Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratia de la Vilnius privind Provocarie si Oportunitatile pentru Justitie in Climatul Economic Actual



Reteaua Europeana a Consiliilor Judiciare, reunita in Adunare Generala la Vilnius (Lituania), in perioada 8-10 iunie 2011,
CONSIDERAND CA:

I. Criza economica mondiala are un impact semnificativ in majoritatea tarilor europene, constand in reducerea activitatii economice, deficitul mijloacelor financiare si cresterea somajului.

II. Majoritatea guvernelor, confruntate cu resurse financiare limitate, raspund acestei crize prin luarea unor masuri de reducere a deficitelor si a cheltuielilor si prin revizuirea modului in care este repartizat bugetul de stat pe termen lung.

III. Situatia afecteaza multe sisteme judiciare din tari europene, care trebuie sa faca fata unei cresteri a numarului de cauze inregistrate, indeosebi in materie civila - precum insolventa, litigii de munca, falimente - si, pentru unele, in materie penala, si in acelasi timp, ele trebuie sa faca fata restrictiilor bugetare care conduc la reduceri de personal si, in unele cazuri, la reducerea salariilor personalului judiciar.

IV. Recomandarea nr. (2010)12 a Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei catre statele membre, privind independenta, eficienta si responsabilitatile judecatorilor afirma ca:
- "[f]iecare stat ar trebui sa aloce instantelor judecatoresti resurse, facilitati si echipamente adecvate care sa le permita functionarea conform standardelor enuntate in articolul 6 al Conventiei si care sa le permita judecatorilor sa isi desfasoare activitatea in mod eficient;

- si «[r]emunerarea judecatorilor ar trebui sa fie pe masura rolului si a responsabilitatilor acestora, si ar trebui sa aiba un nivel suficient pentru a-i proteja de orice presiune menita a le influenta deciziile»;

- si «[a]r trebui introduse anumite dispozitii legale care sa instituie masuri de protectie impotriva reducerii remuneratiei care i-ar viza in mod specific numai pe judecatori».

V. Orice masura economica, fie si tranzitorie, care ar putea afecta puterea judecatoreasca, trebuie sa conserve rolul esential al justitiei intr-o societate democratica. Chiar si in situatii economice severe, puterea judecStoreasca trebuie sa continue garantarea dreptului fundamental de acces al oricarui cetatean la justitie, protectia efectiva a drepturilor fundamentale si realizarea unei justitii de calitate in cadrul unor termene rezonabile.

VI. O putere judecatoreasca independenta si eficienta este de o mare valoare economica deoarece ofera un climat favorabil investitiilor, necesar redresarii economiei.

VII. Reducerea resurselor disponibile pentru justitie ar putea avea efecte secundare nedorite care ar contracara efectul scontat prin posibilele economii guvernamentale. Justitia realizata cu intarziere in unele cauze importante, precum cele privind achizitiile publice, insolventa si conflictele de munca, poate provoca daune mari proiectelor de investitii; poate intarzia utilizarea productiva a activelor si asa limitate si ar putea slabi/submina redresarea economica.

VIII. Sistemele judiciare din Europa, inspirate de catre Consiliile Judiciare sau organe autonome similare, ar trebui sa raspunda climatului economic actual prin identificarea provocarilor existente si a oportunitatilor, pe care sa le intampine intr-un mod corespunzator.


RECOMANDA
1. Ar trebui sa fie luate in considerare masuri specifice pentru a preveni si reduce impactul crizei economice asupra volumului de activitate al instantelor, prin redistribuirea resurselor umane, prin consolidarea temporara a celor mai afectate instante si prin solutii de natura organizatorica.

2. Datele disponibile sugereaza ca societatile europene nu numai ca fac fata unei crize tranzitorii, ci ele patrund intr-un nou peisaj economic. Este, astfel, necesar de elaborat si de pus in practica politici pe termen lung, pentru ca puterea judecatoreasca sa raspunda acestei noi situatii in continua derulare/emergente.

3. Noul peisaj indica necesitatea luarii de masuri avand drept scop imbunatatirea eficientei instantelor, aspect care in trecut era ignorat: regandirea hartii judiciare, introducerea si reformarea procedurilor de organizare interna a instantelor judecatoresti si integrarea tehnologiilor inovatoare de informare si comunicare, care sunt elemente esentiale pentru a creste eficienta sistemului de instante.

4. Investitiile in administrarea justitiei si in tehnologiile moderne, precum si consolidarea resurselor umane in cadrul instantelor judecatoresti ar trebui sa fie incurajate, pentru ca sistemul judiciar sa fie astfel mai rezistent in fata viitoarelor provocari.

5. Puterile judecatoresti si judecatorii ar trebui sa fie implicati in reformele necesare.

6. Consiliile Judiciare sau administratiile autonome ale instantelor judecatoresti ar trebui sa-si asume un rol semnificativ, avand mereu in vedere si respectand competentele celorlalte puteri ale statului.

7. Sistemele judiciare ar trebui sa ia toate masurile necesare pentru a promova increderea populatiei in instante. Deschiderea, transparenta, responsabilitatea, respectarea cetatenilor, empatia fata de situatia lor, dezvoltarea activitatii instantelor, pronuntarea hotararilor si a altor decizii intr-un limbaj clar si comprehensibil sunt elemente esentiale pentru a atinge acest scop. Trebuie sa fie asigurat accesul la justitie, inclusiv prin luarea de masuri potrivite pentru a asista si facilita accesul la instanta al persoanelor cu vulnerabiliti speciale.

8. Sistemele de reglementare alternative a conflictelor pot oferi cetatenilor o metoda alternativa viabila de a solutiona intr-o maniera pasnica si completa conflictele in care sunt parte. Trebuie incurajate masuri legislative vizand consolidarea rolului medierii si concilierii, stabilirea de servicii publice adecvate si un rol activ al instantelor de judecata in sustinerea si promovarea acestor tipuri de alternative.

9. Trebuie incurajate persoanele responsabile cu pregatirea proiectelor legislative, pentru a promova legi clare, fara ambiguitati, astfel incat sa asigure o securitate juridica sporita si pentru a preveni conflictele juridice evitabile, care maresc volumul de lucru al instantelor de judecata.

10. Independenta puterii judecatoresti si a fiecarui judecator trebuie sa fie conservata ca o conditie prealabila pentru administrarea unei justitii echitabile si impartiale, care sa protejeze drepturile si libertatile fundamentale ale omului. Nu este admisibila nici o reducere a fondurilor bugetare, daca in acest fel s-ar afecta independenta judiciara. Este sarcina esentiala a Consiliilor Judiciare de a mentine si consolida independenta justitiei.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Declaratia de la Vilnius privind Provocarie si Oportunitatile pentru Justitie in Climatul Economic Actual":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016