Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

​Ce este "taxa pe soare". Romanii o vor plati din 2026

​Ce este "taxa pe soare". Romanii o vor plati din 2026
Guvernul a adoptat, inainte de minivacanta de 1 Decembrie, o ordonanta de urgenta prin care impune o noua taxa, numita si "taxa pe soare". Mai exact, este vorba despre o taxa care ii vizeaza pe romanii si companiile care au investit in panouri fotovoltaice, prin urmare produc si consuma curent din surse regenerabile.

Masura ii revolta pe parlamentarii USR, care acuza Guvernul PSD-PNL ca descurajeaza instalarea de noi panouri fotovoltaice, in plina criza energetica. 

"In plina criza energetica, Guvernul PSD-PNL ii pedepseste cu noi taxe pe romanii care au investit in energia solara: ii pune sa plateasca pentru energia pe care ei o produc si tot ei o consuma. Pe scurt, o taxa pe soare. Intr-o Ordonanta de urgenta emisa cu o seara inainte de Ziua Nationala, PSD si PNL au decis ca cetatenii si firmele care au investit in panouri fotovoltaice, produc curent si il consuma in propria gospodarie sau firma vor fi obligati de stat sa monteze contoare speciale, doar pentru a putea fi taxati pentru energia produsa si consumata de ei", transmite USR, intr-un comunicat.

Reprezentantii USR sustin ca statul ar trebui sa incurajeze cetatenii si firmele sa devina prosumatori si sa elimine birocratia in domeniu, nu sa inventeze noi taxe pentru ei. Prin urmare, USR cere refacerea ordonantei de urgenta, altfel va sesiza Comisia Europeana.

Intr-un raspuns la scandalul izbucnit pe tema taxei pe soare, Ministerul Energiei a transmis ca taxa intra in vigoare in 2026 si ca ar fi prevazuta intr-o noua directiva europeana.

"Ministrul Virgil Popescu a sarit sa zica ca ordonanta de urgenta care baga taxa pe soare transpune o directiva europeana. Ca desi nu exista taxa pe soare, ea oricum incepe din 2026. Si daca tot nu exista, oricum ea nu se aplica celor mici. Ministrul Popescu isi da cu stangul in dreptul si spune prostii. Toate acestea sunt minciuni: OUG-ul sau introduce taxa pe soare imediat pentru multi dintre prosumatori si treptat pentru ceilalti”, explica Cristian Ghinea, coordonatorul Departamentului de Politici Publice al USR.

Taxa pe soare se aplica imediat pentru cetatenii si firmele care produc mai mult de 30kW sau au beneficiat de sprijin de stat pentru instalarea panourilor fotovoltaice (Casa Verde de exemplu). IMM-rile si fermele care au investit sau doreau sa investeasca in fotovoltaice intra in aceasta categorie, noteaza USR.
 

ORDONANTA DE URGENTA pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizarii energiei din surse regenerabile, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normativ


Art. 21 - (1) Consumatorii au dreptul de a deveni prosumatori de energie din surse regenerabile.

(2) Prosumatorii, in mod individual sau prin agregatori, au dreptul:
a) sa produca energie din surse regenerabile, pentru consumul propriu, sa stocheze si sa vanda productia lor excedentara de energie electrica din surse regenerabile, consumatorilor racordati la barele centralei electrice, inclusiv prin contracte de achizitie de energie electrica din surse regenerabile, atat prin intermediul furnizorilor de energie electrica si al acordurilor privind tranzactiile inter pares, cat si prin decontare a energiei electrice produse si livrate cu energia electrica consumata din retea pentru mai multe locuri de producere si consum ale prosumatorilor, daca pentru locurile de consum respective este acelasi furnizor de energie electrica, si daca sunt racordate la reteaua electrica a distribuitorului la care este racordat prosumatorul, fara a face obiectul:

(i) cu energia electrica pe care o consuma din retea sau pe care o introduc in retea, unor proceduri si taxe discriminatorii sau disproportionate si unor tarife de retea care nu reflecta costurile;
(ii) cu energia electrica din surse regenerabile autoprodusa de acestia, care ramane in spatiile lor, unor proceduri discriminatorii sau disproportionate si oricarei taxe sau oricarui tarif

b) sa instaleze si sa exploateze sisteme de stocare a energiei electrice combinate cu instalatii de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru autoconsum fara a trebui sa plateasca vreo taxa dubla, inclusiv taxe de retea pentru energia electrica stocata care ramane in spatiile lor;

c) sa isi mentina drepturile si obligatiile de consumatori finali;

d) sa primeasca, inclusiv, dupa caz, prin intermediul schemelor de sprijin, pentru energia electrica din surse regenerabile autoprodusa pe care o introduc in retea, o remuneratie care reflecta valoarea de piata a energiei electrice respective si care poate lua in considerare valoarea pe termen lung a energiei electrice introduse pentru retea, mediu si societate.

(3) Autoritatile administratiei publice centrale si ANREaplica taxe si tarife nediscriminatorii si proportionale prosumatorilor de energie din surse regenerabile, in legatura cu energia electrica din surse regenerabile autoprodusa de acestia care ramane in spatiile lor intr-unul sau mai multe din urmatoarele cazuri:

a) daca energia electrica din surse regenerabile autoprodusa este sprijinita efectiv prin intermediul unor scheme de sprijin, numai in masura in care nu sunt subminate viabilitatea economica a proiectului si efectul de stimulare a unui astfel de sprijin;

b) de la data de 1 decembrie 2026, daca puterea instalata in centralele electrice ale prosumatorilor depaseste 8% din puterea totala instalata in capacitatile de productie de energie electrica la nivel national si daca se demonstreaza, prin intermediul unei analize cost-beneficiu, efectuata de ANRE printr-un proces deschis, transparent si participativ, ca dispozitia prevazuta la alin. (3) lit. (b) fie a avut drept rezultat o sarcina disproportionata semnificativa pentru sustenabilitatea financiara pe termen lung a sistemului electric, fie creeaza un stimulent care depaseste ceea ce este necesar in mod obiectiv pentru a obtine o utilizare rentabila a energiei din surse regenerabile, precum si ca o astfel de sarcina sau un astfel de stimulent nu ar putea fi minimizat prin intreprinderea altor actiuni rezonabile; sau

c) daca energia electrica din surse regenerabila autoprodusa este produsa in instalatii cu o putere totala instalata de energie electrica de peste 30 kW.

(4) Prosumatorii de energie din surse regenerabile aflati in aceeasi cladire, inclusiv in blocuri de apartamente, au dreptul sa se implice impreuna in activitati prevazute la alin. (2) si le este permis sa convina asupra punerii in comun a energiei din surse regenerabile care este produsa in locul sau locurile in care se afla acestia, fara a aduce atingere taxelor de retea si altor taxe, comisioane, tarife si impozite relevante aplicabile fiecarui prosumator de energie din surse regenerabile.

(5) Instalatia prosumatorului de energie din surse regenerabile poate fi detinuta de o parte terta sau gestionata de o terta parte in ceea ce priveste instalarea, exploatarea, inclusiv contorizarea si intretinerea, cu conditia ca partea terta sa fie supusa instructiunilor de instalare, exploatare si contorizare ale prosumatorului de energie din surse regenerabile. Partea terta nu este considerata ea insasi un prosumator de energie din surse regenerabile iar prosumatorul si partea terta intreprind toate demersurile necesare astfel incat din punct de vedere legal producerea, utilizarea pentru consum propriu, stocarea si vanzarea/cumpararea energiei electrice in punctul de delimitare dintre instalatia electrica a prosumatorului si reteaua electrica detinuta de operatorul de retea la care este racordata instalatia prosumatorului sa se realizeaze numai de catre prosumator.

(6) Ministerul de resort cu colaborarea ANRE, a autoritatilor administratiei publice centrale competente si a autoritatilor administratiei publice locale se asigura de existenta unui cadru favorabil necesar promovarii si facilitarii productiei de energie electrica din surse regenerabile pentru consum propriu, cadru care, printre altele:

a) abordeaza accesibilitatea autoconsumului de energie din surse regenerabile pentru toti clientii finali, inclusiv pentru cei din gospodarii vulnerabile sau cu venituri mici;

b) abordeaza barierele nejustificate din calea finantarii proiectelor pe piata si masurile in vederea facilitarii accesului la finantare;

c) abordeaza alte bariere de reglementare nejustificate din calea autoconsumului de energie din surse regenerabile, inclusiv pentru chiriasi;

d) abordeaza stimulentele pentru proprietarii de cladiri pentru a crea posibilitati deautoconsum, inclusiv pentru chiriasi;

e) acorda prosumatorilor de energie din surse regenerabile, pentru energia electrica din surse regenerabile autoprodusa pe care o introduc in retea, accesul nediscriminatoriu la scheme de sprijin, precum si la toate segmentele pietei energiei electrice;

f) asigura faptul ca prosumatorii de energie din surse regenerabile contribuie intr-un mod adecvat si echilibrat la partajarea costurilor totale de racordare la reteaua electrica de interes public, atunci cand energia electrica este introdusa in retea.

(7) In conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2018/1999, in planul national integrat privind energia si clima si in rapoartele intermediare se include un rezumat al politicilor si masurilor adoptate in temeiul cadrului favorabil prevazut la alin. (7), precum si o evaluare a impactului punerii lor in aplicare.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 05 Decembrie 2022
Votati articolul "​Ce este "taxa pe soare". Romanii o vor plati din 2026":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre taxa pe soare
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016