Academia Romana cere intr-un raport confiscarea banilor din Pilonul II de pensii, taxe noi si impozit progresiv.
Sectia de Stiinte Economice, Juridice si Sociologie a Academiei Romane a publicat un raport prin care se cere confiscarea efectiva a banilor din Pilonul II de pensii care urmeaza a fi platiti de catre stat, introducerea de taxe noi pentru companii si impozitarea progresiva.
Acestia arata, insa, ca astfel de masuri au fost aplicate si de alte state. Institutia da exemplu Guvernul finlandez care a oprit temporar platile catre pilonul doi de pensii. In realitate, insa, Finlanda a redus temporar contributia catre sistemul national de pensii cu 2% pentru a ajuta angajatorii, sume care vor fi recuperate in perioada 2022-2025.
Propunerea institutiei se bazeaza pe faptul ca prin oprirea contributiilor catre Pilonul II de pensii in perioada 2020-2021 se vor face economii mai mari la bugetul de stat, iar folosirea celor aproximativ 13 miliarde de euro disponibili la cei 7 administratori recunoscuti si verificati de ASF ar putea redistribuiti pentru sustinea afacerilor strategice de stat.
Practic, pe langa faptul ca nu s-ar mai face virari in Pilonul II al fiecarui roman angajat, vor fi luati si banii din conturile administratorilor de pensii private obligatorii. Masura propusa de Academia Romana este una evident de extrema stanga si ilegala, intrucat nationalizare/confiscarea banilor de la Pilonul II si chiar III se poate face doar in caz de razboi sau calamitate nationala.
Simultan, Academia Romana recunoaste rolul important pe care Pilonul II il joaca in economia nationala si sustina ca aceste fonduri sunt un castig fata de criza precedenta din 2009, insa "evolutia investitiilor va depinde de incasari care vor urma". Daca viziunea Academiei ar fi adoptata de Guvern, atunci incasarile vor fi 0.
Vezi si: Afla cati bani ai stransi la Pilonul II de pensii
Academia Romana sustine, insa, ca sprijinul statului trebuie sa fie:
- directionat pentru a face fata reducerii efectelor economice disruptive provocate de combaterea epidemiei;
- clar definit si limitat la ceea ce este necesar pentru a aborda criza economica acuta, excluzand, beneficii nejustificate pentru companii sau sectorul bancar, care sa fie suportate de catre contribuabilii din statele membre UE.
Institutia mai propune:
- infiintarea unei unitati guvernamentale si de afaceri COVID 19 (dupa exemplul Guvernului danez) in colaborare cu organizatiile de afaceri relevante si organizatiile de pe piata muncii pentru a rezolva problemele economice sectoriale. Printre obiectivele principale ar trebui sa se regaseasca si MicroFinance Fond cu un prag potential de imprumut la 50.000 € si cu destinatia finantarii catre micile afaceri familiale;
- lansarea de bonuri de agrement (val. totala 11 milioane euro) subventionate de la stat pentru a ajuta hotelurile sa se redreseze din criza;
- implementarea actiunilor de sustinere a turismului in perioada iunie-septembrie 2020, in cooperare cu companiile aeriene si organizatorii de turism, precum si actiuni de imbunatatire a initiativelor de atragere a turistilor in perioada octombrie 2020 - martie 2021 dupa exemplu masurile adoptate de Guvernul cipriot;
- amanarea platilor fiscale si a asigurarilor sociale pentru sectorul turistic pana la 31 iunie 2020;
- sectoarele care au fost grav afectate de pandemie (de exemplu, turism, restaurante, spatii de divertisment, sport, servicii culturale, transport) sa fie scutite de la plata contributiilor la asigurarile sociale, impozitele pe salarizare impozitul pe intreprinderile mici;
- sprijin pentru cultura: finantare de sprijin de urgenta pentru artistii si entitatile cele mai afectate.
Finalmente, Academia Romana vrea taxe noi, dupa cum urmeaza:
- revizuirea radicala a impozitarii energiei, cu scopul de a descuraja utilizarea combustibililor fosili (motorina, benzina), eliminarea subventiilor implicite pentru combustibilii fosili si a exceptarilor de taxare pentru industriile aviatice si maritime, care sunt in contradictie totala cu agenda UE de protectia mediului, revizuirea radicala a Directivei pentru Taxarea Energiei (Energy Tax Directive), adoptata in urma cu 17 ani;
- un prag minim al impozitarii companiilor, astfel incat sa fie descurajat comportamentul statelor care fac dumping fiscal;
- schimbarea mecanismului de taxare pentru importurile din afara UE, bazat pe componenta de mediu a produselor importate: taxele vor fi mai mari sau mai mici in functie de emisiile de carbon emise la producerea respectivelor bunuri - controlul emisiilor interne, dar si al celor importate - va fi instituita o ”bariera de carbon”, care sa nu afecteze productia interna europeana, care trebuie sa plateasca pretul tranzitiei spre o economie verde;
- taxarea companiilor digitale in tara in care sunt obtinute veniturile – vizand gigantii americani (Google, Amazon, Facebook si Apple) si a altor companii care, de obicei, platesc taxe in paradisuri fiscale sau tari cu fiscalitate extrem de redusa, precum Irlanda, Luxemburg.
Ramane de vazut cat de util va fi acest raport si daca va fi luat in considerare de guvernanti.
S-ar putea sa te intereseze si: Guvernul poate fi dat in judecata pentru ca a scazut contributia la Pilonul 2
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Compania din Romania are un contract de prestari servicii privind instalarea unor utilaje cu o companie din Polonia. Echipa din Polonia urmeaza sa lucreze pe teritoriul companiei din Romania aprox. 30 zile in baza contractului de prestari servicii mentionat anterior. Ce obligatii legale are compania din Romania catre ITM din perspectiva Legii 16/2017? Ce actiuni sau documente trebuie sa initieze/intocmeasca compania din Romania care beneficiaza de serviciile echipei de lucratori ale companiei...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: La calculul pensiei la limita de varsta, anticipata sau anticipata partial, perioada de concedii medicale pentru boala obisnuita se iau in calcul la stabilirea cuantumului pensiei? Intrebarea se refera atat la stagiul de cotizare sau vechime in munca, cat si la venitul obtinut prin valorificarea certificatelor medicate la stabilirea pensiei. In cazul in care aceste concedii medicale se valorifica. Mentionez ca avem salariati angajati inca din anul 1992. Acest lucru il precizez in cazul in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In perioada 2018-2022, am avut persoane care au beneficiat de CFP control financiar preventiv, suma care a fost afectata doar de concediu medical. Intrebarea mea este daca suma trebuia diminuata in cazul concediului de odihna. Va rog un cadru legal valabil pentru anul 2018.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<