Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Camera Deputatilor: Adoptarea Legii privind Codul de procedura penala

Lege pentru punerea in aplicare a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale a fost adoptata de Camera Deputatilor.
 

Elaborarea si adoptarea unui nou Cod de procedura penala reprezinta un moment crucial in evolutia legislativa a oricarui stat. Decizia de a se trece la elaborarea unui nou Cod de procedura penala nu a fost o simpla manifestare a vointei politice, ci a reprezentat, in egala masura, un corolar al evolutiei economico-sociale, dar si a doctrinei si jurisprudentei si a avut la baza o serie de neajunsuri existente in actuala reglementare.

Codul de procedura penala actualizat 2014 poate fi consultat AICI

Intrat in vigoare in ianuarie 1969, actualul Cod de procedura penala a trebuit initial sa faca fata rigorilor procesului penal ale statului totalitar, pentru ca ulterior, cu multiple modificari, sa fie adaptat exigentelor unui stat democratic. Ratificarea in
1994 a Conventiei europene pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale a condus la aplicarea directa in cadrul procesului penal a standardelor europene de protectie, constatandu-se numeroase situatii in care normele de
procedura penala romane se aflau 'intr-o vadita contradictie cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului (in continuare. CEDO).

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Telemunca Avantaje Dezavantaje Optimizare cost


Nou A aparut Legea 81 2018 privind TELEMUNCA  Sunteti pasibil de amenzi intre 2 000 si 10 000 de lei V-am pregatit un material de exceptie care va explica in detaliu ce obligatii aveti ca angajator care sunt capcanele fiecarui articol din noua lege cum puteti evita din start amenzi dure In mod sigur si dvs veti fi afectat de...

Oferta Speciala
valabila 48h


Actuala reglementare a procesului penal a fost supusa unor frecvente interventii legislative care au vizat diferite institutii procesuale, ceea ce a condus la o interpretare si aplicare neunitara, lipsita de coerenta a legii procesual penale, cu
repercusiuni asupra eficientei si fmalitatii actului de justitie.

In acest context, a fost adoptat de catre Parlament noul Cod de Procedura Penala (Legea nr. 135/2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 486 din data de 15 iulie 2010).

Noul Cod de procedura penala urmareste indeplinirea urmatoarelor obiective: crearea unui cadru legislativ in care procesul penal sa fie mai rapid si mai eficient, prin urmare, in mod semnificativ mai putin costisitor; protectia unitara a drepturilor omului si a libertatilor garantate de Constitutie si de instrumentele juridice internationale; armonizarea conceptuala cu prevederile noului Cod penal; reglementarea adecvata a obligatiilor internationale asumate de tara
noastra privind actele nonnative din domeniul dreptului procesual penal; stabilirea unui echilibru corespunzator intre cerintele pentru o procedura penala eficienta, protejarea drepturilor procedurale elementare, dar si drepturilor fundamentale ale omului pentru participantii la procesul penal si respectarea unitara a principiilor care privesc desfasurarea echitabila a procesului  penal.care cuprind dispozitii procesuale penale Potrivit prevederilor art. 603 alin.(2) din noul Cod de Procedura Penala, „In termen de 12 luni de la data publicarii prezentului cod in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Guvernul va supune Parlamentului spre adoptare proiectul de lege pentru punerea in aplicare a Codului de procedura penala."

Mai mult decat atat, data intrarii in vigoare a Legii nr. 135/2010 este stabilita prin prezentul proiect de lege pentru punerea in aplicare a acesteia.
   
Pregatirea punerii in aplicare a noului Cod de procedura penala reprezinta un efort ce se reflecta in mai multe actiuni ale Ministerului Justitiei. Astfel, pe de~o parte, s-a elaborat si se promoveaza, prin prezentul proiect, pregatirea punerii in
aplicare, din perspectiva exclusiv legislativa, a noului Cod de procedura penala.

Raman insa o serie de aspecte cuprinse in noul Cod de procedura penala, a caror pregatire necesita eforturi, in special institutionale si bugetare, pentru care se vor  efectua demersuri distincte.

Punerea in aplicare efectiva si eficienta a noului Cod de procedura penala trebuie abordata 'imr-o maniera mai larga, in contextul pregatirii punerii in aplicare si a noului Cod penal si a Legii privind executarea pedepselor si a masurilor
educative privative de libertate, a Legii privind executarea pedepselor, masurilor educative si a altor masuri dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, neprivative de libertate, precum si a Legii privind organizarea si functionarea
sistemului de probatiune.

Pentru toate aceste acte normative fundamentale pentru sistemul penal romanesc este necesara o pregatire corespunzatoare, atat a sistemului judiciar roman, cat si a partenerilor justitiei (serviciile de probatiune, administratiile
locurilor de detentie, politia, politia locala, avocatii, mediatorii etc.) si, nu in ultimul rand, a societatii romanesti in ansamblul ei (prin promovarea noilor reglementari si a implicatiilor acestora in plan social). Astfel, trebuie identificate resursele umane si bugetare (de exemplu, pentru asigurarea infrastructurii) necesare aplicarii acestor noi reglementari de catre sistemul judiciar roman. De asemenea, pentru ca intrarea in vigoare a acestor acte normative sa aduca schimbarile preconizate, este deosebit de importanta pregatirea profesionala privind noile reglementari a tuturor celor implicati din sistemul judiciar.

Prezentul proiect de lege este structurat in 4 titluri, care reglementeaza aspecte precum:

l. Titlul I - Dispozitii generale

Capitolul I- Obiectul reglementarii

Capitolul II Dispozitii privind situatiile tranzitorii.

2. Titlul II - Dispozitii privind modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale.

3. Titlul III - Dispozitii de modificare si completare a Codului de procedura penala.

4. Titlul IV - Dispozitii finale si tranzitorii.

Titlul I al proiectului de lege cuprinde dispozitii generale privind aplicarea legii procesual penale. Sunt stabilite reguli procedurale pentru rezolvarea situatiilor tranzitorii generate de intrarea in vigoare a noului Cod de procedura penala, in
raport de stadiul in care se afla procesul penal sau diferite proceduri penale la momentului intrarii in vigoare a noului Cod.

Proiectul de lege stabileste cu titlu de principiu aplicarea imediata a legii procesuale noi tuturor proceselor si procedurilor penale aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a noului Cod de procedura penala.

Avand in vedere noile institutii procedurale introduse prin Legea nr. 135/2010, precum si modificarea continutului sau a conditiilor unor institutii existente in actualul Cod de procedura penala a fost necesara prevederea modului de
aplicare a acestor institutii.

De exemplu, in cauzele aflate in curs de judecata in prima instanta la momentul intrarii in vigoare a Legii nr. 135/2010 in care nu s-a inceput cercetarea judecatoreasca, instanta pe rolul careia se afla cauza o trimite judecatorului de
camera preliminara care va proceda potrivit art. 342 si urmatoarele din noul Cod de procedura penala. Tot astfel, nulitatea oricarui act sau oricarei lucrari efectuate inainte de intrarea in vigoare a legii noi poate fi invocata numai in conditiile noului Cod de procedura penala.

De asemenea, proiectul de lege stabileste conditiile si modul in care se va desfasura judecata in caile ordinare de atac, avand in vedere ca potrivit noului Cod de procedura penala, apelul devine singura cale ordinara de atac ce poate fi
exercitata intr-un proces penal.

In situatia in care instantele dispun in caile de atac deja declarate trimiterea cauzei spre rejudecare, aceasta va avea loc potrivit legii procesuale noi. A fost reglementata, totodata si procedura prin care instantele de executare urmeaza a
analiza, la momentul intrarii in vigoare a noului Cod penal si noului Cod de procedura penala, eventuala aplicabilitate a principiului mitior lex pentru cauzele o pentru care au fost pronuntate deja hotarari definitive.

Titlul II - Dispozitii privind modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale
 
Titlul II al Legii reprezinta o parte importanta a acesteia, cuprinzand numeroase prevederi ce reprezinta rezultatul unei analize a intregii legislatii procesual penale in vigoare, prin raportare la prevederile noului Cod de procedura
penala. Astfel, au fost studiate si modificate in consecinta, prin raportare la dispozitiile noului Cod de procedura penala, toate legile in vigoare ce contin  dispozitii procesual penale.

Studiul dispozitiilor procesual penale in vigoare si propunerile de modificare formulate si regasite in cuprinsul proiectului se inscriu pe mai multe coordonate.

Dintre acestea pot fi mentionate ca fiind cele mai importante:

l. Abrogarea unor texte din legislatia speciala, ca urmare a cuprinderii acestora in noul Cod de procedura penala, pentru evitarea paralelismelor procedurale. Astfel, o serie de dispozitii din legile speciale au fost abrogate, procedurile urmand a se desfasura potrivit cadrului general prevazut de noul Cod de procedura penala.

Au fost abrogate dispozitiile referitoare la procedura de dispunere a unor masuri restrictive de drepturi, astfel incat masuri precum constatarea unei activitati iiifractionale, obtinerea listei convorbirilor telefonice, identificarea abonatului,
conservarea datelor informatice, ridicarea silita de obiecte si expertiza genetica sa se dispuna in baza dispozitiilor art. 150, art.152, art. 153, art. 154, art. 170 si art. 191. Vezi aici forma trimisa spre promulgare

Comisia Juridica a Camerei Deputatilor, camera decizionala privind acest proiect de lege, a avizat pozitiv adoptarea legii de punere in aplicare Codului de procedura penala

Forma adoptata de Camera Deputatilor poate fi consultata aici
Forma pentru promulgare poate fi consultata aici

Camera Deutatilor a adoptat Legea de punere in aplicarea a Codului de procedura penala cu urmatoarele cifre: rezultat vot pentru=227, contra=20, abtineri=17, nu au votat=4 (prezenti=268) .

De asemenea, ministrul Justitie, Robert Cazanciuc, a declarat „Vreau sa multumesc tuturor deputatilor pentru votul de astazi care reprezinta o dovada vointei Parlamentului  de a contribui la procesul de reforma si dezvoltare a sistemului judiciar din Romania. Prin adoptarea in acest moment a Legii vom avea ragazul necesar pentru a continua procesul de pregatire a magistratilor cu privire la noile institutii prevazute de Codul Penal si Codul de Procedura Penala, evitand astfel practica neunitara.
 
Am incercat, de la preluarea mandatului, sa arat partenerilor europeni ca exista un dialog consistent intre institutiile statului si ca, dincolo de diferentele de opinie firesti intr-o societate democratica, exista maturitatea si intelegerea pentru a consolida, in mod ireversibil, justitia din Romania. Dezbaterile la acest proiect de lege au aratat ca trebuie sa avem un dialog mai consistent cu parlamentarii, mai ales pe subiecte foarte importante pentru noi toti, respectiv drepturile si libertatile fundamentale si cum pot fi ele protejate, inclusiv in cursul procedurilor judiciare.
 
Cu sprijinul senatorilor si deputatilor, am constituit un birou al Ministerului Justitiei in Palatul Parlamentului si, din urmatoarea sesiune parlamentara, imi propun sa folosim aceasta infrastructura pentru o cat mai buna cooperarie si consolidarea increderii intre institutiile pe care le reprezentam”, a declarat ministrul Justitiei.
 
        Proiectul de Lege pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale se alatura celorlalte trei proiecte deja adoptate de Parlamentul Romaniei si transmise deja spre promulgare, si anume: proiectul de lege privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal; proiectul de lege privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune si proiectul de lege privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.
 
Aprobarea de catre Parlament a acestor proiecte de lege reprezinta ultimul pas din punct de vedere legislativ al celei mai importante reforme a Justitiei penale, procesual-penale si executional-penale din ultimele decenii.
Data aparitiei: 02 Iulie 2013
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Camera Deputatilor: Adoptarea Legii privind Codul de procedura penala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Ce suma revine fiecarei parti de plata conform sentintei ?

Intrebare: Buna ziua Va rog daca puteti sa ma consiliati in intelegerea urmatorului text . Dispune lamurirea dispozitivului hotaririi civile amintite mai sus , in sensul ca alinieatul privind acordarea cheltuielilor de judecata va avea urmatorul continut : "Obliga pe piritii S.A, T.M, M.A si intervenientul S. S sa plateasca reclamantului cheltuieli de judecata in suma de 2024 lei, reprezentind taxa de timbru si onorariu expert, respectiv cite 674,6 lei piritul S.A si intervenientul S.S, 674,6 lei pirita T.M si 674,6 lei pirita M.A." Ce suma trebuie platita de fiecare parte si in special m-ar interesa piritul S.A si intervenientul S.S. Va multumesc Puiu

Raspuns: Un alt mod de prezentare a cazului. -Instanta stabileste cheltuieli de judecata suma xxx, irevocabi... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016