Incepand cu aceasta luna, se aplica noi reguli in ceea ce priveste actele de stare civila. In Monitorul Oficial nr. 50 din data de 18 ianuarie 2018 a fost publicata Legea nr. 14/2018 privind aprobarea O.U.G. nr. 33/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative care fac referire la actele de stare civila si actele de identitate ale cetatenilor romani (M. Of. nr. 488 din 30 iunie 2016).
Art. I din Legea nr. 14/2018 prevede faptul ca se aproba O.U.G. nr. 33/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind actele de stare civila si actele de identitate ale cetatenilor romani.
Asadar, legea nr. 14/2018 modifica in mod indirect prevederile Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila ale O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani.
Legea nr. 14/2018 este in vigoare din 21 ianuarie 2018.
Declararea si inregistrarea nasterii copilului
Prima modificare la lege are legatura cu declararea nasterii copilului. Aceasta trebuie facuta in termen de 30 de zile daca copilul s-a nascut viu si in termen de 3 zile in caz ca acesta s-a nascut mort.
De asemenea, legea mai spune ca, dupa implinirea termenului de 30 de zile de la nasterea copilului, intocmirea actului de nastere se face la cererea scrisa a celui care declara evenimentul, cu aprobarea primarului localitatii in a carei raza s-a produs. Este necesar si avizul conform al serviciului public comunitar judetean de evidenta a persoanelor sau, in functie de caz caz, al Directiei Generale de Evidenta a Persoanelor a Municipiului Bucuresti.
Inregistrarea nasterii se realizeaza in termen de 90 de zile de la data solicitarii.
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri
Conform completarilor recente la reglementarea de baza se prevede ca intocmirea actului de nastere se face (in urma verificarilor de tip standard) pe baza documentelor de mai jos:
- actul de identitate al mamei si al declarantului, certificatul medical constatator al nasterii si, dupa caz, certificatul de casatorie al parintilor;
- in lipsa actului de identitate al mamei, inregistrarea se face pe baza celorlalte documente, a documentului intocmit de reprezentantul politiei cu ocazia verificarilor efectuate la solicitarea unitatii sanitare in care a avut loc nasterea, cu privire la datele de identificare a mamei, si a verificarilor in registrele de stare civila sau in Registrul national de evidenta a persoanelor.
In plus, Legea nr. 14/2018 a mai adus si urmatoarele completari:
- in caz ca nu exista certificat medical constatator al nasterii, actul de nastere se intocmeste pe baza celorlalte documente, a expertizei medico-legale cu privire la data nasterii si a declaratiei de recunoastere a mamei;
- in lipsa declaratiei de recunoastere a mamei, actul de nastere se intocmeste fara a se completa rubricile referitoare la parinti. In acest caz, numele de familie si prenumele se stabilesc prin dispozitie emisa in termen de 5 zile de la data solicitarii de catre primarul unitatii administrativ-teritoriale unde se inregistreaza nasterea;
- expertiza medico-legala se face in mod gratuit.
Acte de stare civila pentru cetateni romani aflati in strainatate
Conform site-ului legestart.ro, au fost fost modificate si completate reglementarile privind cetatenii romani care nu au avut niciodata domiciliul in Romania, cei care au redobandit sau carora li s-a acordat cetatenia romana, si anume cu referire la transcrierea certificatelor/extraselor de stare civila/extraselor multilingve ale actelor de stare civila: se precizeaza unde trebuie mers, termene de rezolvare, acte necesare.
Este reglementat si regimul certificatelor de nastere/extraselor de nastere/extraselor multilingve ale actelor de nastere emise de autoritatile straine, prin care s-a stabilit o alta filiatie decat cea prevazuta de legea romana, inclusiv precizarea ca acest certificat este valabil doi ani de la data eliberarii.
Contraventii.
Conform aceleasi surse, la capitolul din reglementarea de baza privind contraventiile, prin modificarile recente se stabileste ca neprezentarea certificatelor/extraselor de stare civila/extraselor multilingve ale actelor de stare civila eliberate de autoritatile straine ofiterului de stare civila din cadrul serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor/primariei unitatii administrativ-teritoriale/misiunii diplomatice sau al oficiului consular al Romaniei competent, pentru transcrierea/inscrierea in registrele de stare civila romane, in termenele prevazute de lege, constituie contraventie sanctionata cu amenda de la 100 pana la 200 lei.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani
In ceea ce priveste persoanele fizice care nu poseda act de identitate si sunt internate ori primite spre ingrijire ori gazduire in institutii de ocrotire/centre de servicii sociale sau in centre educative se elibereaza acte de identitate in care se inscrie domiciliul sau resedinta la adresa institutiei ori centrului respectiv.
Dovada adresei de domiciliu sau de resedinta se face cu ajutorul declaratiei scrise a conducatorului institutiei sau centrului ori a persoanei abilitate de acesta, pentru situatiile in care aceste institutii se afla in administrarea autoritatilor administratiei publice locale.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri