizarea organelor de urmarire penala.
Articolul 279
In masura in care presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, respectiv conducatorul institutiei considera ca este necesara completarea cercetarii prealabile, va dispune efectuarea de verificari suplimentare, comisia de disciplina putand, motivat, sa emita un raport nou, sa emita un raport de completare a celui initial sau sa mentina raportul initial.
Articolul 280
(1) Sanctiunea disciplinara aplicata nu poate fi mai grava decat cea propusa de comisia de disciplina.
(2) Sub sanctiunea nulitatii absolute, actul administrativ prevazut la art. 278 alin. (2) va cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele mentiuni:
a) numele si prenumele persoanei sanctionate si descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor din actele normative in vigoare care au fost incalcate de cel sanctionat;
c) temeiul de drept in baza caruia se aplica sanctiunea disciplinara;
d) sanctiunea ce va fi aplicata;
e) termenul in care hotararea poate fi atacata si instanta competenta.
(3) Actul prevazut la alin. (1) se comunica in scris persoanei vizate de sesizare si autorului sesizarii, conform dispozitiilor legale, in termen de maximum 10 zile de la data emiterii lui.
(4) Actul administrativ de aplicare a sanctiunii disciplinare poate fi atacat in termen de 30 de zile de la comunicare, la instanta de contencios administrativ si fiscal competenta, fara parcurgerea procedurii prealabile.
(5) Sanctiunea disciplinara se aplica in maximum 30 de zile de la finalizarea cercetarii prealabile, dar nu mai tarziu de 3 ani de la data savarsirii abaterii disciplinare.
Articolul 281
(1) Aplicarea unei sanctiuni disciplinare persoanei care indeplineste o functie de conducere, cu exceptia avertismentului, atrage revocarea din functia de conducere.
(2) Persoana revocata dintr-o functie de conducere in conditiile alin. (1) nu mai poate fi numita intr-o functie de conducere pe o perioada de 3 ani de la data aplicarii sanctiunii disciplinare.