Un expert in legislatia muncii explica, pentru PortalCodulMuncii.ro, care sunt pasii legali pentru transferul contractelor individuale de munca in REVISAL, dupa desfiintarea inspectoratelor scolare si transformarea lor in directii judetene de invatamant preuniversitar.
Conform calendarului de punere in aplicare a dispozitiilor Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, publicat de Ministerul Educatiei, la 1 noiembrie 2023 ar fi trebuit sa intre in vigoare regulamentul de organizare si functionare a directiilor judetene de invatamant preuniversitar/ Directiei Municipiului Bucuresti, dupa desfiintarea inspectoratelor scolare.
Situatie:
"In cazul in care se desfiinteaza inspectoratele scolare si se transforma in directii judetene de invatamant preuniversitar, care este procedura de transfer a contractelor individuale de munca in REVISAL? Se inceteaza contractele individuale de munca avand in vedere ca noile directii vor avea alt CIF sau se incheie acte aditionale?
Raspuns: In conditiile in care Legea 296/2023 nu contine reglementari suplimentare privind modul de transfer, respectiv preluare a salariatilor in cadrul unor institutii publice desfiintate in cadrul altora, apreciem ca devin incidente dispozitiile legale din Codul civil si Codul administrativ.
Astfel, la art. XXIX alin.(2) din Legea 296/2023 se precizeaza ca „Institutiile publice care nu indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) se pot desfiinta/reorganiza/fuziona sau pot transfera activitatea si personalul incadrat catre alte structuri organizatorice, inclusiv catre structurile organizatorice aflate in coordonarea/autoritatea/subordonarea autoritatilor administratiei publice locale/centrale/judetene, prin modificarea corespunzatoare a numarului de posturi, organigramei si a regulamentelor de organizare si functionare”.
Forma prin care se reorganizeaza institutiile publice care nu indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1), respectiv: desfiintare/reorganizare/fuzionare sau transfer de activitate si numar de personal, se aproba prin hotarari ale Guvernului Romaniei sau, dupa caz, prin hotarari ale autoritatilor administratiei publice locale/judetene.
Prin urmare, in functie de tipul de reorganizare si de conditiile stabilite prin hotararea Guvernului in discutie, personalul si activitata unei institutii supusa reorganizarii va fi preluat, cu incadrarea in noul numar de posturi aprobat, astfel incat sa se realizeze masurile de reducere prevazute de lege la alin.(2) al articolul precitat.
In ceea ce priveste preluarea activitatii si a personalului de catre noua persoana juridica in sarcina careia va fi stabilita realizarea activitatii in discutie, de regula, se subroga in drepturile si obligatiile institutiei care se desfiinteaza sau de la care se preiau activitatea si personalul in discutie.
Potrivit art. 234 si urm. din Codul civil,
fuziunea se face prin absorbtia unei persoane juridice de catre o alta persoana juridica sau prin contopirea mai multor persoane juridice pentru a alcatui o persoana juridica noua. Din perspectiva efectelor fuziunii, facem mentiunea ca in cazul absorbtiei,
drepturile si obligatiile persoanei juridice absorbite se transfera in patrimoniul persoanei juridice care o absoarbe.
Astfel, Cod civil permite fuziunea prin absorbtie, atunci cand o persoana juridica incorporeaza pe alta, aceasta din urma incetandu-si activitatea.
Prin urmare, transferul patrimoniului este un transfer cu caracter universal. De aici concluzia ca
obligatiile persoanei juridice care ”dispare” ca urmare a fuziunii se regasesc in patrimoniul persoanei juridice care o absoarbe. Astfel, in situatia fuziunii prin absorbtie, data la care are loc aceasta operatiune juridica reprezinta si data la care intreg patrimoniul persoanei juridice absorbite, inclusiv personalul, trec in patrimoniul persoanei juridice care o absorbe.
Din aceasta perspectiva, apreciem ca
exista continuitate in activitatea salariatilor, acestia neavand perioade de intrerupere. Obligatiile ce intrau cu privire la acestia in sarcina persoanei juridice absorbite de la data absorbtiei revin persoane juridice care a absorbit respectiva persoana juridica.
Asadar, angajatii reincadrati pe noile functii in structura care ii preia prin absorbtie vor fi preluati cu tot cu registrul electronic al salariatilor tinut de persoana juridica care se desfiinteaza.
Continuitatea activitatii are efecte si asupra drepturilor salariale, acestea nefiind afectate ca urmare a fuziunii prin absorbtie, fiind duse la indeplinire intocmai de persoana juridica care a absorbit si in patrimoniul caruia a intrat intreg patrimoniul persoanei a carei activitate a incetat la data fuziunii.
In situatia expusa apreciem ca din perspectiva preluarii personalului sunt aplicabile dispozitiile Codului administrativ registrul general de evidenta a salariatilor urmand a fi preluat de la vechiul angajator care se desfiinteaza si inglobat in activitatea noului angajator, conform unui transfer de intreprindere in baza Legii 67/2006, daca hotararea de reorganizare nu precizeaza altfel.
Asadar, angajatorul la care sunt transferati salariati ii preia in registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) prin operatia Preluare.
Conditiile concrete ale preluarii si ale transferului vor fi precizate in actul normativ de reorganizare.
In cazul in care acesta nu va contine reglementari specifice, apreciem ca, legea permite atat incheierea unui nou CIM cu salariatii preluati, caz in care institutia care ii preia va deveni angajatorul salariatul in cauza, din analiza dispozitiilor legale, observandu-se ca exista si permisa incheierii unui act aditional la contractual individual de munca existent intre salariatul transferabil, respectiv preluat, si angajatorul nou.
Este posibila si varianta ca in cazul unui transfer de intreprindere potrivit Legii 67/2006 se realizeaza un transfer automat al contractelor de munca existente la data transferului, de la angajatorul cedent la angajatorul cesionar.
Intr-o asemenea ipoteza, contractele de munca nu inceteaza, ci vor fi transferate cesionarului care devine noul angajator in baza unui acord/decizie incheiat intre angajatorul cedent si angajatorul cesionar, care contine in anexa lista cu salariatii transferati si conditiile de munca si de incadrare in munca la data transferului.
Apreciem ca si in aceasta situatie, singura obligatie, care incumba angajatorului cesionar, consta in a inregistra in registrul general de evidenta a salariatilor contractele individuale de munca transferate.
Insa, aceste aspecte se vor putea stabili in concret doar ulterior reorganizarii institutiilor, in functie de tipul de reorganizare, si elementele particulare stabilite prin actul normativ nou de reorganizare care va reglementa aspecte inclusiv referitoare la preluarea personalului din cadrul institutiei supusa reorganizarii si eventual desfiintarii.
Explicatii oferite in luna noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.