Romania incearca din nou sa tina pasul cu restul UE, de aceea acum urmeaza 7 modificari importante si utile pentru firme, asociatii si fundatii. Iata despre ce este vorba!
Printr-un nou proiect de lege inregistrat deja pentru dezbatere la Senat, mai exact B501/2021, se urmareste valorificarea instrumentelor si proceselor digitale cu ocazia infiintarii societatilor si pe tot parcursul functionarii acestora, asa cum sunt prevazute in Directiva (UE) 2019/1151 a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste utilizarea instrumentulelor si a proceselor digitale in contextul dreptului societatilor.
Culmea, acest lucru trebuia sa se intample inca din luna august a.c.
Potrivit prevederilor art. 5 din Ordonanta nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, organizatiile cu scop nepatrimonial dobandesc personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi au sediul, respectiv conform art. 36 alin. (1) in cazul federatiilor, acestea devin persoane juridice din momentul inscrierii in Registrul federatiilor aflat la grefa tribunalului.
Procedura de parcurs potrivit legislatiei in vigoare prezinta unele inconsecvente atat raportate la formalitatile de inregistrare a societatilor cat si la autoritatea de decizie a infiintarii/inregistrarii de mentiuni. Astfel, rolul judecatorului nu este unul exclusiv judiciar, o serie de atributii fiind mai degraba de natura administrative, cum ar fi verificarea actelor depuse in sustinerea cererilor. Totodata, inscrierea unei asociatii, fundatii precum si inscrierea mentiunilor dureaza excesiv de mult.
Iata, asadar, ce urmeaza sa se schimbe.
Modificarile importante si utile pentru firme, asociatii si fundatii
Noul proiect de lege urmareste:
- crearea cadrului legal prin care formalitatile pentru constituirea unei societati si inregistrarea unei sucursale se pot derula integral online, prin utilizarea mijloacelor de identificare electronica si a mijloacelor electronice de comunicare;
- simplificarea procedurii de inregistrare in registrul comertului pentru a permite depunerea de documente in format electronic, verificarea indeplinirii conditiilor prevazute de lege realizand-se prin comunicarea intre autoritati si utilizarea informatiilor/documentelor aflate deja la dispozitia acestora;
- reglementarea procedurii de inregistrare in registrul comertului in baza controlului de legalitate, realizat de registratorul comercial;
- reglementarea statutului registratorului comercial;
- reglementarea accesului online la informatiile privind societatile europene, inclusiv la informatiile privind societatile inregistrate in alte state membre ale Uniunii si, pentru a imbunatati accesibilitatea serviciului public al registrului comertului, asigurarea disponibilitatii de informatii extinse si actualizate privind infiintarea si functionarea societatilor;
- degrevarea judecatorilor de sarcinile ce exced activitatii judiciare in ceea ce priveste organizatiile cu scop nepatrimonial care functioneaza conform Ordonantei nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, inscrierea lor si inscrierea mentiunilor obligatorii legate de modificari de orice fel lichidare putand fi preluate de registratorii comerciali;
- asigurarea de proceduri unitare pentru inregistrarea persoanelor juridice, a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice si a organizatiilor fara scop lucrativ, pentru evidenta acestora si inregistrarea de mentiuni.
Daca actul va fi aprobat, dupa 1 an de la intrarea in vigoare, se va infiinta Registrul National Central al persoanelor fara scop lucrativ, tinut de ONRC, prin preluarea Registrului National al Persoanelor Juridice fara Scop Lucrativ - asociatii, fundatii si federatii de la Ministerul Justitiei si a registrelor asociatiilor si fundatiilor aflate la grefa judecatoriilor si a registrelor federatiilor, aflate la grefa tribunalelor.
Suplimentar, personalul care, la data intrarii in vigoare a legii, este incadrat pe functia de director al oficiului registrului comertului pe perioada nedeterminata cu sustinerea unui examen sau concurs se reincadreaza in functia de director pentru un mandat de 4 ani. Personalul care, la data intrarii in vigoare a legii, este incadrat pe functia de director al oficiului registrului comertului pe perioada nedeterminata fara sustinerea unui examen sau concurs se elibereaza din functie si se reincadreaza pe o functie de executie corespunzatoare pregatirii profesionale.
Ramane de vazut daca parlamentarii vor fi de acord cu
aceasta propunere.
Procedura de urgenta a fost solicitata, insa inca nu a fost aprobata.
Revenim cu actualizari, de indata ce acestea vor fi disponibile.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.